Att hålla gokänd hingst

MaRomer

Trådstartare
JA så ska jag importera ett sto från Finland. Om allt går som det ska.

Hästen är en Finnhäst, sto som ska betäckas innan hon kommer hit.

Det kommer således komma ett litet föl till nästa vår.

Min fråga är då. OM det blir ett hingstföl. OM det blir fint. OM allt går bra;) Hug gör man för att få hingsten godkänd. Med tanke på att det finns mycket få finnhästar i sverige. Finns det en avelsförening eller vilken förening blir det?

OM det blir godkänt. Vad är det för avgifter? Vad krävs för att få hålla betäckningar "hemma"? Fri betäckning i hage? Kontrollerad betäckning där man själv leder hingsten till stoet? Eller semin?

Eller ska man lämna bort på "hingstgård" under sesong? Hur görs det då med avgifter??

Jag är HELT ny och det kanske inte ens blir ett sto att importera, eller att det tar sig med hingsten, eller att det blir ett hingstföl.

Ni som har kallblod, hur funkar det med era avelshingstar?

(Antrár att det skiljer sig från ras till ras men finnhästen är ett kallblod så borde vara ung samma)

Sv: Att hålla gokänd hingst

Jag har en nyligen godkänd fjordhingst, han får betäcka hemma eller hos annan om man löser licens men jag har valt att leasa ut honom under kommande säsong då jag inte har möjlighet eller kunskap att ta emot ston för betäckning på hemmaplan (krävs ju massvis med att hålla koll på brunster osv).
Jag tror inte vi har regler för HUR betäckningen sker, utan det beror nog lite på vad man själv vill utsätta sin hingst för riskmässig eller vad stoägarna vill riskera. Men hingstarna fungerar ju ofta olika med olika "metoder".
Kan du inte kolla med den finska föreningen? De borde kunna ge svar tycker man.

Just om finnhästar vet jag inte mycket om. Men hingstlicens måste betalas varje år. Det är väl tycke och smak vad man vill hålla på med, fribetäckning eller betäckning vid hand. Tror inte det finns några regler. Förutom de vanliga djurskyddsreglerna. Fribetäckning brukar väl vara bäst med en äldre hingst som är van, lugn och snäll. Fribetäckning är väl ingen höjdare heller på unga ston eftersom dom kan bli rädda för hingsten om hingsten är lite burdus.

Om man lånar ut till en hingsthållare så får man väl komma överens om betäckningsavgift och hur det ska gå till. Betäckningsavgifterna varierar väldans. En stoavgift ska iaf betalas till förbundet och det betalar stoägaren, men vad jag förstått så betalar hingsthållaren in den till förbundet. Stoägaren brukar få betala en dygnsavgift till hingsthålalren för ev bete osv. Det kan variera mycket med. Jag betalar iaf 20kr/dygn+moms. Betäckningsavgiften är 1500kr +moms och stoavgiften 250kr/sto.

Vad jag förstått så får man använda en icke godkänd hingst utan licens till sina egna ston och nytt är väl att man även får betäcka andras, men avkomman blir inte registrerbar i rätt register. Inom ardenner så är det riktiga registret 00 reggat och dom andra blir 9000reggade och det innebär att stona inte får stambokföras, hingstarna får inte bli godkända. Stonas ev hingstföl får inte heller bli godkända då dom måste ha stambokförda mödrar.

Jag är INTE glad åt detta, utan ska man hålla på med avel så ska allt vara på sin ordning med godkända hingstar och licenser osv.

Nu ska vi se om jag har förstått rätt.

Vi tar ett ex från en finsk finnhäst i avel (hingst givetvis)

Betäckningsavgift: 3000 kr (inkl stoavgift)
Avgift dygn: 100 kr
Levande föl: 6000 kr

Om jag leasar ut hingsten under sesong. Vilka av dessa kostnader får jag "behålla"? Givetvis förstår jag att jag ej få ta del av dygns taxan. Men av betäckning och levande föl??

Och vem står för ev ul/test på 30 dagars? Om stoet står kvar?

Om jag leasar ut hingsten under sesong. Vilka av dessa kostnader får jag "behålla"? Givetvis förstår jag att jag ej få ta del av dygns taxan. Men av betäckning och levande föl??

Jag har som stoägare fått stå för samtliga ul. Vad du får behålla kan jag inte svara på, tyvärr. Jag vet dock inte om jag kan få tag på "min" hingstägare och hingsthållare som lånar hingstar ibland. Får se om du får nåt bra svar innan jag får tag i dom, det blir dock inte idag.

Hehe ok. Ja vi får se vad det blir för svar
är god vän med New Forest uppfödare. Så tanken är vel att de i sådana fall ska hjälpa mig. MEn dte lär ju dröja minst 4 år isf. Och inte ens säkert att det blir en hingst. MEn man kan ju får spåna. DÅ alla alltid säger att det är så dyrt att ta fram en godkänd hingst.

Vilken typ av finnhäst är det?
Bruks, rid, trav eller ponny.

Antar att det är olika krav vid godkännande beroende på vilken typ det är. Är det en med travstam så tror jag att den ska ha travprestationer.
I sånna fall blir det lite svårare eftersom få lopp i Sverige är öppna för finska kallblod, då får du åka till Finland och tävla ;)

Senast ändrad:

Mamma med travstam (pappan har gått löp men ej mamman) och pappa med ridstam. Så rid antar jag det kommer bli då jag inte är det minsta intresserad av trav.

Jag svarar utifrån den ras som jag själv håller på med (fjordhäst), har både haft egen hingst, leasat hingst damt leasat ut egen hingst!

Betäckningsavgift: 3500:- Jag betalar 250 kr till Svenska Hästavelsförbundet senast den 30 sept då jag dessutom redovisar vilka ston han har betäckt. 250 kr per sto går direkt till SH för att de tar hand om rapportering etc,

Dygnsavgift 25:-/dygn, behåller jag oavkortat själv.

Levande föl: denna taxa använder inte jag, men är betäckningsavg enl ovan betalad så behåller du dessa pengar själv.

Ultraljud och all gynekologisk unders tillkommer till den som valt att lämna kvar sitt sto här för att få hem sitt sto dräktigt, skulle stoet ej vara dräktigt på 17 dygn så tar vi ingen ny bet avg, end dygnsavgift till kommer då.

Mamma med travstam (pappan har gått löp men ej mamman) och pappa med ridstam. Så rid antar jag det kommer bli då jag inte är det minsta intresserad av trav.

och då kan det nog vara en bra idé att kolla upp med den finska avelsföreningen vad för kriterier och stam de ska ha, har ingen koll alls på finnhästen men ska den kunna bli godkänd för "ridtypen" så kanske den måste ha en viss stam också rent av? Om man nu vill skilja sig från travhästtypen.

Japp givetvis skall detta kollas upp. HAr slrivit till hästavelsförbundet och frågat!

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 710
Senast: Blyger
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 392
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·
Avel Är mest insatt i natulig betäckning så när det kommer till fryst saknar jag kunskaper. Har för mig att det är sämre dräktighetsprocent...
Svar
7
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka