Att köpa en häst

Sv: Att köpa en häst

Håller med . Det har ju varit en del skriverier senaste åren , som pratar om just trenden som utvecklats . Senast en krönika där det konstaterades att juristreklam annonserna på annonssidorna tar upp 90% av annons sidorna i ridsport , i jmf med saluannonser senare år.

Tror väldigt mkt handlar om att köpare inte har koll själva . Varesig vad de letar efter, vad de ska kolla , och sen Ffa hur man ska rida och sköta en ny häst .
Har sett många olyckliga exempel där det första köparen gör är att byta utrustning, och ändra skoningen radikalt , på en helt frisk utan problem häst , med tråkiga följder som resultat .
Detta har det ju även varit mycket skriverier om från veterinärer just i frågan om att hålla en frisk , nyinköpt häst fri från problem även fortsatt , just i sammanhanget med alla "felköp" och reklamationer pga nyss köpta och sen skadade hästar osv.

Det är en stor omställning för hästen att byta ägare med oftast ny typ av ridning, ny ryttare i fråga om hur denne rider , byte av underlag och ovanpå det ändrar man utrustning och skoning. Blir väldigt mkt variabler som i kombo på olyckligt sätt kan ge följder om vi pratar gemene hobby ryttare och inte rena proffs . Dessa har ju heller inte reklamations problematiken på det sätt hobbyryttarna skaffat sig .
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa en häst

Jag tror det har mkt med att göra att köpare ofta lyssnar mkt på vad säljare säger, istället för att titta.
Jag har köpt mkt billiga hästar genom åren, och faktiskt aldrig blivit lurad.
En häst höll inte som ridhäst, den hade rätt svår KS, men säljaren visste inget, jag röntgade inte, så jag vill knappast påstå att jag blivit lurad.

Det blir inte alltid som man tänkt sig, hästar beter sig olika i olika miljöer, kanske hållt i tio år, men hos ny ägare som rider på annat sätt så håller hästen inte. Det handlar inte om att man blivit lurad.

Jag tycker folk alldeles för lätt skriker att de blivit lurade. En gudasnäll barnponny, kanske inte är en gudasnäll barnponny första dagen på ett nytt ställe.
En häst som ridits ut mkt, kanske helt plötsligt inte håller för att gå på böjt spår sju dagar i veckan.

Bra skrivet!
 
Sv: Att köpa en häst

När jag köpte min nuvarande häst så var det den enda jag åkte och tittade på.
Men då hade jag också en lång lista på egenskaper som skulle bockas av.
Det blev dyrare, han var nykastrerad hingstig och mycket het upptäckte jag sen. Het är han fortfarande men nu kan jag hantera det hyfsat och tycker det är kul. Är man dåligt förberedd när man ska köpa häst så kan mycket gå fel.
Ger man en ärlig säljare fel info om vad man kan så blir det inte bra alla gånger. Vi hade ett sto till salu 5 år. Den som kom och tittade var "van" ryttare som hade haft häst i många år. Satt som en kratta och vågade endast rida kort skritt visade det sig.
En säljare som väljer att mörka hästens skick är svårt att köpa av om man inte känner hästen sen förr eller är van hästköpare.
Är man ovan köpare så välj säljare med goda rekommendationer, det lönar sig i längden.
 
Sv: Att köpa en häst

Men bara för att det gick bra en gång behöver väl inte det betyda att du aldrig blir lurad och att alla andra blir det jämt...? :D Det ÄR supersvårt att köpa (rätt) häst!!

I min familj har vi köpt fyra hästar totalt och vi har besiktat samtliga vid köp och även gjort besiktningar efteråt på alla då vi tyckt att de inte känts helt fräscha. Men det har inte varit några större fel på nån av dem. Däremot tycker jag att de aldrig har riktigt samma personlighet som på provridningarna, ofta får man ju en eller flera obehagliga överraskningar efter ett tag.
 
Sv: Att köpa en häst

Dålig kunskap hos köparen. Som några redan tagit upp litar man på det man VILL höra av säljaren. Man väljer att lyssna på säljarens intryck av hästen. Det behöver inte innebära att säljaren skönmålar, men kanske är jag och säljare inte alls samma personligheter utan ser olika saker. Jag måste bilda mig en egen uppfattning.

Det är sällan jag och en säljare har samma intryck av hästen när jag kommer och ska titta. Då blir det ju helt fel om jag rakt av köper den inställning säljaren har till hästen. Om säljaren dessutom kanske inte kan särskilt mycket, då är det som upplagt för problem om även köparen brister i kunskap.

Vissa säljare undviker jag helt, medan de har massor av kunder. De köpen ser jag också är upplagda för problem. En köpare som tar med sig en supersvår häst hem, trots att t o m veterinären upplyser om att detta är absolut ingen bra första-häst för en ung tjej. Tar mindre än tre veckor så är tjejen skadad och hästen till salu igen. Inget fel på varken säljare, köpare eller häst. Bara helt fel matchning. Tjejen och hennes föräldrar förstod helt enkelt inte vad de köpte, hon hade ju bara ridit på ridskola innan och ville börja tävla. Och ha någon att köpa täcken och utrustning till. Trist inledning på hästägarkarriären.

En häst med rätt kassa exteriöra förutsättningar. Säljaren har inga problem med att lulla i skogen, men hästen rör sig bra och säljs därför "med potential på tävlingsbanorna". Vid igångsättning för seriösare träning håller inte hästen utan går sönder både här och där och döms slutligen ut. Inget fel på varken säljare eller köpare, bara bristande kunskap om vad man egentligen köpt på sig.

Ponny som inte fungerar på ridskolan utan säljs till någon som vill ge den mer tid och träning. Vad ridskolan inte brytt sig om att kolla är om problemen egentligen handlar om smärta och obehag. Säljs till en ridskoleryttare som får problem rätt omgående. Efter mycket strul på träning och tävling, gråt och tandagnissel visar det sig att hästen är halt på fyra ben. Utdömd. Ingen bra början på hästägandet.

Historier tagna ur livet, och säkert inte helt ovanligt. Andra som sett ovanstående hästar har direkt satt rätt etikett på kusen, och vet att här kommer det bli problem av de olika slagen som sedan visade sig.

Kunskap är nyckelordet. Då sållar man bort de hästar som egentligen inte har något existensberättigande. Som aldrig kommer att fungera som ridhästar. Kvar blir hästar av lite högre kvalité, hästmarknaden mår bättre och hästnäringen kan bli friskare som helhet. Men då måste ALLA i kedjan höja kunskapsnivån.
 
Sv: Att köpa en häst

Sålde ett 5-årigt halvblod för ett år sen jag själv fött upp.Super liten gummihopphäst men med nerver!Inte så stor, rädd för höger sida när hon reds in så hon hade lite svårt o se sin ryttare på den sidan även om det gick bra på slutet med ett litet knep ;),bra stam, kunde vända på en femöring, men ursnäll att hantera såsom lastning, leda osv.Fick en hel del intresserade som tyckte de skulle passa deras döttrar som första stora häst.Trots att jag berättade om hennes nerver och rädsla och jag inte rekommenderade henne som första stora häst fortsatte föräldrarna att deras barn var sååå duktiga o tränade för den o den och det skulle inte bli några problem.Jag stod dock på mig!Hästen såldes istället till en tjej jag direkt såg hästen trivdes med och hon är så glad åt hästen, vilket känns jätteskönt!Vem vet om jag sålt hästen som första stora häst?Kanske man haft en 'lurad' hästköpare på halsen,fått tillbaka en sämre häst och barnet kanske blivit rädd o tappat suget för ridningen.Som sagt kändes som folk ville göra ett fynd samt bildade sig en egen bild av hästen oavsett vad jag sa.....
 
Sv: Att köpa en häst

Kl
Jag har sålt häst där det i annonsen stod , livlig , känslig häst som kräver rutinerad ryttare, mycket het på hinder.

Ringde 14 åriga tjejer på den och även en mamma , och frågade om den var snäll att hoppa ....
 
Sv: Att köpa en häst

Som säljare måste man presentera hästen på ett ärligt sätt och ge köparen insyn i vet.journaler och försäkringshistorik. Man måste sätta ett realistiskt pris på hästen. Man måste dessutom låta bli att sälja om den intresserade ger en "dålig magkänsla" eller om man ser att denna ryttare / köpare kommer inte att reda ut hästen ...

Som köpare ska man inte köpa en häst vars historik man inte kan kolla - både vad gäller tidigare ägare och vet + försälningshistorik. Köper man av en förmedlare / tillridare ska man ta kontakt med ägaren. Man måste inse att fynd är ovanliga och att man med största sannolikhet får vad man betalar för ....Om man får dåliga vibbar av säljaren / ägaren ska man avstå ...

I båda fallen ska man se till att besiktiga ordentligt och skriva ett ordentligt köpekontrakt ...

Jag har både köpt och sålt ett fleratal hästar i olika åldrar och aldrig haft problem ....
 
Sv: Att köpa en häst

Men bara för att det gick bra en gång behöver väl inte det betyda att du aldrig blir lurad och att alla andra blir det jämt...? :D Det ÄR supersvårt att köpa (rätt) häst!!

I min familj har vi köpt fyra hästar totalt och vi har besiktat samtliga vid köp och även gjort besiktningar efteråt på alla då vi tyckt att de inte känts helt fräscha. Men det har inte varit några större fel på nån av dem. Däremot tycker jag att de aldrig har riktigt samma personlighet som på provridningarna, ofta får man ju en eller flera obehagliga överraskningar efter ett tag.
Är det mig du menar bara har köpt en häst. Min nuvarande är inte den 1:a.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 397
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
898
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
886
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp