Att finna tron

Eller så kommer det helt spontant. Att jämföra det med en knarktripp känns bisarrt. Och det är så mycket mer än bara en upplevelse. Det är ju därför alla religioner pekar mot just detta.
Fast andlighet hittar var och en i det som de hittar det i. Det finns inga regler för vad som är rätt och sant och mer viktigt än annat. För en person är det ett teokratiskt styre som är poängen - att det finns en allsmäktig gud som satt upp regler för hur man ska leva och att man följer de reglerna. Det kan vara väldigt skönt att slippa ta ansvar, att alltid ha någon annan att skylla på, att leva i en fyrkantig värld. Flera av de stora religionerna bygger helt på detta!!

För andra är det den andliga upplevelsen som är det viktiga. Att känna att det finns något i universum som är större än en själv. I flera av religionerna finns det människor som tycker att de pratar med gud, eller att gud pratar med dem genom vissa typer av mentala stimuli. Inom pingstkyrkan talar man tex i tungor. Vissa naturfolk har shamaner som pratar med andarna/gud/högre väsen genom att sätta sig själva i trans. Här ser de syner, hittar sina andliga djur, får information som de tolkar osv.

Ge en person tillräckligt med LSD och insinuera för personen att det är gud som pratar med dem så nog fan kommer de fram till ett helt gäng med syner och information från gud de tolkat helt på sitt eget vis. Att LSD-trippen till slut tar slut är ju en annan grej. Men tron på det man såg medan man tog LSD är ju fortfarande sann! Det är inget som försvinner bara för att du är nykter.

Fast andlighet hittar var och en i det som de hittar det i. Det finns inga regler för vad som är rätt och sant och mer viktigt än annat. För en person är det ett teokratiskt styre som är poängen - att det finns en allsmäktig gud som satt upp regler för hur man ska leva och att man följer de reglerna. Det kan vara väldigt skönt att slippa ta ansvar, att alltid ha någon annan att skylla på, att leva i en fyrkantig värld. Flera av de stora religionerna bygger helt på detta!!

För andra är det den andliga upplevelsen som är det viktiga. Att känna att det finns något i universum som är större än en själv. I flera av religionerna finns det människor som tycker att de pratar med gud, eller att gud pratar med dem genom vissa typer av mentala stimuli. Inom pingstkyrkan talar man tex i tungor. Vissa naturfolk har shamaner som pratar med andarna/gud/högre väsen genom att sätta sig själva i trans. Här ser de syner, hittar sina andliga djur, får information som de tolkar osv.

Ge en person tillräckligt med LSD och insinuera för personen att det är gud som pratar med dem så nog fan kommer de fram till ett helt gäng med syner och information från gud de tolkat helt på sitt eget vis. Att LSD-trippen till slut tar slut är ju en annan grej. Men tron på det man såg medan man tog LSD är ju fortfarande sann! Det är inget som försvinner bara för att du är nykter.
Gud är ingen den/det/han/hon/person/sak som är allsmäktig och den som tror sig vara andlig genom att följa en regelbok är ute och hojar. Det enda det ger är en galge att hänga upp sitt liv på men någon frälsning lär knappast inträffa. Om det inte sker av en slump då. Heliga skrifter med "regler" är inte tänkta att användas som lagböcker. Fast folk gör det ändå för de begriper inte bättre. Och den som tror sig vara frälst för att den tror på något jättemycket har inte förstått vad frälsning är.

Sen om tal i tungor och liknande fungerar som en väg till frälsning/upplysning/vad man nu vill kalla det, har jag ingen aning om.

Gud är ingen den/det/han/hon/person/sak som är allsmäktig och den som tror sig vara andlig genom att följa en regelbok är ute och hojar. Det enda det ger är en galge att hänga upp sitt liv på men någon frälsning lär knappast inträffa. Om det inte sker av en slump då. Heliga skrifter med "regler" är inte tänkta att användas som lagböcker. Fast folk gör det ändå för de begriper inte bättre. Och den som tror sig vara frälst för att den tror på något jättemycket har inte förstått vad frälsning är.

Sen om tal i tungor och liknande fungerar som en väg till frälsning/upplysning/vad man nu vill kalla det, har jag ingen aning om.
Fast det är din åsikt. Frågar du djupt troende inom diverse kyrkor, är deras svar ett helt annat. Där är din tillvaro i evigheten HELT beroende av om du ansluter dig till, och döps i, den "rätta tron", rätta kyrkan. Annars är du förlorad, till ett ingenting eller till nåt betydligt värre. De människorna är övertygade till 100% (de flesta i alla fall).

Jag vet inte exakt vad TS försöker hitta. En plats att finna frid i själen, ro i tillvaron, eller den där enda rätta vägen till "frälsning". Det senare är en krånglig väg som ofta (tror jag) leder till att man tycker sig hitta svaret och sen till varje pris måste klänga sig fast vid det, för att inte åter befinna sig ute på tvivlets gungfly.

Där tycker jag t.ex. Svenska Kyrkan är rätt trevlig, dvs de är inte lika stenhårda i sin tro på en enda sann, smal väg som leder till frälsning. Eller?

Fast det är din åsikt. Frågar du djupt troende inom diverse kyrkor, är deras svar ett helt annat. Där är din tillvaro i evigheten HELT beroende av om du ansluter dig till, och döps i, den "rätta tron", rätta kyrkan. Annars är du förlorad, till ett ingenting eller till nåt betydligt värre. De människorna är övertygade till 100% (de flesta i alla fall).

Jag vet inte exakt vad TS försöker hitta. En plats att finna frid i själen, ro i tillvaron, eller den där enda rätta vägen till "frälsning". Det senare är en krånglig väg som ofta (tror jag) leder till att man tycker sig hitta svaret och sen till varje pris måste klänga sig fast vid det, för att inte åter befinna sig ute på tvivlets gungfly.

Där tycker jag t.ex. Svenska Kyrkan är rätt trevlig, dvs de är inte lika stenhårda i sin tro på en enda sann, smal väg som leder till frälsning. Eller?
Att desperat söka frälsning kan säkert leda till att en tror sig ha hittat "svaret" och därmed klänger sig fast vid det halmstrået.
När frälsning kommer till en utan att en har sökt, då är det inget en behöver klänga sig fast vid. "Tron" finns där och den är lika verklig och självklar som det fysiska livet.

Säkert finns det de som blir frälsta som behöver kunna sätta ord/förstå det de känner, möta andra med liknande erfarenheter och därför söker sig till en kyrka.

Och där har religionen blivit ett attribut som de tycker funkar bra som stöttepelare. Och livet är uppdelat på svart eller vitt genom diverse sagor. Det är klart att mängder med folk är övertygade om att detta är själva grejen. De ser inte bortom horisonten, bortom dogmerna och sagorna. De ser inte skogen för alla träd liksom. Religion är ett verktyg, inte en slutstation eller dito aktivitet.

Och där har religionen blivit ett attribut som de tycker funkar bra som stöttepelare. Och livet är uppdelat på svart eller vitt genom diverse sagor. Det är klart att mängder med folk är övertygade om att detta är själva grejen. De ser inte bortom horisonten, bortom dogmerna och sagorna. De ser inte skogen för alla träd liksom. Religion är ett verktyg, inte en slutstation eller dito aktivitet.
Fast att religion är ett verktyg är din åsikt än en gång. Det är din känsla och din andlighet.
För alla människor som är bokstavstroende tror jag nog att de tycker att du är en syndare som inte har koll på någonting alls faktiskt. Och du har inte rätten att säga att vad de tror och hur deras andlighet ser ut är fel på något vis. De har rätt i sin bild. När det kommer till religion är det var och en för sig!

Fast att religion är ett verktyg är din åsikt än en gång. Det är din känsla och din andlighet.
För alla människor som är bokstavstroende tror jag nog att de tycker att du är en syndare som inte har koll på någonting alls faktiskt. Och du har inte rätten att säga att vad de tror och hur deras andlighet ser ut är fel på något vis. De har rätt i sin bild. När det kommer till religion är det var och en för sig!
Vad tror du jag baserar min åsikt på? En massa hittepå? Jag tror ingenting.

Det är lätt att vara övertygad om att jorden är platt. Kommer man ut i rymden så ser man det från ett helt annat perpektiv. Men det är fortfarande samma jord.

Jag säger inte heller att diverse religioner är fel, bara att de missar den stora bilden. Helhetsperspektivet fattas.

De kanske har gått för långt, Svenska kyrkan verkar själv ha tappat tron tycker jag.
Jag håller med. Svenska kyrkan har blivit så rädd att förlora fler medlemmar att dom i de flesta församlingar tillåter nästan vad som helst i sina kyrkor och lokaler. Och jag har till ex läst att man funderar på att sluta säga Gud fader än fast det står så nästan överallt i bibeln, utan Gud ska vara ett könsneutralt hen istället eller hur det nu var...

Jag känner igen din längtan efter samhörighet med andra kristna. Nu är jag med i EFS i Karlstad. Den församlingen är harmonisk - vi är inte så hemskt många och vi kommer bra överens. Men den var varmare då vi hade den förre prästen för han och hans hustru älskade folk och dom umgicks med oss mest möjligt utanför kyrkan också. Han vi har nu uppfattar jag som en som mest bara gör sitt jobb än om han i och för sig också är snäll, ansvarstagande och ordentlig. Förr i tiden har jag varit med i en husgrupp, dvs några som träffas i hemmen. Vi umgicks och delade varandras vardagliga problem, läste ibland bara bibeln och någon period läste vi en bok, sjöng och bad. Det var fint, men den gruppen upphörde. Är det kanske en husgrupp du längtar mest efter? Jag saknar det.

Angående bibeln. Till en början kan det räcka att läsa nya testamentet och psaltaren. Fortsätt till ex med 1-a Mosebok, ordspråksboken, predikaren, Daniels bok och Job. Om man funderar på hur de där människorna förhöll sig till Gud - deras relation, så blir det ganska intressant. Kan tipsa om www.bibelskolan.com . Där finns det bl a något som kallas "Himmelskt söndagsgodis" Bengt Pleijel, numera 90+, lägger ut en predikan varje vecka. Han har upptäckt bibelns skatter och förmedlar dem, lättförståligt, varmt och humoristiskt.

För övrigt - fortsätt att tala med Jesus i bön, han är obegränsad och hör oss alla.
Jesus att hos de som tror på mig så ska en källa med levande vatten springa fram. Den källan finns inom alla, men hos en del är den dold och utan genomströmning och hos andra förorenad på annat sätt. Stillastående vatten blir snart dåligt. Hans vatten = Den Helige Ande förenar sig med vår egen människoande då vi ber om det och strömmar genom oss till, dvs uttrycker Jesu kärlek i både bön och handling. Den liknas vid friskt vatten för att den är i omlopp hela tiden från Gud källan - till vår inre källa - springer fram därifrån som bön och som kärlekens handlingar till andra människor (och även djur blir berörda tror jag) och tillbaks till Gud. Precis som då vatten cirkulerar mellan himmel och jord. Men vatten är opersonligt, det är inte anden.

Jovisst, men, igen - det är din åsikt. En troende skulle säga något helt annat - och ingen av oss vet vem som i slutänden har rätt. Det finns t.ex. ganska många helt vettiga och förnuftiga forskare som menar, att vår existens mycket väl kan vara ett gigantiskt "dataspel" iscensatt av en extremt högstående intelligens. Det är en av teorierna. http://www.bbc.com/earth/story/20160901-we-might-live-in-a-computer-program-but-it-may-not-matter
Så ... eftersom vi inte vet, kan i stort sett vilket alternativ som helst vara det rätta. Inte nödvändigtvis det vi tycker känns bäst. Som djupt troende väljer man sin respektive tro och håller fast vid den - av övertygelse och, tror jag, för att slippa sväva löst i ovisshet om livet, döden och meningen med alltihopa.

Jovisst, men, igen - det är din åsikt. En troende skulle säga något helt annat - och ingen av oss vet vem som i slutänden har rätt. Det finns t.ex. ganska många helt vettiga och förnuftiga forskare som menar, att vår existens mycket väl kan vara ett gigantiskt "dataspel" iscensatt av en extremt högstående intelligens. Det är en av teorierna. http://www.bbc.com/earth/story/20160901-we-might-live-in-a-computer-program-but-it-may-not-matter
Så ... eftersom vi inte vet, kan i stort sett vilket alternativ som helst vara det rätta. Inte nödvändigtvis det vi tycker känns bäst. Som djupt troende väljer man sin respektive tro och håller fast vid den - av övertygelse och, tror jag, för att slippa sväva löst i ovisshet om livet, döden och meningen med alltihopa.
Åsikt och åsikt... Det är svårt att förklara något som inte går att förklara.

Och det är nog många som klamrar sig fast vid en religion för att det känns tryggt, som en snuttefilt ungefär. Det kan ju vara okej om man nöjer sig med det. Men religion kan också vara ett verktyg för personlig utveckling som vidgar perspektiven. Och väljer man att använda religionen så, så har det inte så stor betydelse vilken religion man använder. Människor är olika, religioner likaså. Allt passar inte alla.

Nja, får man bara lite utsagor så går de att pröva och så kan man bedöma sannolikheten för att en viss världsbild är korrekt eller inte. Bara för att man inte kan utesluta något (motbevisa) betyder inte att alla hypoteser är lika sannolika.
Så tänker du - och även jag! Men de som är verkligt troende menar ofta, att det handlar om just tro. Inte vetande. Man måste tro, trots alla tvivel etc. För MIG låter det rätt bakvänt (hur väljer man då trosinriktning, om man inte ska tänka logiskt alls? -Fråga Gud! svarar bl.a. Mormonerna. Får man då inget svar från Gud, eller ett negativt svar, är det -"Djävulen som försöker vilseleda" alt. -"Gud som testar dig"..... :banghead: )
Jätteintressant i vilket fall som helst. Jag tycker det är enormt intressant hur olika människor väljer sin tro. För nånstans måste man ju välja...

Det verkar vara runt 80% tradition och uppväxtmiljö som gäller vid valet. Det är sällan någon väljer någon av de 924 religioner som de inte känner till alls eller bara lite, lite.
Jamen precis!! Det är ETT av de argument jag själv har, inför kyrkors och samfunds hävdande att de har den enda sanningen och att alla på något vis har samma rättvisa möjlighet att finna dem. Vore det inte så, skulle Mormonerna inte ha en majoritet i Utah, Hinduismen i Indien, Kristendomen i Sverige, Katolicismen i Irland osv osv . Mormonerna hävdar iofs att man får en "andra chans" att acceptera "sanningen" efter döden. Utom såna som jag, då, som redan "vet för mycket" för att kunna ursäktas..... (Citat dem själva...)

Tackar så mycket för alla infallsvinklar som kommit fram i tråden ;)
Jag vet ju vilken MIN tro är, och just nu känns det som att jag är inne på rätt spår:up: Har samtalat med en mycket fin vän som är troende sen födseln, och som kom med en hel del goda råd, dels om böcker att läsa, men också om personer jag borde prata med.
Det är ingen extremreligiös person, och hen pratar inte om det utanför kyrkan, såvida man inte vill samtala kring det.
Har ju även kontakt med min barndomskamrat som känns extra värdefull eftersom hon inte varit troende sen födseln utan kommit in i det med tiden... Även fått kontakt med en troende bukefalist, vilket säkert kan bli en värdefull kontakt.
Det de båda förstnämnda uppmanat mig är att besöka olika samfund och bilda mig en uppfattning:)
Förra söndagens kyrkobesök frös tyvärr inne då det kom och åkte hästar vid den tidpunkten då högmässan var, men på söndag ska jag besöka ett av samfunden här och delta i deras gudstjänst:banana:
Kan säga att det känns både spännande och skrämmande.... Jag menar, vad säger man när man helt plötsligt dyker upp i deras kyrka:confused:. Fast jag tar det som det kommer, blir säkert intressant:up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka