Att hoppa in en unghäst

Censur

Trådstartare
Jag skulle vilja veta hur ni andra har gjort när ni hoppat in era unghästar. Min kille är tre år, men vi har inte kommit såpass långt att han räknas som riden ännu. Sutten på tre gånger & travat lite, det är väl det enda. Jag kan inte löshoppa ordentligt, då paddocken inte är i skick för detta pga för låga staket.

Milton är orädd, vi har gått runt ett flertal hinder och han har även sprungit i en lina fyra meter bakom och tagit cavaletti i skritt och trav, samt skuttat över 30-40 enstaka hinder. Om det inte finns möjlighet att släppa lös eller löshoppa, är då detta det enda man kan göra? Han är ganska tuff och brukar oftast inte fega ur när jag ber honom om något, däremot lätt bli rastlös och uttråkad.

Jag skulle gärna vilja veta hur ni började, förslag på olika hinder & annat viktigt.

Även tömkörning lite mått vore intressant att prata om. Har inte någon tömkörningsgjord ännu, men finns det något annat sätt man kan börja förbereda för detta moment?

Sv: Att hoppa in en unghäst

Jag börjar "hoppa in" mina redan som 1åringar, men då ska allt vara en lek, det ska vara på hästens villkor, låga höjder och bara något enstaka hinder åt gången.
Jag börjar med bommar på marken, och går före över dom så att hästen får vänja sig vid dom. sen lägger jag upp små hinder och även där springer jag före, (min egen hoppkapacitet är inget vidare, så det blir inte högre än 50-60cm)
sen när dom är 2-3år brukar jag försöka åka iväg med dom på löshoppningar, brukar alltid finnas någon som har ridbana eller ridhus och själva löshoppar sina hästar så att man kan få vara med på ett hörn.
hoppning under ryttare börjar jag inte med för än dom börjar bli starka och balanserade och kan bära upp sig i alla gångarter. och då är det likadant där att börja lågt och göra mycket övningar för att hästen ska kunna träna upp sin teknik och lära sig att bedömma avstånd.
gör man ett bra grundarbete på låga höjder och tar det i hästens takt brukar det inte vara några problem att höja hindrena sen.

lycka till :)

Tack för ditt svar!
Jag hade börjat tidigare, men jag har bara haft min häst i ca 6mån
och innan jag hämtade honom var han helt ohanterad.
Därav har andra saker prioriterats, men nu vill jag sätta igång lite.
Ok, då kan jag med andra ord fortsätta springa med. :p

Inga tips på olika hinder, eller serier, eller banor? vad är viktigt o.s.v?

nu är jag jag främst dressyrryttare så det där men hoppövningar är ju inte riktigt min starkaste sida.
men jag brukar försöka träna på serier med bommar och låga hinder, och mycket hinder med hjälpbommar framför. för att dom ska komma rätt på hindret, och för att det är bra gymnastik för dom.
Och sen försöka variera sig så gott man kan så att dom hela tiden tycker att det är roligt, även om jag har lite bristande fantasi och har svårt att komma på nya övningar.

Hoppa i skogen med en häst framför som draghjälp så får man en positiv unghäst. Sedan kan man börja med hinder i paddock enklast är väl att ha någon form av hjälphinder eller bom och ett par galoppsprång till ett stigsprång.
Fast allra först skulle jag bara hoppa enstaka hinder.

Jag också, därav undrar jag.
Prioriterar verkligen dressyren, men vill gärna växla mellan olika saker så han inte blir uttråkad. Det är lite jobbigt med honom, då han är väldigt tuff och tycker "att det här är väl ingenting", för att sedan bli uttråkad och okoncentrerad.

Det är inte så lätt, då dem som tränar seriöst i stallet mestadels sysslar med dressyr. Dem andra vill jag inte ens rida med, då det är alldeles för oseriöst hästfolk. Vi har visserligen en hoppslinga med låga hinder (ca 20-30cm), men då får vi ta dem utan någon draghjälp.

Vad tror ni är bäst att träna med då, med sadel eller utan?
Träns, kapson eller grimma?
Grimma känns dock inte som ett alternativ, men inte för att han skulle dra iväg. Men han är stark och kan busa till lite & skall jag då springa framför blir det inte roligt om han blir lite extra busig.

Instämmer helt med denne talare, mycket klokt att ta hjälp av äldre häst och att börja i naturlig miljö. :-)

Kan ju vara bra att köra i skogen ändå i början, men istället för en äldre häst ta med en person på backen som kan promenera framför? Så har jag kört med min unghäst, och han tycker att det är jätteroligt. I sista numret av H***son så var det en lång artikel om longering, som var rätt intressant, både för äldre och yngre hästar, om inspänning osv, och utrustning för linarbete överhuvudtaget.

Men när jag har hoppat i paddocken med honom har ja haft en åtta meters lång lina och hållt mig ca fyra meter framför, så förstår inte vad den där extra personen skulle gå framför och göra? Självklart är det bra att alltid ha med en person för säkerheten, men för övrigt?

För säkerhet i främsta hand, men även för lite mer framåtbjudning, de är ju flockdjur, och finns det ingen annan häst att tillgå som förebild/trugghet så kan man överföra den rollen på en människa i många fall. ( Men ingen regel utan undantag förstås..)

trygghet skulle det förstås stå..

Träns och sadel skulle jag föredra om det ska hoppas. Annars blir det lite krångligt att styra och hålla sig kvar ;)

Jag skrev ju att hästen inte är klar att rida ännu, menade hur jag skall göra innan dess. Tror det går att läsa i mitt första inlägg.

jag läste i unghäst bok att man inte bör hoppa en unghäst på kryss.. för de kan inte bedömma hur högt det är så då hoppar de på det högsta ute vid kanten, så börja med ett lågt rätt uppstående!

Tränare, tränare och åter tränare. Med unghästutbildningsvana.

Min kille började löshoppas som 2,5-åring. Regelbundet och planlagt för en seriös unghästutbildare/uppfödare som själv tävlar och utbildar sina unghästar. Vi hoppade även in honom för samma tränare nu i sommar som 4-åring. Allt har fungerat kalas hela tiden. I början behövde min häst hoppas mycket väl på låga hinder en lång tid under löshoppningen och nu idag sköter han sig helt själv och hoppar uppemot 115-120 mer riktigt bra språng (övervuxen connemara). Redan på treårs höjde de upp så högt och han hade endast hoppat ett språng på 110 innan men han hoppade som tusan, tack vare den stabila grunden som tränaren byggt upp under höst, vinter och vår (korta perioder alltså, inte varje vecka hela tiden!).

Inhoppningen under ryttare var verkligen annorlunda än vad jag trott men iaf så hoppade vi 1 gg/vecka 4 gånger på raken. Sedan vila ngn vecka och sedan hoppade vi en clearround på 50 o 70. Hästen var spänd o busig men så fort han såg hindren visste han vad det handlae om och va helt inställd på att hoppa. 70-rundan var helt klockren sett till språng, ridning och byten mellan hinder.

Jag lovar, det GÖR skillnad att ha en röd tråd genom hela utbildningen och det får man "enbart" genom en riktigt duktig unghästutbildare.

Du behöver inte göra så himla mycket. Åk iväg på ett par anordnade löshoppningar och börja sedan uppsuttet när han är inriden.

Du behöver inte göra så himla mycket. Åk iväg på ett par anordnade löshoppningar och börja sedan uppsuttet när han är inriden.
Precis vad jag tänkte skriva! :)

Och hoppa låga hinder i skogen när han är mer stabil under ryttare.

Jag tycker inte att det ger så mycket för dem att lära sig hoppa i lina med en person framför, för de kan inte hålla det tempo de behöver för att hitta balans och takt. (Och för att lära sig behöver de ju lära känna sin egen kropp före, under och efter språnget.) Hellre löshoppning, eller som sagt under ryttare när han är mer mogen för det.

Självklart. Jag hade tänkt ställa upp och börja i kurs hos Uno Bohman här i Göteborg på oppänge. Både miljöträning och löshoppning på samma gång, det kan bli riktigt skoj. Nu menade jag mer vad JAG kunde göra, även fram till dess.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 774
Hoppning Jag fick en dressyrhäst förra året som jag nu utbildar vidare. Han är 5år och är "ren" dressyrhäst. Jag har aldrig hoppat honom under...
Svar
4
· Visningar
2 375
Senast: Fiorano
·
Hoppning hej! Jag skulle vilja ha lite tips om hur man hoppar in en slarvig unghäst. Vi tränar med bommar och där går det kanon lyfter fint...
2
Svar
31
· Visningar
7 785
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar