Att köpa en dyr kurs av någon som saknar F-skatt

TomasN

Trådstartare
Jag har en fråga om hur det fungerar när man som företagare köper en kurs av en person som inte har F-skatt. Kommer jag att räknas som arbetsgivare och tvingas betala erbetsgivaravgifter. Kan personen som ger kursen hävda att det enbart är hobbyverksamhet och att jag därför inte behöver bry mig om F-skatt sedel och arbetsgivaravgifter.

Det är en ganska dyr kurs för åtskilliga tusen kronor och för mig känns det som att jag lever farligt om jag anlitar någon utan F-skatt.

Hur fungerar det här med hobbyverksamhet kontra F-skatt. Kan man sälja tjänster i en hobbyverksmhet och hur blir det med ev arbetsgivaravgifter?

Om du som företagare köper tjänster av nån utan F-skattsedel är det svart, alternativt , får du betala sociala avgifter till rsv. Såvitt jag vet får du inte sälja tjänster i hobbyverksamhet. Då skulle ju alla göra så. En hobbyverksamhet brukar gå ut på att man kvittar ut och in mot varandra. men att sälja tjänster... näääääää
Då är det bättre att vederbörande är ärlig och säger: Jag kör svart!
Kolla på rsv.se där borde allt finnas.
/CJ

Det blev nåt fel i texten.. OM du vill DRa av det på din firma, som utbildning, DÅ måste du betala sociala avgifter och bokföra en lön på kurspriset till honom. Kontrolluppgifter går ut från ditt företag, och sedan checkas det hos rsv. men det kostar dig kurspris plus 32.82% tror jag det är...

Här är en länk, läs och printa ut den til personen i fråga. det står klart och tydligt vad som gäller.
http://www.rsv.se/broschyrer/344/34405.html

/cj

Ja det var precis så jag trodde men var osäker, tack för att ditt svar! Jag behövde en bekräftelse på att jag har rätt!

Det går väl inte att komma runt det här om en klubb står för kursen? Då blir det väl klubben som blir arbetsgivare och skall betala arbetsgivaravgifter? Eller?

Jag vill inte köra det här svart heller så det är inget alternativ.

Jag tycker som du att det låter för enkelt att säga att man har hobbyverksamhet när man säljer en tjänst. Då skulle ju jag kunna snickra hos andra som hobby också

Nä, även om det är en klubb, förening eller stiftelse, så kan det inte klassas som momsfri tjänst.

Du kan ju aldrig som betalare få problem för att du betalar svart. Men han kan få problem. Han kan komma till din gård, undervisa och du ger honom ett stimulansbidrag. Sedan kanske du kan dra av att du gett bidrag till honom i nåt syfte. Man måste specificera alla avdrag man vill göra.

Nåväl, diskutera saken med honom om han nu verkligen är den enda Ni kan anlita! Men han låter oseriös eftersom han kommer med lögner. :(
Men han kanske är grym på sin hästkinskap... :)

Gooodie lucky
/CJ

ag har en fråga om hur det fungerar när man som företagare köper en kurs av en person som inte har F-skatt. Kommer jag att räknas som arbetsgivare och tvingas betala erbetsgivaravgifter.
Ja, och preliminär skatt.

Kan personen som ger kursen hävda att det enbart är hobbyverksamhet och att jag därför inte behöver bry mig om F-skatt sedel och arbetsgivaravgifter.
NEJ.

Hur fungerar det här med hobbyverksamhet kontra F-skatt. Kan man sälja tjänster i en hobbyverksmhet och hur blir det med ev arbetsgivaravgifter?
Man får se till att skaffa AF-skattsedel. Det är den enda lagliga vägen.

Jag hamnade i liknade sits för några år sedan. Jag hade köpt några mindre jordbruksmaskiner av en granne som var lantbrukare. Det av en ren händelse som jag fick reda på att han bara hade A-skattsedel. Fick då rådet av Skattemyndigheten att göra följande:
Vi hade ett överenskommet pris på varorna och jag skulle då från det priset räkna bort skatt och avgifter som jag istället skulle skicka in till skattemyndigheten. Skulle det då vara så att han var ärlig och tog upp försäljningen som en inkomst skulle han få tillbaka överskjutande skatt. Om han inte tog upp det riskerade jag inte att få det i baknacken och få betala avgifter på hela beloppet. För mig blev det ju samma kostnad men han fick eventuellt vänta på sin skatteåterbäring.

Tycker att detta borde gå att genomföra dig också. Du räknar den som håller kurs som antälld av dig för att hålla kursen. Kursavgiften räknar du som en löneutbetlning och gör avdrag för skatt och avgifter som du istället betalar in till skattemyndigheten. Men det blir kanske inte så poppis hos den som håller kursen, det blev det inte hos min granne som säkert inte tänkt ta upp de här pengarna någonstans.

Men är det verkligen så när man köper varor?

varor kan väl köpas från privatpersoner som saknar F-skattsedle utan problem? Det är väl först när man köper tjänster som man måstr kräva F-skatt?

Men är det verkligen så när man köper varor?
Nej, inte heller om man hyr ut t.ex. stallplatser.
Men däremot så måste den man köper eller hyr av bokföra och redovisa moms.
Men det är en annan femma.

varor kan väl köpas från privatpersoner som saknar F-skattsedle utan problem? Det är väl först när man köper tjänster som man måstr kräva F-skatt?
Just så.

Inte_Ung som just har skaffat AF-skatt efter att ha drivit sitt företag son enskild firma i många år ändå.

Jag har aldrig sålt tjänster nämligen.
Bara hyrt ut stugor och stallplatser och sålt hästar.

I mitt fall var det ingen "riktig" privatperson utan han var lantbrukare, alltså näringsidkare men utan F-skattsedel. Så enligt skattemyndigheten fanns risken att jag kunde åka på att betala hans skatt och avgifter för att han sålde av sina lantbruks inventerier och fick en inkomst av det till sitt lantbruk.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka