Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

men även försöka testköra i någorlunda terräng också.

Det brukar man inte få, utan man får parkera bilen typ i ingången sen bära vagnen för att inget klegg ska fastna i hjulen. Var så när vi var och beställde vår nya vagn och ville provlasta.
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Haha jag menade inte att man skulle provköra affärsexemplaren, förlåt om det kunde tolkas så :)

Jag menade att man kanske har någon man känner med barn eller så ...

Det var så vi bestämde oss för vagn .
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

KL

Man kan väl ha en mjuklift i liggdel också? Låter smidigare så tycker jag än att släpa på liggdelen. Åtminstone i början finns det ju gott om plats runt bebisen i liggdelen. Jag håller med om att mjuklift i sittdel är skitfult. :D

Personligen tycker jag inte att det finns någon vagn som passar i terräng, ingen har ännu uppfunnit en svävande vagn. :p Så jag skulle satsa på en så smidig vagn som möjligt och en sjal eller ergonomisk sele för terrängpromenader.
Och jag håller verkligen med Freddie om att jag aldrig skulle välja en vagn där sittdelen enbart är framåtvänd, t ex UJ. Har inga planer på att vända min 20 månaders framåt än.
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Ang bra ergonomisk sele så håller jag helt med dig..

Min Manduca har varit oslagbar när vi promenerat i skogen med hunden, jag har tom lagt spår och spårat med Ella sovandes på magen ;)
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Dina krav låter som våran urgammla Emmaljunga Edge...som det är 3: dje ungen som använder den. Dvs: kusin-kusin-och våran. Tror den är över 5 år gammal....minst. Ingen som kommer i håg längre.

Vi bor 6 trappor upp utan hiss, dvs 3: dje våningen.
Vi går ofta i skog och mark.
Vi går emellanåt i stan.
Styret kan fällas ned, dvs man viker det inte framåt/bakåt....osv, utan nedåt.
...fast vi har ingen bil...där stöp det ;)
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

*kl*

Det är tyvärr rätt svårt att få en vagn som både är smidig i stan och bra i terrängen, närmast är nog då 3-hjulingarna, även om det kan låta osannolikt.

Vi hade krav på att sittdelen skall vara vändbar och därför föll UJ bort vilket annars hade varit ett mkt bra val för oss. Tittade då på Teutonia Spirit S3 men jag hakade upp mig på varukorgen vilken var jättesvår att få in och ur saker i, annars hade det blivit en sådan.

Så i vårat fall förr valet på Teutonia Lambda.

Vi har en Saab 9-3 sedan (och tyckte det blev en onödigt stor utgift att byta bil för att få plats med vagnen), vilket kräver en vagn som är så liten och låg som möjligt hopfälld, så valet blev tillslut mellan Teutonia Lambda och Teutonia Fun (vilka vi faktiskt får i båda två samtidigt i vår "lilla" bil, hur osannolikt det än låter :) ).

Fun:en är liiite lättare i vikt, och en aning kortare hopfälld medan Lambdan har bättre översikt över barnet, och bättre handtagslängd (observera att detta är personliga åsikter) och dessutom är snyggare tycker jag ;)

Sambon är 195cm och jag 172cm, så vagnen var tvugen att passa oss båda.

Jag hade helst haft en liggkorg av estetiska skäl, men de praktiska fick överväga (vi bor som ni ungefär, utan hiss) - så det blev en mjuklift istället och det är faktiskt skitbra rent praktiskt.

Sonen (som nu är 4,5 månader) sover ofta i mjukliften på golvet eller på någon säng eller så när vi är bortbjudna eller i sommarstugan o dyl.

Vår vagn är helt suverän i stan och på de asfaltsvägar vi promenerar på till 80%. Den är faktiskt även helt ok i terrängen och låser man framhjulen (superenkelt) så är den även en helt ok grusvägsvagn - men som en 4-hjuling med fasta luftpumpade hjul blir den aldrig, ens med lite vilja ;) Och BRA i terräng skulle jag passa mig för att säga, men ok.

Jag kan tänka mig att byta till en UJ tex om något år eller så, när sonen är 1,5år sådär (och vi fortfarande har kvar samma bil) för vår är rätt tung att lyfta i och ur, UJ mfl. är betydligt lättare.
 
Senast ändrad:
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

*kl*
Ska läsa igenom alla svar efter middagen, TACK för att ni orkar tipsa och stöta och blöta ett ämne som säkerligen är rätt uttjatat. ;)
Sambon och jag har pratat lite mer under helgen och kommit fram till ett till "krav" - vändbar sittdel alt. vändbart styre. Vändbar sittdel är ju förmodligen lättare att hitta, vet att EL's duo edge har vändbart styre men den vagnen är nog för mycket pansarvagn för oss, just nu iaf.

Verkar också som att EL's City Cross verkar vara rätt poppis, och så Teutonias vagnar! :) Försökte flirta in vagnar med små rörliga framhjul hos sambon men han köpte det inte riktigt haha. Kanske ändrar sig när vi väl är i butik och kikar. ;)
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

EL duo edge har både vändbar sittdel och vändbart styre, det finns det flera som har, t ex Bugaboo. ;)
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Nu kanske UJ faller bort för er eftersom den inte har vändbar sittdel, men ville bara tala om att min brorsa har en sådan vagn och en likadan bil som ni har, och får med lätthet in vagnen i den. Det är en grymt smidig och lättkörd vagn i stan, och vi har även promenerat en hel del på våra grusvägar med den utan några problem. Personligen tycker jag att den blir lite ostabil när man kör den baklänges (men det går ju att åtgärda om man låser framhjulet) och att den är lite vinglig ibland, men det går faktiskt ritkigt bra att ta sig fram med den även på mindre stigar i skogen!

För oss gick den vagnen bort delvis pga tre hjul, att liggdelen är för liten för mitt tycke och att sittdelen inte är vändbar, men kanske framförallt för att det inte går att få upp ungen i en ordentlig sittande position. För många barn fungerar det säkert jättebra (Calas Ella trivs ju toppen i sin vagn!) men för My hade det blivit katastof då hon vill sitta helt rak i ryggen och så upprätt det bara går :D

Vi har en EL smart duo och är jättenöjda. Liggdelen var stor och rymlig och det skulle lätt fått plats en mjuklift i den om man vill ha det. Vi hade inget behov av det. Jag tycker om att liggdelen är så stor så att man kan bädda om bebisen ordentligt på vintern och att det är luftigt för dem på sommaren, dessutom kan den användas länge.

Sittdelen är stor och rejäl men kunde ändå användas tidigt (My bytte till den vid 5 månader). Det är lätt att göra det lite ombonat eftersom sittdelen är så rymlig. Varukorgen är rejäl och handtaget ställbart (ej teleskop). Det är dock ingen stadsvagn, visst går det att ta sig fram men den känns väldigt klumpig i förhållande till en UJ! Vi kommer att skaffa en mindre sittvagn så småningom, men väntar tills efter vintern.

Har ni tittat något på KRONAN vagnarna? Jag vet att deras duo vagn har en fast liggdel och en fast sittdel, där liggdelen har rejäla handtag för att kunna bäras med. Kika på dom! Det är ju en trevlig och stabil fyrhjuling.

//Julia
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Liggdelen i en UJ:n är tom bredare än hos EL smart duo ;), längdmässigt är dock smart duon längre :).

Annars gillade jag faktiskt er vagn trots att den har fyra fasta hjul.
Men som du säger, som sittvagn kanske den är i största laget :).

Allmänt:
Hur som så finns det inte en sorts vagn som passar perfekt år ALLA, man måste utgå ifrån vad man själv prioriterar, TS lycka till i djungeln..
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Visa din sambo Stokke barnvagnarna så kommer han inse att 3hjuliga/små rörliga framhjulsvagnar inte är några rymdfarkoster (det kallade if min make vagnarna för i början)
http://www.stokke.com/sv-se/

;)
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Ha ha, jag menade längden, men det kanske jag inte skrev? =) Jag tänker alltså på när bebisen blivit för lång. Min brorsdotter har ju en sådan vagn och kunde inte ligga i den längre än till 3-4 månader, men det var samtidigt lite tidigt att sätta henne i liggdelen, så det var lite problematiskt den där "mellantiden".


Ja, jag trivs med vagnen, men hade jag bott i stan hade jag aldrig köpt ett sådant åbäke ;)

Jag har precis fått en gammal brio sittvagn att ha i stallet, och herregud vilken skillnad i tyngd! Jag lyfte i den i bilen utan att anstränga mig, medan jag kämpar som en blå med vår EL! Och då är det ändå två stora fyrhjulingar båda två =)

//Julia
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Du skrev stor och rymlig bara ;)

Men OJ vilken lång tös din bror måste ha då, Ella får med lätthet plats i sin liggdel ännu och då är hom nästan 68 lång och 6 månader..

Liggdelen är ju ändå 75 i innermått .

( Pm:ar dig i morgon ang någon mer dejt med småtöserna :D )
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Vi har en begagnad EL Edge och den tar sig fram överallt. :) Den är säkert inte jättekul att svänga runt i tighta butiker som H&M och dylikt men i matbutikerna funkar det iaf. ;) Och hårdliften är nog ingen höjdare att dra med sig upp för tre trappor...

Ni var så delade i er önskan, hoppas ni hittar en vagn som passar er!
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Det är bra om man som ts ställer upp kriterier för vad det är som de verkligen BEHÖVER på barnvagnen.

Olika familjer har ju väldigt olika behov, litet beroende på om man bor i stad eller på landet etc etc.

Jag skulle spontant säga att jag om jag fick barn skulle vilja ha en lättskött barnvagn dvs med tyg som är lätt att torka av och hålla snyggt. Gärna slitstark och i en hyfsat neutral färg som kan fungera även om modet svänger.

Även om man inte får flera barn som kan ärva barnvagn av varandra tror jag att det är lättare att sälja något second hand som ser fräscht ut och fungerar oavsett modetrender och oavsett om det är en liten tjej eller en liten grabb som ska nyttja åkdonet.

Barnvagnar idag är ju hiskeligt dyra ting, nästan som att köpa bil :) ! Så ett felköp kan ju svida ordentligt!

Tänk också på att vagnen ska vara så säker som möjligt för barnet!

/KT
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Nu kanske UJ faller bort för er eftersom den inte har vändbar sittdel, men ville bara tala om att min brorsa har en sådan vagn och en likadan bil som ni har, och får med lätthet in vagnen i den. Det är en grymt smidig och lättkörd vagn i stan, och vi har även promenerat en hel del på våra grusvägar med den utan några problem. Personligen tycker jag att den blir lite ostabil när man kör den baklänges (men det går ju att åtgärda om man låser framhjulet) och att den är lite vinglig ibland, men det går faktiskt ritkigt bra att ta sig fram med den även på mindre stigar i skogen!

För oss gick den vagnen bort delvis pga tre hjul, att liggdelen är för liten för mitt tycke och att sittdelen inte är vändbar, men kanske framförallt för att det inte går att få upp ungen i en ordentlig sittande position. För många barn fungerar det säkert jättebra (Calas Ella trivs ju toppen i sin vagn!) men för My hade det blivit katastof då hon vill sitta helt rak i ryggen och så upprätt det bara går :D

Vi har en EL smart duo och är jättenöjda. Liggdelen var stor och rymlig och det skulle lätt fått plats en mjuklift i den om man vill ha det. Vi hade inget behov av det. Jag tycker om att liggdelen är så stor så att man kan bädda om bebisen ordentligt på vintern och att det är luftigt för dem på sommaren, dessutom kan den användas länge.

Sittdelen är stor och rejäl men kunde ändå användas tidigt (My bytte till den vid 5 månader). Det är lätt att göra det lite ombonat eftersom sittdelen är så rymlig. Varukorgen är rejäl och handtaget ställbart (ej teleskop). Det är dock ingen stadsvagn, visst går det att ta sig fram men den känns väldigt klumpig i förhållande till en UJ! Vi kommer att skaffa en mindre sittvagn så småningom, men väntar tills efter vintern.

Har ni tittat något på KRONAN vagnarna? Jag vet att deras duo vagn har en fast liggdel och en fast sittdel, där liggdelen har rejäla handtag för att kunna bäras med. Kika på dom! Det är ju en trevlig och stabil fyrhjuling.

//Julia

Ja gör det TS!

Ta det från en som började med City-Crossen, och sen bytte till Kronan-duovagn; De är så otroligt mycket trevligare att köra, stor och rymlig men känns supersmidig! Tar sig fram i princip överallt, och är redigt snygg till på köpet :D
Och om någon försöker tuta i dig att den är låg, så stämmer inte det! Den är lika hög, och till och med några cm högre än min väns EL-Classic (tror jag den heter..)

En underbar vagn enligt mig, jag är toknöjd :)
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Men den är ju så FUL :angel: Visserligen har jag bara sett den på bild, så jag kan ju egentligen inte yttra mig.
Imorgon ska vi åka och kika på vagnar, ska bli superkul att få känna lite och fundera. :D Ska skriva ner alla vagnar ni tipsat om och se vilka som finns i butikerna vi besöker och jämföra irl.
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Ni är tidigt ute! :D Vi har tänkt börja titta efter ul, dvs ca en månad. Men som jag tror nu, så skulle jag vilja ha en Teutonia Mistral S eller Spirit S3. Provkörde en vanlig Mistral med bebis i för ett par veckor sen och kände direkt att jag vill ha en med svängbara/svängbart framhjul.
 
Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..

Vi måste ju kika och klämma lite i alla fall. :D Vi ska inte beställa vagn förens efter ul:et nån gång, förmodligen blir det innan jul. Behöver ju inte ha båttom direkt.

Vi kikade faktiskt rätt mycket på Teutonia idag, dom kändes väldigt trevliga! Dock säger sambon tvärnej till trehjuling/rörliga framhjul trots att han körde både UJ och många andra idag. Det faller honom inte alls i smaken helt enkelt, och det får jag acceptera.
Båda föll dock rätt stenhårt för City Crossen (nähä? :angel: ) och det kommer nog bli en sån med City korg - vi provlyfte en hel del och bärremmarna var kanon! Kommer absolut funka att bära med sig upp i lägenheten utan problem.
Crossen kändes näst intill optimal för oss - stabil vagn med ställbart styre, vändbar sittdel och framför allt otroligt lätt och trevlig att köra! Dessutom verkar den gå in i vår bil utan problem, än har vi inte provlastat men jag litar på emjo. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp