Att finna tron

Så, nu har jag besökt min första egentliga gudstjänst och ja, det var riktigt bra!
Var så nervös att jag mådde illa när jag åkte dit, vad skulle folk säga när jag bara dök upp sådär och liknande tankar...
Har ännu lite svårt för det högtravande i bibeln, men försöker lyssna in andemeningen i det och då känns det riktigt bra :)
Predikan var helt fantastisk och sattes på mina egna tankar. Kyrkkaffe efteråt var också positivt, hade mycket att prata om med mina bordsgrannar, även om många verkade förvånade över att jag inte kom från något religiöst hem:o
Kanske inte helt vanligt med medelålders "damer" som går på sin första gudstjänst:p
Men jag ska gå igen, inte nu i helgen då jag ju jobbar men helgen efter det ;)
Läser nu såväl bibeln som andra böcker jag blivit rekommenderad och det känns bra!
Har också börjat be på ett nytt sätt, och märkliga saker har skett efter det.... Känns som att jag ärende på rätt spår och det känns faktiskt BRA! :love:

Jamen precis!! Det är ETT av de argument jag själv har, inför kyrkors och samfunds hävdande att de har den enda sanningen och att alla på något vis har samma rättvisa möjlighet att finna dem. Vore det inte så, skulle Mormonerna inte ha en majoritet i Utah, Hinduismen i Indien, Kristendomen i Sverige, Katolicismen i Irland osv osv . Mormonerna hävdar iofs att man får en "andra chans" att acceptera "sanningen" efter döden. Utom såna som jag, då, som redan "vet för mycket" för att kunna ursäktas..... (Citat dem själva...)
Det är ju ett så knepigt tänkt egentligen. De själva är så övertygade om att just de har sanningen, men glömmer av mekanismerna bakom religionen.

Och visst är religionen enormt påverkande och sätter spår. Jag är inte alls religiös, men jag har ju ändå en grundläggande kristen tro eftersom jag är uppvuxen i Sverige. Jag tror att Jesus har funnits och jag tror på det som berättas om honom. Sen om han var guds son eller inte är jag inte intresserad av. Men jag tror ändå att han funnits. Jag har ju inte alls samma känlsa om Vishnu, Buddah eller någon annan.

Det är ju ett så knepigt tänkt egentligen. De själva är så övertygade om att just de har sanningen, men glömmer av mekanismerna bakom religionen.

Och visst är religionen enormt påverkande och sätter spår. Jag är inte alls religiös, men jag har ju ändå en grundläggande kristen tro eftersom jag är uppvuxen i Sverige. Jag tror att Jesus har funnits och jag tror på det som berättas om honom. Sen om han var guds son eller inte är jag inte intresserad av. Men jag tror ändå att han funnits. Jag har ju inte alls samma känlsa om Vishnu, Buddah eller någon annan.

Men Jesus var väl en historisk person, har för mig att det finns hyfsade belägg för det. Så det gör en väl inte till kristen mer än man blir mormon om man tror att Joseph Smith har funnits?

Att tro på att historiska personer har levat gör en väl inte till kristen, muslim eller något annat, tänker jag. Man kan ju utan problem vara ateist och ändå tro att Jesus har levat. Däremot inte att han var Guds son, givetvis.

Men Jesus var väl en historisk person, har för mig att det finns hyfsade belägg för det. Så det gör en väl inte till kristen mer än man blir mormon om man tror att Joseph Smith har funnits?
Fast det är ändå inte samma känsla. Jag tror mer på Jesus än tex Buddah eller Joseph Smith, och de har säkert funnits alla tre. Svårt att förklara, jag är ju kristen, fast jag ju egentligen inte är det. Men jag firar ju både jul och påsk.

Fast det är ändå inte samma känsla. Jag tror mer på Jesus än tex Buddah eller Joseph Smith, och de har säkert funnits alla tre. Svårt att förklara, jag är ju kristen, fast jag ju egentligen inte är det. Men jag firar ju både jul och påsk.

Hur menar du att du tror mer? Joseph Smith har ju helt säkert funnits, man vet ju när han föddes och när han dog, det finns barn och släktingar, porträtt osv.

Vad man tror är väl egentligen irrelevant?
Finns många historiskall personer men inom de flesta religioner är det väl ändå Gud man ser upp till, övriga är gestalter av Gud.

Vad man tror är väl egentligen irrelevant?
Finns många historiskall personer men inom de flesta religioner är det väl ändå Gud man ser upp till, övriga är gestalter av Gud.

Vad man tror är väl tvärtom helt avgörande när det kommer till religion? Att Jesus har funnits är väl ett rätt okontroversiellt faktum, huruvida han var Gud är något helt annat och en trosfråga. Så det är väl allt annat än irrelevant vad man tror, tänker jag, det gör hela skillnaden mellan en ateist, en jude och en kristen, t ex, som alla är överens om att Jesus är en historisk person.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka