Att hyra ut häst på foder

Silkisif

Trådstartare
Jag funderar på att lämna ut min häst på foder, men funderar på hur man egentligen gör.
Jag är otroligt obekväm i det här, jag vill verkligen inte få hem ett vrak, en sjuk häst, ingen häst...
Tar man betalt för att fodervärden ska få ha hästen? Fodervärden betalar alla omkostnader för hästen? Vem står med risken vid skador?

Var köper man bra kontrakt?

Fler tips?
 
Jag funderar på att lämna ut min häst på foder, men funderar på hur man egentligen gör.
Jag är otroligt obekväm i det här, jag vill verkligen inte få hem ett vrak, en sjuk häst, ingen häst...
Tar man betalt för att fodervärden ska få ha hästen? Fodervärden betalar alla omkostnader för hästen? Vem står med risken vid skador?

Var köper man bra kontrakt?

Fler tips?
Hej. Sök på fodervärdsavtal häst så får du bra info. Det vanligaste tillvägagångssättet är (så vitt jag vet) att fodervärden står för alla löpande kostnader och hästägaren för försäkringen. Vet.vård annat än rutinmässiga får man avtala fram. Som sagt finns mycket info. kring detta att söka fram. Viktigt med ett noga utformat avtal för båda partes trygghet. På vilket vis kan avtalet sägas upp? Vad hönder om jag som ägare
 
Jäkla telefon. Hann inte skriva klart...;)
Viktigt att fundera på vad som händer om du som ägare inte tycker att hästen har det bra? Får fodervärden byta stall fritt under avtalstiden? Vad händer om fodervärden vill lämna tillbaka hästen i förtid?
Bra att tänka igenom olika scenarier innan.
Det viktigaste är att hästen inte hamnar i kläm, anser jag. Och då behöver man ha en reservplan hur bra kontrakt man än skriver och hur väl man än kommer överens... Det är min erfarenhet.
Lycka till
 
Jag skulle personligen inte lämna hästen längre bort än att jag lätt kan besöka den ofta initialt för att se att allt funkar.
Jag skulle ha åsikter om träningsmetoder, utrustning, hovslagare och val av veterinär.
Jag har ett låååångt avtal som jag knåpade ihop för några år sedan med en massa punkter som jag kom på efter att ha läst trådar här om misslyckade fodervärdsavtal. Grunden är ett vanligt fodervärdsavtal från Deckemans. PM:a din epostadress så kan du få det på mail om du vill, så kan du ju skriva om det så det passar.
 
När vi hade en häst på foder så betalade jag allt som hästen kostade att hålla och jag betalade hästens försäkring direkt till ägaren och fick då också använda försäkringen vid behov. Jag anser att det är vettigast att ägaren står kvar på försäkringen och att fodervärden betalar till ägaren så att ägaren inte står där med en oförsäkrad häst helt plötsligt för att fodervärden strulat med betalningen. Vi skrev in att hästen skulle hållas motsvarande A1 försäkrad med xx kronor i veterinärvård och xx kr i livdel med xx kr i självrisk + xx % av ägaren så att ägaren inte kunde säga upp försäkringen heller så att jag stod där med en oförsäkrad häst. Vi skrev också in att hästen bara behövde vårdas tills veterinärvårdsdelens pengar var slut.
Jag har aldrig förstått varför ägaren ska stå för försäkringen när det är fodervärden som ev. kommer behöva använda den. Livdelen är ju jätteviktig att ha om något skulle hända så att hästen dör eftersom man faktiskt då som fodervärd är skyldig att ersätta hästen vilket man då gör genom livdelen.
Vi skrev också in att om en gammal sjukdom/skada visade sig igen trots att jag hade följt instruktionerna (hon hade haft fång) så stod ägaren för det men om det var en ny skada/sjukdom så stod jag för det. Jag stod självklart också för vaccinationer, tandkoll och åtgärd om det behövdes, kolla masken och avmaskning om det behövdes. Dvs. allt löpande.

Vid ett annat tillfälle som vi hade en häst på foder så var hästen inte försäkrad och då tog jag en egen försäkring på hästen så att jag inte skulle bli stående med en skadad häst som var oförsäkrad.

Det är också viktigt att avtala om vad som händer om hästen får en skada eller sjukdom så att värdet på hästen har fallit mycket vid återlämnandet. Vad som händer om fodervärden omöjlig kan ha kvar hästen (blir svårt sjuk, arbetslös, skadar sig eller dylikt) och vad som händer om du som ägare inte anser att hästen sköts tillräckligt väl. I sådant fall så vill du ju kunna hämta hem hästen omedelbart. När vi har haft hästar ute på foder så har vi skrivit in att om ägaren anser att hästen inte sköts som den ska får hästen hämtas hem omedelbart och att vi då har rätt att gå in i deras stall/hage för att hämta hästen och de saker som hästen hade fått med sig.
Det är också viktigt att skriva upp allt hästen får med sig och fota allt så att man vet skicket och bestämma vem som ersätter om sakerna går sönder, sadeln inte passar längre osv.
 
Tack till er alla!

Han kommer i så fall bo i närheten, annars hade jag aldrig ens övervägt foder.

Betalar fodervärden något utöver löpande kostnader? Jag vill egentligen sälja hästen, och funderar på om en variant av månadskostnad som kan tillgodoräknas vig ev köp är dumt?
 
Tack till er alla!

Han kommer i så fall bo i närheten, annars hade jag aldrig ens övervägt foder.

Betalar fodervärden något utöver löpande kostnader? Jag vill egentligen sälja hästen, och funderar på om en variant av månadskostnad som kan tillgodoräknas vig ev köp är dumt?

Nej en fodervärd brukar inte betala något utöver de löpande kostnaderna men du kan ju självklart hyra ut hästen istället om du vill det (och hästen är eftertraktad).
Allting går ju att avtala om men se till att du verkligen har ett vattentätt kontrakt oavsett vad du avtalar. Det kan vara värt att ta en timme eller två hos en advokat så att allt blir rätt och riktigt. Om du ska göra någon form av hyrköp så vad händer om hyrköparen ändrar sig och inte längre vill köpa hästen? Ska hen få pengarna tillbaka då eller ska de då ses enbart som hyra som är förbrukade? Sådana och liknande frågor måste ju vara reglerade i kontraktet.

Jag hade i ditt läge lämnat ut hästen på foder för ev. senare köp istället för någon form av hyrköp. Då har man en ärlig chans att se hur det fungerar men blandar inte in pengar förren köpet går igenom. Det tror jag minskar risken för problem.

Lycka till!
 
Jag skulle personligen inte lämna hästen längre bort än att jag lätt kan besöka den ofta initialt för att se att allt funkar.
Jag skulle ha åsikter om träningsmetoder, utrustning, hovslagare och val av veterinär.
Jag har ett låååångt avtal som jag knåpade ihop för några år sedan med en massa punkter som jag kom på efter att ha läst trådar här om misslyckade fodervärdsavtal. Grunden är ett vanligt fodervärdsavtal från Deckemans. PM:a din epostadress så kan du få det på mail om du vill, så kan du ju skriva om det så det passar.

Skulle du kunna skicka till mig på PM så vore jag väldigt tacksam :)
 
Nej en fodervärd brukar inte betala något utöver de löpande kostnaderna men du kan ju självklart hyra ut hästen istället om du vill det (och hästen är eftertraktad).
Allting går ju att avtala om men se till att du verkligen har ett vattentätt kontrakt oavsett vad du avtalar. Det kan vara värt att ta en timme eller två hos en advokat så att allt blir rätt och riktigt. Om du ska göra någon form av hyrköp så vad händer om hyrköparen ändrar sig och inte längre vill köpa hästen? Ska hen få pengarna tillbaka då eller ska de då ses enbart som hyra som är förbrukade? Sådana och liknande frågor måste ju vara reglerade i kontraktet.

Jag hade i ditt läge lämnat ut hästen på foder för ev. senare köp istället för någon form av hyrköp. Då har man en ärlig chans att se hur det fungerar men blandar inte in pengar förren köpet går igenom. Det tror jag minskar risken för problem.

Lycka till!

Hur fungerar foder för ev. senare köp? På vilket sätt ser det annorlunda ut? För rent krasst är det ju det jag vill uppnå.

Tack för dina givande svar, det är så självklart när jag läser men så svårt att minnas allt när man väl står där.
 
Min nuvarande häst hade jag på foder innan köp. Hästen var till salu men ägaren fick inte sålt så jag fick frågan om jag ville ha den på foder. Jag tackade ja och vi skrev fodervärdskontrakt på ett år men jag köpte hästen efter ca halva tiden eftersom jag verkligen gillade den.
Hade inte kunnat tänka mig att betala hyra utöver alla andra kostnader. Dom pengarna lägger jag hellre på mitt eget sparkonto alternativt något konstruktivt som t ex träning.
 
Man kan ju hyra häst, finns ju verksamheter som hyr ut hästar. Skillnaden då är väl att den hyrande inte har samma ansvar som en fodervärd. Det är väl inte riktigt tänkt att man ska tjäna pengar på att ha en häst ute på foder, mer än de kostnader man sparar in på.

De avtal jag har erfarenhet av har varit så att fodervärden betalar allt, utom försäkring. Hovslagare, mat, stallkostnad osv. Gällande veterinärvård har fodervärden varit ansvarig för mindre problem, vid större problem har man fått komma överens. Kan ju vara bra att skriva in en summa tex. Samt skriva in vad som händer om hästen skulle få bestående skada hos fodervärden.
För senare köp brukar innebära att man i kontraktet skriver att fodervärden har "första tjing" på att köpa hästen och man brukar då skriva in en summa i kontraktet. Det innebär ju inte att du måste behålla hästen som din tills fodervärden vill köpa utan står du inför försäljning så får fodervärden säga sitt först. Kan/vill inte den köpa då så säljer du till aktuell köpare.
 
foder för ev senare köp är för mig typ

"hästen är till salu efter fodervärdstidens slut. Fodervärden har då förtur på att köpa hästen, för priset X. tackar fodervärden nej har ägaren rätt att sälja hästen till vem och för vilket pris säljaren vill."
 
Hur fungerar foder för ev. senare köp? På vilket sätt ser det annorlunda ut? För rent krasst är det ju det jag vill uppnå.

Tack för dina givande svar, det är så självklart när jag läser men så svårt att minnas allt när man väl står där.

Endel av de hästar vi har köpt/har funderat på att köpa har vi haft på foder som vanligt först men att vi har skrivit in att senast det och det datumet ska hästen antingen vara tillbakalämnad eller betalad. Det har alltså varit som på prov fast under några månaders tid. Kanske kan du då skriva ett fodervärdskontrakt på ett halvår eller vad du nu tycker känns lagom och att det sedan är meningen att hästen ska säljas till fodervärden men att du kan hämta hem hästen om det inte känns bra. Tänk bara på att även fodervärden kan säga upp hästen så att du får hem den igen.
 
Man kan ju hyra häst, finns ju verksamheter som hyr ut hästar. Skillnaden då är väl att den hyrande inte har samma ansvar som en fodervärd. Det är väl inte riktigt tänkt att man ska tjäna pengar på att ha en häst ute på foder, mer än de kostnader man sparar in på.

De avtal jag har erfarenhet av har varit så att fodervärden betalar allt, utom försäkring. Hovslagare, mat, stallkostnad osv. Gällande veterinärvård har fodervärden varit ansvarig för mindre problem, vid större problem har man fått komma överens. Kan ju vara bra att skriva in en summa tex. Samt skriva in vad som händer om hästen skulle få bestående skada hos fodervärden.
För senare köp brukar innebära att man i kontraktet skriver att fodervärden har "första tjing" på att köpa hästen och man brukar då skriva in en summa i kontraktet. Det innebär ju inte att du måste behålla hästen som din tills fodervärden vill köpa utan står du inför försäljning så får fodervärden säga sitt först. Kan/vill inte den köpa då så säljer du till aktuell köpare.

Det är vanligt att hästar hyrs ut och vissa har det som affärsidé och där har hyraren samma ansvar som en fodervärd eller ägare för hästen. Det finns ett stort ridläger här i Sverige som hyr ut sina hästar på vinterhalvåret och sedan går de på ägarnas ridläger på sommaren för att sedan åka till nya hyrare när sista lägret för året är slut. Många ridskolor hyr hästar på det viset men även många privatpersoner.
Det är upp till var och en om man kan och vill tjäna pengar på att hyra ut sin häst. Det är inget som hindrar att man gör det.
 
Att tänka på är att ingen annan är ägaren på en häst kan ha den livförsäkrad. Veterinärvård kan alla teckna - även en fodervärd.
Kommer ha samma huvudbry som dig @Silkisif inom ett år skulle jag tro..
 
Att tänka på är att ingen annan är ägaren på en häst kan ha den livförsäkrad. Veterinärvård kan alla teckna - även en fodervärd.
Kommer ha samma huvudbry som dig @Silkisif inom ett år skulle jag tro..

Vem som helst kan teckna även en livförsäkring på en häst. Om man är fodervärd och ingen livförsäkring finns är det till och med tillrådigt att livförsäkra så att man åtminstone kan ge ägaren pengarna från försäkringen och slipper ta dem ur egen ficka om hästen skulle förolyckas i ens vård.
 
@TinyWiny Då har jag fått andra uppgifter.

Edit: Kollade precis med mitt bolag, deras regler är dessa:
Försäkringen gäller för försäkringstagaren som är ägare till försäkrad häst om inget annat avtalats. Lämnas hästen till en annan person, till exempel fodervärd, ska detta meddelas oss.
Även för häst som utan vårt medgivande annat än tillfälligt hyrts eller lånats ut, upphör försäkringen att gälla i och med att hästen övergår i annans besittning.

Försäkringsskyddet verkar alltså viktigt att kolla över oavsett, har man otur gäller inte ägarens försäkring.
 
@TinyWiny Då har jag fått andra uppgifter.

Edit: Kollade precis med mitt bolag, deras regler är dessa:
Försäkringen gäller för försäkringstagaren som är ägare till försäkrad häst om inget annat avtalats. Lämnas hästen till en annan person, till exempel fodervärd, ska detta meddelas oss.
Även för häst som utan vårt medgivande annat än tillfälligt hyrts eller lånats ut, upphör försäkringen att gälla i och med att hästen övergår i annans besittning.

Försäkringsskyddet verkar alltså viktigt att kolla över oavsett, har man otur gäller inte ägarens försäkring.

Det är kanske olika på olika fb men ja, det är superviktigt att kolla upp vad som gäller! Jag tog en häst på foder en gång som inte var försäkrad och uppgav till fb att jag skulle ha henne på foder och att hon var oförsäkrad tidigare. Det var inga problem att försäkra henne för det pris hon var utsatt på till försäljning (jag skulle ha hästen på prov på foder först för ev. senare köp). Nu var det visserligen en låg summa. Det kanske är skillnad om man kommer upp i 100000 kr klassen.
 
@TinyWiny Vet du om de sa vem en eventuell livförsäkring skulle tillfalla? De jag kollade med sa nämligen att man inte kan få livförsäkringspengar på något man inte äger.. *bara nyfiken*
Håller med om att det säkert är stor skillnad beroende på hästens "värde" och kanske också att det var foder för ev. senare köp.
 
@TinyWiny Vet du om de sa vem en eventuell livförsäkring skulle tillfalla? De jag kollade med sa nämligen att man inte kan få livförsäkringspengar på något man inte äger.. *bara nyfiken*
Håller med om att det säkert är stor skillnad beroende på hästens "värde" och kanske också att det var foder för ev. senare köp.

Ja, alltså tanken med att ta en livförsäkring var ju för att kunna ge pengarna till hästens ägare om något skulle hända så att hästen förolyckades i min vård eftersom det då är fodervärdens skyldighet att ersätta hästen och det sa jag till dem och de var helt med på hur jag menade och tänkte. Jag minns inte om jag sa att det var på foder för ev. senare köp för det är typ 8 år sedan så jag vet inte om det spelade in. Nej det är ju helt rätt att man inte kan få ut försäkringspengar för något man inte äger men att ta försäkringen för att kunna ersätta hästen man har på foder var enligt dem helt okej. Jag ringde både Agria och Folksam och fick samma svar hos bägge.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 475
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: warg
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 754
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 739
Senast: Tirnanoogh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp