Att hålla hingst?

A

Achron

Vet inte riktigt ifall denna tråd ligger rätt, så ni får flytta den ifall det inte passar.

Satt och kollade lite annonser och såg en fyra år gammal hingst, jättefin, riden och hoppad osv. -precis som vilken annan fyraåring som helst.

Men den är hingst? Fínns det folk som håller hingst fastän att han inte används i avel? Jag har hört att hingstar är mycket mer personligare än vad valacker är.. men det är väl mer komplicerat?

Vad krävs egentligen för att hingsten ska få användas i avel?

Sv: Att hålla hingst?

Tyvärr finns det en hel del hingstar som kanske borde vara valacker. Visst är det krångligare att ha hingst med hagar, stall (många vill inte ha hingstar som inackorderingar) osv.

Eller så kanske man helt enkelt hoppas på att hingsten ska kunna godkännas i framtiden.

Vad som krävs för godkännande beror på vilken ras det gäller. Antar att du menar halvblod, info finns på www.asvh.se

det som kan vara svårt när man har en hingst, enligt mina erfarenheter, är att hitta stallplats! Speciellt om du vill att din hingst ska få gå tillsammans med andra hästar i hagen (vilket ju de flesta vill). du får nog också vara beredd att lägga ner mycket tid på hantering från marken - även om min hingst var väldigt snäll så lärde jag mig att jag aldrig kunde slappna av och tänka "ah, vad skönt, nu är han uppfostrad", det fanns alltid något som behövdes tränas på (även om det inte var lika ofta när vi lärt känna varandra som det var i början), fast så är det väl med många icke-hingstar också.
men jag gillar hingstar, dom är ofta superkompisar när man lärt känna dom :love: och får du en hingst på din sida så har du en vän som går genom eld och vatten för dig (och du kommer med all säkerhet göra likadant för honom). :D

Jag har haft ett antal hingstar, och det gäller att hålla dom kort. Ett fåtal är trivsamma att ha och göra med. De flesta håller koll på dom andra hästarna i stallet, lever rövare, ska gapa och skrika. Det kan bli ganska jobbigt.
dom är ofta superkompisar när man lärt känna dom och får du en hingst på din sida så har du en vän som går genom eld och vatten för dig
Så där drömmde jag ochså då jag var 10 år och läste "Min häst".
Vad som menas med att "få över" den på sin sida förstår jag inte.
En hingst vill bestämma och den vill betäcka.
Jag avråder ingen att inte ha hingst.......dom kan mycket väl vara lika trevliga som ston och valacker, men det är ändå inte det samma. Har man inte eget stall, kan det bli ganska bökigt och obekvämt med hingst.
Hingstar har ofta en väldig utstrålning och karisma. Dom har en stoltare hållning och......ja någon survalack är det inte.
gulan fd.gulla

jag har en shettishingst som ej är godkänd inom avel. han är innakorderad i ett privatstall med för tillfället 5 andra hästar, ston o valacker. han går tillsammans med tre andra valacker o det fungerar super.
han har aldrig varit problematisk eller hingstig att hantera men jag har alltid varit oerhört noga med hans uppfostarn.
vi tävlar i körning o åker på mycket träningar o tävlingar, även detta fungerar utan problem. MEN man får aldrig glömma att det är en hingst, även om han ser ut att sova vet man aldrig vad som kan hända om en annan häst råkar gå för nära. Så som hingstägare får man aldrig glömma att det just är en hingst man har, och säkerheten går före allt.

Så jag rekomenderar ingen att skaffa hingst om man inte innan har hingstvana eller stor hästvana. Det är ett litet extra ansvar att ha hingst, både som inakorderad och på träning/tävling.

Så jag kan skatta mig lycklig över att min lilla hingst fungerar så himla bra med andra hästar, i stallet, på tävling o på träning. Om han inte gjort det skulle han självklart kasteras - Säkerheten före allt!!

med att få över den på min sida menar jag helt enkelt att man har ett starkt förtroende för varandra. ledsen om du tyckte att jag uttryckte mig klumpigt.
och ang att "gå genom eld och vatten" så var det verkligen så min hingst var.

Vi har en hingst i stallet, ett kallblod (travare). Var väldigt skeptisk på hur det skulle gå, men han är jättesnäll. Visst skriker han lite mer än mina valacker (dom Får inte gnägga om jag håller på med dom heller) men han är absolut inte bråkig eller aggressiv på nåt sätt. Tror det beror helt på individets lynne, och hur man uppfostrar dom.

Jag har en hingst, men jag skulle inte ha han som hingst utan anledning. Anledningen är nu att han ska visas på avelsvärdering, går han inte hem där så får han bli valack.
Då är det enklare om man slipper ordna med högre staket och att den ska gå själv o annat extrajobb som tillkommer med hingsthållande.

Men nog kan jag hålla med om att man ofta blir mer kompis med hingstar om man väl blir vän med dem.
Jag tycker hingstar för det mesta är mer företagsamma, de vill undersöka saker och är inte lika fega för saker som många andra hästar. Ofta också mer lättlärda och arbetsvilliga.
När man som jag är ute och kör eller jobbar i skogen med hästen så är inte en hingst bökigare än nån annan häst. Tvärtom, bättre!
Jag avskyr ex. brunstiga jobbiga ston som inte vill jobba och bara pissar hela tiden.

Att ha hingst kan vara lika kul som det är krävande.
Många hingstar är froma som lamm, men jag skulle ändå aldrig kunna lita helt på en hingst.

Känner en Varmblodtravarhingst som var världens collaste individ. Lugn, sansad, trevlig, gick ihop med andra valacker. Verkligen en toppenindivid.

Han hade bott på gården i över 10 år och det hade ALDRIG Vart något liv runt honom.
Men så en dag får hästen fnatt och hugger en tjej i axeln (som var på väg att släppa honom i hagen) och försöker ta komandot. Helt från ingenstanns.
En hingst kommer alltid vilja klättra i rang. Det är iaf vad jag har lärt mig.

Dessutom kan det vara problematiskt med stallplats som många redan nämnt. Jag vill iten ha hingst igen, iaf inte om han inte ska gå till avel.

SessCa skrev:
En hingst kommer alltid vilja klättra i rang. Det är iaf vad jag har lärt mig.

hmm... ALLA hästar vill klättra i rang det ingår i deras beteende, samma gäller Hundar/Vargar/Lejon/Hyenor mm, högre rang ger bättre överlevnads chans och för handjuren ofta den enda chansen att reproducera sig, det handlar nog mera om att börja hanteringen tidigt samt individens temperament.
och hingstar fungerar ofta bra i en flock med valacker eller andra hingstar, kruxet är som sagt att de flesta stall inte tar emot en hingst.

Alana skrev:
hmm... ALLA hästar vill klättra i rang det ingår i deras beteende, samma gäller Hundar/Vargar/Lejon/Hyenor mm, högre rang ger bättre överlevnads chans och för handjuren ofta den enda chansen att reproducera sig, det handlar nog mera om att börja hanteringen tidigt samt individens temperament.
och hingstar fungerar ofta bra i en flock med valacker eller andra hingstar, kruxet är som sagt att de flesta stall inte tar emot en hingst.

Fast jag har aldrig vart med om att ett sto eller en valack attackerar sin ledare. :crazy: Vilket manhört ganska offta att hingstar har gjort.

Har haft hingst själv, och ja de kan vara minst lika trevliga som alla andra hästar. Jag älskade Adde när han fortfarande var hingst. Men jag var glad när vi äntligen tog beslutet att kastrera honom för han kunde vara en pinsam jävla pain in the ass ganska offta. :p

Har varit med om både ston och valacker som har attackerat sin ledare. Valackerna verkar vara dom som är minst benägna att försöka klättra i rang, men har varit med om en valack som var så revirtänkande att det enda du kunde göra med honom i boxen var klä på honom grimma, försökte dom något annat så bet han helt enkelt tag i axeln på folk och lyfte ut dom.

Mvh
Camilla

heroine skrev:
med att få över den på min sida menar jag helt enkelt att man har ett starkt förtroende för varandra. ledsen om du tyckte att jag uttryckte mig klumpigt.
och ang att "gå genom eld och vatten" så var det verkligen så min hingst var.

Har oxå haft en sådan hingst, det var bara han och jag helt enkelt, en på miljonen. De jag har nu går genom vattenpölen om jag tjatar. ;)

lul skrev:
jag har en shettishingst som ej är godkänd inom avel. han är innakorderad i ett privatstall med för tillfället 5 andra hästar, ston o valacker. han går tillsammans med tre andra valacker o det fungerar super.
han har aldrig varit problematisk eller hingstig att hantera men jag har alltid varit oerhört noga med hans uppfostarn.
vi tävlar i körning o åker på mycket träningar o tävlingar, även detta fungerar utan problem. MEN man får aldrig glömma att det är en hingst, även om han ser ut att sova vet man aldrig vad som kan hända om en annan häst råkar gå för nära. Så som hingstägare får man aldrig glömma att det just är en hingst man har, och säkerheten går före allt.

Så jag rekomenderar ingen att skaffa hingst om man inte innan har hingstvana eller stor hästvana. Det är ett litet extra ansvar att ha hingst, både som inakorderad och på träning/tävling.

Så jag kan skatta mig lycklig över att min lilla hingst fungerar så himla bra med andra hästar, i stallet, på tävling o på träning. Om han inte gjort det skulle han självklart kasteras - Säkerheten före allt!!

På pricken vad jag tänkte skriva!! En hingst är alltid en hingst.

för 1,5 år sedan hade jag en femårig P.R.E hingst som var världens gulligaste och snällaste. om han gnäggade eller började hingsta sig så morrade man bara lite på honom så slutade han.
men nu är han såld och kastrerad, synd.

har precis själv köpt mig en hingst som är två. han skall ej kastreras.

Jag har en Arabhingst på 3 år och jag har haft honom sen feb i år och jag kan säga att han var rena vildhingsten när jag fick hem honom..jag var nära på att ge upp..han var ett riktigt monster..han hade nog fått göra precis som han velat på det förra stället..plus att jag märkte att dom som hade honom var rädda för honom..men efter 2 veckors slit och övertag så vart han en helt annan häst helt underbar med andra ord!..idag kan jag leda honom förbi stona och visst kan han gnägga och showa upp sig..men aldrig att han är elak, man behöver bara säga åt honom så slutar han!

På stallet där jag står har vi en hingst som inte används i avel. Han är 14 år och det finns ingen orsak att kastrera honom. Han har tidigare på andra ställen gått tillsammans med valacker, men den enda andra valcken vi har går i konvalecenshage. Så hingsten går själv. Det fungerar alldeles utmärkt att ha honom. Dels är han lugn och rätt lätt att hantera (jämfört med hur hingstar KAN vara) och så är det en del hingstvana människor i stallet.

/Malin

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 467
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka