Att finna tron

Texaz

Trådstartare
Har under flera år känt att jag alltmer söker en tro. Jag är inte konfirmerad, påbörjade utbildningen men kunde inte ta till mig tron och hoppade av efter ett par gånger.
Men med åren har jag känt en allt större vilja att finna tron och jag tycker kyrkan är en härlig plats att vara på:love:, de aktivt troende jag känner är underbara och varmhjärtade människor som verkar så trygga i sina liv, trots att det inte alltid är smärtfritt.
Hur hittar man den tron? :confused:
Tänker att det borde finnas en hel del troende även på buke, en del aktivt troende och en del som kanske har tron men inte är aktiva i någon kyrka.
HUR hittar man rätt bland samfundens olika inriktningar? Hur börjar man att söka?
Vore enormt tacksam om någon ville berätta, om inte här så via pm.

Jag vill ha en gudstro, vilket jag på sätt och vis har redan idag.
Jag tror ju att det finns något högre än oss, något vi inte kan förstå men som styr oss och försöker vägleda oss. Jag tror att det finns ett liv efter detta, ett paradis. Vill iaf tro att det är där våra saknade befinner sig.
Och ja jag vill hitta en gemenskap och trygghet bland likasinnade, men känner idag att jag inte har "tillräckligt! stark tro.
Har börjat läsa bibeln, bläddrar runt bland olika delar och hittar mest elände:p, kanske någon har tips på vad som kan vara grundläggande och bra att starta med???

Jag tror din prestationsångest hindrar dig från att slappna av och ta in. Inte "tillräckligt stark" är ju väldigt exkluderande, du ställer dig själv utanför ett sammanhang du vill tillhöra (de som tror tillräckligt starkt).

Varför gör du så mot dig själv?

Jag tror din prestationsångest hindrar dig från att slappna av och ta in. Inte "tillräckligt stark" är ju väldigt exkluderande, du ställer dig själv utanför ett sammanhang du vill tillhöra (de som tror tillräckligt starkt).

Varför gör du så mot dig själv?
Ja det är ju en bra fråga.... Kanske för att jag känner att jag inte är lika "bra" som andra, att jag inte tror tillräckligt mycket?
Mycket bra reflektion som jag faktiskt inte tänkt på!!!

En präst sa till mej en gång: "Tron kan vara liten som ett senapskorn."
Och då räcker det. För min egen del kan jag känna ungefär att jag tvivlar inte på att Gud finns, men ibland vet jag inte om jag tror på honom. Men det känns som om kyrkan är ett bra ställe att vara på medan jag funderar.

Har under flera år känt att jag alltmer söker en tro. Jag är inte konfirmerad, påbörjade utbildningen men kunde inte ta till mig tron och hoppade av efter ett par gånger.
Men med åren har jag känt en allt större vilja att finna tron och jag tycker kyrkan är en härlig plats att vara på:love:, de aktivt troende jag känner är underbara och varmhjärtade människor som verkar så trygga i sina liv, trots att det inte alltid är smärtfritt.
Hur hittar man den tron? :confused:
Tänker att det borde finnas en hel del troende även på buke, en del aktivt troende och en del som kanske har tron men inte är aktiva i någon kyrka.
HUR hittar man rätt bland samfundens olika inriktningar? Hur börjar man att söka?
Vore enormt tacksam om någon ville berätta, om inte här så via pm.

Jag är inte troende, men vår lokala kyrka som skickar ut information emellanåt är den första som har levererat tillräckligt smarta, kärnfulla budskap för att jag åtminstone ska ägna en stund åt reflektion:

"Att finna tro är också att finna ro." och "Kristendomen handlar mer om Guds tro på människan än människans tro på Gud." är de två budskap som har fått mig att stanna upp och fundera. Det är fina filosofiska övningar jämfört med många andra budskap kyrkan levererar.

Jag tror att du ska börja med att söka upp personer för diskussion. Prata och se vad du hamnar. Rannsaka dig själv efteråt. Håller du med, gå vidare. Håller du inte med, sök vidare.

Ja det är ju en bra fråga.... Kanske för att jag känner att jag inte är lika "bra" som andra, att jag inte tror tillräckligt mycket?

Jag tror inte det är din tro på Gud som är problemet. Jag tror att det är din tro på dig själv. Den kan du inte jaga utanför dig själv. Min övertygelse är att du behöver jobba med din självkänsla. Samtal med diakon och/eller präst kan hjälpa dig med det, om du känner att det fungerar.

Du är verkligen hård mot dig själv om du ska ha prestationsångest över något så personligt och unikt som tro. Det om något är ju helt omöjligt att mäta i förhållande till andra, och det är definitivt ingen tävling!

Du kan säkert få prata med en präst eller diakon i din församling, bara för att få fråga och lufta funderingar. Du behöver inte alls tänka att tron, kunskapen eller insikten måste nå en viss styrka eller höjd. Ta det lugnt, se dej omkring och lyssna. Kanske det finns någon form av retreat som du kan delta i?

Blåbärets kyrka är den kyrka jag vill tro på. ""Kristendomen handlar mer om Guds tro på människan än människans tro på Gud."

Det är så jag känner. Att du alltid är välkommen i kyrkan handlar inte om din egen tro, utan om kyrkans tro på människor. Kristendomen handlar om att göra väl. God gärningar. Ta hand om varandra. Därför är kyrkans dörr öppen. Det är ingen klubb med Members Only på dörren.

Oj vilka bra svar!!
"Kristendomen handlar mer om Guds tro på människan än människans tro på Gud" ska jag verkligen bära med mig på min "resa":up:
Pilgrimsvandring vill jag gärna göra, helst Caminon men har även kikat på leder i Sverige. Bodde för ett antal år sen på Vadstena kloster under några dagar, med enda målet att bara vara. Var ute och promenerade mycket, satt på mitt rum och reflekterade samt åt underbar (enkel) mat:love:
Min tro hittade jag dock inte, men kanske ska jag försöka få fatt i det där senapskornet:)
Diakon/präst är nog ett bra tips, har ju samtalat med en präst efter att sonen dog (tyvärr jobbar hon inte kvar) vilket var otroligt givande!:heart
Har även tagit kontakt på FB med barndomskamrat som blev djupt troende i sena tonåren, hon är därtill en oerhört klok och varm person.
Fler klokheter mottages tacksamt!!:up:

Församlingen jag jobbade i tidigare, har vandringar mellan en av sina kyrkor och en närliggande församlings, det är en halvdags promenad i fin gemenskap. Allt är inte "allt eller inget", livet består av många dagar med innehåll man själv väljer.

Hitta din trygga hamn, hitta kyrkan där du vill utvecklas.

Församlingen jag jobbade i tidigare, har vandringar mellan en av sina kyrkor och en närliggande församlings, det är en halvdags promenad i fin gemenskap. Allt är inte "allt eller inget", livet består av många dagar med innehåll man själv väljer.

Hitta din trygga hamn, hitta kyrkan där du vill utvecklas.
Hur hittar man rätt församling/rätt samfund? Provar på, eller?
Är också lite rädd att det är för personligt att prata tro med de kristna jag känner, men de aktivt troende borde väl vilja dela med sig??

Hur hittar man rätt församling/rätt samfund? Provar på, eller?
Är också lite rädd att det är för personligt att prata tro med de kristna jag känner, men de aktivt troende borde väl vilja dela med sig??

Jag tror det handlar om personer, inte om tron i sig. Men varför inte vända dig till den församling du varit i kontakt med tidigare, när du pratade med präst?

Kristendomen är en missionerande religion, det bör inte vara något problem att prata tro med en troende. :)

Men får jag fråga varför du söker just en kristen tro (verkar det som), med tanke på att du tydligen försökt dig på att hitta den länge men inte riktigt "lyckas"? (Låter lite märkligt ser jag men kaffet har inte kickat in än...)

Med all skit som hänt i mitt liv senaste tiden har jag flera gånger sagt till sambon att jag önskar jag hade en tro för det skulle förenkla så mycket. Kan det vara så du känner?

Jag tänker att man får tro att vi träffar våra avlidna igen när vi själva gått bort. Jag tänker så, det håller mig uppe. Jag behöver inte ha en gudom för att tro det.

Jag menar inte att det är fel att vilja tro på en gud, vill bara öppna upp för andra tankar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka