Att ägaren bör stå på försäkringen är ju för att det bör ligga i ägarens intresse att ha hästen försäkrad. Och om hästen dör har jag aldrig hört någon fodervärd som är skyldig att betala hästens livvärde till ägaren. Det är ju helt och hållet upp till ägaren att ha den livförsäkrad och inte fodervärdens. Att belata livvärdet vid bortgång av häst låter helt löjligt.Jag har aldrig förstått varför ägaren ska stå för försäkringen när det är fodervärden som ev. kommer behöva använda den. Livdelen är ju jätteviktig att ha om något skulle hända så att hästen dör eftersom man faktiskt då som fodervärd är skyldig att ersätta hästen vilket man då gör genom livdelen.
Jag har bara varit fodervärd en gång men det jag tog reda på då var att ägaren står och betalar för sin försäkring. Den avgör hur mycket pengar den vill lägga och betala på vissa skador osv. Att fodervärden ska betala försäkringen, då kan ju ägaren vara ful och höja den så att premien blir skyhög för den stackars fodervärden under tiden den har hästen. Känns inte rätt.
Sen är det ju så som jag förstått det iallafall att fodervärden betalar för skador tills försäkringen tar slut, alltså den betalar all självrisk. Allt utöver det bör ägaren betala, då kan ju ägaren på det sättet avgöra hur mycket fodervärden ska betala genom att ha en hög veterinärvård.