Att jämnt ha täcke på hästen

diabla

Trådstartare
min uppfattning och erfarenhet är att detta förstör hästen. Kan ni som gör detta förklara eran stånpunkt?

i mitt stall, ett överklass stall i centrala sydney, har 90% av hästarna bomulls täcke med hals skydd, svans skyddoch en sån där mask över ansiktet..

Det är ju då sen sommar och ungefär 25 grader, några grader kallare på natten.

Det finns inga hagar så hästarna står jämnt inne i sina boxar utklädda på detta viset.

Varför?

Min medryttar häst har ett bommulstäcke, med "bara" ett halsskydd. ägaren säger att det är för att han fryser...

Jag kan förstå att man vill sätta på ett stall täcke över natten, det är helt försåligt, men hela dagen? vad är det dom skyddas från egentligen?

Jag har sett kanske en fluga i stallet, det är inte ett problem med flugor om man säger så.

Är dom lata? vill dom inte borsta hästarna?

Tror dom att dom ska skada sig på spånet?

min medryttar häst har börjat med att få smått panik varje gång jag spolar av honom efter att jag rider honom. när han känner vattnet rinna på kroppen så beter han sig på samma sätt som en normal häst gör när den har en fluga på sig, försöker vifta bort det, skaka på kroppen och bita bort dom. detta är ju då vattnet som rinner på honom.. min teori är att han har blivit sån här för att han jämnt har täcke på sig och jämnt är skyddad.

Sv: Att jämnt ha täcke på hästen

jag tycker det är ren idioti av folk som alltid har täcken på sina hästar, om 100 år kommer hästarna inte klara sig utan täcke, ens mitt i sommarn.

Mina hästar har ALDRIG täcke på sig i onödan, har täcke när det spöregnar eller kräksnöar, på vintern får de täcken på sig när tempretaturen åker ner till 10-15 minus.

Fråga hästägarna varför det är så.
Om alla i ett stall har täcke på sina hästar kan det vara svårt att sticka ut och inte ha täcke på sin häst.... Då kommer ju de andra att undra varför denne inte har täcke till hästen... Kallas även grupptryck. :devil:

Sen beror det såklart också på okunskap om hästens förmåga att hålla värmen...

men 25 grader och täcke är ändå lite väl.. :crazy:
Stackars hästar..

ja idioti och grupptryck tror jag är enda anledningarna.

Det kan väll inte finnas en vettig vetenskaplig riktig anledning till att ha dessa sorters täcken på sina hästar?

Jag ska svara varför jag har det på min lilla pålle.

Just nu står han med stalltäcke i fleece inne.
När han går ut så åker ett regntäcke på fleece täcket.

Och här kommer den veteskapliga förklaringen till detta :)

Har jätteproblem att hålla honom i hull :(
Hela hästen är genomtittad och på veterinärens order, så
trycker jag i honom mat + att ha täcke på så att inte en
massa energi går åt till att värma upp honom. Utan i stället
går all energi till att lägga på fettet :banana:

Hade helst viljat ha honom naken, men men går det inte så går det inte :crazy:

Mina andra hästar går nakna ;)

Så visst finns det bra förklaringar :)
Han har redan lagt på sig 50 kg :banana::banana:

okej den förklaringen kan jag hålla med om. givet att det är april i sverige och din häst går ute.

Men i mitt stall så är det som jag sa 90% av hästana som är helt övertäckta, alla dom kan inte ha vikt problem.

Stackars hästar:eek:. Jag tror att i många fall handlar det om okunskap, många förmänskligar sina hästar. Ägaren fryser, då tror man att även hästen gör det. Jag har två hästar, valacken har jag haft i ca 10år, stoet i 2år. När jag köpte dom fick jag veta att dom var frusna av sig(ej klippta). Valacken hade dubbla täcken i april!! Stoet köpte jag på sommaren men ägaren berättade att hon måste ha täcke annars fick hon ont i ryggen.Valacken hade problem med mjäll. Aldrig några problem längre. Nu täckar jag dom vid i hållande regn, blötsnö osv. Dom går ute dygnet runt, kan gå in i stallet när dom vill. Men dom är nästan aldrig inne, mest på sommaren när insekterna är besvärliga. Båda mår utmärkt, konstigt:angel:

Min lilla har täcke ett ickefodrat ute täcke då hon rullar sig och står och fryser vid ingången till hagen sen om jag har svampat av henne och det blåser kallt allmänt sådant väder hon inte torkar i.

Under sommaren går hon helt utan täcke dygnet runt under hösten ute täcke om det e skit väder ute.
och under vintern får hon ha på sig ett stalltäcke om det är under 10 c på natten och om det e kallt på dagarna får hon gå med ett lite varmare fodrat täcke.

ja men det är ju normal och vettig täckes hållning tycker jag.

Jag har en häst som är väldigt känslig och får lätt ont i ryggen om hon blir kall.
Går nu med ett 230g täcke och i dag är det ca 6-7grader ute och molnigt.
På sommaren går hon utan täcke om det inte är för mycke småkryp, då får hon på sig ett flugtäcke. Springer annars tills hon stupar för att komma från insekterna. Eller om det regnar får hon ett ofodrat regntäcke på sig.
Men hade jag kunnat hade hon fått gå utan täcke så mycke som möjligt. Dock är detta ett känsligt fullblod.

Men kan hästen gå utan täcke är det för mig det optimala.

Jag har täcke (ofodrat) på min häst ända upp till 15 plusgrader och även upp till 20 grader om det regnar. Av anledningen att om hon inte har det blir hon så stel i länden att hon inte går att rida och får ont:cry:. Och hon är 20 år gammal och behöver skyddet lite extra. Har provat att ha henne utan men veterinär har sagt att hon måste nog ha täcke lite längre in på våren än vad man skulle vilja ha...:( Tycker att man inte ska lägga på en häst täcke om man inte har starka skäl till det helt enkelt. Vissa hästar behöver och vissa inte.

det är knappast skadligt för hästen att ha bomullstäcke på sig, bara det passar... kanske onödigt men det skadar inte hästen. och bomull värmer inte ett dugg, skyddar bara mot damm och insekter så det har inget med hästens temperaurregulering att göra öht. det är bara fördomar. svansskydd låter väl lite overkill men gissar att det är för att dom inte ska bli smutsiga. sen finns det väl en hel del smittsamma sjukdommar i australien som insekter för med sig, det kan väl ha med saken att göra.

mina hästar har också täcken året om. på vintern för att det är kallt och på sommaren insekttäcken. tycker det är betydligt grymmare att låta hästen gå ute utan insekttäcke. :crazy:

Jag hade alltid täcke på min häst

*dels för att hon blev allergisk mot någon inskekt,resulterade i feber och stora bölder som aldrig läkate

*Dammet-både jag & hon är dammallergiker

Tror inte heller att det är ett dugg skadligt för hästen att ha täcke jämt.

kan tala om för dom i det stallet att hästar som går med täcke jämt kan sebelasta och snemuskla sig i bogen om dom alltid går med täcken

mina hästar har också täcken året om. på vintern för att det är kallt och på sommaren insekttäcken. tycker det är betydligt grymmare att låta hästen gå ute utan insekttäcke. :crazy:

varför skulle det vara grymt? det beror väl helt och hållet på vart man bor och graden av insekter? bor man vid en lagård med 300 kor där det surrar broms och flugor är det väl en sak. Bor man vid havet där det knappt finns broms ens under bromsperioden, eller över huvud taget bara normalt med flugor så finns det knappast hästar som lider för att de inte har insektstäcken. snarare är det väl oerhört skönt för dom att en tidpunkt på året åtminstånde få slippa saker som sitter åt runt kroppen och bara få vara sig själva.

Precis.

*delvis kl*
Sen finns det ju diverse flugmedel på marknaden också. Personligen häller jag hellre ett starkt flugmedel (vars hälso- och miljöeffekter man iof kan diskutera) på min häst än att bara täcka den. Sen kan det förvisso finnas hästar som behöver både medel och täcke, men då tänker jag mer på eksemhästar osv. Jag tror att det är väldigt få friska hästar som under normala förhållanden (läs: "normala" mängder av insekter) verkligen behöver flugtäcke.

Tillägg: Jag blev väldigt förvånad när jag stötte på hästägare (läs: stockholmare med häst uppstallad i inackorderingsstall) som av slentrian väljer flugtäcke framför flugmedel. Jag som är från landet tycker att det är självklart att man smaskar på Switch eller liknande när man släpper hästen på bete, och att insektstäcken är för eksemhästar.

Senast ändrad:

Varför just hästarna i ditt stall har täcken dygnet runt kan bara deras ägare svara på.

Men när jag jobbade med galopphästar i Australien (-06) så hade samtliga av våra hästar bomullstäcken, med hals på natten och de timmar de var i hage, 4/dag, så hade de heltäckande flug/uv täcken på sej. Främst för solens skull.
Riktigt varma dagar så var de i sina boxar, dvs i skugga och nakna några timmar.
Men dessa hästar var i toppträning och tävlade regelbundet och alla hade täcken som var anpassade för just den hästen.

Enklaste för dej är ju trots allt att fråga ägarna alt skötarna varför hästarna har täcken.

Hm.. alltså jag slänger av min häst täcket så fort det är någorlunda varmt och soligt. Och hon blir jätteglad!
Efter att ha stått i ett instängt täcke hela vintern och hösten så måste det kännas jätteskönt att vara "fri".
Hästar har päls och väger ett par 100 kilo mer än oss så jag tror knappast dom fryser i första taget.. Tycker det låter larvigt att dom ska stå med täcke jämnt, hästar är inga bäbisar som många verkar tro, dom tål mer än vad vi tror :D.
Men vissa förmänskligar hästarna och tror att de fryser bara för vi själva tycker det är kyligt, men de klarar ju så mycket mer än oss.

Tror inte att du egentligen kan göra så mycket eftersom de verkar vara så inställda på att hästarna fryser vid minsta vindpust.. Kanske köpa en egen häst och aldrig ha täcke ;).

Förhållandena i Australien känner jag inte till, men här i Sverige med ruskväder och leeeeriga hagar och en häst som hört att gyttjeinpackningar ska vara bra och inga duschmöjligheter i stallet ser jag ingen annan råd än att täcka min gamla märr. Hon mår sannolikt mycket bättre av det, än om jag skulle vara tvungen att ägna all min lediga tid till att i ett dammoln borsta en lerhög och inte hinna rida henne. Hon skulle tappa muskler och bli hostig o.s.v. Sommartid har jag oxå tvingats täcka henne, då hon reagerat kraftigt på insektsbett. Jag har däremot insett, att det inte är så enkelt att hitta täcken, som ligger bra på hästen, håller henne torr och inte orsakar skav. De nya EU-reglerna säger ju att man inte får täcka hästen " mer än nödvändigt", men vem avgör när det är nödvändigt?? :confused: Finns det några skrivna normer? Jag har en känsla av att vi alla har våra egna idéer om när det är nödvändigt :smirk:

kl

Ja, jag tänker som de flesta av er att det är tusen gånger skönare för hästen att gå utan täcke i sommarhagen och rulla sig i leran och känna värmen av solen och kunna springa omkring naken!

När jag hade min egen häst i sverige och satte på henne hennes tunga vinter täcke med hals kåpa så led jag med henne och tyckte så synd om henne!

Liknande trådar

Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: drysno
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 293
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar