Att fatta rätt galopp?

T

tuggummi_

Hur gör ni för att fatta höger/vänster galopp?

Och har ni några tips på hur man lär en 6åring som har lite svårt att fatta rätt galopp, att fatta rätt galopp?

Sv: Att fatta rätt galopp?

Flyttar in arslet innanför spåret ett par steg och pussar.:laugh:

Skriver under på det.

Om hästen går med baken innanför framdelens spår och är bra ställd är det väldigt svårt för den att fatta fel galopp.

Var dessutom övertydlig med dina hjälper, genom att lägga på ytter ben lite längre bak och ÖPPNA UPP med inner ben ordentligt så att hästen har någonstans att ta vägen. Skjut på med sätet och fram med händerna!

Har lite samma problem med min häst, hans vänstra sida är jättesvår. Men bra tips!

Min ponny måste vara feldesignad, han kan utan problem fatta fel galopp ändå :angel:

För honom är det viktigaste att jag "sitter i rätt galopp", med ena höften lite framskjuten. För höger galopp får jag peta fram höger höft. Inte mycket, men en liten aning.
Kan visserligen bero på min skeva rygg, jag är ju sned lite åt alla möjliga håll vilket påverkar ridningen.

Så gör jag också, men det brukar bli så automatiskt när man tar bak ytter ben och öppnar upp inner, så jag struntade i att skriva med det :) Tänkte att det kanske blir lite för mkt information!

Men visst kan dom fatta fel ändå. Min häst har lätt för båda galopper och även om jag säger åt henne att ta höger på en vänstervolt så gör hon det. Men nog har hon tagit fel ibland också, trots att jag varit huur tydlig som hällst :angel: Ston, säger jag :rofl:

...och vill du ge pållen ännu mer hjälp - rid på två händer och lyft innertygeln lite samtidigt med de andra hjälperna. Ger honom ytterligare en ledtråd till vad han ska göra.

För honom är det viktigaste att jag "sitter i rätt galopp", med ena höften lite framskjuten. För höger galopp får jag peta fram höger höft. Inte mycket, men en liten aning.
Kan visserligen bero på min skeva rygg, jag är ju sned lite åt alla möjliga håll vilket påverkar ridningen.
[/QUOTE]
I mina öron verkar din häst vara fullt normal. Att sätta sin kropp "i galoppen", med inre sittbenet lite längre fram, är normalt i galopp. När du ändrar läge på din höft följer sittbenet med. Lyhörd häst som är känslig för sin ryttares sits tycker jag. (och det är ju enbart positivt:))
För övrigt är det väldigt roligt att läsa trådar om just galoppfattningar. Jag har ibland funderat på att samla ihop alla olika sätt för fattningar, för jag tror ingen annan rörelse/moment har så många olika varianter av hjälpgivning.
(menar inte att det är fel alls. det visar bara att man gör det som fungerar och att både hästar och ryttare är väldigt olika)

Till TS
Knepet jag alltid använder (och som alltid har fungerat) på hästar som har väldigt svårt med fattning är att jag ställer hästen lite utåt istället och släpper inner tygel helt. (den får gärna hänga) Det ska vara helt fritt på insidan så att man bjuder in hästen till att ta för sig med inre bak och man stänger till för fel galopp genom att ställa utåt. (är svårt för hästen att ta för sig med yttre bak då och fatta fel galopp) När dessa fattningar fungerar rider jag hästen rakare och rakare för att sen kunna ha hästen rättställd på ett böjt spår. Jag gör också fattningarna precis när jag ridit ur hörnet på kortsidan och ska in på långsidan.
Som sagt det finns många sätt. Prova och se vilket som passar dig och hästen bäst.

Senast ändrad:

Har ni några tips på hur man ska göra med en häst som (bokstavligt talat) galloperar snett!? :confused:

Till TS
Knepet jag alltid använder (och som alltid har fungerat) på hästar som har väldigt svårt med fattning är att jag ställer hästen lite utåt istället och släpper inner tygel helt. (den får gärna hänga) Det ska vara helt fritt på insidan så att man bjuder in hästen till att ta för sig med inre bak och man stänger till för fel galopp genom att ställa utåt. (är svårt för hästen att ta för sig med yttre bak då och fatta fel galopp) När dessa fattningar fungerar rider jag hästen rakare och rakare för att sen kunna ha hästen rättställd på ett böjt spår. Jag gör också fattningarna precis när jag ridit ur hörnet på kortsidan och ska in på långsidan.
Som sagt det finns många sätt. Prova och se vilket som passar dig och hästen bäst.

Knepet i sig här fungerar ofta, men anledningen är typ tvärt emot den du skriver. ;)
I galopp är det ju ytter bak som är det "drivande" och när du då ställer utåt blir det som att ytter bak hamnar mer "under" hästen och då lättare kan puffa igång galoppen. När man dessutom släpper på inner tygel öppnar man uppför inner fram som ju är det framben som "sträcker ut" mest i galoppen.

Annars har du, ts, fått många bra tips. Jag, som andra i tråden, flyttar in rumpan och pussar på hästen jag har nu. Ponnyn jag hade fick man ställa utåt och banka igång. ;)

Hur menar du med snett? En häst kan aldrig galoppera rakt fram, de kommer alltid att ha bakdelen lite innanför framdelens spår.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 328
Senast: JohannaB
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar