Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt
Till TS
Har inte lusläst precis alla inlägg, då den dator jag använder är lite trött, så jag ber om ursäkt om frågan redan är ställd.
Jag undrar om ni har fått ordning på sköldkörteln? Om inte, så tror jag att problemet att gå ner i vikt är större än "normalt". Så, se till att få ordning på detta först.
Jag antar att du också äter massor av tillskott med folsyra och B12, för att ordning på de brister du har.
Sen tror jag att du skulle vinna en hel del på den "enkla" varianten att titta på GI. Och då tänker jag så här: om maten man äter ger en jämnare blodsockerhalt, under längre tid, så blir den naturliga följden att sockersuget minskar. Och detta kan göra att man, nästan omedvetet, äter mindre godis.
Jag själv brukar ha en påse mandel, nötter eller solrosfrön i skafferiet, som jag tar en näve av när jag blir akuthungrig, det är betydligt bättre än att ta några kakor eller godisbitar.
(sen kan en flytt ut på landet = besvärligt att fylla på godislagret göra sitt till, men det är en annan femma...
)
Sen vad gäller träning så förstår jag mycket väl problemet med att ryggen smärtar, eftersom jag har samma bekymmer när jag går långt. I mitt fall vet jag att jag är överrörlig i ländryggen och behöver jobba på att stärka bålstabiliteten så att jag är stark nog o magmusklerna för att motverka för mycket svankande. Ju mindre svank, desto längre promenader fungerar...
Kanske är detta en del av ditt problem också? Prova att vinkla om bäckenet genom att "dra in naveln mot ryggraden" när du går, står, rör på dig etc och se om det gör någon skillnad. I vilket fall som helst så kan det aldrig skada...
Jag undrar om det inte skulle vara klokt av dig att kontakta en sjukgymnast som kan ge dig ett träningsprogram som passar för just dig och dina kroppsliga förutsättningar. Jag vet inte om du har någon "fysisk" diagnos? Kanske kan du få gå i bassängträning på högkostnadskortet och då blir det inte så himla kostsamt i längden... Eller någon annan form av fysisk träning på recept? (jag vet inte riktigt hur det fungerar)
Annars skulle jag rekommendera dig just bassängträning i någon form. Vattenworkout/djupvattengympa kan vara väldigt effektivt samtidigt som det är skonsamt mot kroppen.
Något som också är skonsamt är att stå en stund på en crosstrainer, det är mjuka rörelser och man kan kliva av när kroppen säger ifrån. Scanna begagnatmarknaden för att hitta någon som du har råd att köpa.
Sist - jag tror att ett av problemen är att man vill att allt ska hända så himla fort, för annars ledsnar man. Och när man har så höga förväntningar är risken stor att man misslyckas och ger upp.
Kanske är det bättre att målet är "bättre kondition och välbefinnande" genom mer motion och lite bättre kosthållning. Låt bli vågen (finns fördelar med att inte ha någon...) och låt "för stora kläder" bli det som visar att något händer. Och, även om det känns hopplöst, låt det ta sin tid!
I ärlighetens namn kan jag tycka att det är märkligt att "vi" opererar resultatet av en beteendestörning utan att göra något åt beteendestörningen.
Eller hur!
Jag tycker det är så sorgligt att se att många i omgivningen har opererat sig och ja, de har gått ner i vikt efter operationen - men sen gått upp en massa igen. För det fungerar alldeles utmärkt att småäta på kakor och sånt även efter operationen...
En ytligt bekant blev tidigt besatt av att opereras och det blev precis som ovan. Nu, snart 10 år efter operationen, har hon satt igång att träna i stället - med önskad effekt både på vikt och välbefinnande. Tänk om någon hade kunnat övertyga henne om att börja träna innan hon lade sig på operationsbordet...