Att ha häst vs inte ha häst.

Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Men om man nu tycker att det tar tokmycket tid att köpa foder mm så finns det mängder med stall där det ingår. Sen om man tycker det blir för dyrt är en annan sak
. Men det var just tiden jag reagerade på o inte det ekonomiska. Det finns så många smarta lösningar som spar massa tid. Låter mer som intresset inte finns där då.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Kan säga att vi har många fullinackorderingsstall i närheten, men ska vi hitta ett bra så får jag nog lägga 30 min i bilen (enkel väg). Vilket också tar tid varje dag, och kostar pengar.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Jag känner ungefär lika delar, de som hinner allt o lite till o de som inte hinner ngt men är dessto bättre på att gnälla om hur besvärligt allt är.

Sen har väl jag tur som har en underbar man som gör en jäklamassa som undrlättar mitt liv. Utan honom skulle det se helt annorlunda ut för mig.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Ja, nu säger du ju det själv. Det handlar inte bara om att man suger på att planera. Det handlar om lite mer än så. T ex har du tydligen en gubbe som hjälper dig jättemycket.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Tja, fyra timmar utevistelse eller flera fall med sandkolik per månad är nog få som kallar bra...
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Men är du HELT säker på att det finns mängder med stall där allt ingår i närheten av där Fideli bor?? Har du sonderat stallmarknaden där så att du vet att det är så?

Att det finns mängder med sådana stall där du bor innebär ju faktiskt inte att det ser lika ut i hela Sverige.

Där JAG bor finns inga mängder med sådan stall... Jo... Inne i Växjö kanske... Men nu har jag nästan 4 mil dit... Då är ju tidsåtgången att ta sig till det stallet lika illa som om jag har hästen på närmre håll men får ägna tiden åt att hämta foder själv.

Utgå inte från din egen situation... Det bästa är att inse att förutsättningar att hålla egen häst skiljer sig otroligt mycket för olika människor.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Man gör ju val i livet. Jag brinner för mina hästar o har valt att bosätta mig där det finns många stall o bra träningsmöjligheter.

Lovis Jag klarade det bra utan min man oxå även om det såklart var tuffare. Med hans hjälp har jag ibland för mycket tid över....
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Och av precis samma anledning har Fideli förmodligen kommit fram till sitt beslut att inte skall ha häst... Hon har gjort ett val i livet...

Hon gjorde det valet efter att hon kommit fram till att det tog för mycket energi och tid...

Hon kanske inte har ett stall i närheten som kan erbjuda det ditt stall kan. Hon kanske inte har någon som underlättar vardagens alla måsten på samma sätt som din man gör för dig.

Eftersom du inte vet.... så kan du inte förutsätta något... Mer än att acceptera att det är hennes erfarenheter av att ha egen häst.

Nu har denna tråden varit off topic en stund... Så jag ber TS om ursäkt och lämnar just den här infallsvinkeln...
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Absolut.
Men jag står fast vid att finns intresset o viljan så löser man allt, under förutsättning att man har ekonomi för det. Finns den inte ska man självklart inte ha häst. Jag reagerade bara på att det lät så himla omständigt o krångligt när det kan vara så lätt. Det var inte menat som ett låhopp isf ber jag om ursäkt
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Tänk då in i scenariot att du får ännu en krasslig häst på halsen. Orkar du med det just nu, eller är det bättre att vänta lite till?

Orkar och orkar. :p
Jag känner nog ändå att det är bättre att ha en krasslig häst nu, än att ha det om 4-5 år, för då kanske min livssituation ser annorlunad ut.

Men ja, det är ju väldigt tråkigt när det väl händer och det är väl just det som är det mest negativa med att ha häst...
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Mitt sociala liv är väldigt ospontant även utan häst så det gör mig inget. :p

Har katter som jag inte bara kan lämna "hur som helst" och mina närmsta vänner bor ändå så långt bort eller lever såna liv så det måste planeras.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Fast jag håller med dig. Det tar inte alls mkt tid att fixa saker. Det enda som tar av ens tid är ju den dagliga skötseln, men det är ju själva poängen med att ha häst. :D
Ringa veterinär tar ju fem minuter, hovslagaren kommer regelbundet till mitt stall.
Kraftfoder kan man fixa på ½ timme en gång varannan månad eller så..

Handla har jag alltid tid för och kompisar träffar jag ändå bara på helgerna = då har man ju tid.

Det enda som man inte har tid med är att städa, av någon konstig anledning. :angel:
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Anyway så har jag mailat på en häst iaf.
Om det inte blir den hästen så struntar jag nog i det (Nog! :angel: )

Är säljare alltid lika konstiga i mailkontakt?
Jag frågade om man fick komma och kolla på hästen och det enda svaret jag fick var "du är välkommen".
Ingen tid, ingen plats, inget nummer... Får väl se hur pass seriösa de är.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Skulle aldrig klara mig utan hæst.
Jag vill kunna åka och rida nær jag sjælv vill.
Dærimot vet jag inte om jag orkat med ifall jag vore tvungen att utføra stallarbete.
Men nær det nu finns stall dær sådant ingår i hyran behøver jag inte fundera øver hur det varit om det inte fanns.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Håller helt med dig Bison:). Jag har haft häst sen i mitten av 90-talet och jag har aldrig lagt "timmar" på att jaga hovis, veterinär, kiro osv. Jag har ringt eller skickat ett mmess och så bokat en tid. Krångligare än så är det inte. Lägger heller inte galet med tid på att köpa foder och spån utan gör det samtidigt som jag ska handla annat. Planering är ordet.

Jag blir också så förvånad om att det är såååå mycket negativt som ska framhållas med att vara hästägare i sånna här trådar! Allt underbart som att träna, samhörighet med häst och andra i stallet, pyssel och puts och allt därtill verkar helt glömmas bort. Om det nu är så himla jobbigt att ha häst så skaffa ingen. Jag menar klart att det finns negativa sidor med att vara hästägare. Det är liksom som att skaffa barn, det tar tid och är smutsigt-men vem bryr sig när det ändå är det bästa som finns?
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Plus med att ha häst: det är roligt!!
Plus med egen häst: Man kan utvecklas tillsammans med hästen!

Minus med att ha häst: Det är dyrt. Det tar tid. Man har bundit sig vid en häst, som regel också känslomässigt, och har ett heltidsansvar för individen.
Man har mindre fritid över till annat.
Minus med egen häst: man kanske inte upplever att individen utvecklas i "intresse" så som man själv gör vad gäller gren/inriktning, utveckling et c.

Mellanvägen att vara medryttare eller att ta lektioner på andras häst:
Det är roligt, man kan plocka russinen ur kakan och dra sig ur det hela med relativt kort varsel. Kostar mindre än egen häst. Man kan å andra sidan inte bestämma över kusen.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Tycker fördelarna är helt klart starkare än nackdelarna med att ha häst, alla ggr. Största nackdelen för mig är att det är långt till stallet och jag har ingen bil för tillfället, så det blir med pendel och bussbyten att ta sig dit. fast jag är där varje dag och visst tar det tid, men det är värt den tiden man lägger ner. I framtiden vill jag helst bo så nära hästarna som möjligt, men just nu går det inte.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Men det har jag!

... sen böt jag hovslagare

Här är en till som slösat mååååånga timmar på hovis. Och kunde jag byta så skulle jag direkt. Men då får jag överleva med en icke auktoriserad och det vill jag inte heller. Vi har bara en enda hovis med alla papper och utbildningar i ordning och som dessutom är rätt bra och tar normalt betalt på många mils håll. Men man kan få jaga honom med både sms och telesamtal i någon vecka innan man får en tid. Som han sen ombokar eller glömmer bort några gånger innan han kommer :mad:

Till TS

Haha...jag tror du innerst inne redan vet vad du vill och har bestämt dig. Du vill nog bara ha lite pepping att ta steget ;) Som du själv säger så vet du redan hur det är att ha häst. Och du ver ju också hur det är att vara utan.

Du verkar ha haft otur så det räcker för lång tid framöver. Det måste ju vända för dig också någon gång så varför inte nu? Jag har haft turen med mig och bortsett från min förra häst som fick spatt så har jag bara välsignats med friska hästar i min hästverksamma del av livet. En kass pålle på snart 28 år. Resten har bara varit lite småblesyrer. Så måla inte fan på väggen för att du haft massa otur.

Hoppas du hittar pålle med stort P och det blir kanon för dig, för jag tror det är häst som du verkligen vill ha i livet igen.

Lycka till// Voff
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
973
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp