Att ha hästarna hemma: är det värt det?

kolblakkur

Trådstartare
Sitter och Hemnetknarkar tidsvis och hittar då både hus och gårdar som är intressanta. Det jag funderar på är dock om det är värt det att ha hästarna hemma? Det blir ju lite mer underhåll än när man är inackoderad och framför allt verkar det som att folk aktiverar sina hästar MINDRE när de har dem hemma, jämfört när de var inackorderade :crazy: Har man mindre tid när man har hästarna hemma? Är det för att det är tråkigare att vara själv i stallet, som det inte är lika kul att hålla på med hästarna? Rent ekonomiskt: är det värt att ha hästarna hemma? Vi vill varken ha en dyr gård eller ett dyrt hus och jag har hästarna otroligt billigt idag (avdrag på stallhyran pga att jag hjälper till med fodringar). Hade jag tagit hem mina ponnys hade foderkostnaden gått upp, storbal är inte att tänka på, den hade varat hur länge som helst. Så det hade fått bli dyra småbalar.
Det skulle vara otroligt mysigt att ha hästarna hemma (shettisboxar är ju typ det sötaste som finns), men är det värt det tycker ni?
Ska tillägga att jag står i ett toppenbra stall idag :love:
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Det beror ju helt på dina förutsättningar och ambitioner om det är en fördel eller nackdel att ha hästarna hemma!
Sätt dig ner och gör en klassisk plus-minus lista så ser du nog snart åt vilket håll det lutar.

Jag kände att jag hade mer effektiv stalltid när jag hade hästen hemma.
Visst kan det vara kul med stallkompisar men har man dåligt med tid så sinkar dom en bara i stallarbetet.
Man slipper konflikter om man har ett eget stall.
Jag har samma foder så det går på ett ut.

På minussidan så är det ju att man blir lite isolerad och får ta alla stallpass själv.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag vill inte ha eget stall för det är väldigt mycket som ska fixas och som ensamstående skulle jag lessna ganska fort. Hellre betalar jag för allt det där praktiska som ska skötas med traktorer mm. Vill man vara nära stallet får man bosätta sig nära, men det har jag också gjort och vill inte vara för nära.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag tror att man själv kan påverka ekonomin rörande stall och hästar på ett helt annat sätt och i många fall kanske det blir billigare just därav beroende på vilka förutsättningar som finns och vars man bosätter sig. Är närmsta grannen tex bonde och har grovfoder att sälja blir ju allt väldigt enkelt.

Nackdelarna kan dock bli ganska många..man ska ha redskap och bör minst investera i en traktor.

Men skulle jag skaffa eget stall skulle jag bygga en fin lösdrift och ha två boxar kanske för behov..skulle aldrig stå ut med att ensamt sköta om stall, in och utsläpp plus fodringar 7 dagar i veckan, 365 dagar om året..Det skulle ta död på hela mitt hästintresse då jag skulle känna mig så otroligt låst.
Skulle jag ha lösdrift skulle jag kunna lämna gården och tex be en vän/nästan vem som helst att kolla mat och vatten ett par dagar vilket man inte kan om hästen går in på box för natten..då kan man inte be vem som helst längre och man blir otroligt bunden.

Så ska man vara helt ensam om stall och hästar, ska man nog se till att finna så smidiga lösningar som möjligt för att det ska fungera bra
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Nu har jag en "vanlig ridhäst" och jag har lovat mig själv att alltid ha honom där det finns ridhus, iaf så länge han ska ridas och tränas. Just under vinterhalvåret hade jag inte ridit många dagar annars. I mörker, rugg, blåst och regn. Nej tack! Det ska vara kul!

Däremot letar jag hus, och som det ser ut nu, så vill jag ha ett hus med ett tillhörande sommarbete. Alltså en liten äng eller liknande, gärna i anslutning till min trädgård. Det gör att jag hade kanske börjat sommarbetet lite tidigare än nu, och avslutat det lite senare. Att få ha hästen utanför huset, när det ändå är en av den härligaste tiden på året att ha häst. För att sen ackordera in hästen till ridanläggningen till hösten.

Hade jag däremot haft stall + RIDHUS hemma på min gård, så hade jag lätt haft min häst hemma, och förmodligen några inackorderingar.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Ja.

Men det beror nog helt på vad man är för person som flera redan skrivit. Jag har mina hemma och kan därför ha fler än jag annars hade haft eftersom tiden då blir mer effektivt utnyttjad. Har ett socialt jobb så tycker att det är mycket skönt att vara ensam ute på kvällarna. Under loven ställer jag hästen i transporten och åker till kompisar och rider om jag vill ha sällskap. Eller så kommer de hit.

Kostnader har jag inte räknat på eftersom jag vill ha hästar och har råd som det ser ut idag. Har inget behov av att räkna på det men jag tror att jag kommer relativt billigt undan. Vi har inte särskilt mycket lån och det mesta som behöver byggas eller fixas gör sambon själv. Jag hade gärna lejt bort allt maskinarbete men sambon vill ha egna grejer till sina projekt så då används traktorerna även till det som behövs kring hästarna. Funderar du på eget så är det ju bara att kolla upp om det finns någon maskinring eller liknande i närheten som du kan anlita för tyngre arbeten. Själva har jag även lösdrift vilket underlättar och min vision är att bygga upp allt så att jag mestadels bara behöver träna häst och inte lägga tid på tråkigt manuellt arbete.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Ja och nej.

Plus: Jag känner mina hästar bäst själv. Ser direkt om ngt är fel t.ex. Jag tkr att jag fått bättre kontakt med hästarna iom att man är med dom hela tiden. De är lugna och lätta att hantera. Är oerhört mysigt att komma hem från jobbet då hästarna kommer fram för att hälsa.

Jag bestämmer själv hur allt ska skötas. Har mig själv att skylla om det är stökigt.

Minus: Allt som ska fixas. Hade jag inte haft en man som hjälper till hade det aldrig gått! Året om ska det matas,passas.... men att ha hästarna ute dygnet runt med fri tillgång till hö i hönät har hjälpt massor.

Hade jag gjort det igen? Nej....hade nog satsat på nåt enklare djur,typ marsvin....:-)
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Det beror ju på vad man vill.
Jag bodde tidigare i lägenhet centralt i en mellanstor stad men var i stort sett aldrig där ändå, utan tillbringade mesta tiden i stallet.

visst var det väldigt praktiskt att ha inhyrt på helinackordering och jag var också installad på en överraskande billig anläggning.
Självklart är det billigare att ha dem hemma, åtminstone med de förutsättningar jag har.
Det är mer jobb med mockning och ja, det är en del underhåll av uthusen.
Jag lever själv, men min pappa har varit bonde tidigare och både han och mamma har hjälpt mig mycket. Målat om uthusen har vi gjort alla tre.
Dragit vattenledningar i stallet, bilat bort betongplintar, förstorat hästboxar, gjutit igen gamla gödselrännor och liknande har pappa gjort - som kan.
Pappa har hjälpt mig att hugga ved, både mamma och pappa har hjälp till att kapa och klyva veden (eller ja; pappa kapade, mamma och jag klöv) och så vidare.
Så när man, som jag, har friska föräldrar som vill och kan hjälpa till så är det lätt värt att bo på landet och ha hästarna hemma.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

För mig är det inte värt det.
Jag vill inte vara så låst.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

För mig är det inte värt det.
Jag vill inte vara så låst.

Inte jag heller... nu när jag äntligen har fått en massa frihet! Jag var sjukligt trött av alla måsten och tider att passa. Sen 1 dec står jag i ett stall där jag inte ens behöver åka dit varje dag och det tog ca 2 veckor så blev jag en helt annan människa.
Det kommer dröja låååång tid innan jag sätter mig i den situationen igen om någonsin där jag måste göra det mesta själv.

Min sambo vill ha gård men inte jag så det är lite knorrigt då han inte alls fattar att det verkligen inte är min dröm! Visst jag kan bo på gård men mina hästar kommer inte göra det!
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag ska precis flytta till min egna gård och mitt egna stall.:D

För mej är det kluvet. Jag trivs nåt enormt bra i stallet jag står nu. Vi funkar så bra tillsammans och har bra rutiner, delar alla pass på två och hjälper varann osv osv osv. Vem vill byta bort det liksom :nailbiting:

Men nånstans har jag alltid velat haft egen gård, har bott så som liten och 'vet ändå vad det innebär'. Det blir tufft men ser det inte som ett problem. Alls. Ser man det som ett problem så är det förmodligen inget man kommer trivas med heller.
Det blir ju en hel del merjobb då vi har allt serverat i stallet nu, man ska börja hämta hö, spån, köra bort gödselstack, serva hagar och stall och precis allt annat som jag inte behöver göra nu :p
Men jag ser fram emot det.:D Vi är rätt drivna både jag och sambon och inga som ligger på sofflocket direkt.
Jag kommer sakna nuvarande stallet men ser fram emot det egna lika mycket! Ska bli spännande!
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag har haft mina hemma. Dom gick på lösdrift men jag behövde mocka dagligen då dom stod inne och hängde i stort sett varje natt vintertid. Jag utfodrade dom också då dom inte klarar fri tillgång.

Fördelar: kontakten med hästarna. Jag släppte ofta ut dom på gräsmattan när jag var ute och pysslade i trädgården. Mysigt att mötas av gnäggningar varje gång man kom hem. Mer effektiv ridtid. En barbackatur tog i stort sett bara ridtiden +5min.

Nackdelar: du blir så bunden. Jättejobbigt när man ska iväg, särskilt vintertid då jag behövde att någon annan skulle komma och fodra dom.

Ekonomiskt var det en klar vinst för mig. Jag var inte i behov av några maskiner då jag inte tog eget hö eller hade storbal.

Skulle inte göra det igen pga att jag blev så bunden.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Att sköta ett helt stall (även om det bara är två boxar) jämfört med att sköta en box är tidsmässigt väldigt olika. Det måste man vara beredd på, och det är inte det "roliga" som tar mer tid utan det är underhåll, reparationer, städ/rengöring osv.

Sen är det omständligt att "ta ledigt" från hästarna, att hitta en skötare/medryttare som mockar, fyller hösäcker och sköter om ens häst är ju sällan ett problem. Men att hitta någon som kan tänka sig att sköta in/utsläpp, alla fodringar samt vara beredd på att fixa akuta problem med anläggningen är något svårare. För mig var det omöjligt.

Ensamheten var nog det enda jag faktiskt gillade och saknar. Som tur är står jag i ett stall där "min" stalldel är rätt tom på folk, kan vara där i flera timmar och den enda jag stöter på är någon ur stallägarens familj.

Jag har varit inackorderad sen hösten -09 och jag saknar inte att ha ett eget stall. Det var en helt ny värld som öppnade sig och allt blev så mycket enklare. Helt ärligt tycker jag att eget stall är skitjobbigt, och jag vill bara kräkas på folk som föreslår att jag och sambon ska bygga stall.

Är rent ut sagt överlycklig att vi kommer bo på ett inre vattenskyddsområde och att han är allergisk, för det innebär att våra framtida barn aldrig någonsin kommer kunna tjata sig till samma tokiga ide som jag tjatade till mig hos mina föräldrar för många år sen. Så illa är det faktiskt!:D
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Jag hatar att vara inackorderad. Vi har löst det så att vi är 3 personer som har hästarna ihop och hjälps åt, så var tredje dag sköter jag fodring, mockar och fyller på vatten. Just nu är jag på semester och de andra två sköter hästarna, en annan var borta veckan innan jag åkte och den tredje åker 3 dagar efter jag kommer hem. Så vi är sällan låsta.

Stallet ligger på mina föräldrars gård och jag har cykelavstånd dit, men har ju bott där med hästar hemma. För mig är det en vanesak och ett privilegium. Jag funderar inte så mycket på att det måste stänglas, målas och hämtas foder, det ska ju ändå göras på nåt vis. Sällskap i stallet intresserar inte mig så mycket, jag tycker det kan vara ganska störigt.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Hatar också att vara inackorderad, så jag byggde eget. En massiv stress över att ta sig till stallet finns inte nu.
Förstår inte varför det skulle ta längre tid med eget stall, man har ingen restid, allt är utanför dörren?
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Det jag funderar på är dock om det är värt det att ha hästarna hemma?
Ja det är det :)

Har man mindre tid när man har hästarna hemma?
Jag red mer och tävlade mer när jag flyttade till egen gård. Nu tävlar jag inte något särskilt länge men det beror på att jag valt att lägga mer tid på mitt arbete ("karriär").

Är det för att det är tråkigare att vara själv i stallet, som det inte är lika kul att hålla på med hästarna?
Tycker absolut inte att det är tråkigt att vara själv! Underbart att vara ensam (har mycket folk omkring mig på jobbet)!

Rent ekonomiskt: är det värt att ha hästarna hemma? :
Nej. För mig blev det dyrare ;)

Det skulle vara otroligt mysigt att ha hästarna hemma (shettisboxar är ju typ det sötaste som finns), men är det värt det tycker ni? :
Jepp :D
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Sällskap i stallet intresserar inte mig så mycket, jag tycker det kan vara ganska störigt.

Håller med!

Jag träffar hur mycket folk som helst på jobbet. Stallet är mitt andningshål där jag vill vara ensam och fylla mina energi depåer.
Därför väljer jag små stall där jag är ensam inackorderad.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Den ända nacdelen jag ser med stall hemma är de tidiga utsläppen ock fodringarna innan man åker till jobbet (extremt morgontrött)

Att man är ensam i stallet eller har 20-30 min ridtur till ridhuset (lagom uppvärmning/avskrittning) skulle inte störa mig det minsta.

Annars skulle jag tycka det vore som paradiset att det sista man gör innan sängen är att gosa och säga god natt till hästarna och slippa tänka på de minuterna det tar att åka hem efter stallet :D
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Som ryttarfamilj är det en förutsättning att ha egen gård för det finns inte ekonomiskt utrymme att ha tre hästar uppstallade men det är bara jag som bor här. Eftersom vi är flera som har hästarna, ansvarar vi för stallet olika dagar.
 
Sv: Att ha hästarna hemma: är det värt det?

Det finns självklart fördelar med att stå inackorderad, men även nackdelar. Likaså när man har hästen hemma. Man får välja det som passar ens liv.

Jag har stått inackorderad under 5 år med min första häst. Till sist så stod jag faktiskt inte ut. Det var kollektivstall om 6 stallplatser, vilket gjorde att det var en del stallpass att ta ansvar för. Dessutom var jag ALDRIG hemma utan jag och mannen kommunicerade via lappar på köksbordet...

Fördelen med att stå inackorderad är att man kan ha utbyte av andra med samma intresse. I alla fall så länge det var vettigt folk som stod inackorderade - fick man in någon som inte funkade i stallet blev det alltid strul.

Ridhus fanns på anläggningen, men det var vi i föreningen som skötte anläggningen. Lika med ständigt arbete på anläggningen.

Till sist så tröttnade jag och valde att bygga ett litet stall hemma och så fick det blev en shettis som sällskap till den stora hästen. Jag ville inte ha någon inackorderad hos mig. Så bränd hade jag blivit :p

Jag har inte ångrat mig en sekund! Jag har numera mycket mer FRI tid att bestämma över. Jag kan ha de fodringstider som passar mig och mina hästar, och inte behöva ta hänsyn till någon annan som fått för sig att hästarna absolut ska fodras en vis tid.

Även om jag har ett stall att pyssla med så är jag HEMMA. Hunden kan vara med, mannen kan komma ut och prata med mig. Utsläppen på morgonen tar 10 min inkl fodring och vattning. När jag kommer hem får hästarna mat i hagen och jag själv kan gå in och äta i lugn och ro.

Jag anser att jag är MINDRE bunden nu än när jag stod i kollektivstall.

Jag kan tillägga att jag har haft hund under många år, så jag är van att vara bunden och att jag måste hem direkt efter jobbet osv.

Dessutom älskar jag att vara själv i stallet, gå och pyssla i min egen takt. Framför allt så är det SÅ skönt att jag har min ordning (har hög nivå) och inte behöver reta mig på att andra "lånat" mina prylar eller skräpat ner i stallgången.

Sedan tycker jag att det underhållsjobb som är, måla, snickra, fixa hagar etc är rätt trevliga sysselsättningar. Jag har kontorsjobb och tycker om att göra praktiska saker på min fritid.

Det som är nackdelen är att jag har 1 mil till ridhus, så trailer är ett måste och det blir mycket åkande. Dock är det ett uppvärmt ridhus, vilket gör att man håller igång under vinterhalvåret.

Just för tillfället så ligger ridningen nere pga av att min stora häst är dräktig och förhoppningsvis pluppar det ut ett fint litet föl i mitten av april :D

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Anläggning Hej! Lite luddig rubrik kanske men jag ska försöka förklara vad jag vill komma fram till och ser gärna att ni kommer med tips/råd och...
Svar
9
· Visningar
2 189
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp