Att få vattenflaskor ren från alger

Mmmm jag inser problemet...marsvinet vi passat (åkte hem idag - buhuuuu vad tomt det blev!) måste också ha flaska.Men usch vilken äcklig lukt det blir fort! Ska tipsa matte om salt, men jag tror inte hon har samma problem med alger, hon tar vatten från egen brunn. Kan det vara så att det är bättre tro?

Vad kostar vattenflaskorna i din djuraffär? Jag byter nämligen hellre ut flaskan några ggr/ år än börjar dutta med diskmedel eller Klorin inuti...

Och hur många djur har du som behöver flaska :confused:
Jag behöver minst 6 stycken och upp till 9 ibland beroende hur många marsvin jag har för tillfället.
Skall jag hålla på att köpa och slänga (varför slänga det som inte är trasigt?) i onödan bara för att det är jobbigt att diska ur flaskorna?
Dom jag vill ha som läcker minst kostar 69 kronor styck i den storlek jag behöver.
8*69=552 och då två ggr/året 552*2=1104...det kostar mer än vad dom äter upp i hö och är inte ett alternativ.
Grovsaltet gör flaskan ren lätt (häll i vatten och sedan slat, skaka, häll ur och skölj ur med vatten några gånger...färdigt) och grovsalt är bra mycket billigare än flaskor.

Jag har oftast mellan 10-15 flaskor jag använder, det blir väldigt dyrt om jag ska byta ut dem flera gånger per år. Jag fortsätter med grovsalt och tops.

Kan faktiskt vara så att hon har riktigt med kalcium i sitt vatten och det motverkar alger.
Problemet är att vissa marsvin riskerar få urinsten om dom förövrigt får en kalciumrik kost annars skulle man kunnat blanda in lite kalcium i flaksorna med vatten då kalcium i så små mängder inte smakar speciellt mycket utblandat i vatten.

Hur mycket alger får ni i era flaskor???

Jag harv aldrig sett några alger!! Jag diskar ur dem med diskmedel en gång i veckan, och ser aldrig skymten av något.. :confused:

Läst alla inlägg?
Har du samma sammansättning ditt vatten som jag har?
Det är en väsenlig del när det gäller alger och hur lätt man får dom.
Jag får inte mycket alger i flaskorna men jag reagerar på det även när det bara är lite.
Jag har aldrig haft ett tjockt lager och jag hoppas att dom flesta gör rent sina flaskor långt innan det händer.
Man ser bara att det skimrar lite i grönt och tittar man nära ser man en tunn beläggning på insidan av alger.

För att nu visa hur mina flaskor ser ut så har jag tagit ett kort på en av dom (flaskan är ca 1 år gammal minst):

flaska.jpg

Som ni ser är det INGA alger där just nu och jag brukar göra rent dom såpass annars också men innan grovsaltet kom var det tandagnissel, 7 sorger och bedrövelser för att få dom rena + att en flaska gick isönder pga flaskborsten.
Med grovsalt och skaka lite vilket tom mina värkande leder klarar av rätt bra så blev dom så här.
Om folk sedan hellre väljer att slänga flaskor som inte är trasiga och förbrukade för det är så besvärligt att göra rent dom så får dom göra detta.
Det enda jag vet är att jag slänger inga hela saker och det blir alger i mina flaskor (tunt lager skall tilläggas) och vill ni har exakt svar på varför det blir i mina och inte era är ni välkomna att ta vatten ur min kran för att skicka in till analys för att kunna jämföra vad som är skillnaden i vattnet.
Det enda jag är säker på är att orsaken till alger inte ligger i att jag tvättar dom för sällan eller byter vatten för sällan (använder bara grovsalt när det behövs) utan orsaken ligger i vattnets komponenter.
Jag rekommenderar fortfarande grovsalt för rengöring av vattenflaskor :cool:

Jag har 2 vattenflaskor av stor modell (till 4 djur om det är av intresse).
Som du säkert såg syftar jag inte på att det är jobbigt att diska ur flaskorna utan att försiktighet bör vidtas vid användning av Klorin samt säkerligen en del diskmedel.
Det är naturligtvis kul att du lyckas rengöra flaskorna med grovsalt, att dina marsvins hö (1100/år?)inte kommer upp i samma pris som flaskorna ser jag dock inte som ett argument för att inte byta ut dem. Foder för 1100 SEK räcker om jag har tur i 2 mån till mina djur. Då tillkommer kattsand för några 100.

Om jag inte är hemma och spolar i toan på ett par veckor, blir det röda gegg-avlagringar...det ÄR nåt i vårt vatten......iallafall om man bor i stan som jag....
Visst är det äckligt att vi dricker det egentligen...eller?

Räcker miljön som argument för dig?
Eller är du en slösa släng människa?
I så fall är vi på olika plan och jag kan tala om att jag diskar även ur matskålarna och gud förbjude....även ibland burarna och använder diskmedel till matskålar (dog du nu eller du kanske köper nya skålar varje gång dom brukar bli lite smutsiga?) och såpa till burarna vid undantag om mina djur fått sellnic för då är det klorin som gäller.
Om du tycker att du vill slänga ut pengar på flaskor i onödan så får du gärna göra det men att försöka få mig att tro att du är mer miljömedveten kan du lägga ner för det går inte hem hos mig.
Då hade du inte köpt nya flaskor och vet du vad...djuren dör inte av att använda flaskor som är lite äldre så länge dom är hela och rena så ditt argument håller mindre än vad mitt gör :smirk:
Mina djur lever än trots att äldsta flaskan är 1,5 år och jag har haft marsvin som haft den och levt under hela denna tiden. Hamstern har bara haft sin i 1 år men lever han med.
Jag ser inte det som ett tillräckligt argument att byta ut flaskor bara för att man inte orkar att rengöra dom för det kostar miljön vad du än väljer.

Tillägg..svårt att få med allt man vill när man blir störd av dottern :crazy:

Det finns diskmedel som är miljövänliga som man kan använda och jag har inte talat om vilken sort jag använder eller hur?
Huvudinlägget handlade om hur det INTE funkade med klorin och diskmedel = jag rekommenderade inte dom med andra ord för flaskrengöring inte heller påstod jag att jag använde det frekvent eller talade om under vilka situationer jag testade. Jag talade också om att jag hållt på med flaskrengöraren som har den nackdelen att den inte når överallt i flaskan.
Huvudinlägget handlade om att använda grovsalt och det var vad jag rekommenderade.
Har du något emot grovsalt för rengöring som förövrigt ger mycket rena flaskor (se bilden ovan) eller hakade du dig bara upp på den delen som jag ansåg inte var bra :confused:

Jag ville ge tips om hur man lätt får ren flaska och önskade att någon hade delgett mig det för länge sedan.
Om du sedan har något emot grovsalt så får det stå för dig för det var grovsalt jag rekommenderade inget annat eller missade du den biten :confused:
Jag kommer att fortsätta att använda flaskorna tills dom går i sönder (vilket har hänt några gånger och jag har alltid minst en flaska hemma extra) eller blir så dåliga inuti så dom inte går att få rena mer oavsätt vad du tycker och du kommer att göra som du brukar oavsätt vad jag tycker.
Vissa köper massa skor när dom egentligen inte behöver fler andra köper massa flaskor när dom inte behöver, jag köper coca cola ibland fast jag inte behöver.
Alla måste vi "mätta matsäck efter mun" och det innebär vissa prioriteringar. Med min inkomst och makens inkomst är det ett måste då vi hamnar under existensminimum så allt måste noga gås igenom.
Hade det varit veterinärvård du hade pratat om så hade jag förstått att du anser att argumentet ekonomi inte var skäl nog men nu är det flaskor som man skall bytas ut som det inte är något fel på och hamnar i annan dager. Jag har aldrig nekat mina djur veterinärvård dom få gånger jag behövt det (har sällan sjuka djur).

Den som tror att mina djur far illa är välkommen hem till mig för inspektion (gäller dom som tror att jag inte gör rent flaskorna eftersom alger uppstår).

Synd att du överreagerar istället för att läsa igenom inlägget. Ta det lugnt. JAG har inte anklagat dig för vanvård pga alger, diskuterat veterinärvård mm som du tar upp.
Känn dig också ohotad som den större miljövännen av oss två när det gäller prylar till djuren. Så mkt leksaker (och heminredning som inte är tänkt som att förstöras) som går åt hemma hos mig gör några vattenflaskor ingen skillnad.

Varför i helaste friden tog du då upp klorin (som förörvigt testade några få gånger i samband med sellnic = veterinärens inrådan att tvätta inredning med detta. Jag ansåg bara inte att den delen inte var viktig då det var grovsalt och inte klorin det var frågan om) och diskmedel ur miljöaspekt då speciellt när jag sa att det inte funkade utan min rekommendation var grovsalt inget annat? Jag förstår inte hur det jag skrev kan tolkas på ett annat sätt än att jag anser att man inte skall använda det då det inte funkar men du kanske tolkar det annorlunda?

Vad var då bättre med att slänga istället för att diska om det nu inte var miljöaspekt för du anser dig ju inte vara så "miljövänlig" själv eller så tycker du om att kasta sten i glashus? Gäller det bara i en situation och inte en annan (grymt förvirrande)?
En fråga som också poppat upp är hur du gör med matskålar mm när du slänger flaskor ur miljöhänsyn och tycker att andra skall göra det (ditt råd uppfattade jag det som) eller är det inte onödigt att "dutta" med diskmedel i dom också?

Jag är ärligt talat väldigt nyfiken på hur du tänker i denna frågan, vad är ok att använda diskmedel till och vad är inte och hur gör du med flaskorna innan du slänger dom för du hinner väl att fylla på dom flera gånger? Vatten tar inte död på bakterier som kan bildas i vattenflaskor tex så jag tycker det snarare är ohygieniskt att inte göra rent flaskorna mellan varven eller byter du flaska 1-2 ggr/vecka?
Själv skulle jag behöva byta 1 gång i månaden (då har vi 69*6*12=6624 kr/år som max iofs i utgifter för flaskor bara för att jag inte skulle orkar göra rent dom) om jag inte gjorde rent dom med annat än vatten pga att alger bildas såpass fort i dom och bara vatten sköljer inte bort detta.

Du kan tycka att jag verkar överreagera men jag blir nyfiken och blir intensiv och vill ha svar...många svar och dina argument och dina svar går inte ihop och då ger du mig bara mer funderingar och fler frågor poppar upp och har jag väl börjat dra i ett snöre drar jag gärna tills jag har rätat ut det och just har ditt snöre i väldiga knutar.
Kan tyckas jobbigt för vissa medans andra tycker tvärt om.
Undrar du om jag är sådan i verkligheten också så är svaret ja....när jag väl kommit igång så är jag lika intensiv i verkligheten.

Den delen med folk som skulle komma och inspektera var riktad till dom som undrade hur jag (och några till) kunde ha alger i flaskan. Speciellt när jag redan har sagt att det troligtvis har med vad vattnet innehåller som avgör främst och fortfarande inte fattar galoppen. Istället för att forsätta undra så tyckte jag att är man så orolig och oförstående är man välkommen hem till mig för en inspektion och får gärna testa vattnet för att jämföra med sitt egna vatten, mäta ljus och mäta värme. Att jag säger att jag gör rent dom tycks inte räcka för vissa uppenbarligen så då kan dom ju få se med egna ögon istället.
Jag skrev dessutom "Den som tror att mina djur far illa" eller hur? Jag anser inte att miljö i största allmänhet med diskmedel och klorin har så mycket med oro för mina djur.

Förövrigt har jag hittat ett annat förslag som kan vara nästan likabra som grovsalt och om man vill vara mer milöjmedveten. Man kan rengöra med sand vilket också får en slipande effekt. Har man med sig vatten ut så kan man skölja ur utomhus och därmed får man bara ut sand och vatten i naturen. Sand borde passa dig om det är ur miljömedveten synpunkt viket var ditt argument emot och nu slipper du slänga flaskor i onödan för det var inte diskabiten som var jobbig enligt dig.
Det är dock för omständigt för mig så jag håller mig till grovsalt som hittintills har varit det bästa tipset jag har fått. Pipen rengörs däremot med tops men det går nog att hitta något mer miljövänligt alternativ till det också.

Tänk bara på att vara försiktig om du använder sand. Det sliter och skapar små små repor i plasten som kan samla bakterier mm. Men du kanske har flaskor av glas, slog det mej nu?

Ur dina första inlägg kan jag inte utläsa att du inte tycker Klorin fungerar, det är först nu du skriver det.
Att jag reagerade är inte ur miljöhänsyn eller för att det är jobbigt att diska ur flaskor (se ovan), utan för att jag ser en risk för djuren i att folk (som läser tråden och INTE just i denna stund har grovsalt hemma) börjar laborera med och med flaskborste nöta in div rengöringsmedel i flaskorna.
Är dina miljövänliga diskmedel bakteriedödande? Nej, knappast. Och om du hittar bakteriedödande diskmedel i affären så köp det inte, ur resistenssynpunkt. Däremot anses direkt solljus på en genomskinlig flaska till viss del avdöda bakterier (en möjlighet till vattenrening i U-länder). Vilka bakterier är du speciellt rädd för?
Jag tvättar ur flaskan med vatten och byter ut den med jämna mellanrum (nej, jag kan inte som du ange dess exakta ålder, ibland slinker det med en ny när jag köper foder). Skålar diskar jag oftast bara med vatten, det beror på, men anser inte att risken för kvarliggande diskmedel (och då talar vi inte om Klorin) är lika stor.
Nu har jag säkert inte fått med allt men måste återgå till arbetet.

Vanligt bordssalt har jag provat, det fungerar inte lika bra som grovsalt. Grovsalt är ju som sagt grövre flingor som när det skakas runt i flaskan tar bort beläggningarna. Har jag slut på grovsaltet använder jag hel havre fungerar lika bra men tar lite längre tid att skölja ur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka