Att köpa avelssto!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
Sv: Att köpa avelssto!!

Om du vill ha ett sto från en svensk stolinje skulle jag titta på stofamilj 46, Piledalsstammen. Den har lämnat extremt många framgångsrika hopp- och fälttävlanshästar i relation till sin storlek, och medlemmarna kommer från olika grenar av familjen.

Generellt skulle jag leta efter ett sto från en gedigen mödernelinje med intressanta prestationsförvärvare i de närmaste leden.

Ett sätt kan ju vara att höra med en en kunnig uppfödare, som har en väl förvaltad mödernelinje, och se om de har nagot lämpligt avelssto till salu. En uppfödare kan ju inte behalla allt. Da kan man liksom ta vid där och slipper börja fran början, sa att säga.

Hade de fortfarande varit i livet hade jag gärna kontaktat Folke Piledal, Sixten Pohl eller Ingmar Nydahl;)

Visst finns det fortfarande några kvar, om än inte så många. Jag ville bara inte göra reklam, därför tog jag tre herrar som inte längre är i livet.

Tack för alla goda råd! Görel du tipsar om stofamilj 46 som jag tror mig känna till som riktigt bra hoppstam hette inte ägarfamiljen Pildamm...men minnet sviker (är Krocket från den?) det vore snällt om du kunde friska upp det lite hos mig. Är väldigt förtjust i svensk stam då man i regel känner till den/dem lite bättre.

Utländsk stam är också spännande men det känns mer som ett lotteri om man inte är så väl bevandrad i dessa anor. Det har ju dimpt ner en och annan guldklimp på hingstsidan under de senaste åren som känns helt OK:d

Fullblodsston har blivit i ropet allt mer att avla på men de brukar vara krångligare att hålla, då de har mycket oro i kroppen som brukar visa sig på olika sätt (enligt min erfarenhet men det kan vara mina fördomar grundade på de få tillfällen jag haft fb inhyrda). Avkommorna har emellertid ofta blivit riktigt bra och det är många som förespråkar fullbloden som mammor.

De gamla avlarna är verkligen att föredra..och ta lärdom från. En väninna och jag var hos ett gammalt par i åttioårsåldern och tittade på några riktigt trevliga ston för ett par år sedan. Den gamle farbrodern hade skadat benet och gick i sakta mak runt bland de ystra unghästarna med sin käpp i flocken. Det var flera gånger jag höll på att få hjärtinfarkt då de skulle busa med honom:eek:. Han skulle med sorg i hjärtat sälja av alla då de (han och frun) blivit för gamla och sjukliga. Det blev kafferep och en mängd med intressanta bilder och böcker att ta del av. Tror jag hade fått ett par bra ston för rimlig peng men det var fel i tid för oss då, tyvärr. Har ångrat mig många gånger att jag inte klippte till.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är också väldigt förtjust i stofamilj 46 och hade turen att hitta ett sto som passade mig perfekt.

Dock när jag i somras skulle sälja stofölet efter denne var det inte lättsålt, tur var väl det nu när jag aldrig skulle kunna sälja !

Som sagt så är det väl lite köparnas marknad nu, borde finnas massa avelsston ?!

Ditt minne sviker dig lite, det är Piledalsfamiljen du tänker på. Krocket kommer från den, hans mormor Spitfire var med i OS (Helsingfors -52 var det väl?) och blev efter sin tävlingskarriär ett gott avelssto.

Hon var en avkomma till stamstoet Bojan som lyckades få två avkommor till OS, två i svårklass och två i medelsvår. Alla i hoppning. Hennes ättlingar har i generation efter generation varit framgångsrika i hoppning och fälttävlan. Det finns någon dressyrhäst också men den kommer jag inte på namnet på just nu. http://www.sporthorse-data.com/d?i=10288135

Som sagt så är det väl lite köparnas marknad nu, borde finnas massa avelsston ?!
Jag är också på jakt efter ett avelssto/ungsto. Nu letar jag inte efter stofamilj 46 utan har snöat in på att det ska vara ett Stakkatosto ur ett merietarat möderne men jag tycker inte att stoet jag söker är lätt att hitta. Men det är klart att det är svårare när man letar specifikt.

Jag skulle leta efter ett sto som är max 10 år, gått minst 130 hoppning eller MSV dressyr. Sen skulle jag även titta efter ett sto som är relativt ädel och lite större modell. Ang stam så finns det så oändligt många som är attraktiva så det skulle ta för lång tid att skriva ner det.

Ditt minne sviker dig lite, det är Piledalsfamiljen du tänker på. Krocket kommer från den, hans mormor Spitfire var med i OS (Helsingfors -52 var det väl?) och blev efter sin tävlingskarriär ett gott avelssto.

Hon var en avkomma till stamstoet Bojan som lyckades få två avkommor till OS, två i svårklass och två i medelsvår. Alla i hoppning. Hennes ättlingar har i generation efter generation varit framgångsrika i hoppning och fälttävlan. Det finns någon dressyrhäst också men den kommer jag inte på namnet på just nu. http://www.sporthorse-data.com/d?i=10288135

Ja, just det Piledal inte damm:angel: Briar är väl också släkt med Krocket (angående dressyrgener)? Det är alltid extra roligt om det finns lite att forska i kring stamen.

Jag har redan ett dräktigt sto här hemma och hade först tänkt mig köpa till ytterligare ett föl till nästa sommar, men är nu då inne på att köpa ett dräktigt sto istället ... Om jag hittar något som verkar intressant vill säga. Det begränsar möjligheterna något men man kan ju ha tur också. Mitt sto ska ha föl ganska sent i slutet på juni början av juli någonstans och då kanske det inte är så bra att det nya stoet får första april? Detta inskränker valen ytterligare.

Jag skulle leta efter ett sto som är max 10 år, gått minst 130 hoppning eller MSV dressyr. Sen skulle jag även titta efter ett sto som är relativt ädel och lite större modell. Ang stam så finns det så oändligt många som är attraktiva så det skulle ta för lång tid att skriva ner det.

Ja, det vore idealet. Det är alltid roligt om man dessutom kan rida dem något så man ser vad de är för individer. Just att de har egna prestationer visar på att mammorna har kapacitet också i realiteten och är hållbara. Vårt dräktiga sto stämmer in på din beskrivning förutom att hon är 16 år och medelhög. Sedan skadar det ju inte att de dessutom har en välprövad stam i stil med den Görel tipsat om.

Det var Elixir jag tänkte på!

e Presto xx u Elaisa e Cosmos xx u Elvy e Ergo u Dockan e Allerlei u Bojan. Svår dressyr. Mamma helsyster med internationelle hopparen El-Vis.

Briar har Krocket till morfar och Krocket har även lämnat internationella fälttävlanshästar.

e Presto xx u Elaisa e Cosmos xx u Elvy e Ergo u Dockan e Allerlei u Bojan. Svår dressyr. Mamma helsyster med internationelle hopparen El-Vis.

Briar har Krocket till morfar och Krocket har även lämnat internationella fälttävlanshästar.

Nu blir jag nyfiken är det samma Bojan som är mor till bla

Ismed och Spitfire??

Visst är det det! Dockan var dessutom helsyster med Ismed (OS i hoppning -48).

Den stamen verkar bra att satsa på!!:bow:

Din avelskunskap går inte av för hackor...hur kan du komma ihåg alla så långt tillbaka?:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Lovisa.E
·
Avel Stoet har fått artros i knäled i ett framben, yttre trauma så ingenting som skall vara ärftligt men det känns ju som ett vågspel...
Svar
3
· Visningar
1 743
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka