Att köpa en häst

Donnaline

Trådstartare
Har suttit och läst lite på olika hästforum och sitter och lurar på varför blir alla lurade vid hästköp? Hur svårt kan det vara att köpa en häst? Jag säger inte att det inte finns folk som blir lurade. Men var och var annan använder just orden oseriös, lurad och anklagar folk på lösa grunder hela tiden. Mycket av detta tror jag grundar sig i att folk inte vill ta eget ansvar. Sen en av mina andra teorier är att folk rider inte på sina hästar idag. Vi letar fel på dom istället. Det hade varit intressant att gå igenom dressyr, hopp, fälttävlan, galopp och travhästar på elitnivå och se hur många av dom som är UA i röntgen mm. Man kan inte köpa en häst med samma inställning som att köpa en ny bil. Det finns inga garantier. Hängslen och livrem finns inte när det kommer till hästaffärer. Hästar skadar sig ändå.

Jag köpte min häst 150000kr obesiktigad och oröntgad för 5 år sedan. Hade aldrig köpt en häst för dom pengarna om det inte var just henne jag ville ha! Utländsk dessutom. Den tutar och går idag. Jag förstår att man vill röntga yngre hästar pga benbitar. Där är travet väl framme. Det kostar lika mycket att laga en häst på klinik som är köpt för 15000kr som för 150000kr. En bra häst kostar pengar, absolut! Men vad är en bra häst? Helt ärligt så vet jag att jag aldrig kommer utnyttja min hästs hela kapacitet... Jag rider inte på den nivån men jag har min drömhäst och ja, det är trubbel i paradiset ibland. För hon är inte alltid en dans på rosor men är jag lurad för det? Var försäljaren oseriös? Skulle jag mot förmodan i framtiden var tvungen att sälja så kan jag inte förvänta mig att jag skall få tillbaka mina pengar. Skulle jag röntga henne idag så vet jag inte vad som finns. Hon hade kunnat vara UA när jag köpte henne och nu fått pålagringar mm. Vad vet jag??? Det jag vet är att mina 150000kr i inköp + alla utgifter har gett mig 5 underbara år med min häst. Jag har lärt mig massor vi har varit i diket några gånger men tagit oss upp igen. Jag vet inte vad som händer i framtiden. Hon kan ligga död i boxen i morgon eller så lever hon tills hon är 35år. Inget en klinikbesiktning eller röntgen kan avgöra detta.

Jag tycker det finns en inställning hos vissa köpare som ligger till grund för att många gånger blir ett misslyckat hästköp.
 
Sv: Att köpa en häst

Besikta tycker jag att man kan göra. Jag själv gör det alltid.

Men har själv varit med om och känner personer som sålt en trevlig häst men att köparen sen vill häva köpet pga att hästen blivit "farlig". I mitt fall var det en valack som hamnade i blandflock och blev lite hingstig.. när han sen fick gå i ren valackflock blev han som vanligt. Okunskap hos köpare och inte en anledning till att häva köp (tycker jag).
Vet fler exempel då köpare velat häva köp/få skadestånd för att hästen de köpte började bli "bufflig"/"tog över" (för att ägaren var för mesig!!)
-Det är djur vi köper!! De kan ändra beteende hos ny ägare, men då är det inte säljarens fel! Utan din egen okunskap.
 
Sv: Att köpa en häst

Har suttit och läst lite på olika hästforum och sitter och lurar på varför blir alla lurade vid hästköp? Hur svårt kan det vara att köpa en häst?

Skojar du? Det är supersvårt att köpa häst. Det enda man har framför sig är hur hästen ser ut precis för ögonblicket, man vet ingenting om hur den var för en månad eller två år sedan såvida man inte köper genom kontakter typ. Kolla tävlingsresultat kan fungera ibland men inte alltid.

Jag ser OFTA hästar som ser helt okej ut på annons, men där jag vet att verkligheten är en annan. Sist var det en ponny som tidigare haft enorma lynnesproblem men som bättrat sig det senaste året (men som fortfarande kan vara livsfarlig med annan ryttare än ägaren). Den såldes som snäll barnponny, och är precis en sådan ponny som jag hade kunnat köpa när jag letade häst som trettonåring. Det handlar alltså om en ponny som har sparkat efter både hästar och människor, rest sig med ryttare på, kastat sig ut på trafikerade vägar och dessutom haft en rad mindre allvarliga problem i stil med att stanna och vägra gå framåt. Inget av de problemen syntes vid provridningarna.

Min egen häst hade enligt uppgift från säljaren aldrig varit halt. Två år senare råkade säljaren försäga sig, och avslöja att de återkommande ledinflammationerna tydligen inte hade börjat hos mig. Om jag sålde hästen idag skulle jag nog teoretiskt sett kunna sälja hästen som hopphäst och ljuga om ledinflammationerna även om man besiktigade, för det syns inga röntgenförändringar och det skulle nog dröja några månader innan hästen blev halt.

Jag vet inte hur jag ska våga köpa häst nästa gång, men naturligtvis kommer jag att göra vad jag kan och besiktiga och röntga hästen. Man kan aldrig ha några garantier, men varför inte ta det säkra före det osäkra? Jag har alltid säkerhetsbälte när jag kör bil, för även om kan dö även med bälte på så vill jag göra vad jag kan för att minska riskerna.
 
Sv: Att köpa en häst

Senast för ett par veckor sålde en bekant till mig en häst som hon i annonsen påstod att den aldrig varit skadad eller sjuk.
Jag vet att sanningen är helt annorlunda. Jag har själv hört henne beklaga sig över hur jobbigt det är när hästen är halt igen, och nu har den fång osv.
Hästen besiktigades tydligen ua. Den röntgades inte, men är inte jättedyr häst heller så det förstår jag.

Men denna köparen är helt lurad enligt mig. Hur skulle hen kunna veta att denna hästen har problem som inte syns vid en besiktning?
Vad skulle köparen göra annorlunda enligt dig?
Får hen skylla sig själv tycker du?
 
Sv: Att köpa en häst

De flesta hästar har varit halt nån gång under sitt liv (med eller utan ägarens vetande) , mer eller mindre. Om det inte påverkar hästens hållbarhet i framtiden och den är helt frisk i dagsläget så tycker jag inte att köparen "måste veta". Beror såklart på vad det är för problem! Om hästen får ledinflammationer av hoppning ska såklart köparen veta det, men köparen behöver inte veta om ex. hästen stukat sig i hagen för två år sedan och var halt 2 veckor.. -eftersom det inte påverkar dagsform eller framtida hållbarhet.

När jag säljer hästar så berättar jag all historik , säljer oftast andras hästar, men då berättar jag allt som jag vet om hästen.

Men som sagt sådant som varit problem men som är helt borta och inte kommer påverka framtidens hållbarhet tycker jag inte att säljaren är skyldig att berätta.
 
Sv: Att köpa en häst

Skyldig att berätta av sig själv, nej. Men tycker du att det är okej att säljaren ljuger och säger nej när köparen frågar om hästen har varit skadad någon gång? Och hur ska man veta om det påverkar den framtida hållbarheten? Det tycker jag att köparen ska få ta ställning till själv, med alla kort på bordet.
 
Sv: Att köpa en häst

Ja, om köparen frågar måste man ju såklart säga sanningen!
men skador som ex. sömstick för 1år sen, hovbölder osv. påverkar ju inte framtiden, och det vet man ganska säkert så då känns det nästan onödigt att ta upp. Samma sak med ex. mindre vrickningar för flera år sedan som inte skadade något ligament, sena ect. Sen återigen ber köparen att få veta allt, eller frågor om den tidigare varit halt så ska man ju säga sanningen.
 
Sv: Att köpa en häst

I detta fallet handlar det inte om någon enstaka gång, utan en häst som har varit halt väldigt många ggr samt haft fång ett flertal ggr också. Hältan har varit i samma ben de flesta ggr.
Vet inte vad den har fått för diagnos då jag inte känner ägaren väl och vi inte kommit in på det. Men så många gånger som jag har hört hen beklaga sig över att hästen är halt/sjuk igen så tycker jag att det är rent bedrägeri att skriva i en annons att hästen aldrig har varit skadad eller sjuk.
Det är köparens rättighet att få veta och inget man undanhåller enligt mig.
Hade det rört sig om en enstaka hälta så kan jag förstå att man kanske inte berättar, men detta rör sig som sagt om en återkommande hälta.

Själv skulle jag dock inte köpa häst utan att begära att få tillgång till hästens journaler. Lämnar inte säljaren ut journalerna så antar jag att det finns något att dölja och då skulle jag inte köpa hästen.
 
Sv: Att köpa en häst

Läs mitt svar ovan :)

Jag vill inte att mina inlägg ska tolkas som att man ska undanhålla saker för köpare!

Utan menar att vissa saker är "onödiga" att ta upp ex. en hovböld för 5år sedan,; den gjorde hästen väldigt halt (hoppade på 3 ben) men kommer inte påverka hästen i framtiden och hältan försvann i samband med att bölden försvann. Och då tycker jag ändå att man kan skriva "frisk & skadefri".

Har hästen däremot blivit halt pga ridning, skadat sig pga spark av annan häst el. liknande, blivit behandlar ect. så ska man såklart berätta det.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa en häst

Men som sagt sådant som varit problem men som är helt borta och inte kommer påverka framtidens hållbarhet tycker jag inte att säljaren är skyldig att berätta.

Där håller jag inte med dig. Jag berättar allt jag känner till, är noga med att betona att tex "Hon gick omkull i hagen som fyraåring och var halt en vecka, har sedan ridits utan problem men jag kan ju såklart inte garantera att det inte finns nåt att hitta om man skulle lysa igenom varenda centimeter av henne. Men att hon varit frisk och ohalt trots full träning i flera år säger mig mer än att jag känner mig tvungen att röntga igenom det nu". Då tycker jag att jag varit rak och ärlig. Man kan aldrig garantera nåt och det vet de flesta vettiga hästmänniskor. Vågar man inte köpa en häst som varit halt men sedan repat sig och gått i full träning länge utan problem, då vet jag inte vad man kan köpa. Eventuellt ett föl.

En häst som "aldrig varit halt eller skadad" kan lika väl ha varit/vara det men har en mindre observant ägare. För mig kan det då isf vara mer positivt att den varit halt, repat sig och visat att den håller för att komma igen.
 
Sv: Att köpa en häst

KL

Jag skulle bli oerhört misstänksam om en säljare måste berätta minsta lilla sak som någonsin har hänt hästen. Hur kan man ens minnas ett ev. sömstick för 7 år sedan? Eller en obetydlig vrickning för 5 år sedan osv? Och en lång utläggning att hästen har gjort det och det men trots intensiv träning etc så har det inte varit något osv. Jag skulle fundera på vad det är för, betydelsefull, skada säljaren vill/försöker undanhålla?
Köper jag en häst på 10 år som sägs vara "frisk och skadefri" så betyder det, för mig, att den är väsentligen frisk och skadefri. Självklart har den haft någon lättare hälta (pga sårskada kanske?) osv. Den har levt i 10 år. Det är klart det händer saker med ett stort djur. Jag är inte så blåögd och naiv att jag inte fattar det utan 5 A4 sidor upp och ner med minsta lilla småskada.
Nu är alla olika och går in i hästaffärer med olika öppet sinne. Jag förväntar mig inte att hästen ska vara frisk och skadefri i ytterligare 10 år. Den kan dö strax efter jag skrivit på ägarbytet. :P :)

Däremot, om en köpare frågar, så tycker jag självklart att man som säljare är tillmötesgående och ger den information som köparen frågar efter. Om man vill sälja. :)
 
Sv: Att köpa en häst

Kl
Utifrån diskussionen just nu så håller jag med bägge läger till stor del .

Enklaste är väl att tillåta att FB får delge köparen journalerna .

Då har man kommit rätt långt utifrån läger diskussionen och löst problematiken i sig .
 
Sv: Att köpa en häst

Det är det jag menar att en 10 åring som aldrig har skadad sig är nog ganska svåra att få tag på så att säga...
 
Sv: Att köpa en häst

Visst skador är en sak och det kan ju diskuteras till döddagar... Där en min åsikt att det är inte bara vad som finns utan hur man rider och tränar sin häst som är viktigt. Men när man läser om den nyinköpta tävlingshästen som helt plötsligt inte hoppar med sin nya ryttare och dom vill lämna tillbaka den pga detta. Dom hade bara hoppat en lättare klass veckan efter dom fick hen hästen typ. Bara för att hästen hoppar hus med säljaren är detta inte per automatik en häst som hoppar hus med alla. Ett förtroende hos en häst går inte att köpa. Vad tror ni händer med alla hästar som lämnas tillbaka till säljaren? Vad händer med alla utlänska hästar som skickas tillbaka? För i grund och botten är många jag säger inte alla fall hos veterinären bedömningssport?
 
Sv: Att köpa en häst

Jag har köpt ganska många hästar genom åren, sålt desto färre. Har 16 hästar hemma.
Ingen gång har jag blivit lurad.

Men jag tittar ju på de riktigt billiga annonserna, och då får man ju räkna med att det är något fel på hästen.
Dock har samtliga säljare varit väldigt ärliga med vilka problem som funnits med, och jag har inte fått några överraskningar. Utom möjligen de väldigt dåliga hovarna på friesern, men jag är och var ju medveten om att dåliga hovar är vanligt hos just den rasen, så det är heller inget lurendrejeri.

Så jo, det kan vara hur enkelt som helst att köpa häst.
Men problemen är nog mindre när man håller sig nedanför 20000kr-strecket (med tre undantag i mitt fall), gärna nedom 10000kr.

Vad som är en bra häst?

Tja, för mig är en bra häst en samarbetsvillig individ som gör så gott den kan utifrån sina förutsättningar.

Jag tycker att min nu fyraåriga fjording är en kanon-häst. Snäll, samarbetsvillig, orädd. Accepterar körning utan krångel, snäll i ridningen. Man kan sätta barn på henne utan problem. Och hon går LB dressyr på godkända procent, och tränar svårare övningar.
Det är en bra häst.
Inköpspris som åring: 8000kr

Jag tycker att min nu åttaåriga kbltravare är en bra häst. Trevlig att rida. Lugn, orädd, ganska samarbetsvillig (men talar om när han tycker att jag begär för mycket).
Gått LA:4 på godkända procent, tävlad C-nivå western med bra resultat som sjuårig, startad B-nivå flertalet grenar i western med (för) goda placeringar i år som åttaåring.
Har utvecklingspotential.
Det är också en bra häst.
Inköpspris som fyraåring: 15000kr.

Jag tycker att min nu sexåriga islandsvalack är bra. Han har visserligen lite gångartsproblem och har haft svårt för de diagonala stegen men traven har lossnat på riktigt nu efter lite drygt ett års träning. Han är snäll, samarbetsvillig. Arbetsvillig men väldigt lättreglerad i bromsen. Man kan lätt sätta en nybörjare på ryggen på honom och han bara går. Orädd, trafiksäker.
Enligt ett par tränare finns också tävlingskapacitet (men då behöver han tränas en hel del mer).
Inköpspris som femåring: 18000kr.

´De tre hästarna jag beskrivit, är inte köpta som "problemhästar".

Av problemhästarna har jag ett par extremt billiga individer, senaste tillskottet är en sjuårig quarterhäst som jag betalat tre tusen kronor för. Till det priset får man räkna med rätt mycket problem, men hittills har det gått väldigt bra. Skoningen ska vara problematisk - ja, då får man tills vidare hitta en annan lösning. Än så länge fungerar han oskodd men när det blir vinter, får jag förstås tänka om.

Lurad?
Det kan man säkert bli, men det har inte hänt mig.
 
Sv: Att köpa en häst

Besikta tycker jag att man kan göra. Jag själv gör det alltid.

Men har själv varit med om och känner personer som sålt en trevlig häst men att köparen sen vill häva köpet pga att hästen blivit "farlig". I mitt fall var det en valack som hamnade i blandflock och blev lite hingstig.. när han sen fick gå i ren valackflock blev han som vanligt. Okunskap hos köpare och inte en anledning till att häva köp (tycker jag).
Vet fler exempel då köpare velat häva köp/få skadestånd för att hästen de köpte började bli "bufflig"/"tog över" (för att ägaren var för mesig!!)
-Det är djur vi köper!! De kan ändra beteende hos ny ägare, men då är det inte säljarens fel! Utan din egen okunskap.

Har varit med om liknande. Sålde ett sto som var lite speciell men alla kunde rida henne. Hon åkte iväg på prov till en tjej som efter ett tag hävdade att hon var farlig och inte ens gick att leda mellan hagen och stallet. Problemet var att tjejen var för mesig och visade inget bra ledarskap. När vi hämtade hem hästen så provade hon att lasta men det funka inte så jag tog grimskaftet och hästen gick rätt på och stod som ett ljus i transporten i 30 mil hem och landade lugnt och fint i ett främmande stall och någon dag efter red jag henne och hon var samma snälla och fina som innan vi lämna iväg henne.
 
Sv: Att köpa en häst

Har man ett exceptionellt gott minne som jag har kommer man ihåg.

Jag har haft en häst i över tio år och hon har fått fyra föl, och jag kommer ihåg allt som hänt dem när de varit i min ägo.
Två av fölen har jag sålt och då har jag berättat allt för köparen.
 
Sv: Att köpa en häst

Har man ett exceptionellt gott minne som jag har kommer man ihåg.

Jag har väl ett ganska ordinärt minne men jag minns ändå allt som har hänt med de hästar jag haft. Inte exakt på datumet men jag har koll på både stora och små skador. Tycker tvärtom att det är väldigt konstigt om man INTE har koll på vad som har hänt ens egen häst och speciellt om man bara har en eller två hästar.
 
Sv: Att köpa en häst

Har suttit och läst lite på olika hästforum och sitter och lurar på varför blir alla lurade vid hästköp? Hur svårt kan det vara att köpa en häst?

Det är svårt. Jättesvårt! Och det är svårt att sälja häst. Jag är utbildad jurist och skrev mitt examensarbete på alternativa köpavtal vid köp av häst. Det slår nämligen lite slint med gällande lagstiftning vid köp av häst tycker jag, just eftersom det är levande djur som självklart har sina styrkor och svagheter. Ingen är den andra lik och dom är inte fabrikstillverkade och därmed felfria. Dom kan inte heller ersättas med en ny, likadan, häst.

Jag köpte för 2,5 månader sedan en häst. Superstam, jättekapacitet och helt fantastisk. Jag kommer inte ihåg exakt vad det stod i annonsen, men något i stil med "gudasnäll häst med fantastisk kapacitet". Han är en sådan häst som verkligen hade kunna ge upphov till en rättstvist, för gudasnäll det är han inte. Med rätt ryttare - ja, världens bästa. Med duktig ryttare som inte är rätt, eller ännu värre än mindre skicklig ryttare - ett riktigt odjur.

Jag tror att det som ligger till grund för många rättstvister är att alla vill göra ett fynd. Man vill köpa en fin, duktig häst för lite pengar. Gärna en svårklasshäst även om man själv inte ens vill tävla. Man vill ju gärna att alla andra ska tycka att det är en flashig häst.

Det krävs lite mer kritiskt tänkande från köparens sida. Det är klart att jag insåg att min häst, med all den talang och alla förutsättningar han har, måste ha något rätt stort "fel" när han inte har kommit längre i sitt liv vid 6-års ålder och kostar så pass lite som han gjorde. Självklart gjorde jag vad jag kunde för att försöka lista ut vad som inte riktigt stämde innan köpet (noggrann provridning, eftersökningar på internet, noggrann veterinärbesiktning etc), men lyckades inte så jag chansade. Tyckte att han kostade så pass lite att jag var villig att ta risken. Nu vet jag vad det var och det är inget som påverkar min framtid med hästen så jag gjorde ett fynd. För många andra hade han nog varit en mardrömshäst..
 
Sv: Att köpa en häst

Jag tror det har mkt med att göra att köpare ofta lyssnar mkt på vad säljare säger, istället för att titta.
Jag har köpt mkt billiga hästar genom åren, och faktiskt aldrig blivit lurad.
En häst höll inte som ridhäst, den hade rätt svår KS, men säljaren visste inget, jag röntgade inte, så jag vill knappast påstå att jag blivit lurad.

Det blir inte alltid som man tänkt sig, hästar beter sig olika i olika miljöer, kanske hållt i tio år, men hos ny ägare som rider på annat sätt så håller hästen inte. Det handlar inte om att man blivit lurad.

Jag tycker folk alldeles för lätt skriker att de blivit lurade. En gudasnäll barnponny, kanske inte är en gudasnäll barnponny första dagen på ett nytt ställe.
En häst som ridits ut mkt, kanske helt plötsligt inte håller för att gå på böjt spår sju dagar i veckan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 397
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
898
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
886
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp