Att få vattenflaskor ren från alger

Stollan

Trådstartare
har för mig varit ett jobb där jag i det närmaste ibland nästan slitit ut håret. Flskborste kan vara bra men dom tar dåligt "runt hörnet" överallt i botten osv. Dessutom har jag lyckats förstöra en flaska pga diskborsten :crazy: Så fick jag läsa ett tips härom dagen på en mailinglista.
GROVSALT hette tipset.
När maken åkte till affären fick han i uppdrag att köpa hem sådant och i kväll har jag testat och oj vad rena flaskorna blev utan blod, svett och tårar dessutom :eek:
Grovsalt är en smådjursägares bästa vän när det gäller vattenflaskor och alger kriget :bump: och from nu så är det en självklarhet i mina skåp :banana:

Åh var får man tag på det?
Och hur sjutton gör man, fyller man bara med vatten och lite salt?
Och tar det bort ev alger i pipen också? *tuser frågor* :bump:

Jag förstå inte riktigt...

Ska man använda saltet som "diskborste" dvs hälla i salt och lite vatten och skaka som sjutton så att saltet river loss klägget?

Eller ska man låta saltet lösa upp sig i vattnet och bara låta det stå?

/trögtänkt... :o

Nej det är ju jobbigt :D
Man fyller på hälften med vatten och lite grovsalt och skakar. Man kan behöva upprepa en gång till, sedan så sköljer man ur flaskan ordentligt så saltet försvinner och fyller sedan på vattnet till djuret :)
Saltet skall alltså "riva" loss algerna i flaskan.
Pipen gör man bäst ren med tops :)

Grovsalt är suveränt till vattenflaskorna. Skaka om ordentligt så räcker det med en omgång.
Själv önskar jag att det fanns något enkelt sätt för korkarna också men där får man väl fortsätta att använda tops.

Man kan även spilla i några droppar äppelcidervinäger i vattnet, funkar utmärkt mot alger samt ger djuret en homeopatisk behandling....spiller alltid vinäger i hästarnas badkar...badkar är ju känt för att alga av sig....aldrig några problem med alger i och med vinägern...Men en fråga...hur lyckas du få alger ? Blir det över 1 dag bara ?? Själv har jag aldrig haft problem med alger i smådjurflaskor....jag byter varje dag...

Till för ett litet tag sedan stod alla djurburarna i köket där vi har fullt pådrag av solen hela eftermiddagen.
Det har skapat alger i flaksorna allt eftersom. Jag har gjort rent men haft svårt att få bort allt i flaskan = mycket tunt lager i flaskan = alger frodas ännu mer.
Mina hamsterflaskor jag hade fick inte alger och dom bytte jag inte på varje dag medans mina stora flaskor till marsvinen har fått alger då det varit svårt att komma åt i alla hörn ordentligt.
Hästar är annat där man kan komma åt och göra rent i alla hörn. Det gröna i dom där vattentrågen (vad det än må vara av) brukar oftast vara pollen från träden och det är nog fantastiskt om du lyckats hålla det borta helt och hållet.
Sol, ljus, värme (vi har väldigt varmt i vår lägenhet)=alger...ringer det i en klocka?
Sedan kan jag tro att vatten och kvaliteten på det gör sitt.
Äppelcidervinäger kan göra att mina djur slutar dricka vattnet så nej tack grovsalt går alldeles utmärkt :crazy:
Det är svårt att få marsvin att äta/dricka sådant dom inte är vana vid.

Jag kan tillägga att flaskorna är rengjorda med klorin emellanåt + att jag brukar använda diskmedel + flaskborste när jag diskat dom och det är inte tjockt lager vi pratar om utan mycket tunt lager (måste kolla noga för att se det) och flaskorna är 1 år gamla.

Jag tror inte heller att mina marsvin skulle dricka om jag skulle ha äppelcidervinäger i vattnet. Jag byter vatten varje dag och ändå blir det alger i mina flaskor. Mina burar står inte ens i solen. Vi har mycket kalk i vattnet där vi bor så det blir även såna avlagringar. Grovsalt tar bort både alger och kalk, inte är det dyrt heller.

Äppelcidervinäger brukar man vänja in..men inte alla gillar smaken..i vart fall inte från början. Man droppar ju så pass lite till smådjur, mer till hästar. Du kan ju testa en sväng ?!

Hur mycket vet du om marsvin?
Marsvin är ett djur som när det är liten av sin mamma och andra vuxna marsvin lär sig vad den kan äta och sedan är det rätt svårt att få dom till att äta annat än vad dom är vana vid :crazy:
Det finns marsvin som fått i sig för lite vatten pga att dom inte tyckt om smaken när man droppat i c-vitamindroppar så ponera att jag häller i äppelcidervinäger och mina marsvin vägrar dricka...skall dom då törsta ihjäl?
Man skall inte mixtra med marsvins vatten för man kan får dom att sluta dricka och få svårigheter att få dom att dricka i vattenflaskan igen även när man bytt ut till vanligt vatten. Jag skulle (och kommer själv) att hålla mig borta från att mixra med vattnet till marsvinen och rekommenderar inte andra att experimentera med det heller :d
Jag ser inte att fördelana väger upp nackdelarna och grovsaltet är inget som dom får i sig utan skall sköljas ur nogrant och det går fort att få rent flaskorna med det.
Marsvin behöver inte äppelcidervinäger om dom får den kost dom behöver men man kan ju prova att ge genom pinpette (blandat med vatten givetvis) om man nödvändigtvis måste ge dom det.

Funderat en stund till....är det inte äpple i äpplecidervinäger :confused:
I så fall skall man absolut inte ge sådant i marsvinets vatten varje dag.

*lånar knapp*
Just problem med orenlighet och dålig lukt ur vattenflaskorna, trots dagligt byte och regelbunden rengöring har gjort att jag använder gammal hederlig vattenskål på en hylla istället till mina råttor och nu gerbiler. Lätt att byta och diska varje dag, och högt placerad kan inte spån eller bajsar sprättas i.
Borde funka även på marsvin...

Små söta marsvin riskerar att blöta ner sig (hade så en gång då en flaska gick isönder och vi hade inga extra hemma och affären stängd. Det resulterade snabbt i blöta marsvin och grisig skål så nej tack :crazy: Hamster funkar det på men inte med marsvin som är äkta skitgrisar :D
Nu är det..öppna flaskan, fyll på med hälften av vattnet och skaka i en minut, skölj ur så är flaskan ren :cool:
Ber om ursäkt för ev. stavfel men jag har en vildsint svart merino i mitt knä + att mina mediciner börjat att verka.
Nu när grovsaltet finns så är ju problemen borta :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka