L
litentravare
Sv: Att köra hingst?
då var det hanteringen jag syftade på,
då var det hanteringen jag syftade på,
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
syftade på den som startade tråden och undrade om det var något spec med hingstar
men jag vet inte du kanske tycker det är bättre att alla nybörjare ska avla kaniner istället?
Litentravare kanske inte vet att alla någon gång är nybörjare när det gäller saker och ting. Jag tycker inte att du ska bry dig om vad h*n skrev om kaniner. Det är bara dumt och drygt att skriva något sådant.
Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. Frågar man inget, så kan man ju inte heller lära sig något.
Inte för att jag vill vara otrevlig. Men om du aldrig tidigare tränat/haft en häst, vf skaffa en 2-årig hingst då?
Inte för att jag vill vara otrevlig. Men om du aldrig tidigare tränat/haft en häst, vf skaffa en 2-årig hingst då?
Asså skiter totalt i de där me betäckningen eftersom "vissa" andra tror att ja har noll koll på läget...
Nee men skit i åh tro mig.!
Egen hingst på eget sto
När det gäller egen hingst på eget sto så får avkommorna tillkomna efter betäckningar 2007
samma möjligeter som tidigare. Ägare av en egenhingst måste dock, precis som alla andra
hingstar, lösa betäckningsbevis, föra språngrulla och lämna in fölredovisning. När det gäller
ägarförhållandena skall sto och hingst vara ägda till lika delar av samma fysiska eller juridiska
person, senast den 31 december året före betäckningsåret fram till dagen för den sista
betäckningen. En egenhingst får inte betäcka andras ston samtidigt som den verkar som
egenhingst. Sker detta kommer samtliga avkommor, även egna, stamboksföras i avdelning II.
Hingsten får sen inte heller återgå till att verka som ”egenhingst” efter att ha verkat
kommersiellt.
Hej hej.Har nyligen blivit ägare till en två-årig hingst. Men har dessvärre aldrig ägt/träanat en varmblodshingst förrut. SÅ därför är min fråga som följer: finns de några speciella regler för att få köra och hantera hingst, och är det någon speciell utrustning du måste använda på en hingst?
Tacksam för svar=)
Hej hej.
Jag kan inte låta bli att skriva några rader trotts alla synpunkter du redan fått.
Ursprungsfrågan var ju 'lite att läsa mellan raderna'..
Så här kommer lite saker som kan vara bra att veta
Det finns inga speciella regler för att få köra/träna en hingst..
men en del utrustning kan du ju kanske så småningom behöva som du kanske redan förstått.
En sak som är Stensäker är att det är stor skillnad på att träna/hantera en hingst i jämförelse med ston & en del valacker.
Den största skillnaden är att Hingstar är mycket mer ärliga, Man märker oftast omedelbart vad dom vill..
dessutom är dom mer personliga och noga med vilka 'tvåbeningar' som tillåts greja med dom.
Din kille verkar ännu så länge snäll skrev du nånstans.. det är bra..
men var beredd på att han kommer in i olika 'faser' då & då.. speciellt framåt våren,
Han kommer alltså att bli 'hingstig' med lite ojämna mellanrum men det är inte av ondo!
Lite markarbete (nh.träning) kan göra stor nytta för dej när dessa perioder inträffar
då behöver du inte ta till de vanliga våldsamma kättingarna i munnen över nosen etc. som så
många gör tyvärr
Oftast är Hingstar också mer lättlärda nyfikna och uppmärksamma.
Ytterligare en fördel är ju att dom oftast är jämnare
i humöret,
du behöver i regel inte vara orolig för korsförlamningar etc.
En nackdel för hingstarna är att dom har
lättare att drabbas av överträningssymtom
& lungblödning..
Men med lite sunt förnuft av tränaren så klarar
dom sej i regel bra från det..
Oftast drabbas dom av detta elände om dom har blivit 'för hårt tagna' ifrån början, under växtperioder, etc.
Så till nästa grej du skriver om. Betäckning..
Där bör du nog tänka till ett par gånger om..
Är det 'bara' för att du vill ha en bebis av dina
egna älsklingar.. så kan du stoppa direkt!!
Men är orsaken den.. att båda två är välstammade, har en exteriör som till synes kan stämma bra,
samt att 'bakstammen' på båda två synkar på ett godtagbart sätt, då kan du fortsätta fundera i den riktningen..
det finns ett väldigt bra hjälpmedel i så fall & det är att gå in på Blodbanken
& göra en
'Testparning' då får du svar på många frågor..
sedan kan du ta rätt beslut..
Men gör inget dumt & förhastat bara för att du
vill ha en 'billig' avkomma av dina raringar..
Det finns även möjlighet att få hästarna exteriörbedömda, men det kostar en slant..
utöver de andra kostnaderna som redovisades
här av någon,
som också skrev att du måste äga båda två
för att få registrera avkomman..
Så i slutändan blir det inte så mycket billigare,
om det nu var det du va ute efter.
Jag hoppas att du fått ett svar nu som du tycker
är informativt & relevant..
Nu har jag ju haft hingstar omkring mej i hela
mitt liv,
så den erfarenheten jag har av dom är ganska genuin..
Jag har också en hingst efter Silver Pine..
skapligt hingstig,
men otroligt lätt att samarbeta med,
mycket tack vare hantering från dag ett i hans liv,
& att han har fått utvecklas i sin egen takt,
en underbar kille helt enkelt.
Summa summarum..
Ärligheten, tydligheten, personlighen hos
hingstarna gör att jag bara skulle vilja ha
hingstar att träna
Hoppas att du har det bra tillsammans med
din kille & att ni synkar bra ihop..
det är A & O!!