Att få komma till och känna på juvret.

F

FTW

Ska kanske ligga under hantering, men det fgäller liksom nu när det ska till att fölas.

Jag kan ta min häst över hela kroppen, peta henne i näsan, munnen och öronen etc etc. Men när det kommer till juvret är det stopp. Har kliat och kliat, och närmat mig så försiktigt så försiktigt, men se det går inte.
HUR ska jag göra???
Jag måste ju kunna känna på juvret för att kolla mjölkfyllnad, ev inflammation etc.

Sån var mitt halvblodsto. Hon slog efter mig när hon var dräktig. Jag blev arg och slog tillbaka och sedan stod hon där sur som ättika. Jag var i början inte där med handen utan med varm svamp och det var bättre än handen (passade på att rengöra mellan juvret) efter en månads daglig pillande så orkade honinte brys ig längre. ( unghingsten var minst lika sur över pillandet på hans icke nedkomna kulor) :smirk:

Jo, fast den här hästen hjälper det nog inte att slå tillbaka på, för hon har hårdare fötter än jag ...

Hur länge har du haft henne och har du aldrig någonsin kunnat känna på juvret? :confused: I min värld så tillhör det sånt som man rengör oavsett om stoet är dräktigt eller inte, men jag har till min förvåning hört att det är flera stoägare som aldrig rör och inte heller rengör juvret.

Tom min lilla åring får jag pilla rent juvret på utan att hon protesterar. Tänk vad det blir smutsigt mellan två sånna små russin! :D

Ja Du...det är tålamod och övning som gäller... Träna, träna, träna på det, hela tiden....och minst när hon anar det så går Du dit med handen.

Hade ett sto som vart sån vid sin första fölning,men det var alltså bara att vara envisare än hästen.

Tänk dock på att inte testa hur mjölken ser ut för ofta...Stoet är i regel väldigt ömt precis när juvert håller på att fyllas men slappnar ju sedanav när fölningen är vädligtr nära.

Jag håller med Dig...
Jag pillar alltid på mina ston i juvert d.v.s. rengöring och så....Men vissa ston är ju mer kittliga än andra och kan vara ena rena surkärringar om man rör juvert, oavsett om mna tränat detta sedan födseln på stoet. Stoet i mitt inlägg ovan började jag pilla på redan som föl, men det kan alltså bli så ändå....De är olika precis som vi är olika..
Men visst håller jag med, juverrengöring är lika A och O för mig som ryktning och annan ans av hästen!

Jo, men om man ALLTID får en spark och man ALDRIG har medhjälpare, så blir det så att man skiter i att hålla på efter ett tag. :mad: Ja, vi dödliga gör så alltså

Jag var faktiskt tvungen att bremsa :o ett av stona för att kunna rengöra juvret ordentligt. Hon kom till mig bara tre veckor innan hon fölade (tjuvbetäckning).
Jag fick bremsa henne i ca 1 vecka och gullade jätte mycket med henne efter och sedan började jag få göra rent utan brems, men sur det var hon hela tiden, även mot fölungen i början.....
Jag har 5 egna ston i mitt stall varav 4 tycker det är jätte skönt när jag rengör juvret medan den sista står med upplyft bakben och klapprar med tänderna ( men hon har hitintills inte rört mig ). Hade alla mina ston varit sådana hade jag nog heller inte velat rengöra dem så ofta. :crazy:

Lill / Stall Nöbbeled

De fåtal ston jag haft som varit 'lite kinkiga' med detta problem har jag lurat med att gå 'bakvägen'.. alltså inte från magen till juvret utan tvärtom.. från baken :idea:

De älskar att bli kliade & borstade i rumpen och insidorna av låren, de kommer ju inte åt att klia sig där själva.. därifrån går jag vidare till juvret, inga som helst problem då!!!

Magen & bakåt mot juvret ÄR ofta känsligt på många ston, oavsett om de är dräktiga eller ej.. fast ett av mina ston ställer upp sig för att 'bli kliad' just under magen och gärna vid juvret :d!

Mitt sto (dag 297 idag) har alltid älskat att bli pillad på juverna och aldrig haft nåt emot när jag rengjort det, tvärtom. Men NU, när hon är högdräktig, så är hon inte lika villig.

Hon har inget som helst juver! Inte minsta antydan...men jag behöver ju fortfarande göra rent där. Inte minst sen när fölis har fötts, så att det inte finns nåt skit när fölis ska till o dia.

Hur ofta brukar du (eller nån annan?) rengöra juvret när fölet väl är fött?

De flesta ston börjar så smått fylla juvret ca 1 månad före fölningen och kan då vara lite ömma under magen och framför juvret.

Jag väntar med tvättning tills ca 14 dgr innan (använder lactacyd) och tar en tvätt till veckan innan, efter fölningen torkar jag bara av juvret med ljummet vatten.. sen tvättar jag bara då det bildats 'geck' mellan halvorna :)

Hmm jag tycker mitt sto varit öm några veckor nu, men hon har inte fyllt i juvret ännu. Hon kan ju säkert vara öm i alla fall.

Blir det inte mer mojs mellan halvorna när stoet har föl? Jag tänker på intorkad mjölk?

Jag blir helt snurrig snart! Och jag har ca 5 veckor kvar!

Inte bör hon vara öm i själva juvret nu då hon inte ens börjat fylla i det, däremot under magen och framför.. prova bakifrån via insidan av låren för att se vad hon hittar på.

Mojset mellan halvorna bildas av svett, fett & smuts.. och inte speciellt snabbt heller, intorkad mjölk blir det gott om på benen efter fölningen då fölis suger på den ena spenen så rinner det mjölk ur den andra.. så tvätta benen på stoet får man göra några dagar tills allt stabiliserar sig :D

Fölisarna diar så himla ofta, inte lönt att hålla på att tvätta juvret i första taget.

Kom på en viktig sak (som du kanske redan vet?) men andra kanske inte.. och det är att stelkrampsvaccinera stona senast 1 månad innan fölning, då får fölet ett första skydd via råmjölken innan den själv senare kan vaccineras!

Om man vaccinerar årligen mot influensa och vartannat(eller vad det är?) mot stelkramp, måste man då ändå vaccinera en extra gång 1 månad innan fölning?

Ja, och stelkrampsvacc. rekommenderas numera vart 3:e år efter grunden, även om skyddet räcker längre.. sägs det!

Jag som enbart avlar kan ju enkelt passa in påfyllnaden inför fölningarna :)

Kollade upp det nu, hon fick stelkrampsvaccin aug 02.
Då är det kanske läge att vaccinera mot det igen nudå 1 månad innan fölning...?

Vad var det som du inte förstod i min fråga angående om hur länge du haft henne och om du aldrig kunnat rört juvret? :confused: Det kan ju spela en viss roll i hur man ska lösa problemet, men du vill visst inte ha någon hjälp av andra dödliga. :mad: :smirk:

Ja, det kan det ju bero på, eller så är hon bara tjurig. Vissa dagar går det jättbra att pilla lite där...andra vispar hon med svansen och lyfter irriterat på bakbenet. :D

Men jag ska se hur hon reagerar bakifrån med.

Jo, jag vet att man ska vaccinera mot stelkramp, men tack för påminnelsen! Jag ska ta ut vet i veckan som kommer. Vill ju ge fölis de bästa förutsättningarna! :)

Var har jag skrivit att jag inte förstår dina frågor? OCh tror du att jag skriver frågor bara för att slita på tangentbordet, och att jag egentligen inte alls vill ha hjälp???

Dj-ligt trist attityd har du, tycker jag.
Det är så himla onödigt att påpeka att "i min värld ..." etc etc. Vi som är "dåliga" hästägare och INTE tvättar av juvret ideligen, behöver liksom inte få veta ännu en gång hur dåliga vi är. Jag har ju redan erkänt mitt nederlag, i och med att jag ställer en fråga. Eller hur?!

Och jag har haft henne i hundra år och NEJ, jag har aldrig fått röra juvret utan ett himla liv. Det betyder dock INTE att det aldig tvättas.

Var det så svårt att svara första gången då och skippat den trista attityden? Jag trodde man frågade för att få hjälp, inte för att vara otrevlig. För att ge ett bra svar ville jag få lite mer bakgrund, men tydligen så är det totalt ointressant vad jag ev. hade att komma med. :crazy:

Min kommentar om ägare som aldrig tvättar juvret på sina ston hade inget med dig att göra, det var enbart en häpen reflektion eftersom det är i år som jag för första gången hört talas om sånt! :eek: Vad vet jag, du hade ju kunnat köpt henne dräktig eller hon har varit snäll tidigare innan hon blev betäckt och att problemet uppstått först nu. Att sedan kalla det för ett nederlag för att man ber om råd kallar jag prestigeproblem. :smirk:

Jag tackar både för mig i den här tråden och för visat ointresse och oginhet. :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka