Att göra med squash (recept)?

bettysmatte

Trådstartare
Tips på vad man kan göra med squash önskas! Mamma har planterat, och av plantorna och blommorna att döma så blir det nog många. Men vad kan man göra med dem??? Något som håller ett tag hade varit trevligt, för man kan ju inte äta all squash direkt när den mognar.

Sv: Att göra med squash (recept)?

Min mamma brukar göra så att hon gröper ur squashen lite, sedan steker hon köttfärs och kryddar, lägger köttfärsen i squashen och ungssteker tills squashen blir klar. Mums! :d

Inget som håller länge tyvärr. Men att ha i olika grytor och soppor måste ju fungera bra att göra i ordning och sedan frysa?

Vet inte om man kan torka squash? Som man kan göra med svamp, att det bara är att ha den torkade svampen i såser, soppor eller vad man ska göra. Borde gå att göra samma sak med squash (om man delar den i bitar såklart ;)?

Jag tärnar, kokar 3 minuter och använder sedan istället för potatis i potatissallad.

Eller "strimlar" med potatisskalare, kokar 2-3 minuter och använder istället för pasta.

Det blir jättegott!!!

Skär den längs med "långsidan" och grilla :d mums.

Lägg även här långa hyvlade bitar i färskpasta lasagneplattor tillsammans med rökt skinka, rulla ihop plattorna och lägg i en form, blanda krossade tomater med gullök och vitlök och häll över rullarna, strö över ost och gratinera i ugnen.

Använd i wok!

Ugnsbaka med andra grönsaker!

Lägg även här långa hyvlade bitar i färskpasta lasagneplattor tillsammans med rökt skinka, rulla ihop plattorna och lägg i en form, blanda krossade tomater med gullök och vitlök och häll över rullarna, strö över ost och gratinera i ugnen.

Oj, det här lät jättegott! :d

Jag brukar göra nåt liknande, slänger skivor i ugnen med en skiva mozzarella på varje skiva squash. Däremellan tomatsås (olivolja, krossade tomater, vitlök, svartpeppar, grönsaksbuljong, chili, lök, tomatpure, en skvätt spiskummin och en nypa socker). Blir otroligt gott!

KL

Jga gjorde precis en gratäng på:

squash, pasta, tomatsås, lök, vitlök, oregano, basilika, curry, tomatpuré, salt, peppar, soltorkade tomater, kidneybönor och ost! Gud så gott det blev. Och enkelt!

Mätt.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 305
Senast: Exile
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar