Att flytta till Värmland?

CaptainObvious

Trådstartare
Eller kring karlstad någonstans med tio femton mils radie. Hur är det att bo där? Ska man flytta någon annanstans?

Bor långt upp i norrland nu men en flytt har legat på lur länge. Vill bo någonstans som inte är en större stad, där man kan ha hästar relativt billigt, fortsätta studierna på högskola eller universitet, där folk är trevliga och det finns ett ok föreningsliv eller aktiviteter, där man kanske har möjlighet att köpa en ny gård med mer mark än på den nuvarande som inte kostar många miljoner. Är van vid att pendla längre sträckor, trettio mil på en jobbdag är helt normalt.

Eller finns det någon annanstans man kan bo bra? :-) var bor du? Trivs du där?

Självklart ska du flytta till Värmland, vi är ju himla trevliga här. ;)
Utbildningsmöjligheter finns utmärkta i Karlstad och en del utbildningar går även att läsa till stor del på distans.
Själv bor jag väster om Karlstad och arbetsmarknaden är fortfarande hyfsad i grannlandet i väster.

På husmarknaden (på landsbygden iaf) i min del verkar det råda stiltje så inga häftiga budgivningar som trissar upp priserna.

Det var länge sen jag hade häst inhyrd så jag har faktiskt noll koll på hur det ser ut prismässigt.

Du är varmt välkommen till Värmland! :bump::bump::bump:

En koll på diverse annonssidor visar att det finns få och väldigt dyra lösdriftsplatser ifall man tänker hyra in sig. :-( iofs inget hinder alls om man köper en gård istället.

Läser just nu andra terminen på distans mot Karlstad men kommer snart att vara tvungen att läsa den sista kompletterande delen till stor del på campus.

Värmlänningar låter trevliga och för att vara fördomsfull så verkar det vara gott om bönder, traktorer och logdans... Som här då:D

Eller kring karlstad någonstans med tio femton mils radie. Hur är det att bo där? Ska man flytta någon annanstans?

Bor långt upp i norrland nu men en flytt har legat på lur länge. Vill bo någonstans som inte är en större stad, där man kan ha hästar relativt billigt, fortsätta studierna på högskola eller universitet, där folk är trevliga och det finns ett ok föreningsliv eller aktiviteter, där man kanske har möjlighet att köpa en ny gård med mer mark än på den nuvarande som inte kostar många miljoner. Är van vid att pendla längre sträckor, trettio mil på en jobbdag är helt normalt.

Eller finns det någon annanstans man kan bo bra? :-) var bor du? Trivs du där?
Värmland är ofta lugnt och skönt, om du kommer från Norrland tror jag du kommer gilla området. Karlstad är en bra stad så du har inget att oroa dig över :)

Köpa gård vet jag inte, det är nog ganska så dyrt.

Riktiga anläggningar som har lösdriftsplatser finns inte många runt Karlstad, och de som finns är ganska dyra, men det finns lösdrifter lite här och där som har plats för ytterligare någon häst, men de annonserar inte. Frågar man runt bland lite hästfolk så kan man nog hitta något! Det finns väldigt billiga gårdar i tex Ekshärad, Lesjöfors o dyl (=långt ut i skogen), vill man ha lite närmare Karlstad så är det billigt runt omkring Väse, Grums, Storfors.

Jag är less på känslan av att vara isolerad i norrland. Har flera mil till närmaste stall med ridhus, några mil till närmaste annan hästgård.

Min by är hyfsat liten, kring ett tjugotal hushåll med mestadels pensionärer.. Skulle gärna bo i en aningen större by åtminstone, gärna med hästar och hästfolk relativt nära. Ridhus skulle vara ett stort plus dock!

Kanske ska söka mig ännu längre söderut? Har liksom noll koll på var man borde vara. Kan givetvis söka mig till ett annat universitet också i och för sig.

Liknande trådar

Hemmet Min första tråd på vuxenforumet. :nailbiting: (nä, ulvlekstrådar räknas inte :angel:). Vi var några som förstörde tråden om vita jular...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
7 689
Senast: Bison
·
Äldre skriver under hemligt nick då jag inte gjort dessa planer offentliga i bekantskapskretsen ännu. Finns nig några som komme rlista ut vem...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 774
Senast: Nebraska
·
Hästmänniskan Jag behöver tips och råd på ett litet stalldilemma som jag inte vill skriva om under mitt vanliga namn här, det är så lätt hänt att det...
2
Svar
20
· Visningar
4 251
Senast: Fundersam_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Mandela effekten
  • Gift vid första ögonkastet 2024