Sv: Att ge svårskodd häst lugnande!
Hej.
Det började med att jag köpte en 5årig ohanterad hingst, som endast var verkad en gång (det var efter vet på besiktning sa till på skarpen, vet ej hur det gick men kan inte ha gått bra som de sa).
Gick inte att lyfta benen på honom eller så när jag fick hem honom.
Var tyvärr tvungen att tvinga upp benen på honom och sen markera att man inte sparkar på den som håller...räckte med två gånger efter det kan man lyfta utan problem.
Sen skulle han få skor, inget fungerade han var mer eller mindre livsfarlig. Fick rekommendationer av flertalet hovisar att avliva honom då han var så farlig.
Vet kom ut och gav pleg men det gjorde honom bara ännu argare...
Efter ca ½år och många försök och en häst som knappt kunde gå då hovarna var så nedslitna, tyckte vet att vi skulle pröva domosedan. Vilket fungerade utmärkt, visst fick han en jätte dos (vanlig dos är tydigen runt ca 0,6-7 Han fick 1,8 som start då vanlig dos inte räckte).
Då äntligen lyckades vi.
Sen fortsatte vi med detta ett bra tag men kunde sakta men säkert minska dosen.
Hade provat med olika hovisar och efter ca 5 st hittat en jag trivdes med och som var beredd att försöka om vi kom på något bra sätt....
Det blev han som var med när vi använde domosedan sen.
Efter ca 3 år var vi nere på ca 0,5 i dos då han nästan blev "groggy" bara vet kom till stallet hihi.
Jag testade faktiskt ingen skoning utan lugnande mera. Hade liksom inget val + att det gick så bra i och med att vi hela tiden kunde minska dosen.
Sen vart vet sen en dag när hästen skulle skos så vi började utan henne. Skorna var redan av då jag tagit av dem tidigare...
Vi skodde faktiskt 3 skor utan något alls och med långa pauser imellan men snabbt arbete med hoven uppe...
Sen kom vet och skulle raspa så vi tog sista skon med sprutan.
Flyttade tyvärr innan nästa skoning och vid den kunde vi inte börja innan vet.
Efter ytterligare ½år tyckte min hovis att vi skulle be vet om ett medel han hört talas om, det är tydligen som pleg men i pulver form som man kan ge själv.
Använde det 2 gånger och har sen dess aldrig använt något medel mera och det är nu 2 år sen...
Riktigt skönt får oss alla men tror hästen saker sin berusning.....
Bara för att man använder lungande ett tag vid tex skoning så kan det gå över sen....
Men var noga med att hitta en förstående och tålmodig hovis som du trivs med....
Jag resonerade så att varför riskera både människor och häst när det finns lättare vägar??
Och uppenbart gjorde jag rätt då det nu inte är några problem längre.
Då jag hade det som jobbigast med att inte kunna sko frågade jag här inne varav de flesta var helr emot att använda lugnande och sa träna träna träna... men har man en häst som
knappt kan gå för han är så nedslitan så har man inte mycket att välja på....
Lycka till och fråga gärna om du undrar något??