Att göra halt

-Remont-

Trådstartare
Minns inte vilken tråd det var bara att den var här inne och att det egentligen inte hade med ämnet att göra så jag tänkte spinna vidare lite på det här istället...

Det var något om att göra halt och att man "drar" i tyglarna när halten görs.
Vilket helt ärligt fick mig att haja till.

Så hur gör ni halt?
För att använda tyglarna ingår inte i mitt sätt (mer än att stänga handen lite lätt om hästen inte är helt med på noterna) därför blev jag nyfiken på vilka variationer det finns.
 
Sv: Att göra halt

Minns inte vilken tråd det var bara att den var här inne och att det egentligen inte hade med ämnet att göra så jag tänkte spinna vidare lite på det här istället...

Det var något om att göra halt och att man "drar" i tyglarna när halten görs.
Vilket helt ärligt fick mig att haja till.

Så hur gör ni halt?
För att använda tyglarna ingår inte i mitt sätt (mer än att stänga handen lite lätt om hästen inte är helt med på noterna) därför blev jag nyfiken på vilka variationer det finns.

Jag sitter djupt i sadeln och tänker "göör halt", lyssnar inte hästen då så säger jag "ptroo". Men oftast så stannar han på det första.
 
Sv: Att göra halt

Jag sitter också djupt i sadeln, tänker "gör halt" och möjligen lyfter jag handen rakt upp någon centimeter. Sedan vi började med samling och tramp är det också jätteviktigt att jag är alldeles stilla i sätet för att få henne att bli stilla i halten.
 
Sv: Att göra halt

Stannar upp min kropp, stannar hästen inte säger jag whoa eller drar i tyglarna.
På vissa hästar trampar jag framåt i stigbyglarna.
 
Sv: Att göra halt

*kl*

Kan ju lägga till hur jag gör det också när jag ändå frågar alla andra. ;)

Själva halten: stannar upp min kropp, sluter om lite mer med lår och knän. Sen samma som em76 skrev: ger ett ljud och sen tygelkontakt om hästen inte lyssnar.
 
Sv: Att göra halt

För mig finns det stanna hästen och det finns halt.
Jag kan stanna hästen lite slentrianmässig och det kan gå till lite hur som helst - bara hästen stannar typ. Ibland behöver jag bara tänka "stanna" och gör då något halvt omedvetet med kroppen och hästen bara vet och ibland blir det lite mer osofistikerad "ponnyridning" :D
Att göra halt är för mig en övning som är fokuserad och samlad, jag gissar att det är den du är ute efter?

Ser först till att jag har en bra taktmässig samlad gångart; "ren" på tygeln (alltså helt fri i handen men med en närvaro mellan häst och mig i varje steg) och följsam för mitt säte. Detta kollar jag precis innan halten med halvhalter som sker mellan säte och hand. Sen gör jag lixom små halvhalter i varje steg in till halten. Halten bygger upp sig själv kan man säga genom halvhalterna på 2-4 steg, hästen trampar in och när den är "square" och still så ger jag handen för att belöna. För att få halten bra tycker jag det hjälper att verkligen tänka på att ge handen i halvhalterna så att hästen får rum, men inte ge bort handen utan mer tänka framåt bara. Jag får även för mig att jag lite trampar framåt med underskänkeln för att markera att det är halt vi gör, inte bara halvhalter. Jag reser även upp mig och "suger med mig" hästen just i de där "magiska" 2-4 stegen som tar halten.

Shit va flummit skrivet, men jag tror ganska så bra beskrivet ur min kroppsuppfattning.
 
Senast ändrad:
Sv: Att göra halt

Har så svårt att få whoa till halt. I min värld betyder det rygga :angel:

När jag rider gör jag halt genom att "tänka" stopp med hela kroppen. Hästen svarar väldigt fint på det. Just nu är halterna knappast "dressyrmässiga", hur ska hästen kunna stanna fint när jag inte kan sitta ordentligt? Jag har ont i kroppen, får låsningar och värk lite överallt så ridningen är inte direkt vacker från min sida.
När jag kör säger jag "stopp" eller "stanna" beroende på hur mycket tvärnit det måste vara (stopp betyder "stanna nu, genast!" och används när det hänt något) och tar lite i tömmarna.
 
Sv: Att göra halt

Jag har aldrig tidigare hört talas om någon som använder whoa för ryggning.
 
Sv: Att göra halt

På min gamla räv, som först det senaste året har varit mentalt redo för att på allvar jobba med halter och övergångar (och OJ vilken nytta det arbetet gör), gör jag så att jag samlar honom till något trampliknande de sista 2-3 stegen innan halten från skritt och trav, och något piruettgaloppliknande från galopp. Alltså en skänkel som ligger an, ramar in, rakriktar och samlar, en samlande sits, och så rider jag in i en hand som är i en stilla position men sluter sig. Det blir alltså halva men energiska steg in i halten.

Detta är dressyrhalten. Vill jag bara att han ska stanna så säger jag prrr.
 
Sv: Att göra halt

jag samlar honom till något trampliknande de sista 2-3 stegen innan halten från skritt och trav, och något piruettgaloppliknande från galopp. Alltså en skänkel som ligger an, ramar in, rakriktar och samlar, en samlande sits, och så rider jag in i en hand som är i en stilla position men sluter sig. Det blir alltså halva men energiska steg in i halten.
Bra beskrivning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 512
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp