Att ha hästar betandes på slagen vall?!

H

hovslag

Hallå!

Hur är det igentligen med att ha sina hästar att beta på den vall man slagit i somras, kan de gå där ett tag nu eftersom de är avmaskade och de växer upp nytt gräs/vall nästa sommar, eller hur är det igentligen?

Kan någon berätta och förklara, tack. :confused:

Sv: Att ha hästar betandes på slagen vall?!

Det borde absolut gå bra att låta hästarna beta återväxten, (så länge de inte går där hela hösten och vintern, då brukar det bli rätt söndertrampat...)

Ur masksynpunkt är det OK att låta dem beta nu och sen ta en vallfoderskörd nästa år. Maskäggen klarar sig inte i fodret. Tvärt om är det ett bra sätt att få "rena" beten, att ta en höskörd först och sen beta återväxten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: phie
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 710
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 214
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV