att få unghästen i rätt form

lizan

Trådstartare
Moderator
nu vill jag höra hur ni gör/skulle göra om eran unghäst inte ville gå i en lång och låg form!

om hästen ofta tar upp huvudet och försöker gå i en hög form, men inte har muskler till det och således tappar ryggen och blir spänd av det, vad gör ni då?

och hur gör ni om även detta stämmer in:
ni har bra takt och tempo, driver ni bara på framåt kommer hästen tappa allt.
hästen gillar att ha ett bra stöd på tyglarna, om dom längs utan att h*n följer med med stödet blir hästen sur, kör upp huvudet och börjar hota med att lätta fram, stannar o backar o lite annat sånt.

så, hur gör ni? :)

Sv: att få unghästen i rätt form

lizan skrev:
om hästen ofta tar upp huvudet och försöker gå i en hög form, men inte har muskler till det och således tappar ryggen och blir spänd av det, vad gör ni då?
Jag skulle nog inte bry mig om huvudet alls, utan låta den gå hur den vill där framtill och koncentrera mig på att den sätter under sig ordentligt bak.
Om hästen var överivrig och tog allting som att samla sig mer än vad den klarade av, då skulle jag nog driva framåt, lätta ordentligt, se till att hästen skuter på, slappnar av och sedan ta ner arbetet igen och koncentera mig på vad jag gjorde. Det är mitt vanligaste sätt att reda ut att jag själv samlar hästen för mycket även, att jag lättar, driver framåt, låter hästen slappna av och länga och sedan går tillbacka och försöker igen.

lizan skrev:
och hur gör ni om även detta stämmer in:
ni har bra takt och tempo, driver ni bara på framåt kommer hästen tappa allt.
Varför tappar hästen allt när jag driver framåt? Orkar den inte?
Hur vissar hästen att den gillar att ha stöd på tygeln? Jag har aldrig upplevt att någon häste skulle gilla att ha ordentligt stöd på tygeln om det inte är en häst som maskar och försöker slippa att bära sig själv. Satsar på att hästen skulle behöva bygga upp sig mer ;)

lizan skrev:
hästen gillar att ha ett bra stöd på tyglarna, om dom längs utan att h*n följer med med stödet blir hästen sur, kör upp huvudet och börjar hota med att lätta fram, stannar o backar o lite annat sånt.
Jag skulle nog vara alvarligt bekymrad över vad jag gör för fel när hästen är sur och känner sig tvungen att försvara sig emot min ridning. Då skulle jag ha misslyckats väldigt i min ridning och jag skulle antagligen tänka över vad jag gjort för fel som gjort hästen så pressad att den försvarar sig emot min ridning och inte villj.

Oj, svår fråga egentligen.
De två unghästarna jag har ridit in själv har det gått så lätt med. Efter ett par pass med ryttare i skritt och trav i paddock, lite serpentinbågar och volter så har de relativt snabbt börjat söka sig framåt neråt. Efter ungefär 10 pass så har man form där, inte stabil men den är där av och till och då har jag bara försökt hjälpa dem att ligga kvar lite lite längre. Mjuk hand utan att ge för mycket stöd så att de hänger och bara rida med sätet. Ikej - kanske inte tempot är så bra i början men det burkar komma sig rätt snabbt. Ut i skogen där det är lite snårigt och ganska brant uppåt brukar också underlätta för neråtsökningen.
Så egentligen har jag inga vettiga tips - mer än att jag brukar utnyttja tillfällena som ges och försöker få dem att uppskatta formen och ge massor med beröm.

Om hästen var överivrig och tog allting som att samla sig mer än vad den klarade av, då skulle jag nog driva framåt, lätta ordentligt, se till att hästen skuter på, slappnar av och sedan ta ner arbetet igen och koncentera mig på vad jag gjorde. Det är mitt vanligaste sätt att reda ut att jag själv samlar hästen för mycket även, att jag lättar, driver framåt, låter hästen slappna av och länga och sedan går tillbacka och försöker igen.

det är det jag menar, att hästen försöker för mycket men kan inte och då blir spänd, får ont i musklerna och sänker ryggen istället.
men i de flesta fall då man bara driver på framåt och lättar samtidigt blir hon förbannad på en, medans om man hittat stödet på bettet så kan man rida hur mycket framåt som helst nästan.

med stöd på bettet menar jag Inte att hon lägger sig i handen och att man får bära henne, utan hur mycket stöd hon vill ha varierar lite, men det måste hela tiden finnas något.

hon visar att hon vill ha det genom att dels bli sur när hon inte får ett jämt och stadigt stöd att lita på (igen- inte hänga sig i). och dels genom att man känner hur hon arbetar mycket bättre då, ryggen kommer märkbart upp och hon tar för sig väldigt mycket bättre. det är snarare så att hon maskar när hon Inte har något stöd i tygeln, än tvärtom.

Jag skulle nog vara alvarligt bekymrad över vad jag gör för fel när hästen är sur och känner sig tvungen att försvara sig emot min ridning. Då skulle jag ha misslyckats väldigt i min ridning och jag skulle antagligen tänka över vad jag gjort för fel som gjort hästen så pressad att den försvarar sig emot min ridning och inte villj.

fast det är ju snarare tvärtom, eller så missförstår jag vad du skrivit! :)
hon blir ju inte sur när man rider, utan sur när man tappar sig själv. hon blir nästan som förolämpad om man helt tappar sin sits tex. när man hittar sitsen och har ett stadigt stöd åt henne i munnen (dock inte hårt) så går hon super, men om man tex blir trött o tappar benen, eller av någon anledning ger lite glapp på tyglarna så blir hon sur. så länge man rider henne igenom allt är hon helnöjd!

däremot kan man ge henne en eftergift genom att tex klappa henne på halsen med innerhanden utan att hon tappar formen.

Men det stämmer att hon behöver bygga upp sig mer o få mycket mer muskler, men det är det dom håller på med, ägarinnan och hennes tränare!

Inga tips, men reflektioner över sånt jag hajade till över.

lizan skrev:
att hästen försöker för mycket men kan inte och då blir spänd, får ont i musklerna och sänker ryggen istället.
Mig veterligen får inte hästen ont i musklerna av att inte gå i form en liten stund, det får inte ont ens när den inte går i form övht på ett helt pass. Vore det så skulle många många fler hästar ha ont i kroppen. Problemen kommer ju på sikt, inte efter ett pass. Får hästen ont verkligen, då skulle jag fundera över sadeln, eller om något annat är fel.

lizan skrev:
Vet inte om jag missförstått det hela, men ska inte en eftergiven häst följa med om man länger ut tygeln? Din kanske blir förbannad för att du tar ifrån den det enda sättet den har att balansera sig?

Vore det min häst skulle jag nog backa något steg ett tag, kanske träna den från marken istället för uppsuttet.

för det första- det är Inte min häst!

den spänner sig o får ont av spänningarna, men hon gör såhär ofta, det har inte bara hänt en enda gång. det är inget extremt ont, men hon blir öm.

och ja när man väl har henne eftergiven så följer hon med bettet hur långa tyglar man än ger henne.
det som inte går att göra är att länga tyglarna och skänkla på henne framåt för att hon fastnat "högt".
däremot har du rätt i att det handlar om balans, hon behöver ett stadigt stöd för att hon inte kan själv än!

från marken fungerar allt superbra, och för det mesta fungerar allt uppsuttet också. det här beteendet var vanligare förr, hon blir bara bättre o bättre. snart ska hon få en träningspaus också.

jag ville mest ha reflektioner över hur man kan göra när det inte går att lätta tyglarna rejält och bara trava på framåt, ifall man nångång i framtiden träffar på en likadan häst så är det ju bra att ha idéer om hur det ska lösas! :)

Agneta Aronsson sade en gång på en clinic något i stil med att det inte går att lösgöra en spänd häst, vilket iaf fick mig att sluta ha dåligt samvete för att jag alltid fick börja min ridtur i trav, eftersom min unghäst då var alldeles för ivrig för att "orka" skritta. Sedan har jag som regel sökt kontakt så långt fram som möjligt, men det har ju fått bli där hästen godtagit den och ibland är det högre än jag hade valt. Som regel har jag kunnat jogga loss den på en stund och målsättningen är alltid så lång häst som möjligt utan att den tappar balansen. Men jag kan inte börja ridpasset på längre tygel än vad hästen accepterar för då har jag bara en hänmattehäst i komprimerad form med halsen à la lyktstolpe.

jo, det är ju lite det som är problemet, hur man får hästen att bli lång o låg innan hon blir spänd.
att hon går lite högre än målet i början är inga problem, när hon väl jobbar på så kan man få henne hur lång o låg som helst nästan.

Det kräver en masa muskler av en häst att gå lång och låg, i början orkar de inte så mkt.
Jag struntar i form och takt och tempo och sånt och rider bara i skritt (givetvis eftersom den måste klara skritt först innan den kan bära sig i nån annan gångart).

Eftersom hästen ville gå högt med huvudet så låter jag den göra den, siktar på att i varje hörn göra nått med ETT av bakbenen, tex få yterbak att trampa (tänk halva steg på ytter) eller få en böjning av bålen etc. Allt ska göras med din egen rumpa, inet tyglarna.

När du försöker med detta så kommer hästen i protest att göra sig ännu högre i huvudet och spjärna emot vilket den gärna får, jag hindrar den inte, utan fortsäter at göra det jag ska. Efter svängen slutar jag och släpper allt och länger tygeln försiktigt och hästen kommer tacksamt att söka sig neråt och pusta ut. Det orkar den göra ungefär till nästa hörn där du upprepar allt igen.
Kontentan av detta är enkel att förstå för en häst, hög form=jobbigt, låg form =trevligt.
Prata berömmande och snällt med den hela tiden, men klappa och dunka den inet på halsen för det stör den bara.

Det verkar som om hästen inte går fram ordentligt. Jag skulle koncentrera mig på att hästen går fram först och sedan kommer nog nacken att sänkas om hästen då blir erbjuden ett mjukt, lätt stöd. Skulle också stärka ryggen från marken. d.v.s promenera i backa, longera och använda bommar och cavaletti samt longera med chambon.
Bråka inte med handen när hästen protesterar. Erbjud ett mjukt stöd och om hästen kommer dit korta bitar så var nöjd, de bitarna blir längre och längre vartefter hästen orkar mera. Tänk också på att ta korta pass och lägg in många skrittpauser.
Min unghäst är ungeför likadan och jag tränar såhär. Hästen blir sakta starkare och starkare och orkar mer och mer. Det är viktigt ändå att hästen inte får gå som en stjärnkikare hela tiden för då kommer inte ryggmuskulaturen att utvecklas, snarare tvärtom. Man får visa vägen för hästen och hjälpa den till arbete och det är då chambon är så bra.
Låt det ta tid och var noga med att hästen får vilodagar och viloveckor emellanåt för återhämtningens skull.

Vennie skrev:

en del hästar har mkt temperament och stark egen vilja.

fast problemet är inte att hon inte orkar gå lång o låg, de dagar/stunder allting klaffar så går hon nästan förvånande stadigt där.

hon bjuder på framåt hur bra som helst, utan att rusa, när man väl har henne.

hon ska få en viloperiod snart då hon verkar ha förstått allt som jobbats med det senaste nu, de senaste dagarna har hon varit en dröm att rida! :love:

enda gångerna hon inte tänker framåt är när man inte är konsekvent med en stadig sits och stadigt stöd i handen. problemet är när hon blir överivrig som någon annan beskrev det och försöker sig på en högre form. visst är det superenkelt att få ner huvudet på henne genom att "såga", men det brukar ju anses vara en dålig metod. att bara lätta i handen o driva på henne fungerar inte heller, då blir hon sur.

fast det är inget svårt för henne att gå lång o låg, visst behöver hon mer muskler, det gör hon, men hon är väldigt stadig i den formen när hon är med på noterna.

problemet är vad man gör när hon drar upp sig o försöker gå i en högre form som leder till spänningar hos henne, o att bara driva på framåt inte fungerar (på henne).

fast jag undrar om hon inte "kommit över" att försöka gå i den högre formen nu, hon har inte ens antytt att hon varit nära att göra det de senaste dagarna, var mer förra veckan, kom bara inte ihåg att skriva tråden förns nu.

Man packar ihop henne ännu mer när hon försöker gå i en hög form, precis som jag skrev, när man sen släpper så lägger de tacksamt ner sig.
Men tänk på att hög form inte beror så mkt på huvudet utan på ryggen. Jag har sett dian bilder på ridningen av olika hästar och det är mest ingen form alls på något utöver halsen så du bör släppa tanken på var den har huvudet , blunda och strunat i det helt och fokusera på ryggen istället (arbeta bort din egen svank och sitt inte så "eldgaffellikt" som på bilderna).
Jag förstår att det är svårt för jag antar att de du tränar för vill ha det så här men du bad ju om tips vad du skulle göar om du träffade på nån annan sån hrä häst nån gång.

jo, fast i det här fallet är det inte bara huvudet som kommer upp, utan manken, men eftersom hon absolut inte orkar det så kommer ryggen ner rätt fort men huvudet är kvar där.
men när hon gjort så har det varit i traven, ska jag göra samma övning som du skrev i trav, eller ändå göra det i skritt? känns som att det inte skulle ge så mycket när "problemet" är i trav..

dom bilderna du har sett har dessutom varit på en 27årig gammal herre som inte kan vinkla sina bakben särskilt mycket (speciellt inte som han inte varit igång sen i somras) och är rejält svankig själv. däremot har hans svank faktiskt blivit bättre efter vi ridit honom nu, och sista passet kunde han flexa bakbenen lite mer än tidigare pass.

och nu har jag en svank själv?
sist så var jag ju för rak i ryggen... :p

och för att "bevisa" att vi inte bara bryr oss om huvudets placering så kan jag ju säga att i galopparbetet på unghästen skiter vi Totalt i det eftersom hon inte har någon styrka alls än. just nu jobbas hon med att orka lite långsammare, ofta på hängande tyglar! ;)

humm..jag försöker rida som Kyra Kyrklund gör med sina unghästar!
Mycket bra.
hästen slappnar av.
Men det att din häst drar upp huvudet, det kan vara olydnad men också att du tar för hårt i dina tyglar!
Det är oftast ryttarens fel , till 99%.
Det finns inga dåliga hästar, bara dåliga ryttare(säger inte att du är dålig). JObba på, hitta en tränare...det är väldigt viktigt att ha en tränare med sig när man rider unghäst, även äldre..

lizan skrev:
det är det jag menar, att hästen försöker för mycket men kan inte och då blir spänd, får ont i musklerna och sänker ryggen istället.
Som Anhe skrev, att ta i lite för mycket gör vanligtvist inte ont... Något är fel om hästen får ont, det får den inte bara sådär, utrustning? skador? muskler, senor ?? jag skulle inte rida hästen mer förrän den var oredntligt utred i kroppen och utrustningen även om det vore så att det var min egna.

lizan skrev:
men i de flesta fall då man bara driver på framåt och lättar samtidigt blir hon förbannad på en, medans om man hittat stödet på bettet så kan man rida hur mycket framåt som helst nästan.
---
hon visar att hon vill ha det genom att dels bli sur när hon inte får ett jämt och stadigt stöd att lita på (igen- inte hänga sig i). och dels genom att man känner hur hon arbetar mycket bättre då, ryggen kommer märkbart upp och hon tar för sig väldigt mycket bättre. det är snarare så att hon maskar när hon Inte har något stöd i tygeln, än tvärtom.
Håller med Anhe igen, låter som om hästen inte är nog musklad för att gå utan stöd, och tar man bort stödet så får hästen svårt att balansera sig och kan därför tycka att det blir jobbigt.

lizan skrev:
hon blir ju inte sur när man rider, utan sur när man tappar sig själv. hon blir nästan som förolämpad om man helt tappar sin sits tex. när man hittar sitsen och har ett stadigt stöd åt henne i munnen (dock inte hårt) så går hon super, men om man tex blir trött o tappar benen, eller av någon anledning ger lite glapp på tyglarna så blir hon sur. så länge man rider henne igenom allt är hon helnöjd!
Fast det kan ponnyn min även bli. Om jag klantar till det i en rörelse och stör henne så kan hon tycka att jag förtjänar en kick och bli sur på mig. Och då är det min ridning det är fel på (vilket var det jag skrev förrut).

lizan skrev:
det som inte går att göra är att länga tyglarna och skänkla på henne framåt för att hon fastnat "högt".
Fast jag tycker det låter som om hästen inte är mogen för den höga samlingen om det är så att den inte bibehåller sökningen fram och neråt, utan att den fastnar. Absolut om det är en häst som inte kan balansera sig själv, utan behöver mycket stöd ifrån ryttaren!

Lazio skrev:
en del hästar har mkt temperament och stark egen vilja.
Och varför skulle det vara ivägen för ridningen?
Min ponny är en tempramentsfull liten sak som lätt reser sig och har mycket egen vilja på ponnyvis, men varför skulle jag tvinga henne för det? Jag kan få egenom min vilja genom att be hästen och göra det roligt för den istället. Jag har aldrig stöt på någon häst som har FÖR mycket vilja eller temprament för att man ska kunna be den och den gör det man ber om.

det är inte min häst, utan min tränare här i usa tränar hästen och ägarinnan.
jag har ridit henne en hel del när jag varit här nu dock.

och att säga att du rider som Kyra Kyrklund hjälper ju inte så mycket om man inte vet hur Kyra gör! ;)

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 961
Senast: Whoever
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 927
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?