Att ha häst vs inte ha häst.

Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

negativt: Gå upp tidigt VARJE MORGON (om du väljer kallbox) Och alla dagar året om. I alla väder. Det kan dra iväg med pengar, vetrinär,vaccin, hö, ev. spån. Ridlektioneren gång i månaden (MINST) Utrustningen är dyr! Man kan bli lurad i hästköp.

Posetivt: Jätte roligt att alltid hanågon att oratamed, gråta ut hos. Man sysselsätter sig varje dag! Man hamnar inte i orutiner :) Man mår bra i stallet.
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Jag hade min häst iväg (dock ganska nära) som sällskapshäst en längre tid, (ett par år) och träffade henne ganska sällan. Det är den tiden under mitt liv som jag har räknat mig själv som "hästlös" och jämför med.

Mot: Det kostar mycket, man måste ha en buffert för oväntade utgifter. Det kan vara svårt att resa iväg längre resor och även att komma iväg spontant kortare resor eller liknande för att man måste ta hand om hästen varje dag. Detta går ju dock att lösa med medryttare alt. att köpa till tillsyn av stallägare.
Ofta måste man ha tillgång till bil. Det är jäkligt kallt om tår och fingrar på vintern och ett evigt bestyr med varmvatten i hagen ;)

För: Det är underbart att träffa sin häst, speciellt om man har mycket att göra i övrigt så är det så skönt att åka till stallet och mysa. Jag har jobb och är heltidsstudent i ett krävande yrke men hade haft det mycket jobbigare om jag inte hade min häst att åka till och krama om, någon som inte ställer en massa krav utan bara finns till för mig :) Hade det inte varit för att den extra ekonomiska biten varje månad skulle bli lite väl mycket hade jag skaffat mig en till häst.

När min häst var iväg som sällskapshäst kan jag inte ha gjort mycket vettigt med min lediga tid ;). För mig är det en livsstil att ha häst och jag skulle inte byta det mot spontansemester eller ett par extra sovmornar. Hoppas du kommer fram till något som passar dig bra :)
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

Det verkar som att du redan har bestämt dig;)

Jag är egentligen fel människa att yttra mig just nu då vi haft en tuff period med "sjukdom" sen maj och studier kombinerat med arbete på en ort där jag inte känner en (hästintresserad) själ sedan tidigare...

Det allra bästa med egen häst - kontakten, bandet man känner. (Vår tuffa period har gjort att jag är kär i min häst:love: ) Att alltid ha något att göra, en egen hobby och ett intresse, livsstil. Ett härligt sätt att träffa likasinnade med samma passion.

Det mindre bra (läs: det skitjobbiga, knäckande) är de här återvändsgränderna när allt kör ihop sig och man överhopas av "problem".

Jag är en jävel på att planera, annars hade jag aldrig fått ihop mitt liv idag. Ändå tycker jag att det är skitsvårt att få ihop det med hovis, veterinärbesök, stallpass, stallmöten och annat där andra parter är inblandade

Inackordering och olika hästhållning kan också bli jobbigt om man efter ett tag känner för att smita till stallet på tider då man vet att ingen annan är där...
 
Sv: Att ha häst vs inte ha häst.

kl

Skulle säga att det är jäkla mycket smartare att hjälpa till med andras hästar än det är att ha egen... Det blir billigare, mindre tidsödande, och inte lika emotionellt. :cool:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
973
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp