Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Är det en metod ni hört talas om eller kanske till och med använt er av?

Är i FB medlem i en hundgrupp där just denna metod kom upp i samband med att hunden hotar eller biter. Man ska alltså då "strypa ut hunden" och på så sätt få hunden att ge upp/ ge vika för dig som ledare.

Har ont i magen nu när jag läst detta och vad jag förstått är det etablerade uppfödare som "tipsar" om metoden mot hundar som försöker ta över ledarskapet.

Sv: Att ge hunden en " nära döden upplevelse"

Jag blir tyvärr inte ett dugg förvånad. Folk är idioter.

Men fy, finns det verkligen människor som utan dåligt samvete kan utsätta sin hund för det?
Varför blir jag fortfarande förvånad?

Rent djurplågeri enligt min mening. Gissningsvis (förhoppningsvis) även enligt djurskyddslagen.

Aldrig hört talas om, skulle aldrig använda och mår illa vid blotta tanken. Får en alfarullning att framstå som mesig.... :-( Låter som misshandel och inget annat.

Är det en metod ni hört talas om eller kanske till och med använt er av?

Är i FB medlem i en hundgrupp där just denna metod kom upp i samband med att hunden hotar eller biter. Man ska alltså då "strypa ut hunden" och på så sätt få hunden att ge upp/ ge vika för dig som ledare.

Har ont i magen nu när jag läst detta och vad jag förstått är det etablerade uppfödare som "tipsar" om metoden mot hundar som försöker ta över ledarskapet.

Jag har sett det. Jag tog över en rottishane och mitt ex hade haaft rottis innan och han skulle ta ur min hund hans hundaggressivitet på det viset.... Han fick inte gå ut med min hund sen..... Jag tyckte det var hemskt och inget jag någonsin skulle använda.

Kanske vore bra om någon "tipsade" djurskydd och SKK om dessa etablerade uppfödares metoder?

Jag hade heller aldrig hört talas om något liknande och kommer inte kunna ta dessa personer på allvar igen.
Tydligen är det inget som rekommenderas att vem som helst håller på med då det enligt den undertecknade är svårt att avgöra om hunden gett upp eller bara "låtsas"...

Problemet är väl att det är svårt att bevisa att det används? Några ord på fb som lätt kan raderas.

Jag har sett det. Jag tog över en rottishane och mitt ex hade haaft rottis innan och han skulle ta ur min hund hans hundaggressivitet på det viset.... Han fick inte gå ut med min hund sen..... Jag tyckte det var hemskt och inget jag någonsin skulle använda.

:eek:

Jag undrar också varför jag fortfarande blir förvånad!:rage:

Usch, vad jag blir illa berörd och ledsen av det här :(

Jag har hört om en liknande eller samma metod, men för ett annat syfte. En person jag känner (som har amstaff, vet dock inte om det är relevant för historien) har sagt att om en hund attackerar en annan hund (eller människa eller annat djur, för all del) så är det säkrare att strypa hunden tills den släpper än att försöka få den att släppa på annat sätt, eftersom det bara kan trigga hunden mer om man börjar dra eller "kampa" med den om "bytet".

:eek:

Jag undrar också varför jag fortfarande blir förvånad!:rage:

För at ge lite hopp om mänskligheten mitt ex var genomond och behandlade oss på samma sätt så. Jag avlivade hunden senare troligtvis mkt på grund av hans behandling när jag vände ryggen till.

Jag tog över en annan hund efter honom efter vår seperation bara för att jag visste hur han var.

Det roligaste var att han sa jag skulle förstöra hunden för att jag mjäkade med en rottis. Man måste vara hård emot en rottis :banghead::banghead: Jag har dock aldrig använt metoden jag kör den humana varanten försöker göra det positivt istället.

Om någon funderar på att använda metoden så gör det inte. DEt enda den handlar om är makt och se sitt djur blir *svimfärdig* för att få luft kan mer än väl väcka syner man inte vill ha när man går och lägger sig. Jag kan tillägga hans metod funkade inte mer än en ostabilare hund som ville döda den andre hunden mer....

Ja, jag har sett det användas och nej, det är inget jag skulle få för mig att använda. Annat än som panikmetod för att avbryta ett slagsmål. Det finns dock minst en bukefalist som skrev flitigt för ett par år sedan som tyckte att kräksnaror var utmärkta redskap.

Sedan är det inom vissa kretsar nästan nödvändigt att ge hunden en "nära döden upplevelse" när hunden gör något förbjudet. Det behöver inte vara just stypningar utan det finns tyvärr gott om andra sätt att skrämma skiten ur sin hund :(. Jag tycker inte det är någon som minskar, snarare tvärtom. I alla fall får jag den uppfattningen när jag läser på forum, när folk skriver att man "fjantar runt" när man tränar med positiva metoder och att om man får bra resultat så beror det på att hunden inte är av någon verklig kaliber.

Jag är inte förvånad, är med i en grupp där flera förespråkat att ge hunden stryk ibland för att den mår bra av det och "vet sin plats" och "lär sig något". Flera har även "erkänt" att ja, de slår sin hund. De som ifrågasatt det med att de aldrig skulle slå sin hund & att det är djurplågeri har fått höra saker som "du har en xxxx (liten hundras) va? där ska ju allt vara enhörningar, rosa moln, köttbullar och gulligull :grin:".

Vad finns det för idioter!?!? Hur kan man ens komma på tanken.. Enda gången jag har varit med om att någon försökt strypa sin hund va när min egen blev attackerad och den attackerande hunden vägrade släppa taget. Då va det i en akut situation men inte tusan hjälpte det i ett "lärande syfte", hunden försökte attackera på nytt så fort vi fått loss den.
Förstår ärligt talat inte vad det är för fel på folk som gör så.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 630
Senast: jolan
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 346
Senast: krambanan
·
Hundhälsa Hejsan, ni som behövt banta er hund, hur gick ni tillväga? Jag känner mig som världens sämsta hundägare, som blivit så bedrövligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 422
Senast: Fiffi1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V