Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hittar vi det så lägger in i frysen med, men omöjligt hitta här... Men tänkte på en annan sak när du nämde pajdeg,Kollar alltid billiga lådan. Köper det som är bra att ha. Tex tror jag inte jag har köpt pajdeg till fullt pris på flera år. Köper och lägger i frysen.
Vet att i ena butiken här så får dom inte längre sänka priset för det ser fult ut och chefen är rädd för att folk bara köper av de varorna och inte nått till ordinarie pris.Hur kommer det sig att det är så mycket som kastas utan att man försöker sälja det? Är man som butik rädd att folk ska sluta köpa till ordinarie pris om utbudet är för stort?
Numera så ser man att många yngre står vid realådan. Innan var det nästan bara äldre som stod där och letade.Det har blivit påtagligt svårare att få tag på nedsatta varor sedan ungefär början av sommaren pga. så många fler än innan plockar av dem.
Jag har turen att med viss regelbundenhet vara i affären på morgonen. Tidigare kunde man köpa nedsatt bröd nästan hela förmiddagen, nu är det vanligtvis slut på max en timme från de öppnar. Köttfärs tror jag att jag har köpt en gång senaste halvåret, det ska till en lotterivinst för att du ska springa på det. Mot tidigare så kunde du räkna med att möjligheten dök upp med lite olika mellanrum, men ändå viss regelbundenhet så det i alla fall var något man kunde anse återlommande ingick i ens kosthållning. Grädde är lite lättare för det finns på vanliga erbjudanden ibland.
Det är de tre produkterna som jag tydligt har regeln att antingen finns det nersatt eller så köps det inte, därför jag har mest koll på just dem.
Sen har jag en känsla av att fördelningen av utbudet i nedsatta varorna förskjutits lite. Mindre av typ basic råvaror och basprodukter och mer av typ kvalitetsgrejor/deli-ish och sådant som är mer tillagat eller blandat. Alltså saker som är dyrare från början och helt utanför min prisnivå även efter rabatt.
Skulle det på något sätt motivera att vissa kunder skulle ha mer rätt eller företräde till vissa köp eller vissa varor? Naturligtvis inte.
Jag tror det finns en reell svårighet att kunna köpa billiga varor bakom den aktuella pensionärens frustration. Men reaktionen på det är orimlig.
Jag är mest förvånad över att folk hittar varor som är tillräckligt nedsatta för att det ska vara värt det Det är så sällan utan mest udda varor och döende sallad. Men är ensamhushåll också. Känns som det var bättre förut, tex på Willys här hittar jag inte länge var de nedsatta varorna är. Stora Coop lite bättre men rörigt och svårt att hitta något. Min lilla Coop har bättre placering iaf, ibland ok priser.
Ja en del kunder sätter det här i system. De vet när varorna kommer sättas ned (hur många dagar före bäst före) och avstår medvetet från att handla till ordinariepris i hopp om att varorna finns kvar tex imorgon till halva priset. Då blir det mindre försäljning till ordinarie pris och mer som i slutändan behöver sättas ned eller slängas - som en spiral. Jag har jobbat i butiker som därför hellre slänger.Hur kommer det sig att det är så mycket som kastas utan att man försöker sälja det? Är man som butik rädd att folk ska sluta köpa till ordinarie pris om utbudet är för stort?
Så löjligt. Varor med röda lappar försvinner ju i ett nafs.Vet att i ena butiken här så får dom inte längre sänka priset för det ser fult ut och chefen är rädd för att folk bara köper av de varorna och inte nått till ordinarie pris.
Så han kastar hellre varor än att sälja det billigt för han tycker att det ser fult ut med röda lappar i affären
Där jag handlar har de ingen sådan reahylla utan saker ligger på sina vanliga platser men med realappar. Och en del butiker sätter inte ned alls.Jag är mest förvånad över att folk hittar varor som är tillräckligt nedsatta för att det ska vara värt det Det är så sällan utan mest udda varor och döende sallad. Men är ensamhushåll också. Känns som det var bättre förut, tex på Willys här hittar jag inte länge var de nedsatta varorna är. Stora Coop lite bättre men rörigt och svårt att hitta något. Min lilla Coop har bättre placering iaf, ibland ok priser.
Låter ju helt galet från butikens sida! Varför rea ut sådant som inte håller på att gå ut?En bekant till mig handlade alltid billigt kött på måndagar. Hon åkte tidigt och väntade på att butiken skulle öppna. Varje måndag rea dom ut allt kött oavsett datum. Sedan fyllde dom på med det nya som kom då. Ofta räckte det för en hel månad för henne som lever ensam. Numera så gör butiken inte så längre.
Så gjorde jag när jag köpte tex kött från mataffär som hundmat. Då kollade jag bäst före-datum och gick till affären vid rätt dag för att se om något fanns till nedsatt pris. MEN jag köpte inte heller till fullt pris så det var knappast som att affären gick miste om pengar på just mig iaf Var det inte kort datum-pris så blev det billigare att köpa färskfoder i djuraffär.Ja en del kunder sätter det här i system. De vet när varorna kommer sättas ned (hur många dagar före bäst före) och avstår medvetet från att handla till ordinariepris i hopp om att varorna finns kvar tex imorgon till halva priset. Då blir det mindre försäljning till ordinarie pris och mer som i slutändan behöver sättas ned eller slängas - som en spiral. Jag har jobbat i butiker som därför hellre slänger.
(Och såklart försöker anpassa lagerhållningen bättre så problemet inte ska uppstå)
Jag har inget bra (som i vetenskapligt belagt) svar. Min inre cyniker tänker att kort-datum-priser bara är kosmetika som ska dra fokus från hur skadad hela matproduktions- och -konsumtionskedjan är och uppfylla såväl butikernas som kundernas känsla av och vilja att göra något bra, men utan att rucka status quo (vilket är mat som den ultimata kolonialistiska och centraliserade resursexploateringen, dvs matproduktion på marknadens, inte jordens och människornas, villkor).Hur kommer det sig att det är så mycket som kastas utan att man försöker sälja det? Är man som butik rädd att folk ska sluta köpa till ordinarie pris om utbudet är för stort?
Alltså inga butiker VILL rea ut varor pga kort datum. De vill ju helst sälja allt till ordinarie pris.Jag har inget bra (som i vetenskapligt belagt) svar. Min inre cyniker tänker att kort-datum-priser bara är kosmetika som ska dra fokus från hur skadad hela matproduktions- och -konsumtionskedjan är och uppfylla såväl butikernas som kundernas känsla av och vilja att göra något bra, men utan att rucka status quo (vilket är mat som den ultimata kolonialistiska och centraliserade resursexploateringen, dvs matproduktion på marknadens, inte jordens och människornas, villkor).
Haha, nu känns det som jag borde ducka. Det är egentligen inget jag direkt vill/orkar diskutera, men nu har jag iaf delat min syn.
Ja du. Dom ville då ha in allt nytt på måndagar. Nu har butiken slutat med det och har bara varor med kort datum.Låter ju helt galet från butikens sida! Varför rea ut sådant som inte håller på att gå ut?
Ja det kan jag fatta! Problemet är väl att de flesta som köper kort-datum-varor köper dessa istället för andra varor -> mindre försäljning till ordinarie pris än förväntat -> mer varor som hinner gå ut i datum -> mer varor som säljs till nedsatt pris -> evig snurra.Så gjorde jag när jag köpte tex kött från mataffär som hundmat. Då kollade jag bäst före-datum och gick till affären vid rätt dag för att se om något fanns till nedsatt pris. MEN jag köpte inte heller till fullt pris så det var knappast som att affären gick miste om pengar på just mig iaf Var det inte kort datum-pris så blev det billigare att köpa färskfoder i djuraffär.