Att hitta rätt (svårare än man tror)

H

Hannah0407

det har nu gått ett bra tag sedan jag sålde min unghäst. Jag har sedan ca tre månader tillbaka letat häst igen, Jag har varit och provridit, tittat och kännt efter länge men inte hittat en enda som jag tycker har kännts särskillt bra eller rätt.

Jag vill en lite äldre (mellan 10-15år) som är ganska lugn och regelbundet riden. Det jag är ute efter är just en Islänning. Jag vill inte ha en häst med eksem och jag vill att den ska ha tölten såklart. Det är inga lätta krav har jag märkt här omkring, är det kaske till och med orimliga krav?

Jag har ett bra kapital att köpa häst för och en bra buffert för oförutsägbara utgifter sedan tidigare hästår, så det är absolut inte där det ställer till det för mig.

Jag har även hört att det är vanligare för Islänningar att ha Pattelaupphakninga, stämmer det eller är de endast en myt?

Och så till sista funderingen, jag har sett att det finns särskillda sadlar för Islänningar, är det ett måste eller går det lika bra med en annan passande sadel? Om skillnad, vad ÄR det just för skillnad i så fall? :)

Rörigt inlägg men kännermig lite frustrerad och virrig just nu.

Sv: Att hitta rätt (svårare än man tror)

Du har nog bara haft lite otur :) Men visst kan det ta tid och hitta rätt häst.

Islandshästar kan ha vilka sadlar som helst förutsatt att dom passar, dessa islandssadlar tror jag är lite specialanpassade för att islänningar har lite andra gångarter osv, de vill ha mer bogfrihet om jag minns rätt. Skulle tro att de kan ha vilken typ av sadel precis som alla andra hästar. Lycka till!

Jag vet inte om det är vanligare med patellaupphakning på islandshäst än andra däremot är det vanligare med spatt.
Min första häst hade p-upphakning och det opererades och blev bra, gick inte på förs, men var inte jätte dyrt.
Har fattat det så att man fortsatt avla på individer fast de har spatt, men nu har man väl börjat kolla ärftlighet. Jag är inte helt inläst på islandshästar så någon mer kunnig får gärna rätta mig.

Och just det du kan ha vilken sadel du vill på en islands häst, kanske inte rekomenderar en framskuren hoppsadel men vi har både allround och dressyrsadel på mammas isis.

Ska du rida islandhäst som just islandhäst så är en islands- eller dressyrsadel att föredra annars kan du välja vad som passar hästen och ändamålet.

Patellaupphakning förekommer säkert men inte är det direkt vanligt, spatt och eksem är islandshästens stora problemområden.

Vilken prisklass hade du tänkt dig? 40-60.000 eller så borde räcka om du inte har några krav på tävlingsmässiga gångarter. Tänk också på att islandshästar rids in lite senare än vanliga så 10 år är inte lite äldre utan rena ungdomen.

Vad menar du med ganska lugn? Det finns en del "slöfockar" som inte gärna gör många knop men flertalet hästarjag stött på är pigga och glada och bjuder gärna på lite fart. Söker du en häst som är typiskt "ridskolelat" så kan det bli lite småknepigt. Menar du en lugn sansad ridhäst som tänker och vill framåt men är klart kontrollerbar så blir det lättare. Se också upp en del har en föreställning om att islandshästar kan leva på "luft" det finns många som har köpt muskelfattiga (och magra) kusar som varit gudasnälla och lugna. Sedan när de fodrat upp dem och de börjar få muskler så fortsätter de att var snälla men får mer framåtbjudning.

Du kommer hitta din älsklingshäst när du minst anar det :)
Jag skulle inte ha någon ny häst och sambon var jätte glad att slippa hästeriet :) Men så såg jag en bild på min islandskille som var till salu och både jag och sambon blev som kära i bilden, och ännu mer kära blev vi när vi var och tittade på honom, och behöver jag säga det? Det blev den hästen också, jag som skulle vara utan häst.. Klarade det i hela 3 veckor tror jag...

Jag har både en regelrätt hoppsadel, dressyrsadel och 2 islandssadlar till min lillkille så du kan ha vilken sadel du vill förutsatt att den passar hästen såklart :) Jag har hoppsadeln när jag hoppar, jag föredrar att rida i dressyrsadeln till vardags, men nu har han tyvärr vuxit ur den så den ska säljas, men jag försöker hitta en ny dressyrsadel som ska passa bättre, islandssadlarna är väl ganska lika dressyren, utom att dem har en flatare och inte lika djup sits. Jag personligen föredrar dressyrsadlar som har just djup sits och helst ganska stora knästöd men men tills vidare rider jag i islandssadlarna tills jag hittat en dressyrsadel som passar både mig och hästen :)

vilken sadel man ska rida i gör man som man vill men jag tycker att dressyrsadlar känns för djupa och låser fast en så jag föredrar islandssadlar eller dressyrsadlar med flatbacksäte.

över 70 har jag inte pengar till för jag har ingen lust att ta av sparpenga eller liknande. Jag har lagt undan pengar till en ny sadel nämligen och om det funkar lika bra med en dressyrsadel så föredrar jag nog en sådan :)

Min förra unghäst tyckte att livet allt som oftast var lite för roligt och satte högsta prioritet på att driva sin ägare (och andra andra runt omkring med för den delen) till vansinne med diverse hyss som jag kan göra en meterlista på. Det kunnde vara allt från att testa takhöjden på bakbenen till att med sadel och hela köret på tycka att snön var otroligt inbjudande till det perfekta badet (som om han inte kunnde sysslat med det i hagen hela dagen haha :grin:)

Han var allmänt odräglig med andra ord. Han for och bockade på dom mest olämpliga tillfällena och var ganska så svårriden.

Det jag är ute efter nu är någon med lite mildare och lugnare temperament som är lite stabilare. jag vill tillexempel kunna låta min svärmor ta sig en behaglig tur om det så skulle vara önskat av henne. Förstår du hur jag menar?

så en island på ca 12 år kan jämnförasmed kanske ca 7 år då? eller hänger jag inte med? :p

så en island på ca 12 år kan jämnförasmed kanske ca 7 år då? eller hänger jag inte med? :p

Väldigt grovt, men rider en islandshäst från den är 3,5-5 till den är 25 ( i undantagsfall uppemot 30 och ibland även äldre).

Du rider ett halvblod från det är 2,5-3 till den är 20 (i undantagsfall till uppemot 25). Givetvis finns det hästar som blir äldre och man bör anpassa sig efter åldern.

Väldigt grovt, men rider en islandshäst från den är 3,5-5 till den är 25 ( i undantagsfall uppemot 30 och ibland även äldre).

Du rider ett halvblod från det är 2,5-3 till den är 20 (i undantagsfall till uppemot 25). Givetvis finns det hästar som blir äldre och man bör anpassa sig efter åldern.

17168_261581932687_661642687_3396039_732147_n.jpg

Skjóna, pigg och glad 30-åring :love:

Mitt tips är att inte se så mycket på åldern. Bara hästen är välinriden och i kondition så du kan bedöma den. Nära dig finns väl flera verksamheter med hästar till salu som skulle kunna passa dig?

Jo det finns nog en del, har varit på några ställen och provridit men backt ur då det har varit exemhästar. Jag tycker otroligt synd om dom och vi har inte alls rätt miljö för en exemhäst med mycket knott och mygg dessvärre :(

Ja akta dig för eksemhästar. Jag hade en med lättskött eksem och som normalt inte tog sönder täcken och ändå satt jag och lagade täcken och jag hade alltid hennes välbefinnande i bakhuvudet.

Många försöker också mörka att hästen har eksem och många importer får eksem förr eller senare.

Kolla på tex hastnet, jag har sett en hel del svenskfödda eksemfria hästar i din närhet.

Och/eller ta kontakt med Östra Greda som har avel med fina hästar och brukar veta vad som är till salu i regionen.

Det är jättesvårt att hitta rätt häst. Inte bara ska kraven vara uppfyllda sen köper man en kompis , en kompis är inte så lätt att hitta.

Det kan vara jättelätt också. Jag frågade på en turridning om ägaren visste om nån bra häst till salu, ja den du sitter på svarade ägaren. Behöver jag säga att jag bestämde mig nästan där och då. En månad senare var han min, det är 12 år sen.
Plättlätt.

Gud va härligt för er :love:

jag har dock det inte lika lätt då jag inte hittat någon som passa än, varken i ålder, storleksmässigt, erfarenhet, temperament eller överhuvudtaget alls :( Det är jättetråkigt då jag verkligen vill ha häst nu. är så otroligt sugen. men det är bara att leta vidare och hoppas att jag hittar den rätta snart :)

ja och förhoppningsvis inte i huvet :D

det har nu gått ett bra tag sedan jag sålde min unghäst. Jag har sedan ca tre månader tillbaka letat häst igen, Jag har varit och provridit, tittat och kännt efter länge men inte hittat en enda som jag tycker har kännts särskillt bra eller rätt.

Kämpa på, jag höll på mycket aktivt i nästa 4 månader, provred 6 olika hästar i halva Sverige...

Jag vill en lite äldre (mellan 10-15år) som är ganska lugn och regelbundet riden. Det jag är ute efter är just en Islänning. Jag vill inte ha en häst med eksem och jag vill att den ska ha tölten såklart. Det är inga lätta krav har jag märkt här omkring, är det kaske till och med orimliga krav?
Inte orimligt alls, hade samma krav och hittade honom :). 10 år i år, pigg men otroligt trygg, nyfiken och klok. Väljer tölten, dock lite passaktig men vi jobbar på det :love:

Jag har ett bra kapital att köpa häst för och en bra buffert för oförutsägbara utgifter sedan tidigare hästår, så det är absolut inte där det ställer till det för mig. Klokt!

Jag har även hört att det är vanligare för Islänningar att ha Pattelaupphakninga, stämmer det eller är de endast en myt?

Och så till sista funderingen, jag har sett att det finns särskillda sadlar för Islänningar, är det ett måste eller går det lika bra med en annan passande sadel? Om skillnad, vad ÄR det just för skillnad i så fall? :)
Inte nödvändigtvis, jag köpte mig en "vanlig" Winter dressyr, passar både mig och hästen bra

Rörigt inlägg men kännermig lite frustrerad och virrig just nu.

Litet tips; annonsera själv!
Leta på div islandshästshemsidor och kontakta de du verkar seriösa, några har ibland guldklimpar till salu som de egentligen tänkt sälja men inte riktigt kommit till skott förrän någon hört av sig. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka