Newseum är det bästa muséet jag någonsin varit på, så det måste ni definitivt besöka! Räkna dock med att lägga många timmar om ni vill se allt, jag var där i 6 timmar och hade lätt kunnat fortsätta i två till... Man kan dock komma in på samma biljett dagen därpå också, så vill man dela upp det på två dagar kan det vara rätt praktiskt. Där finns så otroligt mycket intressant att läsa, och fotoutställningen med alla Pulitzer Prize-vinnare är helt fantastisk.
Georgetown har du också fått rekommenderat innan, men det tåls att rekommenderas igen! Kanonfin stadsdel där man gärna kan gå vilse lite och titta på alla söta hus. Georgetown Cupcakes är precis lika goda som de är kända, men kön ringlar sig också ofta lång på grund av detta..
Att gå en promenad runt hela Tidal Basin är också väldigt vackert, och man passerar massor av intressanta monument på vägen. Gör en avstickare och ät lunch i China Town, också en fin stadsdel!
Bethesda är en mysig liten förort till DC om ni vill komma ut utanför stan lite, och tunnelbanan går direkt dit.
För shopping rekommenderar jag att kika på butikerna Anthropologie (framförallt deras inredningsprylar) och Loft, men de är inte speciella just för DC förstås utan finns på andra håll också. WholeFoods för mat är också underbart, men även det finns på massor av håll i landet