Att hitta rätt (svårare än man tror)

Sv: Att hitta rätt (svårare än man tror)

Rent spontant så känner jag att du borde rida ett flertal olika hästar så du får grepp om vad för häst som du söker innan du ens fortsätter leta på annons.

kl
Sen har det förmåga att det blir något annat än det man tänkt sig. Har aldrig varit så förtjust i ston men vad har jag nu :D och numera har jag hellre en häst på 130 än 145cm. Innan islänningarna kom in i mitt liv var en häst på 145cm en dvärg :angel:

Ts
Det finns ingen som har lektioner och hästar i närheten så du kan pröva olika hästar?

Nej, bara ett ridlekis :p

Men jag har däremot två vänner som har isisar. Den ena tjejen har ett sto och den andra har en valack :) jag har ridit båda hästarna en del men inte regelbundet.

hag391: Det kommer säkert sluta med att jag står där (igen :cool:) men en unghäst och säkerligen en hingst :rofl:

Det är jobbigt och kostsamt att fara omkring och prova hästar som inte står upp för vad annonsen sa. Kolla med större stall som har flera hästar tillsalu så du kan prova flera samtidigt, så slipper du åka omkring så mycket och får en bild av vad du vill ha för typ av häst.
Det finns ju en som har en del hästar på Öland och hör hemma en bit söderut från dig som just nu har närmare 100 hästar till salu ;)

Ett bra tips är att rida olika typer för att veta vad man vill ha, hade själv en läromästare på foder under mitt första år med islandshästar och provade andra samtidigt, så när det var dags visste jag exakt vad jag ville ha.
Det är också en fördel att ha hästen tillsammans med erfaret Islandshästfolk så man får bra utbildning fortlöpande.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag har nu beslutat mig för att bli medryttare ett tag på en isis för att "prova på" lite. Det är ett tolvårigt föredetta tävlings sto som numera rids på hobbynivå. Tjejen som har henne rider för tränare två ggr i veckan och hästen skulle vara lugn och trygg, lite av en läromästare.

Tjejen är supertrevlig och verkar seriös. Har ni några tips på vad man ska tänka på innan man skriver kontrakt och liknande som medryttare så dela gärba med er! :)

glömde säga att det finns tillgång till ridbana och ridhus samt fina ridvägar. nackdelen är att det är en bit ifrån mig men det var bara aktuellt med medryttare 2-3 ggr i veckan så det gör mig inte så mycket.

kostnaden per månad var 350:- så det var inte så farligt det heller. Det var en fast kostnad och jag behövde inte stå för hovslagare, veterinär mm. Men hon sa att det självklart var uppskattat om man köpte till något om det saknades. och småsaker är ju alltid kul att kanske köpa till :)

Det är förståndigt av dig. Då kan du få en klarare bild av vilken typ du vill ha när det är dags för egen. Gå gärna med i din lokala islandshästförening så du får kontakt med likasinnade på olika nivåer.

Rolle
IpL

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur