Att köra hingst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sweetpanter
  • Startdatum Startdatum
Sv: Att köra hingst?

Betäcka en hingst.. hmmf...
Den måste vara godkänd för att den inte ska ha några lösa benbitar inga defekter + att stoet inte ska ha samma stamtavla som han..
För annars blir de inavel och de vill vi inte ha inom travet...
lr överhuvudt taget alls.
Sen såå måste stoet vara friskt såå inte hon har några defekter lr ngt alls...

( går sista året på trav i örebro + att vi har precis hållit på med avel :) )

Då borde du väl ha koll på att det borde vara komplicerat att betäcka en hingst??? :rofl::rofl::rofl:

Den måste vara godkänd för att den inte ska ha några lösa benbitar inga defekter + att stoet inte ska ha samma stamtavla som han..

Det stämmer ju inte! Om man har ett eget sto och en egen hingst så är man fri att betäcka dem om man vill under förutsättning att det har varit samma ägarkonstellation på hingst och sto senast 31 december året innan betäckning. Det kostar 8 750 kronor att betäcka med egen hingst (avgift till STC). Avkomman hamnar i stamboksavdelning 1A under förutsättning att man inte betäcker någon annans sto med sin hingst. Men oavsett om en hingst är godkänd eller inte, så behöver den inte vara fri från lösa benbitar. Titta bara i hingstkatalogen hur många godkända hingstar inom travaveln som har/har haft lösa benbitar.

Senast ändrad:

Svar Till Karros vantar:

Alltså de dom hellst vill det är juh att slippa alla dessa lösa benbitar.. jaa men hmmf en hingst som går te 1A e inte ens godkänd...
För att fåå avla typ...

Nee men de e just de.. Man ska hellst ha en godkänd hinsgt lr uppåt för åh få avla.!

Inavel vill vi juh heller inte ha i travsporten typ...

Svar till ghost :
Hahha joo de e komplicerat att betcka en hingst + att fåå den godkänd osv... ( Våran lärare är med och avels värderar i Skara när avels värderingen är där.. ) Såå de e drf vi har haft avels tjosan i skolan :P hehe.. :P ;)

jaa men hmmf en hingst som går te 1A e inte ens godkänd...
För att fåå avla typ...

Jag förstår ingenting av den här meningen.

Nee men de e just de.. Man ska hellst ha en godkänd hinsgt lr uppåt för åh få avla.!

En hingst kan väl inte bli mer än godkänd?!

jaa Inavel vill vi juh heller inte ha i travsporten typ...

Det vill man väl inte ha någonstans?

jaa Hahha joo de e komplicerat att betcka en hingst

Ghost var lite ironisk i sitt första inlägg. Man kan inte betäcka en hingst! Man kan betäcka ett sto, men man kan bara betäcka MED en hingst.

jätte snällt att ni hjälper mig:):bow: men blev ändå lite förrvirrad nu...?? måste hingsten vara godkännd?:confused:
Tanken är enbart att betäcka mitt sto, med min hingst. och enbart betäcka mitt sto, ingen annans sto. hur går jag då till väga?:crazy: Är det bara att betäcka?:o

ignorera Nissens svar.............
Står du som ägare på både sto & hingst så är det inga problem.
Hur det är sen med information till STC vet jag ej men martha har koll på läget då hon betäckt med egen hingst

ignorera Nissens svar.............
Står du som ägare på både sto & hingst så är det inga problem.
Hur det är sen med information till STC vet jag ej men martha har koll på läget då hon betäckt med egen hingst

Okej:smirk: tack så mycke för hjälpen:bow:

hahha jaa de finns mer än bara godkänd hingst...
Hmmf ifall man inte har koll på sånt såå lär man inte säga ngt som man inte vet...!

Allt stämmer som ja har sagt..!
Att en hingst måste vara godkänd lr mer.!

Att en hingst måste vara godkänd lr mer.!

Vad pratar du om? En hingst behöver ju INTE vara godkänd! Man kan ju använda icke-godkända hingstar också. Äger man både hingsten (den icke-godkända) och stoet själv (från 31/12 året innan man betäcker), så blir avkomman registerad i stamboksavdelning 1A.

Man kan även betäcka med en icke-godkänd hingst fast man inte äger den, men då blir avkomman registrerad i stamboksavdelning 2. Men den får fortfarande tävla (utom i Derbyt, Kriteriet etc).

Skulle gärna få förklarat för mig vad Nissen_89 menar med godkänd eller mer......

Och det svaret hjälper ju till att föra konversationen framåt??

nej sorry, men kan man så lite om hästar kan man lika gärna sluta och börja med kaniner

börja med kaniner

Vem är det du syftar på med det svaret? Det ser ut som om det är Sweetpanter du svarat, men kaniner....? Bättre att fråga än att, som vissa andra svamla och själv anse sig säker på något som man inte alls verkar säker på.

som jag iaf har fattat det får samtliga vbl hingstar betäcka, men avkommorna hamnar i olika "fack". Eller har jag fattat fel? Känns som "Nissen" har nollkoll, eller så bör hon byta skola till en som lär ut rätt!

Precis så är det! Alla hingstar får betäcka. Skillnaden är bara vilken stamboksdel avkomman hamnar i. Oavsett vilken del de hamnar i, så får de starta i de flesta lopp (utom klassiker som Kriteriet, Derbyt etc).

Håller med om att Nissen inte verkar ha koll alls.

Senast ändrad:

Ja, jag tänkte väl jag med. Så det är juh egentligen upp till var & en själv vad man vill betäcka med.

syftade på den som startade tråden och undrade om det var något spec med hingstar

Det är väl inget fel i att fråga? Tex om att man kan ha susp om hingsten är besvärad av "kulorna" mm. sånt som man inte har koll på. Frågar man inget får man inget veta! Haft några praktikanter från travskolor som trots 1-2 år på linjen inte vet utrustnings detaljer & varför man har det etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 205
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar