Att ge svårskodd häst lugnande!

L

Lord Owen

Vad tycker ni om att ge en svårskodd häst lugnande (så att den inte kan hoppa omrking) för att sedan om det går bra dra ner på dosen och sedan helt sluta med det om hästen verkar trivas? Vad har ni för erfarenheter av att ge lugnande till hästar som inte vill bli skodda? Vad kan man annars göra åt en häst som bara rycker undan benet vid skoning? :confused:

Min häst blev tvångsskodd på Irland (vad jag fått höra) och är väldigt nervös vid skoning. Det går bra att verka alla fyra och att sko frambenen, har en lugn och bra hovslagare och jag står samtidigt och lugnar honom men han är ändå lite stirrig men det går. Men på bak går det inte att sko utan lugnande, det är en säkerhetsrisk för både hovis och hästen då han rycker sig loss och dansar runt. Så detta är alltså varför jag undrar om era åsikter kring lugnande vid skoning. :D

Sv: Att ge svårskodd häst lugnande!

Det ar manga hastar som maste fa lugnande vid skoning, klippning mm. For det mesta ger man inte lugnande for hastens skull, utan for de som arbetar med hasten.
Ge hasten lugnande vid skoning om hasten behover det och hovslagaren vill att hasten ska fa det.

Dock undrar jag hur man tvangsskor en hast??? En hast ar en stark varelse som later sej skos, da vi tranar hasten till detta. Jag vet att man pa Island kan binda hastens ben och falla den till marken, men pa Irland har man inga sadana knep....dessutom ar det svart att fa tag pa en hovslagare som vill sko en "jobbig" hast. Det finns gott om snalla och lugna hastar att sko, sa varfor skulle de vilja ta pa sej extra jobb med risk for att skada sej sjalva??

jag ger min 2 aring lugnande hemma, har gjort 2 ggr nu for att hon har varit helt vild innan, sa vi kommer gora det nagra ganger till, sen trappa ner och sluta med det..
hon har varit sadan enda sen jag kope henne nar hon var 6 man, da hade hon verkats en gang innan och davarande agarna sa att "det hade ju gatt sadar"...sa det fick jag erfara sen *morr*

jag tycker det ar helt ok att ge dem lugnande om det verkligen behovs, bade for hovslagarn och hastens basta, men for den delen ska det inte anvandas for bekvamlighet el liknande.

jag har aven sett att de ger lugnande har i Texas, Usa till hastarna..sa det verkar vara ratt sa vanligt om det inte fungerar som de ska..

Jag tycker det är en säkerhetsgrej för hovslagaren. Och hovslagaren kan också avgöra ifall man kan trappa ner på användandet. Beroende på medel finns viss risk för tillvänjning - man måste använda mer och mer. Men om hästen under tiden lär sig att det inte är så farligt att bli skodd och hela situationen avdramatiseras så kan man istället trappa ner. Det viktigaste är enligt min åsikt att ha en bra dialog med hovslagaren så att han gärna kommer till min häst och inte utsätter sig för fara. :-)
/nocke

Kan tyvär bara instämma, lugnande medel kan vara nödvändigt för att man som hovslagare skall kunna göra sitt jobb.
Var hos en kund häromdagen, tyvärr visade sig det att hästen varit sjuk ach led av sviter, sparkade och var lite besvärlig, och som alla vet, hästar e starka o hovar är hårdare än hovisar :crazy:
Att ge lugnande om det behövs är inget man skall skämmas för, hästen behöver ju få en lugn tillvänjning om inte varje hoisbesök skall bli en pina för djuret.
O sen kan det ju vara svårt att få hovisen att dyka upp om h*n blir sparkad....

ramonarunds skrev:
Dock undrar jag hur man tvangsskor en hast??? En hast ar en stark varelse som later sej skos, da vi tranar hasten till detta. Jag vet att man pa Island kan binda hastens ben och falla den till marken, men pa Irland har man inga sadana knep....dessutom ar det svart att fa tag pa en hovslagare som vill sko en "jobbig" hast. Det finns gott om snalla och lugna hastar att sko, sa varfor skulle de vilja ta pa sej extra jobb med risk for att skada sej sjalva??

Jag vet inte OM det gjorde det, det är vad jag fått reda på av förra ägaren, att de tror att han blivit misshandlad i samband med skoning eller liknande. Själv har jag ingen aning egetligen....tycker det verkar mer som han fått ett ordentligt sömstick då han reagerar när man bara spika i sömmarna sas. Men jag vet inte. :crazy:

Ja, för min del (eller hästens) så kunde hovis lika gärna spika en söm genom handen på sig själv som i hästhoven så som min häst hoppar runt. :crazy:

Verkar som lugnande är lösningen då. Man vill ju inte att hovslagaren ska säga tack och hej och "säga upp sig".

Hade en ponny som var jätte svår att sko men det räckte med sällskap av en annan lugn häst

Hakar på tråden eftersom jag har en ettåring som inte riktigt vill vara med på det här att raspa hovarna. Vi har funderinar på att plegga henne nästa gång hovis kommer för att ta udden av det läskiga. Naturligtvis behöver vi träna mer på detta också under avdramatiserade former. Vilken dos ska man börja med för en ettåring som väger ca 175 kg? Nu finns väl inte plegicil längre? Finns det något annat liknande preparat? Det blir ju litet dyrt att ta ut veterinären för att ge lugnande varje gång...?! Mayara

Vet inte exakt vad min häst får för lugnande (ansvarigt av mig att inte kolla) men på tre "sammankomster" har vi gått ner från 0,5 mg till 0,4 mg idag. Och det går bättre och bättre men han blir fortfarande stressad så fort han fattar att det är "dags" sas.
Vad ger ni till era hästar, vilket medel och hur mkt?

Mitt sto skulle skos bak i måndags och det gick inte, så jag kommer få göra som du. Ge lugnande vid skoning. Vi kommer åka till kliniken där min hovis är ibland och få hjälp där. Tråkigt eftersom hon är så fin att verka och sko fram, men bak var det omöjligt och min hovis medelade att han vill gärna jobba nästa dag oxå.... Och jag förstår honom, plegg funkar inte på min dam, bremsen gick inte heller. Det gick lite bättre när jag höll på själv att slå på hennes hov, men jag kan ju inte sko, kanske dax att lära sig??? :confused:
Jag kunde fått sko ifall jag vetat att jag skulle fixa det eftersom min häst har mer förtroende för mig än för hovis.

Enligt förra ägaren har hon aldrig råkat ut för något men vad vet jag??? Hästen får panik idag och eftersom hon måste ha skor på sig bakannars halar hon och kan skada sig. Och jag vill inte stå med skadad häst bara för en sådan sak... :crazy:

Senast ändrad:

Hej.
Det började med att jag köpte en 5årig ohanterad hingst, som endast var verkad en gång (det var efter vet på besiktning sa till på skarpen, vet ej hur det gick men kan inte ha gått bra som de sa).
Gick inte att lyfta benen på honom eller så när jag fick hem honom.
Var tyvärr tvungen att tvinga upp benen på honom och sen markera att man inte sparkar på den som håller...räckte med två gånger efter det kan man lyfta utan problem.
Sen skulle han få skor, inget fungerade han var mer eller mindre livsfarlig. Fick rekommendationer av flertalet hovisar att avliva honom då han var så farlig.
Vet kom ut och gav pleg men det gjorde honom bara ännu argare...
Efter ca ½år och många försök och en häst som knappt kunde gå då hovarna var så nedslitna, tyckte vet att vi skulle pröva domosedan. Vilket fungerade utmärkt, visst fick han en jätte dos (vanlig dos är tydigen runt ca 0,6-7 Han fick 1,8 som start då vanlig dos inte räckte).
Då äntligen lyckades vi.
Sen fortsatte vi med detta ett bra tag men kunde sakta men säkert minska dosen.
Hade provat med olika hovisar och efter ca 5 st hittat en jag trivdes med och som var beredd att försöka om vi kom på något bra sätt....
Det blev han som var med när vi använde domosedan sen.
Efter ca 3 år var vi nere på ca 0,5 i dos då han nästan blev "groggy" bara vet kom till stallet hihi.
Jag testade faktiskt ingen skoning utan lugnande mera. Hade liksom inget val + att det gick så bra i och med att vi hela tiden kunde minska dosen.
Sen vart vet sen en dag när hästen skulle skos så vi började utan henne. Skorna var redan av då jag tagit av dem tidigare...
Vi skodde faktiskt 3 skor utan något alls och med långa pauser imellan men snabbt arbete med hoven uppe...
Sen kom vet och skulle raspa så vi tog sista skon med sprutan.
Flyttade tyvärr innan nästa skoning och vid den kunde vi inte börja innan vet.
Efter ytterligare ½år tyckte min hovis att vi skulle be vet om ett medel han hört talas om, det är tydligen som pleg men i pulver form som man kan ge själv.
Använde det 2 gånger och har sen dess aldrig använt något medel mera och det är nu 2 år sen...
Riktigt skönt får oss alla men tror hästen saker sin berusning.....
Bara för att man använder lungande ett tag vid tex skoning så kan det gå över sen....
Men var noga med att hitta en förstående och tålmodig hovis som du trivs med....

Jag resonerade så att varför riskera både människor och häst när det finns lättare vägar??
Och uppenbart gjorde jag rätt då det nu inte är några problem längre.

Då jag hade det som jobbigast med att inte kunna sko frågade jag här inne varav de flesta var helr emot att använda lugnande och sa träna träna träna... men har man en häst som :cool: knappt kan gå för han är så nedslitan så har man inte mycket att välja på....

Lycka till och fråga gärna om du undrar något??

min ponny har oxå blivit "våldsverkad" tidigare, men tack vare minfantastiska hovslagare har vi inte behövt ge lugnande pga att han tagit sig tid att lära känna ponnyn när han varit där för de andra hästarna, samtidigt som vi tränat på att lyfta ben osv, innan han tog itu med henne. Ett tips kan vara att be hovslagaren ta av sig hovslagarförklädet och inte dra fram hela vagnen med grejer utan bara ta med det som behövs i närheten av hästen, om det är just hovslagaren den är rädd för.

Jag har haft en islänning som var väldigt svår att sko bak. Han var rädd och nervös. Jag använde plegg i rejäl dos kanske under ett halvår.Efter hand och med mycket tålmodig och lugn hovslagare så blev det bättre. Tillslut gick det bra utan.

Jag ser inge fel i det.. hästen måste ju skos det är ju för hästens bästa.. Dock har jag aldrig hört talas om någon som hargjort detta.
Men är hästen extremt vanvårdad så kanske man kan behöva ge den lugnande för att sko omhovarna är i dåligt skick!

Anser också att det är upp till hovslagaren lite också att tala om hur jobbigt han upplever det.Man måste ju diskutera med sin hovis om olika "problemlösare".Min hovis är en ängel, han ger sig aldrig o sen får det ta den tid det tar.Märk nu att han inte på något sätt tvingar hästen utan allt sker på hästens villkor,efter en stund går allt mycket bättre likaså för var gång.Men diskutera med din hovslagre och försök att lösa det så bra som möjligt för hästen och hovslagarens bästa.
-------------------------------
Jag menar nu inte er som pleggar era hästar för nödvändighetens skull men många gånger ger man plegg alltför lätt istället för att hjälpa hästen över den svåra biten,vilket inte alltid hjälper att droga ner hästen gång efter annan.

Jag förstår vad du menar. Jag skulle önska att det gick att göra på det sättet med min häst också men jag tror inte att tiden spelar så stor roll i mitt fall. Så fort du börjar med något han inte gillar så drar han åt sig hoven och om du då fått på halva skon så sitter den ju inte så stadigt och hästen skrämmer upp sig själv. Hovslagaren kan inte heller vara säker på om han kommer slå sömmen i handen eller på rätt ställe. I mitt fall väljer jag av säkerhetsskäl, både för hovlagaren och hästen, att ge lugnande. Men imorgon ska vi testa utan igen då vi dragit ner på dosen så pass att det borde gå utan. Problemet är ju att allt går bra fram till du ska slå på skorna, just den känsligaste boten och jag vill ju inte ha skador. :crazy: Får hoppas det går bra imorrn bara! :) Så kanske plegg inte behövs mer.

Varför inte försöka komma till botten med själv problemet ist för att bara bota ett symptom??? Träna hästen med hjälp av positiv förstärkning så att motivationen ändras hos hästen och framför allt ta reda på om hästen har ont nånstans, kan vara sned i bäckenet/manken vilket kan göra det väldigt svårt för hästen att stå på tre ben.
Försök också bena ut vad det är i själva skoningen/verkningen som hästen reagerar över. Är det raspen, ljudet, hamrandet på sömmarna, hovslagaren, att vara fasthållen, svårt med balansen mm?? Listan kan göras lång men det är viktigt att komma fram till vad det är som orsakar obehag, kan vara flera i kombination. Sen jobbar man med var och ett var för sig tills man kan sätta ihop alla och göra det man ska.

Mycket beröm och tid är det som hjälper. Få hästen att tycka och känna att det är det bästa som finns att tex lyfta på hovarna. Gör den situationen till något JÄTTE positivt och gör det i små, små steg.

Jag vet vad problemet är, eftersom jag får göra vda jg vill med honom, JAG skulle kunna sko honom. Det handlar om tillit. Men det har tagit ett år för mig att komma så långt och jag är med honom flera timmar varje dag.

Man har kanske inte tid att vänta, hans hovar var helt söndertrasade och behövde skos för att de inte skulle gå helt sönder. Men visst, det är klart att det får ta tid! Det tar alltis ungefär 3-4 h att sko honom. Och det är inte för att han bråkar utan för att vi tar det lugnt.

Sedan har hn blivit kollad av massör, han är ojämnt musklad i bak men det ska inte inverka på detta.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 706
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar