Sv: Att köpa hopphäst!
Stammen är för mig ofta ointressant då jag föredrar valacker, men gäller det sto är det lite intressantare för ev framtida avel.
Nummer ett är hur hästen tar sig an hinder, självklart efter nivån hästen är på. Bra teknik är alltid plus men behöver inte vara bländande bara de är rädda om sig men ändå modiga.
Bra galopp är positivt men inte heller nått som måste vara enastående, min unghäst har tex ingen super galopp men fruktansvärt klart för sig när han kommer fram till hindren, kvick, rädd om sig och vill alltid göra rätt. Min tränare säger alltid att han är en sån häst som blivit "bortglömd" pga sin galopp, men helt rätt sort och bra teknik både fram och bak.
Exteriören tycker jag är rätt viktig då det ofta borgar för hållbarhet. Framförallt korrekt benställning, halsansättning, kors osv även det betydelsefullt men inget som avgör om hästen annars är till full belåtenhet. Men man bör ju ha med i avvägandet att viss exteriör betyder olika och gör att hästen har naturligt lättare eller svårare för olika situationer.
Temperamentet är dessutom oerhört viktigt och där vill alla ryttare ha olika, så man bör fundera på vad man vill ha och vad som passar en bäst.
Man ska även fundera på vad man vill att hästen ska ha gjort. Söker du en läromästare och har mål att rida vissa klasser är det ju alltid en fördel att hästen har gått det tidigare. Man ska fundera vad man vill rida för klasser och bedöma hästarna rättvist om de har möjlighet att gå de. Självklart höjs ju ofta målen och då får man ibland inse att hästen kanske inte riktigt motsvarar de förväntningarna.
Detta är lite det jag funderar på.
Står tyvärr just nu i det läget att min gentleman har tävlat färdigt i hoppning och man ska börja titta på ny häst. Känns inte alls lockande, då jag hellre än något annat skulle tävlat vidare med honom. Men det blir ju inte alltid som man vill och önskar.