Att köpa avelssto!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
B

black pearl

Är i hästköpartagen och tänkte mig ett riktigt bra sto att avla på där avkomman kan bli intressant på marknaden. Vad har ni för tips att komma med beträffande stam, ålder, erfarenheter, avkommor med mera.

Vad ska jag köpa för sto? Vad hade ni letat efter för avelsmaterial? Jag tar tacksamt emot alla synpunker från alla erfarna bukare. Det går bra med både hopp- och dressyrstamstänk!

Hoppas någon känner sig manad:bow:

Sv: Att köpa avelssto!!

Ingen som har några bra idéer eller stam att rekommendera?

Tack för tipset. Säkerligen en mycket trevlig häst.:d

Jag är emellertid mer inne på det här med halvblod och har ett dräktigt sto redan här hemma förutom en valack. Tänkte först köpa en fölunge då vårt sto fått sitt men har allt mer börjat titta runt efter dräktiga ston som ska föla i samma veva. Vi har både utrymme och möjlighet att ha fler pållar och det blir roligare att vara med från början (har jag fått för mig).;)

Det finns flera trevliga och dräktiga ston till salu både med gammal svensk välsedd stam men också med "yngre" utländsk stam och det är främst här jag skulle vilja få lite vägledning. Hittade en som var betäckt med Quaterback som jag tror är en spännande farsa tex. Roosevelt likaså men sedan handlar det ju även om stoets stam och det är här jag tacksamt tar emot tips.:banana:

Är i hästköpartagen och tänkte mig ett riktigt bra sto att avla på där avkomman kan bli intressant på marknaden. Vad har ni för tips att komma med beträffande stam, ålder, erfarenheter, avkommor med mera.

Vad ska jag köpa för sto? Vad hade ni letat efter för avelsmaterial? Jag tar tacksamt emot alla synpunker från alla erfarna bukare. Det går bra med både hopp- och dressyrstamstänk!

Hoppas någon känner sig manad:bow:

Hej murran helt klart ska du köpa en oäkting (travare) dom blir lätt åtsidosatta men dom kan lämna bra det kan dom har själv en cartago z u oäkting dengår i dagsläget 180 hoppning de du nu blir du nog lite avis :banana::banana:

Hej murran helt klart ska du köpa en oäkting (travare) dom blir lätt åtsidosatta men dom kan lämna bra det kan dom har själv en cartago z u oäkting dengår i dagsläget 180 hoppning de du nu blir du nog lite avis :banana::banana:

Troll eller bara allmänt knäpp?

Ehhh? :cool:Tror nog det finns riktigt bra travare men då kanske på travbanan. De är inte att förakta och kan ge mycket pengar till dem som satsar inom den näringen.:idea:

Har du varit där tidigare? Men det är säkert svårt att hitta bra ston om man inte känner till alla härstamningar som utböling...kan jag tro. Har faktiskt fått erbjudandet från den forne hingstägaren (som tidigare ägt hingsten jag betäckte stoet med) att följa med till Tyskland och leta häst då han åker med jämna mellanrum för att köpa unghästar. Det känns emellertid som att man( dvs jag) behöver hjälp att titta på rätt saker (är en känslomänniska som faller för en blick lika mycket som annat .... det har i och för sig blivit lyckade köp ett flertal gånger men det är nog ren bonnatur).:crazy:

Vill allra helst hitta ett sto som är dräktigt nu och dessutom har bra stam och är betäckt med en bra hingst.

Senast ändrad av en moderator:

jag har tänkt på de.. i framtiden vill jag ha 2-3 avelston å nån ridhäst, ska bara bygga stall först.. som de heter ;) nej, men har ladugård så är väl de minsta problemet..

Först tänkte jag att jag skulle köpa ett välmeriterat sto, både inom prestation å avkommor, MEN de kostar iaf över 100k.. å i dagen situation så är det nog väldigt svårt att få till ekonomisk vinst på det, även på lång sikt, plus att om jag köper ett sto på säg 15 år, så har den 15 år gammal stam, hade hon varit under 10, då tror jag mer på henne.. men har hon då egna prestationer, å är aktiv, så är man uppe i troligtvis över 200 k för ett sto!

Så jag tänkte att jag ska vara kall.. ta mig tid å både hitta ett lämpligt lite äldre avelsto, å sen köpa ett fint föl! betäcka som 2-3 åring, beroende på hur färdig hon e, starta henne i alla championat, verkligen ge henne chansen att prestera. Sen betäcka som 5-6 åring igen, sätta henne sen i tävling, tills hon har nått ungefär det hon klarar att prestera, och sen sätta henne i 100% avel.

Det låter som om du har långtgående planer och det är som du säger, ett äldre sto blir ju ännu äldre i stam när avkommorna vuxit upp.

De yngre är å andra sidan mer oprövade kort, Man har ju under årens lopp sett favoritstam. komma och gå. Det verkar som om alla glömmer rätt snart vad som var bra med de olika hingstarna. Favorit ena året och bortglömd nästa.

De äldre anorna bygger kanske ibland på att de faktiskt gett riktigt bra hästar som både gått högt i klasserna och visar på hållbarhet. Sedan vet man ju aldrig i förväg vad som ploppar ut.

Å andra sidan är det säkert gött att ha satsat på rätt avelskombination innan det visat sig hur bra avkommorna blir för en bredare krets. Det gäller att vara först med rätt material så att säga.

Nu har jag rensat lite i den här tråden.

Ni får gärna berätta om vilka prestationer ni tycker är bra att ha i bagaget på ett avelssto eller vilka stammar som är intressanta.
Däremot SKA NI LÅTA BLI att tipsa om saluhästar eller att erbjuda hjälp att hitta sådana, för såna inlägg hör hemma på annonssidorna!

Moderatorn

Jag har nyligen skaffat mig ett nytt sto..

Halvblod 14år, meriterad i msv själv innan skada, meriterade syskon, mamma och mormor. Mor och mormor är visserligen "bara" B-premierade, (har ej räknat om de går att höja) medans mormorsmor är A-premierad. Även morsans syskon är välmeriterade.
Fått 4 föl, ett är ännu visat = Klass I, övriga är för små ännu.
Stammen är "svensk" men ändå inte särskilt svensk, ingen super modernt men ändå bra.

Det bästa är ju att försöka hitta ett sto som är i "medelåldern" som hunnit tävla lite, msv kanske, och som kanske fick föl som 4åring och därmed förhoppningsvis har en avkomma som visat sig lite.
Men det är svårt att hitta, vill man ha ett mycket välmeriterat sto så är väl risken att hon är till åren och då har en gammal stam som du skriver.

och hela friska ston som är meriterade är antagligen dyra om man nu ens hittar nåt till salu...
Nackdelen med att köpa ett äldre sto för dyra pengar är ju att man dels inte vet nåt om fertiliteten om hon kommer direkt från tävlingsbanan samt att hon ju faktiskt är äldre = få föl innan hon blir för gammal eller helt enkelt trillar av pinn...
Köpa för dyra pengar och få få antal föl blir ju ren förlust affär, även om det är svårt att få det att gå + men om man kan få det att gå +-0 så är man ju nöjd..

Såja, lite snurrigt så här på kvällen...

Jag fattar vad du menar och håller med! Tycker dock att det verkar finnas en del halvgamla bra ston som är billiga till avel men som då ofta är triangelmärkta.

Jag vill helst att de ska gå att använda till lite ridning också om än inte i så stor utsträckning, man ser mer vad de går för då. Sedan är jag nog av åsikten att ett sto gärna skall ha presterat något för egen del och inte bara stått i avelsboxen.

De unga kan man ju som sagt se vad de går för via treårstest mm men det finns ju också väldigt många uppfödare som inte vill släpa dit sina unghästar eftersom de tycker testen frestar på för mycket och kan bli fel, rentav förstöra dem om det vill sig illa.

Pållarna är ju bra men fortfarande unga och oprövade för vad de går för i realiteten och hur hållbara de är, vilket är av vikt i avelsarbetet (det blir nästan som en paradox mitt resonnemang, märker jag).

Vad är det för stam på ditt sto? Jag är lite svag för De Niro, Cortez mfl

:confused:Känner att tråden blivit konstig då flera svar tagits bort av moderator som ansåg dem platsa bland annonserna och det nu bara finns kvar ett Troll-svar i början av tråden(moderator kunde väl stagit bort det också:(). Vill bara förtydliga att jag inte för en monolog utan svarat på inlägg. Hoppas detta inte skrämmer bort Er som har konktreta tips och råd att komma med (likt QuickStar och Mariaauto m.fl) från att svara?

Senast ändrad av en moderator:

Det är lite svårt att tipsa om vad som kan vara intressanta blodslinjer när det inte är klart om det är dressyr eller hopp du vill satsa på?

Ett sätt kunde ju vara att kolla på hästarna som går i WC nu eller vilka som är på väg uppåt, vad har de för blodslinjer etc?
Då har man direkt en referens till stoets blodslinjer som köpare kan relatera till - många köpare är dåligt insatta i blodlinjer och känner bara till de absolut kändaste och då kan det vara bra att kunna "namedroppa" några ;)

Jag hade helt klart försöka hitta ett sto som fått föl innan, och då inte hade några problem att bli dräktig. Då köper man åtminstone nåt som har gått att gå dräktig ganska lätt. Ston med dålig fertilitet har ej i aveln att göra.

Jo, jag är väl inne på samma linje som du råder och vill nog ha ett sto som redan fått några avkommor. Jag är intresserad av både hopp och dressyrstam då vi har olika intressen i familjen.

Kom gärna med tips på bra stam som kan rekommenderas eller verkar spännande.

Om du vill ha ett sto från en svensk stolinje skulle jag titta på stofamilj 46, Piledalsstammen. Den har lämnat extremt många framgångsrika hopp- och fälttävlanshästar i relation till sin storlek, och medlemmarna kommer från olika grenar av familjen.

Generellt skulle jag leta efter ett sto från en gedigen mödernelinje med intressanta prestationsförvärvare i de närmaste leden.

Jag hade gått in och letat ett bra fullblodssto med linjer som är eftertraktade.

Just så gjorde jag själv. Fick tag i ett mkt fint fullblodssto med linjer som både lämnat mkt bra dressyrhästar och hopp/fälttävlanshästar framför allt i Danmark

Med på köpet fick jag ett mkt fint fullblodsföl som är identiskt stammad med en godkänd hingst i Danmark (godkänd för halvblodsavel sas)

Fast nu kanske jag missade vad du vill avla??

:confused:Känner att tråden blivit konstig då flera svar tagits bort av moderator som ansåg dem platsa bland annonserna och det nu bara finns kvar ett Troll-svar i början av tråden(moderator kunde väl stagit bort det också:(). Vill bara förtydliga att jag inte för en monolog utan svarat på inlägg. Hoppas detta inte skrämmer bort Er som har konktreta tips och råd att komma med (likt QuickStar och Mariaauto m.fl) från att svara?

Ha ha, ja visst kan det tolkas som att man skall tillhöra annonser , men det kan ju vara så att det skulle vara kul om man var fler att åka och titta på hästar tillsammans , det är ju roligare och intressantare med sällskap, får alltid lite mer pespektiv på sina egna funderingar och tankegångar när det gäller köp av avelston. Vi har iaf köpt tre ston från tyskland där vi ny köpte yngre stom som gjort stoproven där med mkt bra resultat och då hoppas jag ju självklart att detta skall bli en bra tävlingshäst sinom tid , vi passade på att köpa dem dräktiga och det fanns ju flera hingstar och stammar och välja emellan. Vi gick lite på denna linje: sto med bra, stam med antingen prestation på mödernet eller att mödernet tidigare har lämnat presterande avkommor (och självklart lika på faderns sida) betäckta med en hingst som vi visste var attraktiv på marknaden som även garanterat lämnat presterande och bra avkommor,då vi är ganska nya som uppfödare ville vi använda äldre beprövade hingstar , har man många ston och är "gammal i gemet" kan man nog våga satsa mer på yngre hingstar , men det vågar inte vi till en början.:) Så ny har vi "vågat" köpa in några yngre ston med ändå dockumenterat god stam, men vi har även några äldre som vi vet vad de gett och som har egna prestationer.

Man får väl satsa lagom så här i början:bump:

Och jag får väl be om ursäkt till moderatorn om det verkade som jag ville sälja hästar, så var dock inte fallet, köper hellre;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Lovisa.E
·
Avel Stoet har fått artros i knäled i ett framben, yttre trauma så ingenting som skall vara ärftligt men det känns ju som ett vågspel...
Svar
3
· Visningar
1 743
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka