Sv: att få unghästen i rätt form
Om hästen var överivrig och tog allting som att samla sig mer än vad den klarade av, då skulle jag nog driva framåt, lätta ordentligt, se till att hästen skuter på, slappnar av och sedan ta ner arbetet igen och koncentera mig på vad jag gjorde. Det är mitt vanligaste sätt att reda ut att jag själv samlar hästen för mycket även, att jag lättar, driver framåt, låter hästen slappna av och länga och sedan går tillbacka och försöker igen.
det är det jag menar, att hästen försöker för mycket men kan inte och då blir spänd, får ont i musklerna och sänker ryggen istället.
men i de flesta fall då man bara driver på framåt och lättar samtidigt blir hon förbannad på en, medans om man hittat stödet på bettet så kan man rida hur mycket framåt som helst nästan.
med stöd på bettet menar jag Inte att hon lägger sig i handen och att man får bära henne, utan hur mycket stöd hon vill ha varierar lite, men det måste hela tiden finnas något.
hon visar att hon vill ha det genom att dels bli sur när hon inte får ett jämt och stadigt stöd att lita på (igen- inte hänga sig i). och dels genom att man känner hur hon arbetar mycket bättre då, ryggen kommer märkbart upp och hon tar för sig väldigt mycket bättre. det är snarare så att hon maskar när hon Inte har något stöd i tygeln, än tvärtom.
Jag skulle nog vara alvarligt bekymrad över vad jag gör för fel när hästen är sur och känner sig tvungen att försvara sig emot min ridning. Då skulle jag ha misslyckats väldigt i min ridning och jag skulle antagligen tänka över vad jag gjort för fel som gjort hästen så pressad att den försvarar sig emot min ridning och inte villj.
fast det är ju snarare tvärtom, eller så missförstår jag vad du skrivit!
hon blir ju inte sur när man rider, utan sur när man tappar sig själv. hon blir nästan som förolämpad om man helt tappar sin sits tex. när man hittar sitsen och har ett stadigt stöd åt henne i munnen (dock inte hårt) så går hon super, men om man tex blir trött o tappar benen, eller av någon anledning ger lite glapp på tyglarna så blir hon sur. så länge man rider henne igenom allt är hon helnöjd!
däremot kan man ge henne en eftergift genom att tex klappa henne på halsen med innerhanden utan att hon tappar formen.
Men det stämmer att hon behöver bygga upp sig mer o få mycket mer muskler, men det är det dom håller på med, ägarinnan och hennes tränare!