Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Zody

Trådstartare
Hur tusan väljer man egentligen?
Självklart fattar jag att man måste sätta ut vissa kriterier som man har, annars bli det ju stört omöjligt. :D Här hemma har vi börjat fundera lite smått på vad vi vill ha, och efter UL:et om en månad ska vi börja kika mer seriöst.
Men alltså, hur vet man vad man behöver och vill ha?
Här hemma är det lite delade åsikter, jag kan gärna tänka mig en trehjuling, framför allt en UJ, men sambon vill inte alls då han har fått för sig att de är ostabila. Så för hans del är det en hederlig fyrhjuling som går hem.

De krav vi kommit fram till än så länge är
  • Separat liggdel med bärremmar (bor i lägenhet på vån. 3 utan hiss, så liggdelen ska gå att bära med sig upp, vagnen ska få bo i ett förråd på markplan)
  • Stabil vagn som klarar terrängkörning (grusvägar och ev. skogsstigar)
  • Ska även fungera bra i stan
  • Ställbart styre/teleskophandtag
  • Få plats i vår V50 (hela lastutrymmet kan användas, inga djur som behöver få plats)

De vagnar vi har tittat på är väl framför allt EL och Brio, och så har jag kikat lite smått på UJ och Bugaboo :angel:
Vad har ni för vagnar och vad skulle ni rekommendera till oss utifrån våra krav? Vi behöver alla tips vi kan få så vi får upp ögonen för andra märken och modeller, annars snöar vi nog lätt in på något. :D
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Jag har en sån här:
http://www.britax.se/Vigour4_08.htm

Otroligt lättkörd i stan och funkar lätt köra med bara en hand, men funkar uruselt på vägar som inte är helt släta o de små framhjulen fastnar i varje trottoar kant, vibrerar kraftigt på kullersten så jag rekommenderar STORA hjul!

Jag köpte en hårdlift till på rea som jag bär i och hon har även haft den som säng de första månaderna, bara lyfta i och ur, funkar kanon!
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Jag har:
Emmaljunga Cangaroo City -09 :love:
8 kg, grymt snygg, lättkörd. Men den är 1m lång ihopvikt och passar inte i en V50.
Den är bara framåtvänd, man kan ta av sittdelen och köpa en liggdel (city korg) om man vill använda den till nyfödd. Men då får h*n åka framåtvänd sen när h*n vuxit ur korgen (ca 6 mån)
Tycker inte alls den är svår att köra på grusväg.

Emmaljunga Twin Cerox 360- 09.
4 hjulig syskonvagn med svängbara framhjul. Man kan även byta håll med styret, inte behöva ta loss hela sitsen. Beställde en Nitro -10 som är lite smalare än Ceroxen och mkt lättare, men dne börjar inte tillverkas först i mars och lillasyster kommer efter årsskiftet.
Har bara provkört den i butik och lastat i våran bil.

Den vagnen finns även som "enkelvagn" Kanske kan vara något för er, svängbara framhjul för dig och 4 hjulig för sambon. Heter Nitro City om du kolla EL hemsida.

Min första vagn var en Brio Happy, en regäl skogsvagn med 4 hjul, tung (16 kg, precis som vår nya syskonvagn!) som vi hade en mjuklift i. Alltså som en stor sovsäck med hård botten och hårda kanter som man bara la ner i vagnen när den hade fullt liggläge. Med band på sidorna så man kunde lyfta ur de med bebis om man skulle vela de.
Den vagnen var grym, den typ rullade av sig själv i uppförsbackarna ute på grusvägarna! Men tog upp hela skuffen på våran förra bil (Audi A4)



Eftersom ni har sån liten skuff i er bil skulle jag åka runt och provlasta. Det är inte bara att mäta och läsa på nätet, vissa vagnar är skitbökiga att lyfta i och andra hur lätta som helst.
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

EL City Cross kanske.
Uppfyller alla krav i alla fall.
Vi har en och är jättenöjda.
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Hur tusan väljer man egentligen?
Självklart fattar jag att man måste sätta ut vissa kriterier som man har, annars bli det ju stört omöjligt. :D Här hemma har vi börjat fundera lite smått på vad vi vill ha, och efter UL:et om en månad ska vi börja kika mer seriöst.
Men alltså, hur vet man vad man behöver och vill ha?
Här hemma är det lite delade åsikter, jag kan gärna tänka mig en trehjuling, framför allt en UJ, men sambon vill inte alls då han har fått för sig att de är ostabila. Så för hans del är det en hederlig fyrhjuling som går hem.

De krav vi kommit fram till än så länge är
  • Separat liggdel med bärremmar (bor i lägenhet på vån. 3 utan hiss, så liggdelen ska gå att bära med sig upp, vagnen ska få bo i ett förråd på markplan)
    då borde väl en mjuklift vara det bästa? Jag har en EL edge och den korgen är ju skitstor så inget jag hade dragit med mig. Hade vi bott kvar i lägenheten utan hiss hade vi def haft kombivagn med mjuklift.
  • Stabil vagn som klarar terrängkörning (grusvägar och ev. skogsstigar)
    Jag har ingen direkt erfarenhet, men av det jag hört och kan tänka mig är att en trehjuling borde bli alldeles för vinglig, lättvält?
  • Ska även fungera bra i stan
    vart är ni mest och går? stan eller terräng? rörliga framhjul är bra i stan men värdelöst i naturen. Går man i stanb funkar gummihjul, i terräng/snömodd är lufthjul bäst.
  • Ställbart styre/teleskophandtag
    Måste det vara teleskop? iallafall emmaljunga är det bara edgen som går att få med teleskop men då är det ju storleken.
  • Få plats i vår V50 (hela lastutrymmet kan användas, inga djur som behöver få plats)
    v50 har väl rätt hyfsat utrymme?

De vagnar vi har tittat på är väl framför allt EL och Brio, och så har jag kikat lite smått på UJ och Bugaboo :angel:
Vad har ni för vagnar och vad skulle ni rekommendera till oss utifrån våra krav? Vi behöver alla tips vi kan få så vi får upp ögonen för andra märken och modeller, annars snöar vi nog lätt in på något. :D

Jag skulle nog ha varit lite inne på crescent classic.
Snygg, smidig, lätt, lufthjul, ett handtag som passade min två meter långa sambo även att det inte är teleskop, fyrhjulig, liten ihopfälld, mjuklift.

Brio har jag ingen aning om vad de har för modeller för vi tyckte båda två att de var så tråkiga så vi tittade inte på dem.
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Svarar er alla på samma inlägg, är lite slö idag. ;)

Humlan; Den vagnen verkar inte vara något för oss i såna fall, vi vill ju kunna köra på grusväg utan problem. Synd dock för den föll mig i smaken. :) (säkert inte sambon haha)

Pmm, Emjo; Både Nitron och City Crossen har vi kikat lite på, det är väl framför allt Crossen som verkar passande. Men som du säger Pmm så måste vi självklart åka och kika, provlasta osv och se vad vi får in i bilen.

Comfort; Mjuklift i sittdelen är något vi får kika upp, liggdelen till Edgen är ju enorm men City korgen ser inte riktigt lika stor ut och kanske funkar lite bättre att bära med? Som sagt, det är något vi får kika på när vi åker runt. :)
Vi kommer gå mycket varierat, både i stan på asfalterade gångbanor och ute i skogen på preparerade stigar och även grusvägar ute hos svärföräldrarna. Vagnen måste alltså klara båda riktigt bra, inga små krav direkt. ;)
Ang. handtag så är inte teleskop något krav, så länge handtaget är ställbart så det både passar mig på 170 cm och sambon på 190 cm så räcker det.

Utrymmet i v50 är inte enormt, bra mycket mindre om man jämför med en v70. Visserligen har vi pratat lite om att byta upp oss till en v70 medans vi fortfarande kan få ut bra mycket för v50, men det är mest bara löst prat än så länge.

Jag gillar Brio jag, fast jag måste erkänna att EL tilltalar mig lite mer. Jag är rätt fixerad vid just vagnens utseende, är rätt kräsen haha. :angel: Kanske därför vi gärna vill ha en separat liggdel också, tycker det ser förskräckligt ut med mjuklift i sittdelen. Men jag kanske får vänja mig vid den tanken om vi inte hittar någon smidig liggkorg.
 
Senast ändrad:
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Vi har en Urban Jungle och har inte ångrat oss en enda gång.

Vagnen är en dröm att köra oavsett underlag, Ella älskar vagnen och den är otroligt lätt att fälla ihop :)

Vi promenerar mycket i kuperad terräng ( grus, gräs och i snö ) och den fungerar stabilt överallt förutom i skogen på smala stigar såklart ;)

Liggdelen är hård, men relativt lätt att lyfta och fästena gör den enkel att lossa också.
 
Senast ändrad:
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Separat liggdel med bärremmar (bor i lägenhet på vån. 3 utan hiss, så liggdelen ska gå att bära med sig upp, vagnen ska få bo i ett förråd på markplan)

Då låter det som att ni kanske ska satsa på en dup-vagn plus mjuklift. Mjukliften är lätt och smidig att plocka ur och bära bebisen i. När barnet har växt ur mjukliften använder man vagnen utan mjuklift.

Stabil vagn som klarar terrängkörning (grusvägar och ev. skogsstigar)

Då ska ni nog satsa på en vagn med 4 hjul och bra fjädring.

Ska även fungera bra i stan

Beroende på vad ni menar med detta kan det nog krocka med kriteriet ovan. Om ni vill ha en liten vagn som gör snabba svängar kan det bli svårt att kombinera med kravet ovan.

Få plats i vår V50 (hela lastutrymmet kan användas, inga djur som behöver få plats)

Då blir det väl till att åka runt och fälla ihop vagnar och se vad som är smidigast. ;) Teutonia brukar ha vagnar som är smidiga att fälla ihop och som inte tar sådär himla mycket plats.

Vi köpte en begagnad Teutonia duo från 2003. Kostade 750 kr, var hel och ren och den har funkat hur bra som helst. Nu använder vi inte vagnen så himla ofta men den funkar bra både i staden (lite otymplig) och på skogsvägar.
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Kanske därför vi gärna vill ha en separat liggdel också, tycker det ser förskräckligt ut med mjuklift i sittdelen. Men jag kanske får vänja mig vid den tanken om vi inte hittar någon smidig liggkorg.

Då ska jag chockera lite och berätta att vi har en EL kombivagn och aldrig ens har haft en mjuklift :eek: (köpte vagnen begagnad och mjuklift följde inte med).

Tänkte att vi provar utan först, hade fårskinn underst, bebis låg i åkpåse (född i oktober) och det gick hur bra som helst!

Nu bor vi ju i egnahemshus på landet så vi har aldrig haft behovet att lyfta ur sovande bebis egentligen. Vi har helt enkelt ställt vagnen vid trappan vid fint väder eller i garaget vid dåligt och låtit V sova klart. I nödfall har det också funkat att bära in bebis och åkpåse och lägga i sängen (knäppt upp påse och käder såklart) och bebis har sovit vidare. Men så har han aldrig varit speciellt lättväckt heller.
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Tyvärr skulle det ju aldrig funka för oss - vi behöver kunna bära med oss barnet upp. Visserligen letar vi hus för fullt, men vi räknar ändå med att kanske få bo kvar i lägenheten tills barnet fyller 1.

Sol; Jag börjar inse att mjuklift i sittdelen verkar vara smidigast, hur ont det än gör i mitt estetiska hjärta. :angel:
Vi vill att vagnen ska fungera bra på grusvägar och preparerade skogsvägar, men samtidigt får den inte vara en pansarvagn som är otroligt svårkörd i stan.
Som sagt så ska vi självklart åka runt och titta, provlasta och prata med säljare. Känns alltid skönt att ha lite kött på benen innan man kommer dit dock och har en aning om vad vi behöver och vill ha. :)

Calazyria; Jag vill ju väldigt gärna ha en UJ, men det gäller att vinna över sambon också. Det låter ju toppen att den funkar i blandad terräng, det är ju det vi behöver!
Du säger att liggdelen är hård och relativt lätt att lyfta, vad innebär relativt? ;) Hur mycket väger den på ett ungefär och finns det bärremmar?
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Vi har en äldre (-04) Teutonia Mistral och en ny vagn med svängbara framhjul.
Teutonian har sig framöverallt, jag har kört i skogen utan stig med den och dottern fortsatte att sova. Tycker den fungerat ok även inne i stan. Men den är tung och tar mkt plats i bilen. Hade en mjuklift men den går även använda som sittvagn ganska tidigt, bra lägen på ryggstödet och bra vinkel. Nackdel är också att vagnen är ganska låg.

Den nya vagnen är en sån här (http://www.sakerochsockor.com/cgi-b...p=365&artnr=6-3&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std). Smidig i stan men värdelös om vägen inte är helt jämn och plan. Inte alls bra lägen på ryggstödet, barnet måste sitta bra själv innan man kan ta ur liggkorgen och liggkorgen är ganska liten. Men vagnen är hög, vilket är bra om man är lång. Smidig att fälla ihop och tar liten plats. Man kan fälla ner suffleten bra som skydd för solen och man kan ta loss delar på suffletten om det är varmt så att luften cirkulera bättre. Smart ficka på suffletten också.


Skulle jag köpa en ny vagn nu skulle jag köpa en Emmaljunga City Cross
 
Senast ändrad:
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Hehe gissa varför jag valt kanske inte de bästa bo på landetvagnarna :angel: (3 hjulig + 4hjulig med rörliga små framhjul...) Men kolla fäljarna!!

Såhär såg min happy ut med mjukliften, remmarna kunde man ta bort eller gömma undan såklart.

(pixbox segar sig, viar en bild sen..)
 
Senast ändrad:
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Sol; Jag börjar inse att mjuklift i sittdelen verkar vara smidigast, hur ont det än gör i mitt estetiska hjärta. :angel:
Vi vill att vagnen ska fungera bra på grusvägar och preparerade skogsvägar, men samtidigt får den inte vara en pansarvagn som är otroligt svårkörd i stan.
Som sagt så ska vi självklart åka runt och titta, provlasta och prata med säljare. Känns alltid skönt att ha lite kött på benen innan man kommer dit dock och har en aning om vad vi behöver och vill ha. :)

Mjukliften används under en så kort period så du kan säkert överleva.;) Teutonian vi har upplever jag inte riktigt som en pansarvagn i stan. Inte den bästa stadsvagnen men det funkar.
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Calazyria; Jag vill ju väldigt gärna ha en UJ, men det gäller att vinna över sambon också. Det låter ju toppen att den funkar i blandad terräng, det är ju det vi behöver!
Du säger att liggdelen är hård och relativt lätt att lyfta, vad innebär relativt? Hur mycket väger den på ett ungefär och finns det bärremmar?

Ja att den är lite otympligare att bära än en mjuklift kanske, själv bor vi 1 trappa upp och jag släpar hela vagnen upp och ner så ...

Ja det finns bra bärremmar :)
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

*kl*
City crossen går in i en v50.
Vi har både vagnen och bilen.

Som jag har förstått det så har den nya (från -09) city korgen bärremmar så man kan bära med sig den.
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

emjo, du gör min dag när du säger sådär! :D Just crossen har vi ju som sagt kikat lite på, ska bli kul att klämma på den irl så småning om. Och ang bärremmar så kikade jag nyss på EL's hemsida och visst är det remmar på citykorgen. P-E-R-F-E-C-T! :D Får hoppas att den är hyfsat smidig att bära också.

Sol; Är det så att ingen liggdel fungerar hyfsat att bära med sig så måste vi ju ta det alternativet, men jag tänker inte ge upp riktigt än. Jag är fåfängd. ;)

Pmm; Haha, jag veet! Det första sambon sa när han fick se Brion var "Fan vilka fula fälgar!" haha, EL faller honom lite bättre i smaken där. ;)

Calazirya; Åh vad det där gör mig glad att höra! :) Nu får jag se till att leta redan på en butik i närheten som har UJ så vi kan kika på den irl med, sambon kanske faller när han ser att den inte är ostabil bara för att den har 3 hjul.
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Först gäller det nog att inse att den perfekta vagnen finns inte (inte enligt min mening i alla fall!). Jag vet att många UJ-ägare anser att den är den perfekta vagnen, men förstår inte hur de tänker - barnet är tvunget att åka framåtvänt direkt när liggdelen är urväxt och det kan vara redan från 3-4 månader om man har otur (för att man har ett långt barn).
Liggkorgarna är alltså supersmå! Tycker även vagnen har flera nackdelar som t.ex att barnet inte kan ligga helt plant med kropp/ben i sittdelen och att suffletten är väldigt liten.

Lufthjul eller inte är också något att fundera på - komforten är ju extremt mycket bättre med lufthjul än t.ex luftkanalshjul (som jag har på min 3-hjuliga Teutonia), men punktering är ju inte heller så kul...

Hade jag letat ny vagn idag hade jag valt en med två rörliga framhjul (helst stora), för en fyrhjuling är helt enkelt mycket mer stabil. Att köra trehjuling på ojämnt underlag med lutning i sidled är oerhört jobbigt!
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Vi har en Emmaljunga CityGross med hårdlift. Tycker inte att hårdliften är så otymplig att bära utan helt ok.

Kör mycket på grusvägar och tycker den är toppen, dock kunde man önskat en smidigare vagn när man går i affärer. Då detta inte är huvudsyftet med vagnen så spelar det inte så stor roll

Som det tidigare nämnts får den utmärkt plats i en v50, nu när vi bara har sittdelen går den till och med in rakt in vilket ger en hel del plats för annat i bagaget
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Jag skulle personligen aldrig välja en vagn där sittdelen inte är vändbar. Hellre kör jag en lite osmidigare vagn under åtminstone det första året, än har ett spädbarn vänt bort från mig (jag vände vagnen när sonen var 2,5 år). Bugaboon skulle jag föredra framför UJ:n av den anledningen.

Jag har inte valt speciellt smidiga vagnar till min son (och varit för snål för att köpa ny) och skulle jag få en ny bebis skulle jag nog kika åt Bugaboo eller en Emmaljunga.
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Först gäller det nog att inse att den perfekta vagnen finns inte (inte enligt min mening i alla fall!)

Nej det finns inte en vagn som kan tillgodo se ALLAS behov, det är väl därför det finns så många oika att välja ibland eller hur.
En vgan kan vara perfekt för en person men kanske inte alls bra för en annan!

Lupino skrev:
Liggkorgarna är alltså supersmå

Då undrar jag faktiskt vilken liggdel du jämför med om du bestämt hävdar att du är supersmå, det är ju rätt intressant!

Den är absolut inte så jäkla liten som du vill få det att låta.

Jämförde lite snabbt med Emmaljungas Citykorg

UJ: Mått H-19 B-36,5 L-75

Emmaljunga: 75x33x19

Dvs: bredare men lika lång som citykorgen, den är större än Emmaljungas mjuklift osv..

Man får nog inse att alla tänker olika när det kommer till att välja vagnar :)

Men nu ska inte detta förvandlas till en tråd där enbart UJ diskuteras.

TS:
Det bästa är att dels åka ut och prova olika vagnar i butik, men även försöka testköra i någorlunda terräng också.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp