Att köpa hopphäst!

Sv: Att köpa hopphäst!

för mig är första intrycket väldigt viktigt. Hästen ska vara riktigt fin, ingen en i mängden häst. Exteriören är viktigast. Sen när det kommer till hoppningen så vill jag ha en häst som inte är rädd, en häst som har mod men även försiktighet. En häst som tar sig an uppgiften på ett bra sätt. Stammen är för mig mindre viktig, givetvis ska hästen ha full härstamning och förfäderna presterat men det är inte så att jag är ute efter en viss härstamning, jag gillar lite ovanliga härstamningar.

Jag är inte supernoga med stammen, men vill att stammen ska vara någorlunda på hästen. Sedan kollar jag mycket på hur välriden hästen är på marken. I hoppningen ska den vara stadig på hinder inte hålla på och stanna och dumma sig, kollar också på hopptekniken. Kollar också på tempramentet på hästen.

1. stammen
Jag tycker stammen har en RIKTIGT stor betydelse! Därför skulle jag aldrig få för mig att köpa en dåligt stammad häst om jag hade tänkt mig komma någonstans inom hoppningen. Gärna tar jag med dressyrblod i min hästs stam för att förfina gångarterna

2. Exteriört
En hopphäst ser inte alls likadan ut som en dressyrhäst, och trots att man kanske mer än allt vill att sin egna häst ska vara en hopphäst så måste man tänka lite på att exteriören FAKTISKT har stor vikt i de hela. Ingen hopphäst om den har kroppen emot sig..

3. Temperamentet
Den ska vara lugn men gärna ha ett sug emot hindrerna, inte stressa upp sig lätt och absolut inte vara tittig. Den ska hoppa med spänst och hoppa jämnt med alla 4 benen, arbete med rygg och framförallt ha ett bra påskjut. Jag gillar att titta på hästen när den löshoppas först och främst när ja ska köpa häst, sen gärna uppsuttet.
Den ska ha en positiv bjudning runt en hel bana och så ska den hja kapacitet såklart.

4. Ridningen
Skulle aldrig köpa en häst som är äldre än 5 och dåligt grundriden! Den ska alltid alltid alltid vara trevlig från backen och lätt i fötterna.
En häst som hoppas på MSV nivå ska även kunna gå dressyr på MSV nivå enligt mig! Dressyren är alltid viktigast!

Den skall kunna hoppa, stam har ingen betydelse om den kan hoppa.
Exteriören, inte för stora avvikelser
Att den kan galoppera i balans.

Stammen är för mig ofta ointressant då jag föredrar valacker, men gäller det sto är det lite intressantare för ev framtida avel.

Nummer ett är hur hästen tar sig an hinder, självklart efter nivån hästen är på. Bra teknik är alltid plus men behöver inte vara bländande bara de är rädda om sig men ändå modiga.

Bra galopp är positivt men inte heller nått som måste vara enastående, min unghäst har tex ingen super galopp men fruktansvärt klart för sig när han kommer fram till hindren, kvick, rädd om sig och vill alltid göra rätt. Min tränare säger alltid att han är en sån häst som blivit "bortglömd" pga sin galopp, men helt rätt sort och bra teknik både fram och bak.

Exteriören tycker jag är rätt viktig då det ofta borgar för hållbarhet. Framförallt korrekt benställning, halsansättning, kors osv även det betydelsefullt men inget som avgör om hästen annars är till full belåtenhet. Men man bör ju ha med i avvägandet att viss exteriör betyder olika och gör att hästen har naturligt lättare eller svårare för olika situationer.

Temperamentet är dessutom oerhört viktigt och där vill alla ryttare ha olika, så man bör fundera på vad man vill ha och vad som passar en bäst.

Man ska även fundera på vad man vill att hästen ska ha gjort. Söker du en läromästare och har mål att rida vissa klasser är det ju alltid en fördel att hästen har gått det tidigare. Man ska fundera vad man vill rida för klasser och bedöma hästarna rättvist om de har möjlighet att gå de. Självklart höjs ju ofta målen och då får man ibland inse att hästen kanske inte riktigt motsvarar de förväntningarna.

Detta är lite det jag funderar på.
Står tyvärr just nu i det läget att min gentleman har tävlat färdigt i hoppning och man ska börja titta på ny häst. Känns inte alls lockande, då jag hellre än något annat skulle tävlat vidare med honom. Men det blir ju inte alltid som man vill och önskar.

Många olika saker, men främst hästen inställning och vilja till att hoppa. Att hästen har ett "hopphuvud". Givetvis spelar även kapacitet och teknik in. Hur löser hästen olika situationer, när den kommer nära...har den kvickhet och lätthet att hinna upp? Om den ligger stort...har den scoop att hoppa upp sig och räcka över.

Vill även ha en häst med bra exteriör. En häst som är byggd korrekt minimerar risken för förslitningsskador. Div inte korta framben...belastar hov och kotleder allt för mycket och leder ofta till problem. Tittar även mycket på hur hästens hovar ser ut. Dåliga hovar kan leda till mycket problem.

Stammen är viktig även den. Sto och hingst efterlämnar ju sina gener och egenskaper.

Gångarter är viktiga, speciellt en bra galopp. Att hästen kan gå och bära sig i en bra vägvinnande galopp.

Stammen. Dom senaste hästarna har varit unghästar så har inte så mycket mer att gå på.

Temperament. Nyfiken, modig, uppmärksam.

Galoppen. Välbalanserad, lätt att byta.

Exteriören. En snygg häst är inte allt. Jag tillåter vissa exteriöra avvikelser om hästen i övrigt tilltalar mig.

För mig är det som finns innanför pannbenet viktigast:

1. Hästen ska ha hopphuvud, dvs den ska vilja ta sig över ett hinder felfritt, den ska vara såpass klok så att den lätt räknar ut hur den ska göra det enklast.

2. Balans innan och efter sprången, särskilt efter.

3. Balans och rytm i galoppen.

4. Hoppteknik och kapacitet. Den ska helst hoppa lungt och sansat.

5. Inte alltför stora exteriöra avvikelser

Sen gör det ju inget om hästen är snygg också. :)

Stammen är oviktig om den har allt ovanstående. :laugh:

På unga hästar tittar man ju förstås på stammen, då det kan vara svårt att se om de har allt ovanstående.

En häst som ska ha utseendet och kapaciteten för att bli en bra hopphäst.
(Tittade & köpte häst förra veckan;))

Bra gångarter, grundform, hoppteknik och temperament(psyket).
Ingen för het häst, för det är svårt att få dem att vänta och bjuda.
Exteritören är jätteviktig.
Också att ridbarheten är bra, eller i alla fall går att att jobba med.

Tänkte att jag skulle filma pärlan nästa vecka när vi hoppar så att ni får se (:

För mig är känslan det absolut viktigaste. Får man en bra känsla mot och över hinder så tror jag mycket på det. Sen är det klart jag tittar på allt annat också men känslan är viktigast.
Sen är jag svag för "snygga" hästar också så det är ju ett plus som dom är det :p

Ridbarheten och känslan när man hoppar den är det viktigaste för mig. Är den tävlad kollar jag givetvis på resultaten också.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppdomaren Richard Bourns är välkänd internationellt och har en meritlista som sträcker sig över tre årtionden. Nu välkomnas han...
Svar
0
· Visningar
96
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Då var det dags för Angelica Augustsson att göra debut som testryttare under Breeders Trophy. Elva femåriga hopphästar ska testridas och...
Svar
0
· Visningar
91
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla fyra svenska hopphästarna gick igenom lördagens hästbesiktning. Det är nu klart vilka tre ekipage som startar i den individuella...
Svar
0
· Visningar
353
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla fyra svenska hopphästarna gick igenom lördagens hästbesiktning. Men definitivt besked om vilka svenskar som startar den...
Svar
0
· Visningar
109
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka