Att ge svårskodd häst lugnande!

Sv: Att ge svårskodd häst lugnande!

Att börja med kanske men löser det grundproblemet :confused:

Jag har oxå en svårskodd häst. Att verka går bra med då sömmen ska slås dit då rycker han och håller på. Han har varit så ända sen jag köpte honom för ca 4 år sedan. Det har endast varit en ägare innan och han är 11 år nu. Försökt "pressa" henne på info om det har hänt något men hon påstår att han alltid har varit rädd om sina hovar.

Har hört på omvägar att han blivit använd i någon maskin då de skulle sko honom själva osv.

Han blev lite bättre ett tag, men tyvärr så hade jag en "ostabil" hovslagare så gav honom stryk då han stod och ryckte, till det resultat att han blev ju inte bättre precis. Har nu en ny hovslagare som är guldvärd. Förra veckan var han här och stod säkert en timme och bara pratade och var lugn. Sen tog vi ut hästen ur boxen och skulle sko honom. Han har blivit "lite" lugnare nu när denna hovis skott honom i ca 1 år. Men han rycker fortfarande.

Vi har nu kommit överrens om att börja ge plegg för att se om det blir någon skillnad. Jag vill ju gärna ha kvar denna hovis då det är STOR brist på dessa här hos oss. Vill ju inte gå tillbaka till honon som gav min häst stryk. :mad:

Hej!
Jag var tvungen att droga min häst i flera flera år tills jag fick en ny fantastiskt hovslagare som med sina tricks har fått hästen att bli hur snäll som helst

fio. skrev:
Hej!
Jag var tvungen att droga min häst i flera flera år tills jag fick en ny fantastiskt hovslagare som med sina tricks har fått hästen att bli hur snäll som helst

Nu var det inte jag som höll i denna tråd men jag måste bara få fråga, varför var du tvungen att droga honom? Jag förstår att han var svårskodd, men problemet kunde ju inte ligga så långt ner eftersom det räckte med att byta till en "fanstastisk hovslagare med tricks" Hade du alltid behövt göra detta? Ägare innan? Ngt obehagligt som hade hänt?

Jag har köpt en häst som tydligen var ett "as" att sko bak. När det var dags att sko henne lät jag helt enkelt bli att tala om det för hovis :devil:
Inga problem alls! Hon var lite vinglig när han tog bakbenen, men då ställde han henne så att hon kunde luta sig mot en vägg så var problemet löst. ;)

Jag tror att mycket handlar om att människorna runt hästen blir stressade och nervösa så de smittar djuret. Ger man lugnande slappnar man dessutom av själv så att hela stämmningen i stallet blir bättre. Ser inga fel i det, allt för att hästen skall må så bra som möjligt!

Sliver skrev:
Nu var det inte jag som höll i denna tråd men jag måste bara få fråga, varför var du tvungen att droga honom? Jag förstår att han var svårskodd, men problemet kunde ju inte ligga så långt ner eftersom det räckte med att byta till en "fanstastisk hovslagare med tricks" Hade du alltid behövt göra detta? Ägare innan? Ngt obehagligt som hade hänt?

Ja, jag tror hon blev sömnstucken första gången hon fick skor bak , sedan blev hon helt vild efter det , fullblod och överkänslig som hon är så räckte det för att hon skulle få panik och det gick inte ens att lyfta fötterna bak ett tag, det gick bra att verka men att försöka slå på en sko då slog hon nästan runt på stallgången av skräck eller panikkänsla eller något.
Det blev inte vips bra när jag bytte hovslagare och slutade droga henne men det blev succesivt mkt bättre ( tog nog 3-4 skoningar) och idag som vilken vanlig häst som helst. Den hovslagaren håller ju mkt på med horsemanship och sådant så han fixade det ganska lätt, det är inte så vanligt häromkring att hovslagarna är NH-tränade eller vad man nu skall säga.
Jag vet inte hur långt ner problemet låg men det var problem nog som räckte för att dom förra hovslagarna inte ville sko henne odrogad, eller det gick inte ens.

Min nuvarande hovslagare ville inte droga henne utan ville att hon skulle förstå vad han gjorde och jag var ju glad för det och hästen har ett stort förtroende för honom.

Senast ändrad av en moderator:

Min pålla har aldrig gått skodd men så fick hon fång och skoddes med fångskor för 6 veckor sedan och det gick jätte bra, men så skulle hon skos om i måndags o då blev hon som en vildhäst, att verka o så gick bra men när sömmen skulle slås på så fövandlades hon till en :devil:. Tror att jag skall försöka ge henne nått lugnande nästa gång.

Essie skrev:
Att börja med kanske men löser det grundproblemet :confused:

Tycker inte du att det löser grundproblemet om hästen efter att par gånger med lugnande är lugn vid skoning även utan lugnande?

Köpte en häst ifrån ett stort stall i Holland för några år sedan väl medveten om att man sa att det inte gick att sko hästen utan att injicera lugnande medel. Hästen visade sig vara mycket rädd om bakbenen och vi gjorde som vi blivit tillsagda och gav den lugnande medel inför skoning. Först hade vi vetrinär att injicera lugnande medel inför skoning, senare fick vi lugnande medel i pulverfrom utskrivit av en hygglig vetrinär. Efter ungefär ett halvår hade vi turen att göra bekanskap med en ny hovslagare som sa att låt mig pröva att sko utan att ni ger lugnande medel. Sätt på kaffepannan och fram med morötter, det får ta den tid det tar ! Det tog långt över en timme att sko de första gångerna men idag skos hästen utan något lugnande medel lika snabbt som några andra hästar i stallet och den är inte längre rädd om sina bakben. Nyckeln i vårt fall var en avslappnad hovslagare med stor känsla för hästar som gav sig god tid att först bekanta sig med hästen innan han i lugn och ro började sko.

Ja, det är ju det jag är på jakt efter också. Jag letar just nu med ljus och lykta efter en hovslagare som verkligen har tålamodet för min häst, en hovslagare han kan få förstroende för. Men det är inte så lätt att hitta. :(
Den hovis jaghar nu är duktig men han har varken tid eller ork till den tidmin häst behöver, så tills jag hittat den hovis jag behöver så fortsätter jag såhär. Ni får gärna tipsa mig om bra hovslagare. :bow:

Till alla:
Min hästs problem ligger inte i snedhet eller liknande, är öertygad om detta då han inte har några problem med att lyfta hovarna och hålla dem uppe länge utom vid skoning och när man ger honom lugnande så är det inga problem heller. Jag tycker att om det vore ett fysiskt problem så skulle det finnas kvar oavsett människo och oavsett lugnande medel eller ej. Tror detta problem är helt psykiskt. :crazy:

En kompis till mig pleggade sin häst när han skulle skos,han snedtände och vart komplett galen! :devil:

yeha! Bäst att ta det försiktigt med droger till hästarna!!

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 706
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar