Att ha hästar ute nu

Sv: Att ha hästar ute nu

Enligt lagen får du ha hästarna ute så länge betes tillväxt finnes. :) så det kan inte fungera med datum ..Det måste vara någon skillnad på att bo i malmö eller i kiruna .Så datumen kanske är till för ( innom parantes datum) :confused: :D

Sverige är indelat i 3 zoner vad gäller sk betesgång.Alltså olika för Kiruna och Malmö. Vad man i sammanhanget glömmer tycker jag är vad man ska använda hästarna till? Att titta på? Att rida på? Ska man bara titta på dom mår dom ju utmärkt av utevistelse MED VETTIG LIGGHALL inte ett pressenningsskjul, och är det dessutom unghästar så mår dom mycket bra. Men ska vi rida på dom och ha dom klippta så är det absolut inte försvarsbart med en ligghall. Då måste dom stå på stall, få torka efter ett svettigt ridpass. Kom inte och säg att hästarna torkar med täcke på sig!!! Och hur kul är det att stå ute och sadla och borsta mitt i vintern. Nej, många har sina hästar på lösdrift för att slippa mockningen!

Klippta hästar som rids kan visst stå på lösdrift, det gör mina. De är inte klippta men även klippta hästar kan gå på lösdrift, de ska bara ha täcke på sig. Och en svettig häst torkar visst med täcke på, i alla fall mina som får täcke på och ut direkt efter jag har ridit. Aldrig har de varit sjuka. Jag har stall där hästarna får komma in när de ska ha kraftfoder och där jag sköter dem före och efter ridning. Jag har inte mina hästar på lösdrift för att slippa mocka utan för att hästarna trivs bäst så. Slippa mocka gör jag inte heller, ligghallen måste mockas den med! Så det så!

visst kan man lägga på ett täcke på en svettig häst och släppa ut den.
det är klart, 20- eller hällregn är ingen hit.
det viktigaste är att det är ett regntäcke med bra andasfunktion och yllefoder.
hästen torkar jättebra men du får ju ta av eller byta täcke på kvällen om du rider på morgonen.
min medryttare red i måndags på morgonen ( snöstorm) tillsammans med en annan ryttare.
min häst släpptes ut med regntäcke.
den andra stod i stallet med flecetäcke.
jag kom till stallet 15.00. då var min häst helt torr under täcket men han som stått inne fortfarande var fuktig.

förra året var det en häst som troligtvis frös ihjäl i ett stall nära oss.
vet ej alla detaljer men tror att dom glömde ta in den på natten och det var riktigt dåligt väder.
vet ej vad det var för ras, klippt osv.
det var en vägtraffikant som observerade att hästen inte rört sig i hagen på hela dagen utan låg kvar på samma plats.

Jag är väl blind, men förklara för mig i raka ord varför ni INTE kommer få en ligghall.

Tror inte att ens en klippt häst fryser ihjäl över en natt i halland så att dödsorsaken var att hästen frusit ihjäl tror jag inte på.

VI SOM ÄGER HÄSTARNA HYR BOXAR AV EN MAN SOM ÄGER HELA GÅRDEN.MANNEN/ÄGAREN SKÖTER OM HAGSTÄNGSEL .BETE. M.M .

VI SOM HAR HÄSTAR PÅ DENNA GÅRD SKÖTER STALLET KOLLEKTIVT.

DEM AKTUELLA ÄGARNA SOM VILL HA SINA HÄSTAR UTE DYGNET RUNT HAR FRÅGAT OM LIGG HALL EV VINDSKYDD.MEN SVARET ÄR NEJ ATT FÅ DENNA ÖNSKAN UPPFYLLD..DÅ VINTERHAGARNA SPECIELLT ÄR VALLAR SOM BARA ÄR VALLAR CA 3 ÅR SEN PLÖJS DOM UPP.
ATT DÅ BYGGA EN LIGGHALL FÖR 3 ÅR ÄR ONÖDIGT.ENLIGT MARK/GÅRDSÄGAREN.

HAGARNA ÄR BYGGDA SÅ EN DEL SKOG FINNS I VARJE VINTERHAGE.OCH DET TYCKER JAG INTE ÄR TILLRÄCKLIGT SKYDD FÖR ATT HA HÄSTEN UTE DYGNET RUNT.
JAG ÄR INTE EMOT ATT HA HÄSTEN UTE MYCKET ELLER UTE DYGNET RUNT OM DET HADE FUNNITS LIGGHALL.

HAJAR DU NU :banana:

Du behöver inte SKRIKA... :smirk:

Förstår.
Anser iaf att då borde antingen markägaren ändra sitt beslut, eller de som har hästarna ute ta in dem.

Då får dom helt enkelt ta in hästarna på nätterna för ligghall/vindskydd är det lag på.

Men det finns vindskydd som är lätta att bygga upp och sedan lätta att ta ner och flytta på om man behöver det så det går att lösa om man vill.

zilla skrev:
Förövrigt så är hästarna välmående . :smirk:

Lagen är ju till för att hästarna INTE ska må dåligt.
Det är ju ganska konstigt att det är tillåtet att ha hästarna inomhus 24 tim/dygn året om!

Om nu hästarna mår bra, varför bråka? :confused:

Den dagen hästarna onekligen far illa, då skulle iaf jag föra ett :devil: -la liv!

Varför går det inte att bygga ligghall i skogen då?? Finns ju sådana som man kan flytta med traktor...

orientalkatten skrev:
förra året var det en häst som troligtvis frös ihjäl i ett stall nära oss.
vet ej alla detaljer men tror att dom glömde ta in den på natten och det var riktigt dåligt väder.
vet ej vad det var för ras, klippt osv.
det var en vägtraffikant som observerade att hästen inte rört sig i hagen på hela dagen utan låg kvar på samma plats.

Hmm konstigt, har aldrig hört talas om en häst som frusit ihjäl ? En frisk häst kan nästan inte frysa ihjäl...
Kan du inte kolla upp lite mer kring detta, låter väldigt osannolikt..

de flesta hästar mår bättre av att vara ute. särskilt shettisar som får mycket päls. Visserligen måste man ha en ligghall enligt lag men personligen tycker jag inte att det är det enda alternativet, en tät skogsdunge som de kan gå in i funkar jätte bra. Nu fanns ju inte det heller så då är det kanske inte så bra om det regnar och blåser.

Titta på hästarna, verkar de må bra? shettisar är tåliga små rackare och det går nog ingen nöd på dem.

Det är väl du som hästägare som åker dit och inte den som hyr ut, tror jag...Kan ha fel men så var det i vårt stall, så nu har vi en jättefin ligghall.

Man får ha djur ute i Sverige till det är -40 grader men de måste ha torrt att ligga i och vindskydd.
Kyla stör inte en häst som har bra päls men regn och blåst på samma gång kan vara obehagligt. Blåsten lyfter pälsen och då kommer regnet inpå.
Det är däremot bra för hästa att gå ute så mycket som möjligt. Det är bara vi människor som vill gå in när vi fryser.
Många hästar med luftrörsprobelm blir bättre om de får gå ute dygnet runt.

Skulle man stalla in hästarna som gått ute dygnet runt skulle de lida av värmeslag istället eftersom de har byggt upp en kraftig päls.

Ska du nu kritisera ägarna gör det på ett bra sätt. Gör det på det sättet som du skulle "vilja" bli kritiserad.
Föreslå att ni kan hjälpa till att ta in dem tex.
Ett ganska litet problem eftersom du säger att hästarna är välmående. Det finns de som har det mycket värre.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Hästvård Godmorgon! jag köpte en import från Holland för 3,5 månad sen & runt denna tid så brukar jag börja ha mina hästar ute dygnet runt men...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 583
Senast: Linda_A
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka