Att hitta rätt (svårare än man tror)

Sv: Att hitta rätt (svårare än man tror)

tack för tipset :)

Jag ska faktiskt och titta på en idag och eventuellt provrida om jag gillar det jag hör om hästen och ser :) det är en mindre ridskola som bedriver ridlekis och den här isisen är lite för stor och lite för pigg för deras verksamhet. Den var aldrig dum eller nått inne på banan men kunnde bli lite pigg och dra lite ute i skogen, jag tyckte det lät bra när jag pratade med ridskolechefen så det bådar gott.

nu är det bara till att hålla tummarna! :D

När du minst anar det kommer hästen din dyka upp..
Jag hade letat i närmare 1 år efter min islandshäst hade ridit islandshäst 3 gånger innan jag bestämde mig för att köpa en.
Jag for ut och provred"läromästare" som de ville kalla det, men jag fick många att enbart grisepassa och hade problem med att trava på vissa 5 gångare.
Förmig är en läromästare en häst som just kan lära en totalt nybörjare att rida och somislandshäst ställer det högre krav på hästen.Att den verkligen har 4 eller 5 oerhört välsorterade lättväxlade gångarter oftast en gammal tävlingshäst somär riden av rutinerade ryttare i hela livet men som nu inte längre orkarflänga runt varje helg.
Oftast över 15 år är dessa hästar..

Men när jag inte hittade denna islandshäst så började jag ge upp, hade säkert provridit 10 styckenominte mer och alla hästarna blandade ihop gångarterna,grisepassade och vr oerhört styva att rida.

Sen såg jag bara henne i en annons.. dräktig 3½ årigt sto stog det!!

Några dagar sedan hade jag köpt mig ett dräktigt oinridet sto:D

Jag har aldrig peppa peppa ta i trä mött en islandshäst med patella, dock spatt har jag träffat några vi har en gammelman i stallet som har lättspatt.

Alla hästar har sin sjukdom..hbl har kot/hovledsinflammationer isisarna spatt och exem.

Travarna har sina gaffelbensskador

Var noga med att vetbesikta en häst inan köp samt spattröntga, ring gärna till föregående ägare för att kolla upp om hästen varit sjuk när hon/han ägde den!

Min nästa drömhäst blir ett STOOOO föl efter Jorunn, men om hon kunde ploppa ut ett STO till mig ist för hingst så vore matte glad:D

*halvt kl*

Jag var nära att åka och titta på en islandshäst med patellaupphakningar i höstas, men han är den första och enda jag hört talas om med det. Spatt är ju vanligare.

Själv har jag tittat på hundratals annonser de senaste åren, många hästar är trevliga och friska hästar men det känns aldrig som att wooow, den hästen vill jag ha! Nu har jag dock hittat Hästen med H tror jag, första gången som jag bara av annonsen känner att det där är ju min häst! Så på sportlovet blir det förmodligen till att åka ända till Gotland och titta... :banana:
Det är faktiskt inte alltid så underbart att leta häst som man kan tro, jag har känt mig rätt modfälld på samma sätt som Hannah gör nu - finns det ingen häst där ute som väntar på just mig?

GRATTIS först och främt du fyller år ser jag nu=)=:)

Hoppas det blir hästen nu då som du skall åka å kika å håller tummarna=)

Hästen såg jättetrevlig ut i boxen. Ägaren tog ut den i stallgången och jag fick borsta och bekanta mig lite.

När jag borstade över magen så började han kasta med huvudet och när jag var och skulle borsta under magen så högg han regält i luften :crazy:

När jag sedan skulle ta och borsta med en (såklart) ,juk borste så slängde han upp huvet så högt att jag knappt nådde, när jag väl nodde kastade han så kraftigt med huvudet att han knockade mig :o

När det sedan var dags för att kratsa hovarna så vägrade han till en början att lyfta. men efter en stund av envishet gick han med på¨det.

När jag sedan skulle sadla så började han med sitt kastande och bitande igen, och stampade även irriterat med bakbenen.

Att tränsa gick däremot hyfsat när jag väl fått ner huvet i en höjd så jag kom åt.

Ridningen gick med hyfsat. Vi var i padocken för det var hyfsat väder. skritten och traven gick fint, han jobbade på men orkade inte riktigt bära sig själv ibland när han jobbade i form men det är inget jag reagerade på då det säkert bara är muskler som saknas (han var ganka omusklad)

galoppen däremot var hemsk. Först så fattade han inte galopp alls och när han väl gjorde det så bar det av i hundra knop :grin:

Behöver jag säga med? det var INTE riktigt den hästen jag letade efter...

Just nu så känns det som att hästen för mig inte existerar. Vad har varit era värsta upplevelser när ni varit och provridit? För jag tror denna gången räknades till en av dom värsta.. Iallafall i klass med det.

Hur lång tid letade ni?

Hur många kollade ni på? :)

Hihi, tack så mycket :D

Det hoppas jag också! Blir alldeles glad och pirrig när jag tänker på det :)

Nämen GRATTIS föresten, var så uppe i varv på hästar och allt så jag glömde :D

Åh, fy... Nej, den hästen ska du såklart inte köpa. Det finns säkert någon som kan överse de där trista olaterna för att de gillar hästen, men känns allting mjäh så är det såklart helt fel.

Men! Man ska inte se det allt för negativt. Ju mer man letar och ju mer man tittar på fel hästar, desto mer erfarenhet får man av att vara just hästspekulant! Och dessutom får du en oerhört bra bild av marknaden.

Haha :D Verkligen inte fara skedd, det är inte så mycket att fira faktiskt *åldersnojja vid 20... nej, vänta 21 var det ju...*

Haha :D Alla födelsedagar är roliga för då får man skämma bort sog själv med massa gott som tårta godis och lite lyxig mat :love:

Nojja, det börjar man nog göra på allvar när man närmar sig 30 strecket ;)

Mm, helt klart ;)
(end of OT)

Har du sett några andra annonser som du är sugen på att ringa på?

kl
Ligger ofta och tittar på annonser även om jag inte ska köpa häst och de helt problemfria, välseparerade gångarter och som alla kan rida är högvaluta. De annonserna försvinner fort och tror de flesta som säljs av dom faktiskt aldrig kommer ut på annons. De säljs via kontakter och förmedlingar hos tränare mm. Hannah0407 har du kontakter med tränare, stuterier mm?

Men sen står det i många fler annonser att hästarna är det som beskrivet ovan och sen ligger det bilder på tex häst i enbart grisepass. Och betydelse att alla kan rida kan betyda alla kan åka med i den gångart som hästen föredrar.

Men sen står det i många fler annonser att hästarna är det som beskrivet ovan och sen ligger det bilder på tex häst i enbart grisepass. Och betydelse att alla kan rida kan betyda alla kan åka med i den gångart som hästen föredrar.

Hehe! Precis!

Exakt så känner jag också! Jag har läst hundratalet annonser och kollat runt på stuteri - inget. Eller jo, jag hittade en helt ljuvlig häst men han var alldeles för mycket häst för mig :crazy:

Ska börja leta efter 20+:are nu, känns som att det blir lagom för mig :)

Testade även att sätta in annons där jag letade häst, men fick svar från folk med hästar av kön, färg och ålder som jag ej var intresserad av :confused: Konstigt det där.

Jag satte också ut en annons en gång och frågade specifikt efter antingen en islandshäst, nordsvensk brukshäst eller irish cob som var färdig för inridning, unghästar. Fick säkert tio svar från folk som ville kränga 10-åriga oinridna travare :grin: Jag har ingenting emot travare, men jag vill inte ha någon själv och jag fattar inte varför folk gör sig besväret. Det är ju inte som att man ska köpa islandshäst, får ett mail ang en travare (eller halvblod, eller shetlandsponny, eller...) och bara "Jamen :idea: Det är ju PRECIS den hästen jag vill ha!"

Jag har ingen vidare erfarenhet av isisar, men mycket god hästvana då jag började mitt "hästliv" som sexåring med att springa i min kusins stall. Hon hade försäljningstall och är mycket duktig. Hon inriktade sig på hallvblodshästar och fullblod.

Jag har sedan dess varit medryttare, hjälpt till att rida in och rida till hästar och när jag hade tillräkligt med erfarenhet, skaffat mig en egen häst. Jag har alltid haft mina hästar hos henne då det är smidigt med en duktig tränare och hästmänniska en armlängd bort om det har varit frågor och funderingar. jag gick sedan ett hästgymnasie med inriktning dressyr och tog även hästskötarlicens. Så hästar har alltid funnits i mitt liv och vait en central del av det.

Min fundering nu när jag är inriktad på en isis är, behöver man ha någon större erfarenhet av dom eller blir det ett problem om man skaffar en sådan utan större erfarenhet? :)

Islandshästar är hästar och hanteringsmässigt är det ingen skillnad, eller rättare sagt jag upplever dem generellt sätt som enklare att ha att göra med. Ridmässigt kan det vara knepigare, då gångarterna ofta stökar till det, men i övrigt så är det en häst som svarar på samma sätt som övriga hästar och med lika stor variation.

Jo hästar är ju alltid hästar hanteringsmässigt men det var ju just ridningen jag funderade p :p jag vet en duktig tränare som finns i närheten av oss, denne skulle man kunna kontakta och kanske ta lite lektioner av? jag vet att hon är duktig och har hört ryktesvägar att hon är bra.

Hon är ganska så dyr så kanske lektioner 1-2 ggr/ vecka skulle passa mig pengamässigt.

Nackdelen är att man måste ha häst och ta med till henne. Så hästen måste redan vara köpt.

Har du möjlighet till tränare så är det ett mycket klokt val. Det ÄR stor skillnad att rida islandshäst och hästar med tre gångarter, det kommer man inte ifrån. Men med hjälp från en tränare så tycker jag inte att du ska vara alltför orolig.

Däremot så kan det vara en jättebra idé att veta varför man söker just en islandshäst om man inte har vana att rida det innan :) Du har säkert ett bra svar på det, men många skaffar islandshäst "för de är ju så fina" när de kanske egentligen får ut mer glädje av att ha en fin, grövre, d-ponny istället.

Det är tölten som är relevant för mig. När man kommer underfund med den ordentligt så tycker jag även att passen skulle vara intressant om den finns på min framtida häst :p

Jag tycker även om islänningarnas temperament och lynne. Dom är lojala och tillgivna.

listan kan göras lååång på varför jag just är så inriktad på en isis :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka