Att få jobb

När jag gick trädgårdsutbildningen så sas det att 80% får jobb efter utbildningen. Det gällde visst bara de två första åren för mig. Nu får jag inget jobb. Och de två jobbintervjuer jag varit på nyligen får jag ingen återkoppling från, trots att båda skulle hört av sig denna vecka.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tror inte det är du som person som får ett nej utan att du har vissa (fullt förståeliga) krav inför din anställning som gör det problematiskt för arbetsgivaren. Så det är inte personligt som att du inte är bra nog.
Jag vet inte hur det skulle vara ett hinder för att ag hör av sig och säger tack men nej tack

Jag har suttit och tagit emot ansökningar. Fanns inte en chans att hinna meddela ca 350 stycken att de inte fått jobbet.

Fast det är -tycker jag personligen- en dålig ursäkt och respektlöst till de som sökt jobbet.

Även om det är TYVÄRR allt för vanligt ... Blir lika positivt överaskad när jag får "tack för ditt mail, vi återkommer om vi anser att du möter vår profil" eller liknande mail, då det visar att man mottagit ens ansökan dessutom.

Jag har suttit och tagit emot ansökningar. Fanns inte en chans att hinna meddela ca 350 stycken att de inte fått jobbet.
Det känns som att det borde finnas systemstöd för massutskick! Har aldrig haft över 100 ansökningar, men skickar alltid ett automatgenererat mejl till de vi inte kallar till intervju, och personligt mejl till de vi intervjuat.

Nu kan det vara så att TS är bannad, men till när du kommer tillbaka: jag har själv varit i positionen att behöva tacka nej till en otroligt kompetent person. Hen behövde arbeta kortare veckor/dagar och hade stöd från AF (eller FK? minns inte hur det är) och vi hade älskat att anställa hen, men tyvärr behövde vi en som kunde vara på plats 40h/vecka och ibland förskjuten arbetsdag in på kvällstid, så vi var tvungna att tacka nej. Så du kan vara sjukt kompetent, men AG behöver någon som är på plats heltid, tyvärr.

Fast näe..du har väl inte intervjuat 350 pers, det är inte så svårt att skicka ut ett massmejl till dom som inte får jobbet. Det är ren hövlighet att göra och gör att folk ändå känner sig sedda.
Fast det är 350 ansökningar att läsa igenom. 350 pers att maila som inte gått vidare med mera. Om man inte arbetar med rekrytering dagligen så är det mycket att hålla reda på och hinns med.

Fast det är 350 ansökningar att läsa igenom. 350 pers att maila som inte gått vidare med mera. Om man inte arbetar med rekrytering dagligen så är det mycket att hålla reda på och hinns med.
Men dom man inte intervjuat behöver man ju inte skicka ut ett mejl till att dom inte fått jobbet. Pratar om dom som kommit på intervju och fått hopp om att få jobbet.

Vi får lära oss på Arcus, att själva återkoppla om vi inte fått svar inom en vecka efter senaste ansökningsdag. Om inte bara för att tacka för visat intresse för vår ansökan. Vilket kan "göra oss lite extra trevliga" till nästa gång vi söker jobb hos dem. Som du säger, det är sällan lätt för rekryteraren att återkoppla till 300-500 ansökningar åt gången.

Kan man inte skicka ut ett autosvar, då? Jag söker ett visst stipendium varje år, och vi måste vara nåt tusental som söker just det. När jag inte får nåt stipendium (dvs i stort sett varje gång) får jag, på dagen för beslutet, ett email med besked. Så visst borde det gå!

Kan man inte skicka ut ett autosvar, då? Jag söker ett visst stipendium varje år, och vi måste vara nåt tusental som söker just det. När jag inte får nåt stipendium (dvs i stort sett varje gång) får jag, på dagen för beslutet, ett email med besked. Så visst borde det gå!
Det är mer en bekräftelse på att man mottagit ansökan än ett svar på ansökan.

Det är mer en bekräftelse på att man mottagit ansökan än ett svar på ansökan.
Jo, bekräftelsemail fick jag först. När stipendiaterna sedan valts, fick alla svar på email - både de som beviljats och de som inte fick något stipendium. Detta andra emailet fick man samma dag som urvalet blivit avgjort.

Jo, bekräftelsemail fick jag först. När stipendiaterna sedan valts, fick alla svar på email - både de som beviljats och de som inte fick något stipendium. Detta andra emailet fick man samma dag som urvalet blivit avgjort.
Det är inte automatiskt utan kräver en viss insats.

Nog tycker jag att man gott kan meddela alla, men alla gör inte det och det är inte mycket att göra utan mest bara acceptera att det är så.

Vårt system frågar om jag vill skicka avslag så fort jag markerar någon som anställd trots att jag kan anställa fler, så det är säkert möjligt om man har systemstöd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 445
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket personlig presentation av att leva med social fobi/ panikångest och hur NN hamnade som anställd på Arcus. Förmiddagen avslutades...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama