att ha med häst brevid

P

Pula

jag provade idag att rida i hagen med unghästen brevid i grimma o. grimskaft och det gick bra, ingen stress eller något.
traskade runt i 15minuter ungefär. Han var avslappnad och fin passade på att kissa lite med....:love:
hästen jag rider är oftast lugn och fin, 22år och unghästen är 4år den har inte heller större cirkusar för sig-mestadels missförstånd...;)
Men min stora fråga är har man några riktlinjer om hur/var hästen ska gå brevid eller räcker det att han är med huvudet vid min skänkel eller ska han längre fram eller vad?
finns det bestämmelser om på vilken sida han ska gå, höger eller vänster?
nu gick han på min vänstra sida, men så slog mig tanken att om vi är på vägen kanske han ska ha trafiken på sin sida dvs. min högra sida, för att inte bli inknödd i diket om den jag rider skulle trycka på?
är det någon som har koll på detta?????

är det annat som jag behöver veta, hästeriet har jag hållt på med länge länge...men häst brevid är premiär!

Sv: att ha med häst brevid

Jag brukar ha huvudet i höjd med foten. Vid trånga passager får hästen gå bakom. Alltid på högersidan vid ridning på väg. Har man lite större yta så kanske de inte spelar någon roll. Hade min unghäst med ut som handhäst. Vi red in till byn och hälsa på svärföräldrarna. På dit vägen så både galoppera vi och tölta.

Nu är det inte jag som rider med handhäst men mamma gör det ibland.
Handhästen har grimma och tygel=lättare att hålla i än klumpigt grimskaft. Det varieras mellan vänster och höger sida för att handhästen inte ska bli snedbelastad och huvudet hålls mellan bringan och bakvalvet.

förlåt...var nog trött när jag skrev igår.....
jag rider alltid på vägens högra sida och inte vänster....jag menade om hästen ska gå till vänster av mig på vägen i trafiksynpunkt?
sedan det där med tygel och inte grimmskaft, sätter man den under hakan på hästen -det gjorde jag med skaftet igår för att få bättre inverkan....eller ska den sitta i "grimhålet" :confused:

Jag har ridit mycket med handhäst förr och jag hade handhästen på den högra sidan, eller bakom om det behövdes. Att ha handhästen på vänster sida känns väldigt riskabelt eftersom den då kan svänga ut baken precis framför en bil och man då inte har samma möjlighet att påverka. Jag använde grimma och ett ganska långt grimskaft som jag fäste i sidoringen. Handhästens huvud i höjd med min skänkel. Red i alla gångarter utom problem, handhästen lärde sig snabbt vad som gällde. :)

tack för era svar!
ska ut i morgon en sväng när jag ridit ut på gamlingen, så han får springa av sig först.....

Jag använder kapson eller träns när jag har handhäst. Ur säkerhetssynpunkt tycker jag att det är bäst när jag rider på vägar med bilar. Har handhästen på högersida ungefär med huvudet i höjd med mitt ben :)

KL

Någon som rider ut på halvblod och har med en shettis som handhäst? Hur har det funkat i sånt fall?

/Lizzie

Verkar bra att kunna ha med sig sin unghäst på lätta ridturer, den lär sig nog massor. Men vad jag förstår håller ni i grimskaftet på handhästen. Händer det aldrig att handhästen blir rädd el. dyl. och trasslar till det hela så att man rískerar att tappa grimskaftet? Ett sjå att både kontrollera hästen man rider och att hålla i ett grimskaft, eller? Har en liten fölunge nu och jag skulle verkligen vilja ta med den så småningom (ingen brådska förstås). Tips och råd är välkomna.:)

Alla mina hästar får gå som handhästar, mycket praktiskt när man har unghästar som ska trafiktränas och få lite grundkondis eller när man har för många hästar att rida och för lite tid ;)

Rider i alla gångarter, brukar ha repgrimma och grimskaft. När jag någon gång tappat handhästen så följer den bara efter den jag rider tills jag har läge att fånga den från hästryggen.
De brukar följa fint och inte ha massa bus för sig.

Jag har handhästen på min högra sida och vill gärna ha den bredvid mitt ben.

svar till lizzie:
det är en minishettland jag har som häst brevid!
shettisar är ju hästar också, bara att de är i mindre format, spelar det roll vad det är för ras på "brevid hästen", gör man annorlunda med dem.... :rofl:

Alla mina hästar får gå som handhästar, mycket praktiskt när man har unghästar som ska trafiktränas och få lite grundkondis eller när man har för många hästar att rida och för lite tid ;)

Jag har handhästen på min högra sida och vill gärna ha den bredvid mitt ben.

Jag håller med, det är en underbar miljö träning för unghästen och dessutom får de en bra hälsosam kondition och rörelse av det.

Har alltid haft fölisarna med från början i skog och mark, lösa när de är små, och sen när de börjar ta större lovar och bli för självständiga, som handhäst. som 2 åringar har jag haft dem som handhäst och ridit i alla gångarter.

Handhästen i höjd med mitt ben, och alltid alltid på höger sida om mig. livsfarligt med vänster sida i trafiken!

Har haft grimma först men senare när de varit stora 2 åringar har jag även haft träns med bett, och delta i bettet med lina till deltat. Det är bra att ha en lite längre lina än ett vanligt grimskaft, då det kan vara lägen man behöver släppa efter på repet (tex om det är en smal passage och ridhästen behöver gå före). Också bra att ha lite längd om ngt oförutsett skulle hända, så tappar man inte lika lätt.

svar till lizzie:
det är en minishettland jag har som häst brevid!
shettisar är ju hästar också, bara att de är i mindre format, spelar det roll vad det är för ras på "brevid hästen", gör man annorlunda med dem.... :rofl:

Jag har ridit stor häst och haft med unghäst som handhäst - men de hänger ju med i tempot så att sägas.

Shettisar har ju lite mindre ben, så jag tänkte mer på hur de hänger med i halvblodets tempo. Min shettis är 2 år så hon skulle behöva hänga med som handhäst... men när den stora skrittar på så får ju den lilla trava hela tiden... får nog bli korta rundor till att börja med.

/Lizzie

i och med att shettisen tar mindre steg än halvblodet skulle jag satsa på att hålla halvblodet kort och konsentrera mig på halvhalter och tempoväxlingar, men det är bara vad jag skulle göra ;)

Vi har nästan alltid med shettisen när vi rider. Då rider vi fjording med shettisen som handhäst. Han har aldrig haft några problem med att hänga med. Det är snarare så att han vill springa före och fortare. :)

Fölisen hemma har också varit handhäst. Enda sen han var någon månad. När de är så små lär de sig fortare plus att det är lättare att hålla emot om de vill någon annanstans. Då fattar det att de ska följa med och sätter sig inte emot ens när de kan för att de blivit starkare. :)

Jag rider ofta med handhäst, ett bra sätt för mig att motionera min spatthäst.

När vi rider längs bilväg så går handhästen alltid på höger sida -dvs utåt vägkanten. Har ingen lust att handhästen vränger ut rumpan i vägen just om det kommer en bil. Ridhästen kan man ju iaf justera med skänkeln. MEN rider vi på traktorvägar t.ex. så låter jag gärna byta sida för att handhästen skall få gå böjd åt andra hållet oxå.

Jag har alltid repgrimma på handhästen. Skulle inte våga rida med bett. O vanlig grimma e för "snäll".

Jag vill ha handhästens huvud vid mitt ben, men på smala stigar så släpper jag den att gå bakom.

Visst e det så härligt att se handhästens glädje när den får bara springa med? Jag har ganska många gånger oxå släppt handhästen lös, på ett speciellt ställe i skogen på vår förra gård. Där fick de vara lösa med de sista kilometrarna hem. Det bästa är när de går mellan en förhäst o en bakom-häst, då är det mer kontrollerat. Men det har ju hänt att de farit in i skogen i full sula, eller stannat för o äta. Då är det bara att fortsätta så tar det någon minut sen kommer den dundrande längs vägen :) Flockdjur... Jag tar en risk det vet jag, men ni skulle bara se så lycklig en lös häst är! O e man mitt ute i ingenstans så...

Låter livsfarligt! :eek:

Jag har haft mina fölisar lösa med i skog och mark när jag ridit mamman i alla år, men man märker direkt när de börjar bli för självständiga och dra iväg för långa lovar. då blir det handhäst efter det.

Är du inte rädd att något ska hända DIG, uppsuttet när du släpper den andre lös? de är flockdjur som sagt, om den löse av ngn anledning skulle dra eller ngt oförutsätt händer, är det stor risk att du själv skadar dig på kuppen. :crazy:

Jag har försökt ha med shettisen när jag rider min frieser men han hänger inte med. Nu är han iofs 25 år men en pigg gentleman. Oftast slutar det med att jag släpper ut längre och längre på grimskaftet (har ett 6 meters) tills jag måste göra halt och dra in honom... Inte funkat bra alls.

När jag har min andra frieser som handhäst går hon i träns (enda sättet att bromsa henne) och precis jämte min ridhäst, alltså som parhästar. Jag håller tyglarna i handen så att jag kan styra henne att inte gå och trycka mot mitt ben. Hon blir nämligen irriterad av min stigbygel i hennes sida. Så nån dm emellan är bäst.

Det funkar inte att ha henne i höjd med mitt ben då hon bara tappar intresset och sackar efter. Men är hon bara i höjd med min ridhäst så är hon kontrollerbar både med drivning och broms.

Ridhästen har ridkapson eftersom hon är mer kontrollerbar och jag ju också har sätet att kommunicera med.

Jag har alltid handhästen till vänster då jag inte rider på trafikerade vägar och jag har så mycket värk i höger axel att jag inte skulle ha en chans att hålla henne annars. Ridhästen är lättare.

Jag tror också det har med rang att göra. Min handhäst är högre i rang så hon är liksom den som ridhästen litar på. Ridhästen blir lugn nästan trög när jag har med handhästen till skillnad mot annars då hon är rätt pigg. Handhästen å andra sidan vill ha koll och gärna gå först. (Skulle säkert vara annorlunda om jag red på den andra och hade den ranglåga som handhäst.)

Jag har tom galopperat lite med dem! :banana:

Verkar vara enda sättet att motionera den "lilla" då ingen vill vara medryttare här i Smålands djupa skogar... Fast hon måste nog säljas snart... :cry:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30