Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Zody

Trådstartare
Vad behöver man egentligen under den första tiden med en liten nyfödd? Så fort vi varit ut i butiker och kikat så känner både jag och sambon oss alldeles överväldigade över utbudet, och går rätt snabbt därifrån. :D
Vi känner båda att vi vill vara ute i god tid för att kunna jämföra priser, kanske handla på rea och framför allt så vill vi ju ha allt klart innan Räkan tittar ut. :love:

Påbörjar en lista med saker som vi hittills kommit underfund med att vi nog behöver eller i alla fall vill ha. Fyll på med era bästa tips och stryk gärna saker som kanske är helt onödiga (men som vi inte fattat än, vi har ju liksom inte barn sen innan :D)
Hur många uppsättningar kläder behöver vi i varje storlek t ex?

  • Babyskydd (redan avklarat)
  • Barnvagn (bestämt modell, ska enas om färg och beställa efter nyår)
  • Bärsjal
  • Spjälsäng (redan avklarat)
  • Skötbädd
  • Lakan och sängkläder
  • Plastad frotté
  • Babysitter med fullt liggläge
  • Diverse filtar i fleece, stickat osv
  • Uppsättning kläder i strl 50, 56 och 62 till att börja med. VAD behöver vi för kläder? Räkan är beräknad till mitten av april, så jag förstår ju själv att en overall kanske är överkurs :D
  • Blöjor, barnolja, tvättlappar, Inotyol
  • Badbalja, ev. med badhjälp
  • Kräklappar/tvättlappar från Ikea i frotté, även handdukar till bebis
  • Amnings-BH eller toppar åt mig, amningsinlägg och mjölkuppsamlare

Fyll på - jag känner mig alldeles förvirrad! :D
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Nu har inte vi heller barn ännu, men snart. Vi fick iaf rådet att inte köpa en babysitter, dels för tat barnet mår bättre av att ligga på en filt och då tränar den musklerna. Många barn är sena i utvecklingen för att föräldrarna bär runt eller låter sina barn sitta i babysitter hela tiden.

Dom som gett oss rådet att inte köpa en, om dom verkligen behövt sätta barnet i något (där möjligheten till att låta barnet ligga på filt inte finns) har dom använt babyskyddet .
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Aha, tack för infon! Anledningen till att vi har med babysitter på listan är att så många runt oss lovordat sina då barnen var små. Föräldrarna kunde duscha även om bebis var vaken, de satte bara sittern utanför duschen liksom.

Som du säger så är ju filt trots allt bättre, och kanske räcker det med babyskyddet de gånger vi behöver sätta Räkan i något. Skulle det vara så att hen verkligen gillar att sitta så får vi kanske köpa en babysitter då? :)
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Det är ändå så kort användingstid på en babysitter, då du inte skall använda den när barnet lärt sig sitta. Så då kan man likagärna använda babyskyddet under den korta tid o dom få gånger man behöver.

Det är jätte praktiskt som förälder men bättre för barnet att ligga på filt ;)

Så här säger en läkare/forsaker eller vad han nu är :D

Att sitta i babysitter är praktiskt för mor och far och ger också barnet möjlighet att se föräldern hela tiden och ha kontakt. Men det är ganska passivt, och nyttigare är egentligen att ligga på en madrass på golvet, eftersom barnet då kan röra sig på ett annat sätt och utveckla sin rörelseförmåga.
Ett 2,5 månaders barn brukar ha ganska bra kraft i ryggmusklerna, så att det kan lyfta huvudet i bukläge och se sig omkring. Däremot är kraften i buk- och nackmusklerna på kroppens framsida inte så starka ännu. Detta är nog anledningen till rekommendationen om att inte låta barnet sitta alltför långa stunder i babysitter, inte mer än någon timme åt gången.
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Babysitter behöver du inte när bebisen kommer hem utan kan inhandlas efteråt. Vi har en kanonbra som är ställbar både i rygg och benen. Skulle de bli sena av att man bär på sitt barn/låter de sitta i babysitter skulle Rasmus nog fortfarande krypa vid det här laget, inte räkna, kunna färger och prata i 3 eller flera ordsmeningar (Han fyllde nyss 2 år)

Hemma hos oss gick det åt massvis med kläder för Rasmus kräktes. Rekomenderar haklappar med plast på ena sidan för att skydda kläderna lite i alla fall ;) Jag köpte inte mkt kläder alls, fick massor när han föddes. Det skiljer så himla mkt på storlekarna.

Badbalja med badhjälp är onödigt om ni har badkar. Badhjälp beror väl på hur den som badar barnet mår i ryggen. Man kan lika gärna hålla en arm bakom barnet för man kan ju inte doppa ner de i baljan med badhjälpen och gå där ifrån ;)

Nya handdukar kan ni köpa till er istället, så använder ni dom vältvättade mjuka ickeluddande handdukarna till bebisen och klipper sönder om ni vill använda som tvättlappar. Även bra att ha som skydd i sängen i början om du ammar på natten och mjölken sprutar överallt. Enklare att byta en handduk än hela lakanet.

Jag skulle inte köpa amningsbh innan barnet kommer, för brösten ändrar sig när man får mjölk och sen när produktionen anpassat sig. Sen blev mina bröst superkänsliga så de bhar som vart bekväma när jag var gravid kunde helt plötsligt vara jätte obekväma!

Stora bindor till dig. Vissa vill ha tjocka från apoteket, De enda jag kunde ha var libress tunna formskurna bindor.

Xylocain salva :bow: Lokalbedövande salva, får du sår på brösten kan du smörja in bröstvårtan ett tag innan amning (glöm bara inte att tvätta bort allt innan!) Behöver du sys eller får skrapsår är det inte bekvämt att kissa, jag fick ett pytteskrapsår som gjorde ont som s*tan men som tur var läkte på några dagar.
Känns det obehagligt att göra nr.2 efteråt så funkar det ju lika bra att smörja sig där oxå.

Plastad frotté till eran säng, inte kul att behöva köpa nya bäddmadrasser för vattnet går i sängen :angel:
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Det är ändå så kort användingstid på en babysitter, då du inte skall använda den när barnet lärt sig sitta. Så då kan man likagärna använda babyskyddet under den korta tid o dom få gånger man behöver.

Det är jätte praktiskt som förälder men bättre för barnet att ligga på filt ;)

Så här säger en läkare/forsaker eller vad han nu är :D

Vad gör du om barnet inte läst vad han skrivit då? :angel:
Kan ju vara så att man får en som avskyr golvet,
trots "träning" på det ;)

Ungefär som på ett annat forum där det debaterades om gåstol.
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Det tror jag inte på, min tjej har aldrig velat ligga på en filt, hon har velat bli buren eller sitta i babysitter så hon kunnat se. Hon var/är mycket före sin utveckling. Däremot kanske babysittern inte är något man behöver köpa innan, utan kan vänta ngr veckor med.

till TS

Vi köpte ett klädpaket på tradera i stl 50/56, sen kompletterade vi med ngr egna plagg och sen köpte vi efter dottern var född när vi såg hur stor hon var och hur mkt kläder vi fick.

Skriver en lista på det vi använde första månaden

Barnvagn
Babyskydd
Filtar, flera i olika tjocklekar
Bärsele/sjal
Vagga/spjälsäng
Liten platt kudde
Underlakarn
Örngott (många)
Badbalja
Skötbord med skötbädd (en del tycker skötbord är onödigt men vi tyckte det var bra)
Kläder
Napp
Nappflaskor (Köpte när amningen krånglade)
Handdukar, små från IKEA och ngr större)
Amningsinlägg
Amningspump (köpte vi också när vi märkte att det behövdes)
AmningsBH (köpte en top innan och letade BH sen efter)
Babyolja
Inotyl (köpte vi när vi såg att det behövdes)
Blöjor
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Ja jag hänvisade bara till vad han skriver och många andra forskare med. Men om man bär runt på barnet/låter den sitta i babysitter hela tiden så ja det blir juh som för oss, våra muskler tränas inte upp på samma sätt.

JAG har faktiskt inte träffat en enda unge som inte gillar att ligga på mage på filt, men dom ungarna i min vänskapskrets är nog unika. :D

Men det är upp till var och en att bestämma det eller ej. :laugh:
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Badbalja är nödvändigt eftersom vi bara har dusch, får fundera lite på om badhjälp är något vi behöver eller inte. :)
Skötbord har vi inte plats för, så en uppblåsbar skötbädd från Ikea som ligger på tvättmaskinen får fungera, den är ju dessutom flyttbar.
Såg att jag skrivit lakan på min lista - där ska jag och svärmor försöka sy det mesta själv av lakan jag bara har liggande. Gamla, härliga bomullslakan jag fått av farmor. :love:

Ge mig mer tips! Ang. kläder, räcker det med 4-6 set med kläder eller är det kanske mycket? Jag har noll koll. :angel:
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Beror väl på hur varmt ni har inne ;) Köp typ 3-4 plagg och sen när bebis är född kommer ni kanske få mer och sen ca 1 vecka efter förlossningen när dina tuttar är redo för amningsbh-provning ett gäng kläder till bebisen!

En fleeseoverall kan ju vara skön om det blir lite kyligt, ett fårskinn i vagnen värmer när det är kallt och svalkar när det är varmt :bow:

En termometer och en mini-nagelsax kanske? Jag köpte Rasmus termometer på barnens hus, den är smal och rörlig i spetsen och mäter på under 10 sekunder!
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Fårskinn har jag ju tjatat om på sambon, hur kunde jag glömma det?! Även termometer har vi pratat om, nagelsax hade vi inte en tanke på dock. :bow:
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Rasmus lyfte huvudet högt redan vid 1 månaders ålder, men accepterade inte att ligga på filt på mage först han kunde vända sig om.

Han var vaken ganska mkt som bebis eftersom han sov mkt på natten, så det var perfekt att variera mellan korta stunder på mage, rygg, i babygym, i babysitter och hoppgungan. Lika så älskade han sin gåstol.

Babysitter, hoppgunga och gåstol är ju annars sånt man kan låna av någon kompis om man inte använder det så mkt.
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Jag har inte träffat på en enda nyfödd som uppskattat att ligga på mage på en filt, om man däremot tar en 3-5 månaders så har vi ett annat läget. Enligt min bvc-läkare ska man inte låta nyfödda ligga längre stunder på mage, dvs små korta "träningspass" i början.

Att bära runt på sitt barn mesta tiden ( sjal för oss ) i början lär knappast hämma utvecklingen, så där kan alla som vill bära göra det med gott samvete ;)
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Men det går superbra att duscha med bebis också :idea:.
Min bebba duschar ganska ofta med mig och tycker att det är supermysigt :laugh:.
Men en balja behövs ju ändå.
Vi har en balja med badhjälp och det tycker jag är helt värdelöst, den är bara ivägen.
Jag hade hellre haft en vanlig badbalja utan badhjälp och funderar faktiskt på att köpa en sån.

ang kläder:
Molly hade strl 50 i ca 6 veckor, har nu strl 56 och kommer kunna ha det ett bra tag till (hon är 7 veckor gammal nu).
För oss behövdes det ca 10 bodysar, 5 byxor och 7 pyjamaser i strl 50.
I strl 56 har hon ca 20 bodysar, 10 byxor och 10 pyjamaser.
+ Lite andra kläder, typ strumpor, strumpbyxor, klänningar, jackor, koftor.

För oss har det behövts mycket ombyte då hon är duktig att kräka ner sig :grin:.

De bästa kläderna tycker jag är omlottbodys med knäppning och mjuka byxor med hög resårmidja och gärna fötter.
Sparkbyxor är också super!

Det sämsta i klädväg tycker jag är vanliga tröjor.
De åker alltid upp så att det blir en glipa i ryggen som blir bar.
Man kan ju iofs ha en body under, men det tycker jag bara blir packat.

Om du behöver en overall beror kanske på vart i sverige du bor...
Häruppe har vi fortfarande vinter i april, men jag skulle tro att det räcker med en tunn fleeceoverall isåfall.

Hoppas du får ut nånting av mitt svar ;).
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Det går säkert alldeles utmärkt att duscha med bebis, men jag är en sån där som helst av allt vill bli skållad då jag duschar och näst intill fryser om vattnet är 37-38 grader varmt. :o Inte bebisvänligt alltså, men jag kan ju börja träna redan nu så jag lär mig :D
Badbalja utan badhjälp får det bli till att börja med, för det finns väl lösa sådana att köpa till om vi skulle upptäcka ett behov av det?

Jag och sambon pratade lite om kläder igår kväll och enades om att vi börjar med 4-5 bodys i varje storlek, 3-5 par byxor och några pyjamaser. När vi väl kommer hem med Räkan och ser vad det är för en filur så kan vi handla mer då, kör på jerseykos förslag om att prova amningsbh och införskaffa mer bebiskläder efter nån vecka hemma. :D
Omlottbodys är det vi letar efter, känns ju helt klart smidigast. Samma med byxorna, mjuka med hög resårmidja och gärna längre mudd i benen också så man kan vika upp.

Ang. overall - vi bor i södra mellansverige, Västmanland närmare bestämt. I mitten av april är det väldigt sällan vinterväder här, men om det mot förmodan skulle bli iskallt och snöstorm då vi ska hem från BB så har sambons bror lovat att komma med en fleeceoverall som vi kan låna. :love:

Ge oss mer "bra att ha"-saker! :D
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

En tanke - är kudde och täcke något man behöver till spjälsäng och vagn?
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Filt är bättre än täcke. Kudde är en sån sak som det finns många åsikter om, men om du har det ska det vara en tunn kudde (fråga på babyaffären efter en lämplig). En del säger att kudden förhindrar platt kudde och en del säger att det inte spelar någon roll. Vi hade/har iaf en kudde.
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Anade nästan att filt var att föredra. :D Med andra ord borde ett påslakan duga det också, med eller utan filt inuti beroende på hur kallt det är?
Ang. kudde så är det väl dessutom viktigt att man lägger barnet rätt? Inte som vi vuxna gärna har kuddarna, från nacken och uppåt utan barn ska väl helst även ligga med en del av axlarna på kudden om jag inte förstått helt galet?
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Helt rätt, så ska dom ligga :)
Påslakarn med filt i är perfekt, vi har varit lite lata och bara haft filt, utan påslakarn.
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Babysitter behövde inte jag från allra första början, men när lillskruttan var ett par veckor gammal så var den jätte bra att ha när man vill sitta och äta, duscha, gå på toan m.m.
Vi fick den i present när Enya föddes, så du kanske skulle kunna ta att önska dig en sån efter att hon är född?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp