Att fota ljusa bilder

Apollo 13

Trådstartare
Jag behöver lite råd och tips på hur jag ska få till detta.
Jag är väldigt dålig på att använda mig av ljus, det blir lixom aldrig så snyggt som man vill :p

Men, jag skulle vilja få till ljusa bilder, vilket jag aldrig lyckas med. De blir bara överexponerade istället för att få en ljusare ton.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på inställningar för att få en liten hänvisning om ung vart jag borde ligga.
Lägg gärna in bilder, beskriv hur ni arbetat med ljuset och skriv gärna inställningar.
Hur mycket arbetas liknande bilder i PS? Jag har iiiingen koll på PS, redigerar aldrig mina bilder..

Det är bilder ung som dessa jag är ute efter. Motivet är inte det viktiga utan ljuset.

20062012-_ANG0036.jpg


elle_01_0f8ccc8_1208686372_1208891260_3611391.jpg


asas_502a36d6ddf2b314d2000012.jpg
 
Sv: Att fota ljusa bilder

Jag skulle tro att bilderna är redigerade. Ett sånt ljus fixar man ju enkelt genom att lägga till typ en sepia/antik effekt.
 
Sv: Att fota ljusa bilder

Jag är besatt av ljus :D

Mina random tankar:

Kvällsljuset är härligt gyllene och rött nu på hösten - passa på!
Och ljuset efter regn kan vara alldeles fantastiskt!
Plåta inte i klart solsken, då blir det så hårt ljus. Växlande molnighet is the shit.
Bokeh får du när du använder stora bländare.
Använd gärna vitbalans för skugga/molnigt, då får man ofta liksom gratis finljus ;)
Lär dig att använda din placering på det allra bästa sättet, särskilt i motljus. Yoga är för mesar...
Tänk ljusriktning, precis som man tänker vindriktning när man spårar. (Åh herregud, vilka tydliga direktiv va? :angel:)


Och i photoshop kan du ändra "temperatur" på en bild ganska enkelt, men det är såklart enklare att göra det mesta jobbet i kameran.
 
Sv: Att fota ljusa bilder

Åh.. är du säker på att du inte vill komma hem till mig och hålla en liten kurs? :angel:

Vad är Bokeh för något? Jag försöker ofta fota med stor bländare eftersom det ofta ger mycket mer färger :love: Men sen har jag fastnat vid att också gärna ha en snabb slutartid.. och då blir bilderna ofta mörka men väldigt färgstarka. Jag älskar sådan bilder, men.. det känns väll lite som att man kanske borde variera sig lite.. iaf nån gång ibland :D
 
Sv: Att fota ljusa bilder

Det jag fotar mest med är mitt Tamron 2.8

Säg till när du kommer till sthlm så blir jag din kund ;)
 
Sv: Att fota ljusa bilder

Åh vilken bra tråd.

Jag försöker också få fint ljus på mina bilder, Men jag lyckas inte riktigt. Jag lyckas inte få vackra färger och bra ljus;

smadjur_by_eldfuxen-d5egaah.jpg
 
Sv: Att fota ljusa bilder

2,8 är skitbra all härja loss med. De objektiv jag använder mest är 1,8 :)

Jag tycker att du variera slutartiden och experimentera ordentligt nästa gång det är skönt ljus ute. När jag plåtar natur eller stilleben eller annat som inte rör sig, kan jag vara nere på relativt långa slutartider, bara för att försöka fånga ljuset på det mest ultimata sättet. Och färgernas intensitet är sprättlätt att ändra i photoshop.

Och på tal om photoshop, så behöver du egentligen bara använda två funktioner till att börja med:
En för färg: förslagsvis färgbalans eller nyans/mättnad
En för ljus/mörker/kontrast: förslagsvis nivåer eller kurvor

Photoshop är verkligen fantastiskt. Jag har en del analogt fotograferande i bagaget, och jag ser gärna photoshop som mitt mörkrum. Jag gör liksom samma saker i photoshop som jag gjorde när jag framkallade film och bilder när jag var tonåring.
 
Sv: Att fota ljusa bilder

Ljuset är det inget fel på, det är temperaturen som inte riktigt stämmer.
Här är det kallt, och väldigt grönt-gult, och för att du ska hitta det där sköna ljuset behöver du mer värme; rött-gult. (Jag kan till exempel tänka mig att hästarna är mer bruna/röda i verkligheten än på bilden.)
Det enklaste sättet att ändra det redan i kameran är genom att ha koll på vitbalansen.

Och här är det stor skillnad på ljuset i ljuset och ljuset i skuggan; gräset ser nästan grått ut, medan träden nästan är neongröna.
Nu är det ju visserligen inte riktigt helt lätt att flytta på hästarna och säga "Bra! Och så stegrar du sådär igen, precis som förut med gärna i den här vinkeln.." ;)
 
Sv: Att fota ljusa bilder

Och ändringstiden hade gått, så det får bli ett inlägg till:

Jag tog mig friheten att pilla lite:

smadjur_by_eldfuxen-d5egaah.gif

(obs att det är en gif, och alltså har färre färger än originalen)

Och det jag har gjort är att byta temperatur, göra hela bilden mörkare (!) och ta bort mycket av "neonfärgen". Ljuset känns trevligare när det blir mjukare, och det blir mjukare när det blir mer balans mellan det mörka och det ljusa. Mindre kontrast och mer balans, alltså. Och just grönt kan bli väldigt jobbigt, det är viktigt att möta det med mycket rött.

Det är inte direkt något magiskt sagoljus i den här bilden i och med att det är så pass olika ljus på olika ställen, men det gäller att jobba med det man har :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att fota ljusa bilder

Har ett 1.8 men det är fast så det undviker jag..

Gick en fotokurs på fotografiska för ett år sedan och hanterar normala bilder rel hyggligt. Men så fort de ska bli lite kreativt och jag försöker ha en tanke bakom det så blir det pannkaka.. Jag försökte leka lite, men batteriet dog efter två min och det jag fick blev bara överexponerat... Men jag tror att mycket ligger i att jag alltid tar i så mycket när jag försöker förändra...

Ps skulle jag verkligen vilja kunna.. Har försökt mixtra lite i andra program och tycker allt fungerar så sjukt segt och då tröttnar jag :angel:
 
Sv: Att fota ljusa bilder

Och jag som ÄLSKAR mina fasta, det är så himla mycket bättre att ha zoomen i fötterna :angel:
Ju mer du provar och grejar med olika inställningar, desto mer lär du dig - och då kan du ta kontroll över bilderna på ett annat sätt än tidigare :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 891
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 287
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 773
Senast: TinyWiny
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 474
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp