Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Nu när jag kikat runt lite verkar det som att det är rätt svårt att hitta filt med samma mått som påslakanen. Får helt enkelt köpa fleece på metervara och sy några själv som passar till påslakanen. :idea: Tur att jag har en händig svärmor, jag är ingen hejare på symaskiner. :rofl:

Koltinna; Tror nog det får bli så, vi avvaktar med att köpa en babysitter tills Räkan är ute och om det skulle finnas ett behov så finns det ju stolta far- och morföräldrar som gärna handlar. :D Redan nu har pappa börjat fråga om det är något vi vill ha eller behöver, men jag tror vi väntar lite med att lämna listan :D
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Vi använde babysitter från början med dottern. Vi hade en med ställbar rygg och fotdel så den kunde man ha i fullt liggläge. Tycker den var toppen att ha henne i när man duschade osv.
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Två saker som jag ångrat:
Bärsele Min son var mer nöjd att ligga för sig själv, skulle ha väntat med att köpa en bärsele tills jag listat ut detta, den ligger nu i stort sett oanvänd!
Amningskudde Det var för klumpig tyckte jag, gick mycket bättre med en hederlig vanlig kudde!

När det gäller kläder så var beredd på att du kommer får VÄLDIGT mycket, tom väldigt mycket mer än du tror! Speciellt i strl 56-68 så att ha lite kläder i strl 50 är väl bra men sedan har det som sagt betydelse om du får ett "kräkbarn" som blivit nämt här tidigare... Har man förresten kräkbarn så kan jag tipsa om "dreggelhaklappar" då slippar man byta från topp till tå om en olycka skulle ske (okej ibland kommer det brevid)!
Byxor förresten, sådana med "hel fot" som sitter fast i byxan är kanon! Tyckte alla strumpor passade helt värdelöst när de var så småa och som sagt omlottbodysar är bäst då man slipper krångla över huvudet!

När det gäller handdukar så köpte jag Åhléns "makeup handukar" funkade perfekt när man ammade!

Babysittern kan jag hålla med om inte är något man egentligen behöver, däremot så har vi det lite golv kallt hemma så då var den perfekt!

Lycka till!
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Amningskudde - vad fyller den för funktion? Är det så att barnet kan vila på kudden och att man själv slipper sitta och hålla upp/i barnet? Har faktiskt inte ens haft en tanke på att införskaffa en sån. :D

Kläder verkar ju supersvårt. :crazy: Anar att vi kommer få en hel del från både höger och vänster men ändå så vågar man ju inte förlita sig helt på det. Några uppsättningar i strl 50, något i 56 och 62 och så får vi väl handla mer av de storlekarna allt eftersom om vi inte får mängder såklart. :D
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

En tanke - är kudde och täcke något man behöver till spjälsäng och vagn?

I vagnen kör jag med fårskinn.

Jag köpte min bebiskudde + täcke från pippilotta. Den kudden är väldigt platt men mjuk för bakhuvudet. Täcket var bara konstigt tycker jag, inte alls så där mysigt som ens egna täcke men det för att minska risken för PSD.

Jag gjorde så när jag ammade innan nattningen att jag svepte om en filt. Sen lät jag Rasmus äta tills han somna och la över honom i vaggan, då hade han ju redan den varma filten och vaknade inte till för de vart kallt i sängen.


Läste att du som jag är en typ 45 graders duschare :angel: Så då kan jag tänka mig att du mkt väl vet hur hemskt det även är att lägga sig i en kall säng!
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

ja man har bebisen på kudden. Det funkar kanon med en vanlig huvudkudde med, det har jag.
Det jag använt hittils (snart 4 veckor):

Vagn
Babyskydd
Babysitter (köptes häromdagen)
napp (hade helst inte velat att hon skulle ha det men hon har så stort sugbehov så)
Badbalja
Blöjor;)
amningsilägg
skötbord+
(amningsnapp)

kläder: ett par ombyten i 50, ca 5-6 bodys. ca 7-8 bodys i 56, har även ett par i 62 som hon börjat använda (små i strl). Moa kunde bara ha 50 i ett par veckor. Dock är hon inget kräkbarn + att jag tvättar ofta så fler bodys behöver jag inte.
Byxor har jag använt typ 3-4 par. Det är inget som blir skitigt om man sätter på byxan rätt och inget kräk, så det har jag många oanvända tyvärr.

Det jag har fått har mest varit typ set med jacka och byxa, så det enda jag använder som jag hade innan är body+ strumpor

Köp tjocka strumpor, inte tunna.
Mössa, varm.

Håller med om att det inte är nån ide att köpa amningsbh nu.
Jag har faktiskt inte köpt nån än:p Köpte tunna toppar på familyhouse i stora strl som jag bara drar upp vid amning.kostade 30 spänn.

Badhjälp köpte jag en lös, men Moa bara åkte av den så den var helt värdelös, billigaste på Gekås. Det är så himla lätt att bara hålla i dem när man badar så jag ångrar verkligen att jag lade ens ett öre på den.
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Haha, jag avskyr kalla sängar så jag kommer nog se till att Räkan inte behöver nattas på en iskall madrass. ;)

Comfort; Vi har tvättmaskin i lägenheten så möjligheten att tvätta ofta är ju stor. Börjar med några set i varje storlek och jobbar oss vidare när vi ser vad det är för liten krabat som vi fått, känns som att det är det smidigaste och förmodligen billigaste då jag annars kan vara lite av en shopoholic. :angel:
Mössa - du tror inte att det räcker med en typ hjälmmössa i bomull alltså? Förhoppningsvis är det ju vår när Räkan tittar ut, men å andra sidan kan man ju aldrig veta.
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Haha, jag avskyr kalla sängar så jag kommer nog se till att Räkan inte behöver nattas på en iskall madrass. ;)

Vetekudde!!! Guld värt, man värmer den i micron och lägger i bebis säng så blir den varm och gosig och då blir inte skillnaden så stor om de sovit ifamn/sjal och man vill att de ska sova själv en stund.

Hjälper dessutom mot andra krämpor på en själv som nackspärr och annat kul man kan få när man är gravid. :-)
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Haha, jag avskyr kalla sängar så jag kommer nog se till att Räkan inte behöver nattas på en iskall madrass. ;)

Vetekudde!!! Guld värt, man värmer den i micron och lägger i bebis säng så blir den varm och gosig och då blir inte skillnaden så stor om de sovit ifamn/sjal och man vill att de ska sova själv en stund.

Hjälper dessutom mot andra krämpor på en själv som nackspärr och annat kul man kan få när man är gravid. :-)

Jag använde min vetevärmare under värkarna - hett tips! :idea:
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

k

I början så behöver man ju egentligen inte så mycket. Många bra saker har redan nämnts, och jag skriver ner lite vad vi behövde i början:

Barnvagn (i och för sig ville hon inte ligga i den förän hon var ca en månad)
Skötbord (och/eller skötbädd. Vi använde skötbädden i sängen nattetid, och skötbordet på dagtid)
BabyskyddFiltar i olika tjocklekar och material
Kläder i st 50-56, ca 10 bodys, 5 byxor, 3 par strumpor, två varmare tröjor, 5 pyjamasar, varav två "sovpåsar". Vi använde aldrig byxor eller pyjamasar med fot, det blev helt konstigt. Mys fot försvann högt upp i benet bara...
Bärsele
Blöjor och tvättlappar. Men det köpte vi inte förän hon kom. Fick ju på bb och en massa prov i liberopaketet.
handdukar, stora och små. De små i tiopack från Ikea är GULD för att torka kräks och som tvättlappar
Badbalja och lite babyolja
Mjuk aminingstopp och amningsbh. Jag köpte amningslinnen från h&m och mjuka, töjbara amningsbh:ar från cariwell så det inte spelade någon roll hur stora brösten blev. Dessa har jag använt hela amningperioden, dygnet runt. Toppen bra! Amninginlägg behöver man ju också...
Fårskinn Till vagnen, vaggan eller golvet

Det är väl typ det. Babysitter har vi nästan aldrig använt. Vi hade två stycken som vi fått låna, men My tyckte inte det var kul, hon vill ehelst bli buren. Kudde och täcke började vi inte använda förän hon ville ligga i vagnen eller sova i vaggan/sängen. När vi samsover har hon vår kudde (elle rmin arm).

Så småningom blev det ju en hel del prylar, men sådär precis i början behöver man inte så mycket.

//julia
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Nybliven mamma. O jag har varit sparsam med inhandlandet..

Ett måste för mej va:
Bilbarnstol
Barnvagn
Amningsinlägg
Salvor till tuttarna.
Amningsnapp (ifall jag skulle få sår)
1 uppsättning första kläder.

Men hade oxå köpt:
Dyna till skötbordet
Spjälsäng
Badbalja
AmningsBH.
Sängkläder
Spjälskydd.
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Var inte orolig för att använda babysitter förutsatt att ungen inte ska BO i den ;). Ludvig hade ALDRIG vid ett par månaders ålder gått med på att ligga ensam på en filt någon längre stund (läs: mer än 2 min...), däremot satt han i glatt babysitter så att man hann t ex äta frukost etc.

Om man använder babysittern med måtta, varför inte?
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Om vi köper en babysitter så kommer ju barnet självklart att bo i den, det trodde jag alla bebisar gjorde? ;) Skämt åsido, vi har väl mest funderat över en sitter som ett hjälpmedel de tider då jag är själv hemma för att kunna få ett fungerande liv jag med om vi får en väldigt lätt-uttråkad bebis. Korta stunder i den alltså, så att jag som mamma kan få kissa, äta frukost och duscha även om det får gå i racerfart. :D
Sjalen kommer säkerligen underlätta väldigt mycket, om vi får en bebis som vill bli buren. Vi har ju ingen aning om vad det är för person som tittar ut, så det är ju svårt att säga att "såhär ska vi göra och ha det" liksom. Vi får ta det som det kommer. :)

Det verkar ändå som att vi fått med det som verkar vara mest "nödvändigt" och välanvänt på vår lista, självklart varierar ju behovet från familj till familj. Snart ska vi ge oss ut och börja handla lite smått, ska verkligen bli kul. :)

En fråga om sjalar bara - har ni några tips på butiker i t ex. Stockholm som säljer trikåsjalar? Skulle väldigt gärna vilja testa i butik innan vi köper, just för att få lite hjälp med knytningen också. :o
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

En fråga om sjalar bara - har ni några tips på butiker i t ex. Stockholm som säljer trikåsjalar? Skulle väldigt gärna vilja testa i butik innan vi köper, just för att få lite hjälp med knytningen också. :o

Knyt an och Babydesign. Babydesign håller även knytkurser. :D Men man får mycket bra hjälp hos båda!
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Jag tror att det är lättast att köpa det mesta som babysitter, sjal o.s.v när man märker att man behöver det. Annars blir det nog lätt så att man köper massa saker i önadan, som kanske inte kommer till användning.
Och som någon annan sa, amningskudden tyckte jag också var mest ivägen och klumpig, bättre med vanlig kudde, mest som stöd för både barnet - när det är litet och slapp i kroppen. och för att underlätta för min rygg. Fick ont i rygg och axlar i början när jag inte var van med att amma.
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Knapplån

Håller med övriga som skrivit att babysitter är guld värd! Filt går ju inte förrän de är starka att ligga och se sig omkring. Mina tjejer har inte orkat mer än någon minut i magläge som någon annan skrev, och ryggläge och stirra upp i taket tycker de är urtrist! Vi har en babybjörn och den har använts från ca 2-3 veckors ålder. Lite lustigt att det står att barnen får en senare utveckling om man bär dem mycket/de sitter mycket i babysitter, för även om det stämmer så vad spelar det för roll egentligen, någon månad hit eller dit spelar knappast någon roll?

Min lill-tjej sitter i babysitter eller är i min famn mest hela dagarna (alternerat med ryggläge). Hon gillar absolut inte magläge än och hon är 3 månader. Däremot kan hon snart sitta så hon har blivit väldigt stark utan att ligga något på mage (hon har bara gjort det ett 10-tal gånger sedan hon fötts och aldrig mer än någon minut).

Det varnas för att de inte ska sitta mer än någon timme i sittern (i taget antar jag då), men mina barn tröttnar på vad jag än gör med dom efter max 10 minuter så om inte barnen är väldigt nöjda med livet så lär det inte vara lätt att komma upp i en timme...
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Nu har inte vi heller barn ännu, men snart. Vi fick iaf rådet att inte köpa en babysitter, dels för tat barnet mår bättre av att ligga på en filt och då tränar den musklerna. Många barn är sena i utvecklingen för att föräldrarna bär runt eller låter sina barn sitta i babysitter hela tiden.

Dom som gett oss rådet att inte köpa en, om dom verkligen behövt sätta barnet i något (där möjligheten till att låta barnet ligga på filt inte finns) har dom använt babyskyddet .

Fast de babysitter som finns att köpa är ju inte alls lika trånga och fixerade som babyskyddet.

Vi har haft jättemycket glädje av vår babysitter som går att ha i alla möjliga lägen.

Skulle inte vilja ha honom sittandes i babyskyddet inne i huset :crazy:
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Jag och sambon pratade lite om kläder igår kväll och enades om att vi börjar med 4-5 bodys i varje storlek, 3-5 par byxor och några pyjamaser. När vi väl kommer hem med Räkan och ser vad det är för en filur så kan vi handla mer då, kör på jerseykos förslag om att prova amningsbh och införskaffa mer bebiskläder efter nån vecka hemma. :D

Räkna inte med att behöva köpa speciellt mkt kläder i storlek 50/56! Dels eftersom de flesta nyfödda inte smutsar ner sina kläder så mkt, man behöver inte byta flera ggr varje dag, dels eftersom de växer ur dem redan efter 1-2 månader (om man inte fått ett litet barn) och dels eftersom ni säkert kommer få en hel del i present när Räkan kommit ut.

Tipsar om att köpa en skön mössa i hjälmmodell. Min favorit är i silke, sitter perfekt, är mjuk och skön och utan sömmar. Den är bra både inne och ute om det är sommar, och när det är kallt med en overallsluva över.
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Babydesign finns ju till och med i Västerås! :eek: Ännu bättre och närmare, hoppas bara de har ok öppetider...

Ang. babysittern så verkar de allra flesta gilla sina. :D Ska till Gekås i mitten av december, om det finns någon vettig där till en billig peng så köper vi nog en, annars så väntar vi tills Räkan tittat ut och vi märker att vi har ett behov av det.
Förhoppningsvis kan vi nog hitta en hel del på Gekås, och gör vi inte det har svägerskan lovat att vi kan få ärva det mesta från dem. :love:
 
Sv: Att handla innan ankomsten av en alldeles ny människa...

Räkna inte med att behöva köpa speciellt mkt kläder i storlek 50/56! Dels eftersom de flesta nyfödda inte smutsar ner sina kläder så mkt, man behöver inte byta flera ggr varje dag

Du har inte haft kräkbarn va? :D

Däremot kan man köpa till kläder efter att barnet har kommit också, men vi hade nog 56 tills att E var 3 månader
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp