Att inte ha ngn tränare

F

Frajda

Ni som inte rider för tränare, hur funkar det i ridningen för er? Funderade lite på det idag när jag insåg hur beroende jag är av min tränare. Men det finns ju en hel del som inte tränar regelbundet och lika många som inte tränar alls. Nu tänker jag främst på de som tävlar eller i alla fall rider för att utvecklas (man måste ju inte tävla för att utvecklas). Tänkte formulera några frågor:

Vilken nivå tävlar/tränar du på?

Hur tycker du att du utvecklas?

Hur ser du till att utvecklas som du vill utan tränare?

Varför har du ingen tränare?

Hur gör du när problem uppstår?

Om du tävlar, tycker du att du ligger ungefär lika med konkurrenterna?

Tror du att du hade ridit högre klasser/ridit bättre om du tränat regelbundet?

Funderade som sagt på detta, tränar för närvarande 2-3 ggr i veckan och känner att jag aldrig kommot nånstans utan tränare. Samtidigt så träffar jag folk ute på tävlingar som inte har ngn tränare eller bara tränar ngn gån om året och det går väl rätt bra för dom med. Så släng in alla era funderingar på det här med tränare!!:)

Sv: Att inte ha ngn tränare

Svarar fast jag inte är säker på om jag räknas :p
Tränar mellan 6-9 ggr/år(räknar antalet dagar), vilket jag inte tycker är så mkt. Senaste gången jag tränade i år va i februari.

Nu bara i hoppning MsvB, ska debutera MsvA i juli är det tänkt

Rätt mycket faktist, lär mig mkt av att läsa och se på andra.

Som sagt så letar jag upp övningar att göra hemma, både inom dressyr, hoppning och markarbete. Har nog väldigt mkt självdiciplin när jag rider.

Vet inte riktigt, det har fungerat så bra utan att träna mkt. Sen så är det ruskigt dyrt att träna + att mamma inte kan köra "varannan torsdag" för jobbet skull

Faktist så uppstår det sällan problem, vilket är en av anledningarna till att jag inte behövt träna så mkt. Skulle det uppstå ett stort problem skulle jag antagligen ta hjälp av tränare.
Men är det något litet problem som jag vet grunden till så löser jag det själv.

Ja, det tycker jag

Kanske att jag kommit upp i klasser snabbare.

Måste tillägga att jag red mer för tränare förut då jag köpte ponnyn och vi hade STORA problem, red då ca 2 ggr/månaden för tränare.
Visst skulle jag önska att jag kunde rida för tränare oftare, men allting känns så himla bra utan.

Klart du får svara. Tänker på de som antingen sköter sig själva eller som tränar oregelbundet när tillfälle ges. Nu rider du ändå rätt höga klasser, tror du att det är ngn skillnad på hur mkt tränarhjälp man behöver beroende på hur högt man rider? Dvs behöver man mer tränarhjälp om man rider LC än om man t ex rider MSV? Du skrev ju att du tränade mer i början.

Nu tränar jag regelbundet för tränare, en "hemmatränare" som jag har råd att träna hyfsat regelbundet för (blir 2-4 gånger i månaden, lite beroende på hur mycket tid/pengar jag har och om det är någon annan träning samma månad) och så en "större" tränare som vi måste åka iväg och träna för, blir troligen ca 4ggr/år, och så ska vi testa en till tränare i sommar! :)

Men periodvis så har jag inte ridit alls för tränare. Antingen pga bristande förutsättningar - inget vettigt träningsunderlag hemma och inte möjlighet att åka iväg och träna, eller pga att jag känt att jag och hästen varit i ett stadie där det krävts så mycket grovjobb för att öht kunna få ut något av träningen, eller kanske att kusen har varit halt - hovböld, sträckning, och jag velat ta det väldigt försiktigt och inte riskera att det kommer tillbaka. Jag vet att jag har självdisciplin nog att ta det försiktigt när jag rider själv, men när man har bokat tid med tränare och allt så tror jag risken är större att man "missar" att hästen borde ta det lugnare den dagen. Även om man tycker tränarna borde se det så känns det inte som man får ut något av träningen om man måste oroa sig konstant för om man pressar den för mycket.

Om en häst känns lite ofräsch i kroppen på annat sätt - kan vara låsningar/snedheter/för mycket spänningar så tänker jag på samma sätt. Även om den är ridbar så behöver vi i det läget inte lära oss att bli BÄTTRE - vi behöver ta det lugnt och försiktigt och med hänsyn till hästens kropp! :p
När jag skaffade en av mina nuvarande kusar så red jag inte för tränare förrän efter ett par månader, och då bara nån gång för skojs skull. Vi behövde tid att lära känna varandra och hans kropp behövde lite "rehabiliteringstid", hade bl a sneda höfter. Jag vill först och främst ha en kommunikation mellan mig och hästen - sedan kan jag blanda in en tränare i det hela.

Har haft turen under stor del av min ridtid att jag haft en kompis som fått vara "spegel" och bollplank när jag funderat på något inom ridningen. Vilket har hjälpt till att komma vidare även utan tränare. Men helt klart tycker jag det ger mest att regelbundet rida för tränare!

Klart du får svara. Tänker på de som antingen sköter sig själva eller som tränar oregelbundet när tillfälle ges. Nu rider du ändå rätt höga klasser, tror du att det är ngn skillnad på hur mkt tränarhjälp man behöver beroende på hur högt man rider? Dvs behöver man mer tränarhjälp om man rider LC än om man t ex rider MSV? Du skrev ju att du tränade mer i början.

Jag känner i alla fall att jag behövde mycket mer hjälp i början när vi började från noll. Både jag och ponnyn var oerfarna och under början av våran utbildning och jag kände att jag behövde hjälp av tränaren för att komma någonstans och för att få den pepping och råden vi behövde.

Sen kan man ju säga att jag har mig och mamma som tränare också, mamma filmar alla tävlingar och träningar. Jättenyttigt!
På så sätt kan vi analysera ritterna eftersåt och så. Sen tränar jag på det som jag gjorde mindre bra. Typ vissa svängar och avstånd.
Aja, på något sätt har vi lyckats iaf :laugh:

Mkt bra tråd;)

Jag har hittills inte haft tränare, jag har gått från hantering-markjobb-inridning och nu vidareutbildning av min unghäst.
Jag har tagit hjälp av utomstående, dels erfarna som jag känner, dels NH-tränare och pratat om de problem som har uppstått, jag läser mycket och försöker lära av andra och följer upp allt vi gör, hästen och jag.Vi har gått en tömkörningskurs iofs.

Anledningen till att jag inte haft tränare är att det har varit ett struligt 1 1/2 år då jag känt att vi har behövt jobba på VÅR relation i första hand och jag har ridit mkt ute och byggt upp honom.

Nu har dte börja lossna rejält, han har blivit starkare och jag har börjat ställa högre krav, och eftersom han är 5 och har en egen vilja blir det ibland diskussioner, så nu har jag valt dels att börja träna för en lokal tränare på månadsbasis, dels bokat in att åka iväg på helgkurser, ska bli jätteintressant, men läskigt;)

Har ingen egen häst utan är medryttare, men jag rider absolut för att utvecklas ändå!

Ponnyn går La, på våg mot FEI, men jag är väl på Lc-Lb nivå, har aldrig tävlat så jag vet inte riktigt hur jag ligger till. Finns iaf mkt i min ridning som inte är i tävlingsmässig stil om man kan säga så.

Långsamt men det går verkligen framåt när jag har en så otroligt bra läromästare som jag har, gör jag fel händer det tex att hon stannar. Jag vet att jag alltid måste göra rätt för att hon ska förstå mig. Men ibland får man också helt underbara stunder där allt flyter perfekt med henne:love: Har jobbat mkt med min sits sista året och det går bra på egen hand. Men jag har ju haft tränare/hjälp som sagt vad jag ska förbättra, sen har jag övat på egen hand. Förra gången jag fick instruktioner i februari fick jag höra att min sits nästan är helt korrekt nu, mkt bättre än innan iaf, och då bli man glad:laugh:

Som sagt, försöker få lite hjälp av ägarens mamma ibland och sen öva målmedvetet på det under mina ridpass. fast det bli självklart inte samma träning när jag bara rider ut hela tiden.

För att ägaren tränar själv med ponnyn och att jag inte har tid/råd som student att träna och vill inte rida på ridskola. Helst vill jag ha egen häst att utvecklas med och då blir en välutbildad medryttarhäst det näst bästa.

Då ber jag ägarens mamma titta på mig, hon känner ponnyn väl och vet hur man ska rida den. Jag litar på att hon har en bra lösning, hitills har det fungerat bra.

Tävlar inget

Ja det tror jag, har ändå ridit i drygt tio år och med andra förutsättningar kunde jag varit bra nu. Men då tror jag att förutsättningen hade varit egen häst. Om jag ridit på ridskola hela tiden hade jag nog inte varit bättre, inte ridit lika känsligt iaf.

Vilken nivå tävlar/tränar du på? Hästen är unghäst och är under utbildning. I dags läget ca LC dressyr

Hur tycker du att du utvecklas? Inte så mkt för tillfället

Hur ser du till att utvecklas som du vill utan tränare? Ja gar ridit för tränare flera år tidigare regelbundet och försöker ha så pass självdissiplin att jag jobbar på mina brister dagligen.

Varför har du ingen tränare? Har inte hittat någon bra i närheten ännu

Hur gör du när problem uppstår? Jag tränar ibland, men det var flera månader sedan. Får jag problem försöker jag lösa dem eller ringer till min gammla tränare

Om du tävlar, tycker du att du ligger ungefär lika med konkurrenterna? Tävlar inte ännu

Tror du att du hade ridit högre klasser/ridit bättre om du tränat regelbundet? Om jag tränat mer för tränare hade vi nog kommit lite längre i ridningen, men det är inte ridningen vi jobbar med i första hand för tillfället, utan det är att hon ska gå att hantera och köra i transport för att kunna ta mig till någon tränare när jag väl hittar någon:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar