Att ha äldra hingstar tillsammans

Sockerbit

Trådstartare
Ja, hur funkar det egentligen? Det är vanligt att man har unghingstar tillsammans men hur funkar det om man till exempel skulle ha äldre hingstar tillsammans i hagen. Jag förutsätter att man inte har några ston på anläggningen/gården. Funkar det? Någon som har någon erfarenhet? :)
 
Sv: Att ha äldra hingstar tillsammans

När jag gick i skolan och hade praktik för ett par år sedan så var det en klasskompis som var på en anläggning där dom hade stoflock och hingst/valackflock (bra bit separerat emellan förstås).

Tre äldre avelshingstar fanns på gården och dessa togs in i stallet varje natt och släpptes ut i valack/unghingstflocken på mornarna. Alla gick tillsammans.

Där fungerade det tydligen jättebra!
Jag antar att man får räkna med gruff men en fördel är att ha stora kuperade hagar och fri tillgång på mat gissar jag. Kommer inte ihåg hur dessa hade men jag tror dom hade flera storbalar i hagen.

Tyvärr minns jag inte vad anläggningen/företaget hette men kan ju ta reda på det om någon är mer intresserad :)
 
Sv: Att ha äldra hingstar tillsammans

Låter jätteintressant. Du får gärna ta reda på mer om du har möjlighet! :D
 
Sv: Att ha äldra hingstar tillsammans

Om det funkar eller inte är individuellt gällande hästarna. Om hingstarna är vana att gå med andra hingstar är det nog inga problem, men tar du ett gäng vuxna hingstar som inte är vana vid att gå ihop med andra hingstar kan du nog få problem.
 
Sv: Att ha äldra hingstar tillsammans

I detta fallet handlar det om hingstar som i nuläget går tillsammans (unghingstar). Hade varit smidigt om de även i framtiden hade kunnat fortsätta gå tillsammans, därav min fråga.
 
Sv: Att ha äldra hingstar tillsammans

Det kan gå hur bra som helst men det kan också gå helt åt skogen.
Det enda sättet att få veta är att prova dvs gör ingenting utan låt dom gå tillsammans. Den dagen dom ev skulle bli för bråkiga så får man dela på dom.
I det stallet jag jobbade så hade vi unghingstarna tillsammans till dom började bråka. Vi hade ston där så det var ju alltid på våren när dom började brunsta som hormonerna slog över.
Jag tyckte alltid att man märkte i tid när det började bli för hårda tag. Det var inte så att dom helt plötsligt slogs på liv och död utan förvarning.
Just nu går 4-års hingsten med dom två 2-års hingstarna och dom har det skitkul ihop :D
 
Sv: Att ha äldra hingstar tillsammans

vet iaf 2 stora shetlandsstuterier som har sina avelshingstar gående i flock vintertid
De går med sina respektive ston under somrarna o tillsammans under vintern utan problem
 
Sv: Att ha äldra hingstar tillsammans

Jag har min avelshingst tsm med en annan hingst, har aldrig haft problem.
De ha gått tillsammans sedan de var föl.
Trodde det skulle bli värre dels när de blev äldre och sen när avelshingsten börja betäcka men det går fortfarande mkt bra.
Kul att dom har varanda.
Dom går i anslutning till valack/unghingst flocken och vi har sto i hagen på andra sidan gården..
 
Sv: Att ha äldra hingstar tillsammans

I detta fallet handlar det om hingstar som i nuläget går tillsammans (unghingstar). Hade varit smidigt om de även i framtiden hade kunnat fortsätta gå tillsammans, därav min fråga.

Har de alltid gått tillsammans så är det nog inga problem :) bara att fortsätta ha dem tillsammans och se vad som händer.
Där jag jobbat har de haft tre hingstar tillsammans. Två hade alltid gått tillsammans och sen tog de in en tredje, och de gick bra. Alla hingstar var vana att gå tillsammans med andra hästar och hagen var tillräckligt stor.
 
Sv: Att ha äldra hingstar tillsammans

Jag tycker också att det låter intressant! Hingsten här, som nu är fyra år, gick med två unghingstar fram till hösten då de var två år. Det gick jättebra, men vår hingst visade ganska tidigt att han ville bestämma och inte var helt bekväm med att ha de andra två i hagen. Det slutade med att han började jaga dem, och de fick flytta ut ur hans hage. Det finns ett antal ston på gården, men detta var under betesperioden så vi hade inga ston i närheten av grabbarna.

Sedan dess har han gått ensam, men jag tycker att det är ett tråkigt liv för en hingst att inte få ha kompisar, så jag går jämt och funderar på om det hade gått att ha honom ihop med ettåringen t ex.
 
Sv: Att ha äldra hingstar tillsammans

Stallets hingst går tillsammans med vallacker:) Fungerar jättebra så länge stoet han betäckt i år inte står bredvid hagen. Men det enda som händer då är att han jagar bort hagkamraten. Detta har bara hänt en gång.
Han har alltså betäckt sto i år, stoet står i samma stall och han klarar ändå av att gå med kamrater. Vallacker dock. Han har hellre sällskap än går själv.

När jag var liten skötte jag två shetlandshingstar som än idag går tillsammans. De leker och har skitroligt ihop, blir dock galna när de är ifrån varandra.
 
Sv: Att ha äldra hingstar tillsammans

En relativt känd tävlingsryttare (hoppning) som jag stod uppstallad hos skulle åka på semester och ställde därför ut stallet två äldsta hingstar på lösdrift tillsammans. Hästarna är runt 10 år.
I början slogs dom så mycket att det tom var blodspår i ridhuset där dom hade släppts ihop första gången. Sår över hela kroppen. :crazy:
Sen efter striderna gick dom bra ihop men det krävdes ju endel sår och blod så inget jag skulle riskera.
Fanns iofs massa ston på anläggningen men tror inte det var boven.
 
Sv: Att ha äldra hingstar tillsammans

Jag skulle säga att det beror helt på individerna, och ofta vet man inte förrän efteråt :crazy:

Min hingst (6 år nu) går jättebra att ha tillsammans med valacker/andra hingstar under höst, vinter och tidig vår - alltså så länge stona inte brunstar. Under sommaren går det inget vidare att ha honom med en valack ens, jag har provat och snabbt som attans tagit ut valacken igen. Att stå på stall med andra hingstar är dock inga problem, inte ens på sommaren.

Hans pappa hade jag inte vågat släppa in en annan hingst till oavsett tid på året.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp