Att komma igång efter vila/behandling

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Boomerang
  • Startdatum Startdatum
B

Boomerang

Det här blir lite långt och rörigt men vill verkligen ha era åsikter så snälla LÄS ;)

Hur lång tid det tar för en häst att komma igen till full tävlingskondition efter vila eller behandling?? Känns som att jag alltid förlorar månander även om min häst bara har fått en kortare vila eller en enklare behandling medan det känns som att andra startar veckan efter vet-besöket :confused: är jag för mesig helt enkelt??

Säg att hästen sprutas i en kota för en lättare reaktion. Vet säger då (min som jag hade förr iaf) vila i två veckor, skritt en vecka och lunk en vecka och sen som vanligt men då känns det ju som att hästen tappat en hel del kondition och plötsligt så har två månader gått förlorade :crazy:

Medan jag vet andra som startar så fort karenstiden gått ut..och de som säger att en häst kan "konservera" formen en längre tid. Ett kanske extremt (?) exempel var två hästar som åtgärdades och sen stod i fyra veckor och sen tränade/startade som vanligt direkt efter vilan..

Hjälp mig!! Hur snabbt/plötsligt kan man börja träna normalt (självklart olika från fall till fall men...generellt)?? Vill inte förlora hela säsongen igen och jag vet att andra inte gör det för en lättare grej så hur gör ni??

Det aktuella fallet ser ut som såhär: Hästen i så gott som full kondition (gått ett banjobb i år, intervalltränad) och har nu vilat i två veckor för en reaktion i en kota. Har nu fått metacam som han ska käka i en vecka (vila under denna vecka) sen skrittas en vecka och sen lunk en vecka och sen som normalt om allt ser bra ut. Hur mycket kan han tänkas tappa på det här?? Kan jag köra igång med intervallträning/snabbjobb omedelbart efter "lunk-veckan"?? Hur skulle ni ha gjort?? Självklart med förutsättningen att hästen är fräsch och fin efter den här tiden!

Blir jättetacksam för alla tips och råd jag kan få :bow:

Sv: Att komma igång efter vila/behandling

Jag skulle skritta och sen lunka som vet säger och sen köra halvhårt i en vecka eller två beroende på hästen. Sen som vanligt, men försöka undvika jättetungt jobb, så det inte blir knas med skadan ingen.
Lycka till!!

Din häst har knappast tappat speciellt mycket av att vila en månad.

Jag skulle köra några (2-3 st) lättare jobb (färre intervaller och lägre fart till exempel) och sen träna på som vanligt om allt är OK.

Själv håller jag på och försöker sätta igång en häst som inte startat sen i oktober och har precis kört första jobbet 3x700 m rakbana vilket funkade ypperligt. Nästa gång (i dag) blir det långsammare och en till då rakan är rätt lös.

Förra året när jag satte igång henne gick hon från noll till tävlingskondition på 4 månader med ett par veckor semester mitt i pga sårskada. Då hade hon varit ifrån snabbjobb/tävling i 1,5 år. Det var inte igångsättningen som orsakade att hon inte startat sedan dess.

Där jag jobbade så om hästarna behandlades så vilade dom i en vecka sen återbesök, om det var ok så sattes dom igång som vanligt effter ytterligare en vecka=)
En kompis till mig hade en häst som startade två eller tre ggr sen behandlades, vilade i två, tre veckor sen startade igen.. Han kördes aldrig utan gick i hagen mellan starterna, bara.. Detta var i slutet av sin karriär, kanske dom sista tre åren. (han sprang in ca 1,8 milj)
Tänk va praktiskt att ha en häst som bara gick i hagen, ta in å starta när du har dåligt med pengar:rofl: :rofl:

På ett ställe där jag var sprutade dom en av mina passhästar i framkotorna och ryggen sen var det bara att tuta och köra, snabbjobb 2 dagar senare på 1.15. :crazy:

Det har gjorts tester på hur länge en häst kan behålla sin form i full kondition och efter ungefär två månader i hagen/vila/obetydlig träning, beroende på individ, orkar de med samma prestation som tidigare. Först därefter börjar de tappa i kondition om man inte tränar vidare...

Senast ändrad av en moderator:

Min 4-åring har efter hovspricka och förkylning varit borta i ca 7 veckor , han var i full kondition innan. Gick första " snabbjobbet " igår efter ca 10 dagars vanlig motion.Måste säga att jag tyckte att han har tappat en hel del, så jag tror att det är individuellt hur mycket dom tappar efter uppehåll.

milian skrev:
Min 4-åring har efter hovspricka och förkylning varit borta i ca 7 veckor , han var i full kondition innan. Gick första " snabbjobbet " igår efter ca 10 dagars vanlig motion.Måste säga att jag tyckte att han har tappat en hel del, så jag tror att det är individuellt hur mycket dom tappar efter uppehåll.

Jo, precis som jag skrev, beroende på individ... ;)

*knapplån*

Tack allihop för alla svar :bow: känns lite bättre att höra att jag antagligen är lite för mesig med min häst helt enkelt...därför jag tappar mer tid än andra!

Låter ju som att jag kan skritta en vecka och lunka en vecka som vet sa och sen kanske ta det liite lugnare en vecka till med ordentlig motionskörning och nåt lugnare jobb och sen förhoppningsvis vara tillbaka där jag va innan behandlingen :idea:

En liten "påhängs-fråga"; Hur ofta kör ni intervalljobb? Alltså med en häst som startar/tränar för start inom kort? Jag är ju väldigt förälskad i varannandags-träning men kan man köra/rida (galopp-intervaller vid ridning) varannan dag eller brukar det bli för tufft (självklart individuellt, men på ett ungefär)?? Måste man lägga in motionskörning/skritt/motionsridning eller något annat emellan? Känns som att det blir lite långt mellan jobben då istället :confused: blir ju intervall-vila-motion-vila-intevall, eller räcker detta för de flesta?

Tusen frågor ;) känns som att jag inte kan ett skit när allt kommer till kritan...:crazy: för lite erfarenhet helt enkelt!

Jag kör varannandagsträning med snabbjobb varvat med skrittpromenader, lite skritt i backe och nåt entaka joggingpass på de "gamla".

Snabbjobb blir det tisdag och lördag ena veckan och torsdag vecka efter.

Startar hästen regelbundet brukar jag hinna 1-2 snabbjobb mellan starterna, och då är det inte "fullt blås" som gäller...

För att över huvud taget kunna tillgodogöra sig snabbjobben måste de återhämta sig minst 48 timmar, annars bryter man ner i stället för att bygga upp.

Uppdatering om min som varit ifrån snabbjobb sen i januari: I andra jobbet var hon likvärdig med som hon var efter 5:e jobbet förra året när hon inte varit igång på 1,5 år.

Glömde: Efter start brukar de få gå och skrota i hage ca. 4 dagar för att återhämta sig ordentligt.

Jag har också hållit på och "mesat" och inte gett järnet om hon varit trasig! hästen har inte haft några allvarliga skador men en del sår och dyl. som trasslat lite! men jag är övertygad om att man tjänar på att vara lite "mesig" i stället för att köra sönder kusen! samt att man sätter hästens hälsa i första rummet! det gör att jag sover gott om natten! M

bazz skrev:
Jag har också hållit på och "mesat" och inte gett järnet om hon varit trasig! hästen har inte haft några allvarliga skador men en del sår och dyl. som trasslat lite! men jag är övertygad om att man tjänar på att vara lite "mesig" i stället för att köra sönder kusen! samt att man sätter hästens hälsa i första rummet! det gör att jag sover gott om natten! M

Du har så rätt så. :idea:

Det man ska komma ihåg är att igångsättningstiden på en starthäst och en unghäst skiljer sig väldigt mycket åt. :)

Som jag hörde häromdagen på banan...

"Det här jobbet tog nog lite bättre för nu flåsar han mer än förra gången!" :angel:
Alla som testat pulsmätning kan nog ställa upp på att andning och puls inte har ett dugg med varann att göra? :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka