Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vart i Holland bor du och hur många stall har du varit i om du kan generalisera så till den milda grad?Nej, hästarna i Sverige har det otroligt bra.
Jag var tvungen att skaffa eget stall så jag kan ha mina ute och i en vettig miljö.
Här i Holland går hästarna inte ut vintertid utan står inne jämt. Ofta i mörka stall. Om man har tur kan man hitta stall där de får vara ute 1 timme i en liten grushage, då ska alla hästar dela på den hagen så det blir 1 timme var.
På sommaren är det likadant då får hästarna gå ut kanske 2-3 timmar i en liten gräshage.
Och många stallmiljöer är hemska, de har inte kommit särkilt långt med djurskyddet här, stora hästar står i pyttesmå boxar helt böjda i kropparna för att få plats, ingen social kontakt mellan boxarna. Min häst fick magsår efter 3 veckor här i inackorderingstall. Kvalitén på höet här ska vi inte ens prata om, jag kör 14 mil för att köpa importerat hö med min trailer. Så det är inte som hemma, det är det inte. Har sagt till min man om det händer mig något får han Aldrig sälja min häst här utan han ska hem till Sverige!
Länder vi pratat om är södra Frankrike eller södra Italien, beroende på klimat.
Vi har tänkt att åka till lite olika ställen de närmsta åren vintertid, för att ta reda på om det är värt det rent temperaturmässigt.
Låter ju inte som att det är enklare att bo utomlands med dem?
Det är väldigt stor skillnad på klimatet i södra Italien och södra Frankrike! Skulle nog inte vilja ha hästar i värmen och torkan i södra Italien på sommaren. Norra Italien har däremot bra klimat om man kommer upp i bergen (men de har å andra sidan vinter med snö). Om ni ska testa klimatet måste ni ju vara på varje plats en längre tid i flera år, det kan ju variera ganska mycket både under en vinter och år från år. Men generellt så är det att byta ut snön mot regn längre söderut
Enklare eller svårare, annorlunda. Man får tänka på andra saker. Är inkomstskillnaderna i ett land stora blir dyra "saker" som hästar (och utrustning!) mycket stöldbegärligt. Finns säkert platser i Frankrike där man kan ha hästarna ute på nätterna om det inte är för mycket insekter.
En "fördel" i länder med stora inkomstskillnader är att man ofta har fullskötsel, och det gör ju livet enklare för hästägaren. Men bygger förstås på att den har hög inkomst
I dessa trakter beror klimat (och väder) mycket på hur högt man bor, och hur platsen ligger i förhållande till höga berg och hav.Norra Italien bör väl ha samma klimat som södra Frankrike??
Vill inte ha regn hela vintern!